Gå til innhold

Sapphire-kort kjøles med flytende metall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper ikke det er kvikksølv, det er jo ikke akkurat kjent for å være så veldig miljøvennlig.

jooda :D Så lenge den gir oss kjøling er det helt ok, men er ikke "metallet" seigt? Må jo ha sinnsykerør og pumpe til vannkjølinga om man skal vurdere det! :(

Lenke til kommentar

Dette synes jeg høres ut som science fiction.. :hrm:

 

Av de få metallene og legeringene som er flytende ved romtemperatur så vet jeg ikke om noen som ikke er direkte helseskadelige om de skulle lekke ut. De samme metallene og legeringene har også en sterkt bieffekt på alle metaller det måtte være i kontakt med: De løser effektivt opp andre metaller ved interkrystallinsk diffusjon. Dvs. at metalliske rør, og kjøleblokker og radiatroer som måtte komme i kontakt med væska vil miste sin mekansike styrke og gå i oppløsing ganske raskt til en væske av flytende metall med en emulsjon av metallkrystaller. (Håper det er noen fysikere her som forstår meg :p AtW?)

 

Kjølesystemet leveres av NanoCoolers og skal ha 65 ganger bedre termiske egenskaper enn vann. Som et følge av effektiv kjøleløsning har man senket støynivået med omtrent 25 prosent, sammenlignet med andre standard ATI-kort.
:roll: Dette er i hvertfall elendig science fiction. Det stoffet som har høyest varmekapasitet av samtlige stoffer er tungtvann, tett etterfulgt av vanlig vann. Ingen flytende metaller har i nærheten av så høy varmekapasitet som vann på grunn av frihetsgradene i molekylstrukturen. Varmekapasitet er forsåvidt den viktigste egenskapen til væsker som skal fungere som varmemedium. Viskositet og diffusjonsevnen (termisk og kjemisk) har også litt å si men ikke mye. Og selv om det hadde eksistert en væske med "65 ganger bedre termiske egenskaper" så er det jo rart at de bare klarte å senke støynivået med 25%. Her er mye tvilsomt og uoppklart..

 

Edit: Jeg modererte tvilen min litt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm, hvilke metaller kan brukes til et slikt formål? Husker det var 3 metaller som var flytende sist jeg så på den der tabellen over grunnstoffer. Er det en kombinasjon av metaller kanskje?

 

Visst dette er en kostnadseffektiv måte å kjøle bra på, så får vi håpe dette dukker opp på de litt dyrere hovedkortene.

Lenke til kommentar

Fysikeren Simen1 forklarte dette veldig godt.. Det er ikke mulig at det fungerer som det skal, uansett er det veldig giftig.

65 ganger bedre termiske egenskaper enn vann. Som et følge av effektiv kjøleløsning har man senket støynivået med omtrent 25 prosent,

 

hvis den har 65 ganger bedre termiske egenskaper enn vann så burde støynivået gått ned over 50% ikke 25..

Lenke til kommentar

Senket støyen med 25%? Det var særdeles lite imponerende, spesiellt med tanke på at db skalaen er logaritmisk.

 

Hvis de tar utgangspunkt i menneskeøret så vil 25% redusering si 25% av 3db ettersom 3db tilsvarer en subjektiv dobling i lydstyrke for øret, mao rundt 1db.

 

Hvis de tar utgangspunkt i objektive db så vil 25% redusering si 25% av 10db som tilsvarer en objektiv dobling av lydstyrken, mao rund 2-3db.

 

Jeg lukter svada LANG vei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...