Gå til innhold

Sokkel AM2 kommer i juni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg venter til octo-core, og 16 MB L2-cache.

 

(Jeg er litt usikker på om jeg tuller nå :roll: )

 

Helt seriøst; vil det noensinne være behov for quad-core? Hva skal man med det? Spille to 3D-spill samtidig, og i tillegg være på msn, og selvsagt ha en kontorapplikasjon åpen, ettersom man sitter på jobben og gjør alt dette? Jeg er bare vanskelig nå, og det vil sikkert bli behov for det etter hvert, men poenget med flere cores er jo at man skal kunne kjøre flere applikasjoner samtidig. Man skal tross alt betjene alle programmene også. Hvor mange filmer kan man rippe samtidig med at man spiller CS? Jeg bare spør.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Det vil komme et skred av AM2-produkter utover våren og sommeren. Ifølge kilder hos X-bit labs mener man selve prosessorene vil bli annonsert på Computex 2006. Denne finner sted i Taipei, Taiwan og foregår i juni måned.

Jeg har lest at datoen 6. Juni har lekket ut fra AMD som lanseringsdato for sokkel AM2. Jeg skal se om jeg finner linken til der jeg leste det. Hvis det stemmer så vil jeg ikke kalle det "utover våren" akkurat ;)

 

Ifølge The Inquirer tror man Athlon 64 FX-62 vil bli levert med så mye som 4 MB L3 cache, noe som vil gi et god "ytelsesboost" ved prosessering av tyngre oppgaver.

Spennende. Dette kan tyde på hva vi har i vente på de kommende Opteron'ene også. Sansynligvis vil AMD lage FX-utgavene av samme kjerne som Opteron mens 5200+ og resten av X2-serien blir laget med en annen kjerne uten L3 cache. L3 cachen blir sansynligvis delt og akkompanjert av 2x 1MiB L2 cache og den vanlige L1 cachen på 64+64KiB per kjerne. Totalt kan vi summere opp drøyt 6MiB cache på dobbeltkjernen.

Lenke til kommentar
F core stepping processors will support Pacifica visualization technology and Presidio data protection technology, which will require new chipsets and BIOS updates for the mainboards. Only the budget Sempron processors will have no Pacifica support. HyperTransport bus frequency for Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon 64 and Opteron processors will remain equal to 1GHz, and Sempron CPUs will support 800MHz bus.

 

Vil det si at det ikke finnes noen klare AM2 chipsett ennå? Mener å huske at mange eksisterende chipsett reklamerer med å være AM2 ready. Altså Pacifica og Presidio presser frem krav om nye chipsett, mens AM2 sempron kan kjøre med gamle chipsett?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
L3 cache vill vel også da fordyre Opteron CPU'ene.

5619137[/snapback]

Det vil det nok, men trolig ikke spesielt mye. AMD inngikk for ikke så lenge siden en lisensavtale (Link) med Innovative Silicon på ZRAM, en type minne som er svært kompakt og egner seg til bruk som L3 cache på SOI-wafere. Jeg blir ikke forundret om de 4MiB L3 cache tar mindre plass enn 0,5 MiB L2 cahce. Les gjerne denne tråden for å lese hva jeg klarte å grave opp av info om ZRAM.

 

Takk Falcon_. Det var den artikkelen jeg mente.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det bare Athlon 64 X2 5000+ og Athlon 64 FX-62 som blir lansert/annonsert i juni? Når vil disse bli tilgjengelig i butikker? Hva med resten av CPU-ene, kommer de i september som sist antatt? Noen som tør spekulere når det kommer klare hovedkort også?

 

Dette er tross alt ikke bekreftet av AMD, men fra "kilder hos X-bit labs". Virker som det er litt misvisende artikkel ettersom det står i overskriften "... kommer i juni", men i artikkelen står det bare at den blir 'annonsert'.

 

Er det ikke også slik at dobbel cache ikke nødvendigvis betyr mye bedre ytelse?

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar

Simen1:

Var xbit artikkelen som mente at L2 hadde gått fra å bruke 39% av den totale die størrelsen, til å bruke 30% nå.

 

Men ZRAM høres jo fantastisk ut med 1/10 av arealet. Egner det seg ikke til L2? Måtte jo vært flott for dual-core å benytte ZRAM for L2 også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det totale kjernearealet har sikkert også endret seg så forskjellen på hvor mye plass L2 cachen tar kan beregnes på mange måter. Det er nok derfor vi får litt forskjellige verdier.

 

ZRAM egner seg ikke for L2 nei. Grunnen er at ZRAM vil ha litt for lang latency til å bli brukt som L2. L3 er ikke fullt så avhengig av latency som L2 så der kan man godta den lengre latencyen så lenge det er billig å implementere ganske mange MiB. Latencyen på L3 blir nok likevel langt raskere enn latencyen på systemminnet.

 

-Simen1- (med én "e" ;) )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...