Gå til innhold

Guide for å sette opp egen webserver og domene.


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle komme med noen tips hvis du vil kjøre egen server og drifte eget domene. Egen server er tross alt noe du lærer veldig mye nyttig av, og du har full kontroll med ting og tang som skal installeres osv. I grunn er det også særdeles enkelt å sette opp sin egen server med domene og hele pakka.

 

Postet originalt denne som svar i en annen tråd, men pga emnet tipper jeg det er heller få som så den. Ser en del poster angående hvordan man gjør dette, men synes det er lettere å lage en tråd enn å svare på hvert enkelt emne. Håper denne oppklarer litt

 

 

1. Skaff et domene.

- Jeg bruker selv www.godaddy.com. De er billige, og har et OK system for å holde orden på flere domener. De gjør det også lett å endre på DNS-entries, noe du må senere.

- Du kjøper ganske enkelt et ledig domene her, være det .net/.com/.org eller hva enn du måtte ønske. Vil du ha .no må du ha et foretak i www.brreg.no, det er gratis å registrere et enkeltmannsforetak, men har du ikke behov for .no kan du droppe det.

 

2. Skaff en server.

- Dette kan være en gammel maskin du har stående, det er utrolig hvor crappy hardware du kan kjøre og fortsatt få en helt OK privat server.

- Jeg kjører selv debian sarge, og å installere dette er kjapt og helt smertefritt. Får du til å installere windows xp får du til debian. Bare husk å ta med filserver/webserver/database når du velger pakker i installasjonen. Du får debian gratis på www.debian.org . Bare last ned og brenn ut. For guider til installasjon og slikt er det bare å stikke på google en tur, men i grunn er det lite behov for det, alt er selvforklarende hvis du bare leser det som kommer opp under installasjonen.

 

3. Skaff en DNS service provider.

- Jeg bruker www.zoneedit.com , de lar deg kjøre 5 gratis soner, dvs 5 domener. De tilbyr også støtte for dynamisk DNS, noe du trenger hvis du ikke har fast IP. Lag en konto her, og legg til domenet ditt. Dette er også nokså selvforklarende.

- Når du kommer inn går du på Add Zones, her skriver du inn domenenavnet ditt foobar.com.

- Trykk så Start Editing Zone.

- Trykk på IP-addresses, skriv inn * i det første feltet (e.g *.foobar.com) og din egen IP i det andre.

- Velg Yes.

- Du skal ha fått oppgitt to DNS-servere, de står under Nameservers på domenet. Dette er i form av nsX.zoneedit.com.

- Gå inn på GoDaddy.com.

- Velg Domains | My Domain Names.

- Trykk på domenet ditt, e.g foobar.com.

- Nederst til høyre skal du nå se 'Nameservers Summary'

- Trykk på 'Click here to see details or to modify.'

- Velg Custom Name Servers, og skriv inn de to serverne du fikk oppgitt fra zoneedit.com her i hvert sitt felt.

- Velg Save Changes.

 

4. Åpne porter.

- Har du en router må du åpne porter i denne. Akkurat hvordan dette gjøres kommer an på routeren, men guider finnes overalt, og hvis ikke er det bare å spørre her på forumet og du får garantert svar. Ofte går det under navn som NAT, Virtual Server eller andre mindre fantasifulle navn.

- Du må forwarde porten 80 til den interne addressen på serveren din. Si at jeg har et internt nettverk 192.168.0.X og serveren min er på 192.168.0.5. Da må jeg forwarde alle forespørsler utenfra på port 80 til 192.168.0.5. Det er stort sett en enkel endring når du først er inne på routeren.

 

 

Nå vil du, i løpet av kort tid, kunne skrive inn domenet ditt. e.g foobar.com, og du vil bli sendt til serveren din. Har du installert Debian som beskrevet over vil du finne en standard apache side.

 

Logg inn på serveren din, enten via ssh (f.eks putty funker bra til dette) eller lokalt, og konfigurer samba og apache. Hvordan dette gjøres kunne jeg sikkert skrive her, men det er en haug veldig gode guides rundtom. Stort sett trenger du bare endre noen få linjer i filene /etc/apache2/apache2.conf og /etc/samba/smb.conf for å få både fildeling og webserver til å funke helt fint.

Apache2 kan også utnyttes til å kjøre flere domener på samme maskin. Hvis du etterhvert vil sette opp både www.foo.com og www.bar.com kan du legge til noe a la dette i apache2.conf.

NameVirtualHost *:80
<VirtualHost *:80>  
ServerName foo.com
ServerAlias *.foo.com
DocumentRoot "/var/www/foo.com"
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>  
ServerName bar.com
ServerAlias *.bar.com
DocumentRoot "/var/www/bar.com"
</VirtualHost>

Her er foo.com og bar.com ganske enkelt kataloger som du legger under /var/www, apache vil selv sjekke URI-strengen og sender brukeren dit han hører hjemme.

 

Husk at du bør dele webrooten din, stort sett /var/www, via samba. Du kan da logge inn på serveren gjennom windows, opprette mapper og styre på som du vil her, og resultatene vil vises direkte på domenet ditt. Eks fra smb.conf:

[wwwroot]
  path=/var/www
  valid users=linuxbrukerendin
  read only=no

Har du ikke fast IP legger du ganske enkelt inn noe slikt i crontabben på linuxmaskinen din:

0 * * * * wget -O - --http-user=BRUKER --http-passwd=PASS 'http://dynamic.zoneedit.com/auth/dynamic.html?host=*.foobar.com'

Dette vil oppdatere DNSene dine med IPen du har akkurat nå hver time, så uansett hvor mye IPen din skifter vil folk kunne skrive inn domenet ditt og nå serveren din. Crontab kan du endre ved å skrive crontab -e.

 

 

Følger du denne guiden vil du ha en fungerende web og filserver, om enn ikke perfekt. Videre konfigurering av samba og apache2 er noe man kan ta etterhvert. Jeg tror selv det viktigste er å bare få ting til å virke først, så kan man deretter rote det til og lære altmuligrart ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin guide, bare en ting. Om man har fast ip, trenger man jo ingen dns service provider utover hva goddaddy gir deg. Det kan kanskje være verdt å nevne :)

6258945[/snapback]

 

Nå er det nevnt :)

 

filene /etc/apache2/apache2.conf

I følge Apaches egen dokumentasjon så heter fila httpd.conf:

The main configuration file is usually called httpd.conf. The location of this file is set at compile-time

Så vidt jeg vet, så er det bare Debian med spin-offs som fraviker fra dette.

6260246[/snapback]

 

Sant det. Nå var dette engang ment som en 'nybegynner' guide til akkurat dette med å sette opp webserver. Siden jeg tok utgangspunkt i Debian tar jeg utgangspunkt i deres plassering av filer også. ( Selv om jeg ikke helt fatter hvorfor de skal avvike fra standarden :shrug:.)

Debian er imho et av de beste valgene dersom du setter opp din egen server for første gang. Det er særdeles lett å sette opp, vennlig mot nybegynnere, og det er engang det jeg selv bruker på serveren min ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fin guide! :thumbup:

 

Jeg har lenge vurdert en NAS dings, for å få tilgang til filer via ftp, men ettersom dette ser ut til å kunne fikses i løpet av en helg, og en ny disk til den gamle maskinen, så kommer jeg til å gjøre et forsøk! Ser jo at Debian kan brukes på en PowerPc... Kanskje Quadraen min overlever en stund til....

 

Mvh! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Flott guide :w00t:

 

Jeg skal bygge en server basert på VIA sin miniItx platform. Valget står mellom VIA EPIA-EN12000EG til kr 1700,- og VIA EPIA-ML6000EAG til kr 900,-

 

Begge disse er vifteløse og dermed uten støy, noe som er viktig for meg.

 

Serveren skal brukes til fildeling og printserver(foreløpig) Jeg har Gbit trådløst nettverk, som jeg skal koble serveren in på.

 

Jeg forstår at det ikke stiller særlig krav til en server, når det gjelder ytelse. Vil jeg merke forskjell om jeg bruker EN1200?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Super guide, har kommet meg gjennom sålangt, men er nå kommet til punktet hvor du skal ha meg til å innstallere Debian. Det jeg da lurer på om det ikke finnes noen windows baserte databasesystemer? Å legge inn ett nytt OS er absolutt siste alternativ for meg, da serveren også fungerer som en FTP-server for 20 brukere som har veldig mange filer liggende.

Lenke til kommentar

Enda et spørsmål. I stad når jeg skreiv inn navnet på domenet mitt kom jeg til godaddy hvor det sto "coming soon", men etter å ha oppdatert name servers samt innstallert DirectUpdate (har dynamisk ip) og satt opp denne til kontoen min på zoneediit får jeg bare "finner ikke siden" i browseren. Dette er vel bra? Fordi det betyr vel at jeg ikke lenger blir sendt til godaddy, men min server?

 

Edit: Har forresten funnet og innstallert Apache for Windows, trenger jeg noe ytterligere? Sålangt har jeg ikke funnet noen av filene (eller for den saks skyld, kommandoene) du har nevnt i guiden.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hallois.

 

Jeg har dynamisk IP og et .no domene som for øyeblikket hostes på en utanlands host. Mener å huske at jeg måtte sende en epost til norid med informasjon om den utenlandske hosten da jeg started å bruke den for at norid skulle godkjenne/legge til hosten eller noe sånt..

 

Derfor lurer jeg nå på om noen har erfaring med bruk av f.eks. zoneedit.com og .no-domener. Fungerer dette smertefritt eller vil det by på problemer?

 

 

Kan noen også fortelle meg hvor lang levetid e-post vanligvis har?

Tenker da på hvis noen sender epost til meg mens jeg driver å flytter over fra nåværende host til egen server (evt om serveren min går ned pga strømbrudd eller lignende), hvor lenge vil da andre smtp-servere prøve å få kontakte og sende epost til meg før de "gir opp" og returnerer en feilmelding til senderen?

 

Setter stor pris på tilbakemelding rundt dette :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har dynamisk IP og et .no domene som for øyeblikket hostes på en utanlands host. Mener å huske at jeg måtte sende en epost til norid med informasjon om den utenlandske hosten da jeg started å bruke den for at norid skulle godkjenne/legge til hosten eller noe sånt..

9093456[/snapback]

Antar at du ønsker og hoste på www og mail på en maskin hjemme hos deg selv via din private internett forbindelse. Det første du må gjøre og og sjekke med din internett leverandør om hva slags tjenester du har lov til og sette opp på ditt abonoment. Hva slags side er det, er det en privat ikke-komersiell side med lite trafikk vil jeg regne med det skull gå fint. Det neste er trafikken på siden i forhold til din nett fobindelse. Husk at ADSL og lignede asynkrone løsninger ofte har veldig treg hastighet ut = dem som besøker siden din kan oppleve at den laster tregt dersom den inneholder mye data (grafikk etc). Når du selv bruker internett, vil det ta av båndbredde kapasiteten til serveren din (og motsatt).

 

Dersom du alikevel ønsker og hoste den hjemme har du en mulighet til og koble til en dyndns alla provider (dette er ofte innebygget i routere) og peke domenenavnet ditt til denne adressen. (Vet ikke om det funker med mail). Evt. så har tådtarter skrivet en alternativ løsning for og få til DNS til dynamisk ip nedert i første tråd. Personlig bruker jeg domeneshop som har ett flott web-basert kontrollpanel hvor jeg selv kan styre trafikken, og hvor den skal pekes videre. (hva zoneedit har kejnner jeg ikke til, men jeg vil anta at dem har noe lignende).

 

Det du sendte til norid var -sansynligvis- en egenerklæring. Denne behøver du bare sende en gang. Derimot så kan du ikke hoste alt selv (om ikke du har alt for mye penger). Den leverandøren du har/velger for kontroll på selve .no domenet kan vidresende enten DNS (om du har fast ip, eller så ser jeg trådstarter har funnet en løsning dynamisk ip) eller www-forwarding (til en dyndns adresse, eller direkte adresse til undermapper på serveren).

 

Personlig vil jeg ikke anbefale deg og hoste mail selv. Dem fleste domenelevrandører leverer deg mail tjenester trygt og billig. Prøv gjerne ut det og hoste web selv (om du har lov og kapasitet). Det vil neppe lønne seg, men kan være morro og lærerikt.

 

Edit: Vet ikke hvordan dette med DNS oppdatering mot dynamisk ip som trådstarter nevner på fungerer, men jeg regner med det er noe som krever at dem som hoster ditt domene også støtter. Derimot vil jeg regne med at det kan ta opp imot 2timer etter at din IP har endrer seg frem til alle DNS servere har fått med seg endringen. (mulig jeg tar kraftig feil her). Men uansett så bør du også legge til "dittdomenenavn.no" uten *. foran for og redirecte alt til din IP. Subdomener kan du da kontrollere selv i apache config som gir deg mer kontroll, og hurtigere oppdateringer.

Endret av pulse
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...