Gå til innhold

Sokkel AM2 kommer i juni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis L3-cache og DDR2-800 gir god ytelsesforskjell så virker dette lovende.

 

Men kommer L3 cachen til å hjelpe noe da?

 

Mener å huske at pentium Extreme edition hadde L3 ram, men at den ikke fikk noe serlig utbytte av det. Kommer det til å spille noen stor rolle?  :hmm:

5620260[/snapback]

Mitt inntrykk er at L3-cache ikke gir så mye bedre ytelse. AMD gjør nok dette for å få mer ytelse ut av prosessorene sine før de går over til 65nm.
Lenke til kommentar
Men kommer L3 cachen til å hjelpe noe da?

 

Mener å huske at pentium Extreme edition hadde L3 ram, men at den ikke fikk noe serlig utbytte av det. Kommer det til å spille noen stor rolle?  :hmm:

5620260[/snapback]

For å svare på det siste først: Ja, de første P4 EE hadde 2MiB L3 cache og 512KiB L2 cache. Disse var basert på Xeon-kjernen med kodenavnet "Gallatin". Denne var med unntak av L3 cachen svært lik P4 "northwood". Det er riktig at denne ikke ga noen stor ytelseøkning, men nå er både cache-systemet, minnehierarkiet og kjernen svært ulik det DC Athlon64 FX er. Så det er ikke gitt at det vil ha like liten effekt der. Det er også en stor forskjell at P4'en er enkeltkjerne mens den nye Athlon64FX'en er dobbeltkjerne. L3 cachen kommer nok til å deles mellom kjernene i motsetning til L2 cachen som er en del dedikert til hver kjerne. Denne delingen vil gjøre at programvare som kan kjøres på to tråder mye lettere samarbeider. Denne effekten finnes ikke på P4 EE "gallatin".

 

Det vil nok garantert hjelpe. Hvis ikke ville neppe AMD brukt ressurser på å implementere det. Men hvor det vil hjelpe er ennå et stort spenningsmoment. Som sagt så kan kan ikke P4 EE "gallatin" brukes som indikasjon på hvor det vil hjelpe. Jeg regner med det lekker ut noen ytelsetall i løpet av april-mai, men mer omfattende tester får vi nok ikke se før 6. Juni.

 

Må ikke programm ta i bruk L3?

5620389[/snapback]

Nei, L3 er fullstendig transparent for programvaren. Dvs. programvaren trenger ikke å være klar over at den eksisterer, akkurat som med L1 og L2 cache.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg venter til octo-core, og 16 MB L2-cache.

 

(Jeg er litt usikker på om jeg tuller nå :roll: )

 

Helt seriøst; vil det noensinne være behov for quad-core? Hva skal man med det? Spille to 3D-spill samtidig, og i tillegg være på msn, og selvsagt ha en kontorapplikasjon åpen, ettersom man sitter på jobben og gjør alt dette? Jeg er bare vanskelig nå, og det vil sikkert bli behov for det etter hvert, men poenget med flere cores er jo at man skal kunne kjøre flere applikasjoner samtidig. Man skal tross alt betjene alle programmene også. Hvor mange filmer kan man rippe samtidig med at man spiller CS? Jeg bare spør.

5619032[/snapback]

 

Er ikke alle som bare spiller. Tyngre grafiske applikasjoner sverlger pr idag quadcores uten problem..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Anand (og flere han har pratet med) fikk betydelig reduksjon i minnebåndbredden, mens Tom fikk samme minnebåndbredde med DDR2-667 som med DDR-400. Det virker som de har hatt forskjellige oppsett og derfor fått forskjellige resultater. Håper AMD får ut fingeren og får opp båndbredden dit den bør være.

 

En annen interresant ting er at AMD lanserer en laveffekts-serie med mye lavere effekt enn de normale. Dette er selvfølgelig en velkommen nyhet for alle som ønsker et lettkjølt og stillegående system.

Dobbeltkjernene får i tillegg til den normale 89W-utgaven også en 65W-utgave, mens enkeltkjernene får i tillegg til de normale 62W-utgavene også en 35W-versjon.

Lenke til kommentar
Er det noe vits og oppgradere prosessor og skjemkort nå med alt det nye tullet som kommer på markedet?

 

- punk

5758321[/snapback]

 

Nei, absolutt så ikke ! Kun tullinger som kaster vekk pengene sine med siste nytt.

5758907[/snapback]

 

Ja, kanskje bedre og vente til andre og tredje generasjon av disse hovedkortene/prosessorene kommer på markedet.

 

Jeg er litt sprø da, har allerede bestilt Geforce 7900GTX :)

 

- punk

Lenke til kommentar
Ifølge The Inquirer tror man Athlon 64 FX-62 vil bli levert med så mye som 4 MB L3 cache, noe som vil gi et god "ytelsesboost" ved prosessering av tyngre oppgaver.

Og jeg som har fått forståelsen av at mye Cache, og L3 Cache er noe som bare Intel benytter for å kompensere for en ellers dårlig arkitektur. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...