Gå til innhold

Er du miljøvennlig?


Er du miljøvennlig?  

237 stemmer

  1. 1. Er du miljøvennlig?

    • Ja veldig. Jeg kildesorterer nøye, kaster aldri fra meg noe i naturen osv
      20
    • Ja, jeg kildesorterer og tenker på miljøet, men har en avslappet holdning til det
      83
    • Middels. Jeg kildesorterer delvis og kaster søppel i naturen en skjelden gang
      102
    • Nei, andre må gjerne kildesortere og tenke på miljøet men jeg gidder ikke
      22
    • Nei, jeg er et skikkelig svin og går inn for å grise til mest mulig
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva er status på kjeldesortering her i landet? Nokre stader blir alt kasta i to dunkar, papp\papir og restavfall, mens eg må sortere matavfall for seg, restavfall for seg, papp\papir for seg og hardplast for seg (type shampoflasker og isboksar.

 

Søppelet går i bosspannet, å kaste frå seg i naturen og ellers der det ikkje høyrer heime er ein uting.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

I Trondheim har vi et 3-(4)-delt system. En container for restavfall, en for papir/papp og en for plast. I tillegg en liten for spesialavfall som hentes et par ganger årlig. Så en viss kildesortering er det. Kaster selvsagt ikke søppel i naturen, fordrar ikke at folk gjør sånt! Edit: Kaster ikke på gaten heller, såklart.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Jeg valgte "middels", da det beskriver meg best. Jeg kaster ofte papir rett i søpla, og har ikke dårlig samvittighet av den grunn. Når flere regnestykker viser at den totale miljøgevinsten av papirgjenvinning er minimal orker jeg ikke å kildesortere konstant.

Lenke til kommentar

eg tok: andre må gjerne gjøre det, men eg gidd ikke.

Har eg noe dritt eg ikke vil ha og ikke ser ett bosspann så hiver eg det ifra meg. Iallefall hvis eg ikke ser noe purk eller det nye "bosspolitiet" i bergen :D

Bryr meg om naturen eg. Er for en økning av olje og bensin prisen og sier nei til atomkraftverk og annet fysjenskap.

Men om eg kaster en papir eller plastikk bit i naturen bryr eg meg rett og slett ikke om. Batterier derimot prøver eg å finne ett bosspann til. Tid er penger og eg gidd ikke bry hjernen min dette resirkuleringstøvet. Staten og interessegrupper bak staten har definert dette som viktig, men innerst inne driter eg i det.

Lenke til kommentar

Sorterer vel som jeg best kan i det tredelte systemet vi har her på forholdet, uten at jeg har et spesielt høytidelig forhold til det. Jeg har ikke lest så mye om gevinsten av kildesortering generelt eller i Norge, men det er jo ikke akkurat noe særlig ekstra arbeid, så det går mer eller mindre automatisk.

 

Alt søppel jeg har for hånden, går uansett i en dunk (dere sier at dere aldri kaster i naturen; kaster dere på gata?). Kan ikke huske sist gang jeg kastet noe andre steder, men jeg husker jeg følte meg presset til det da jeg hang rundt med «de tøffeste guttene» i slutten av barneskolen. Huff. Jeg tror unger er skyld i mye av det som ligger og slenger, men det finnes tydeligvis mange voksne svin også, selv om svarene hittil i denne tråden har vært ganske tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Hvis dette skal være en tråd om kildesortering, burde emnetittel være: "Kildesorterer du?"

 

Mengder produsert avfall (høyt privat forbruk), energibruk i bygninger og drivstoff til bil er også viktige momenter som bør tas høyde for. Det er også store forskjeller på avfallshåndtering fra kommune til kommune, så man er avhengig av å bo i en (stor) by med energigjenvinning for å leve helt miljøvennlig.

Lenke til kommentar

Jeg kaster aldri søppel i ute siden jeg vet det kommer til å ligge der veldig lenge og det er jo ikke akkurat veldig pent å se søppel over alt.

 

Men kildesortere er jeg veldig dårlig til. I kommunen min har vi ikke annen kildesortering enn papir. Vi kan også sortere glass, men da må man selv bære det bort til en kontainer som står en kilometer borte. Så det meste går i søppla.

Men en ting jeg er veldig god til å kildesortere er tomflasker. Selv om man bare får noen få kroner for dem er det god nok motivasjon til å gå helt bort til butikken med dem. Skulle ønske det var pant på alt mulig. Da hadde folk sikkert begynt å kildesorter mye mer.

Men det hadde vel blitt litt problemer med at folk slang alt søppelet sitt i papirkassa siden de fikk pant for "papiret" de leverte inn.

Lenke til kommentar

Stemte "Middels. Jeg kildesorterer delvis og kaster søppel i naturen en skjelden gang"

 

Prøver egentlig sortere så godt jeg kan, men alt for ofte etter jeg rydder opp fra fester etc så blir det bare en stor svartpose jeg kaster alt i. Har vel også blitt en del forsøppling når i russetiden også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...