Gå til innhold

Sapphire-kort kjøles med flytende metall


Anbefalte innlegg

Varmekapasitet er vel en ting. Men det er jo ikke nødvendigvis bare den egenskapen som gjelder her. Greit nok at vann har best evne til å holde på varmen. Men det kreves relativt mye å kvitte seg med denne varmen igjen. Et metall har sannsynligvis større evne til å kvitte seg med varmen igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tenker jeg vi har det rette grunnstoffet:

Gallium, grunnstoff, kjem. symbol Ga, atomnr. 31, atommasse 69,72, tetthet 5,9 g/cm3, smeltepunkt 30 °C; sjeldent, sinklignende metall, anvendes i elektronikken.

http://www.caplex.no/web/artikkel/artdetal...?art_id=9312046

 

Brukes sannsynligvis i en legering. Kokepunktet er på over 2000 grader. Den store forskjellen mellom smeltepunkt og kokepunkt gjør at metallet brukes i termometere for høye temperaturer. Har vært anvendt til bl.a. en del spesielle halvlederkomponenter.

Endret av olavr
Lenke til kommentar
Kvikksølv har vel temmelige dårlige egenskaper til slike formål. Gifitg, pluss at det ikke er en god leder av varme.

Kødder du? Ærlig talt tuller du eller du seriøs?

 

Du veit at det er kvikksølv i rimelig mange termometer ute i verden idag... Det kan vel ikke akkurat være fordi den er dårlig til å lede varme.

 

 

Mvh Daniel

 

Edit: leif

Endret av colakork
Lenke til kommentar
Christian' date='20/05/2005 : 13:11'] Skulle vært mulig å få kjøpt sånn "liquid metal" til vannkjølinga mi, med "65" ganger bedre termiske egenskaper hadde d nok fått temp'n ned :)

 

men "metal" høres ikke så "liquid" ut da,,,, kankje "flow'en" hadde blitt redusert :p

Har du ikke sett Terminator 2 :D

Inspirasjon... :roll:

Lenke til kommentar

Ifølge en annen forumbruker skal den endelige utgaven leveres som vifteløs. Da spør jeg, hvordan man man gå fra en vifte til null vifte og bare redusere støyen 25%?

 

Gallium blir flytende på rundt 27 grader et sted ja, sett bilder av en hånd (m/hanske) som holder et stykke gallium. Dette renner vekk. Neste spørsmål, om man nå sier at det er gallium som skal brukes. Hvor lang tid bruker gallium til å gå fra fast til flytende form? Det er nok ikke bare instant, slik som det vel helst burde ha vært om man noensinne vurderer å slå av maskinen...

Lenke til kommentar
Varmekapasitet er vel en ting. Men det er jo ikke nødvendigvis bare den egenskapen som gjelder her. Greit nok at vann har best evne til å holde på varmen. Men det kreves relativt mye å kvitte seg med denne varmen igjen. Et metall har sannsynligvis større evne til å kvitte seg med varmen igjen.

Beklager å måtte skuffe deg, men dette er fysikk på ungdomskolenivå: Kraft = motkraft på samme måte som evnen til å oppta varme = evnen til å avgi varme. Insinuasjonen din er altså helt feil.

 

Kan tenkes at de mener at varmetransporten blir bedre. Metall har dårligere kapasitet, men det betyr også at det kan ta til seg varme raskere enn vann. Og dette er et pluss. Se på metallet som en 'motorvei' for varmen smile2.gif

Missforstått fysikk igjen. Jo lavere varmekapasitet jo raskere heves også temperaturen og man får dårligere kjøling. Dere kan jo prøve samme trikset hjemme ved å bytte ut vann med luft i vannkjølingen deres. Viskositeten vil bli lavere og lufta vil strømme raskere, men kjølingen blir mye mye dårligere på grunn av lavere varmekapasitet. For ikke å snakke om at selv pumpa på noen få watt vil svi seg fordi den ikke klarer å kvitte seg med varmen bra nok legre.

 

http://www.frigprim.com/articels4/LiqMetal.html

 

Nanocoolers bruker en Ga basert legering.

Gallium er giftig ved svelging og svekker andre metaller drastisk slik jeg forklarte på forrige side. Dette er forresten emmeligheten bak tryllekunstneres bøye-skjeer-triks. De har bittelitt Ga på fingertuppen og når skjeen kommer i kontakt med det så diffunderer det inn langs korngrensene i metallet i skjeen slik at det blir så svakt at det bøyer seg under sin egen vekt. Jeg kan ikke tenke meg at et kjølesystem med dette vil vare særlig lenge.

 

Edit: En annen ting, Når Ga størkner ved 30°C så utvider det seg litt, noe som kan få kjølerørene til å sprekke slik som når dårlig isolerte vannrør fryser om vinteren. Mulig de har en smart løsning på det dog. Kanskje det er legert med noe som senker frysepunktet til godt under romtemperatur.

 

Hmm.. må kanskje ordlegge mitt andre innlegg litt annerledes ja ;)

 

PS. Velkommen tilbake forumet igjen. :) Det er godt å ha deg tilbake :yes: Det trengs!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmmm... Dersom de bruker noe annet metall enn det som holder seg flytende i romtemperatur og over (bør vel være flytende mellom 10 og 65 grader elns), må jo dette ligge i en trykkbeholder for å holde seg flytende. Tanken er dog spennende, men hvordan dette faktisk fungerer i praksis er jeg nysgjerrig på

Lenke til kommentar

Simen1 det jeg mener er at metallet fungerer som en effektiv varmeleder ut. Problemet blir, som du indikerer å kvitte seg med varmen (for å bruke analogien min med motorvei kan det bli en heidundranes trafikkork dersom man ikke klarer å spre varmen).

 

Angående hva som er sunt eller ikke vil jeg i sterk grad anbefale dere å ikke spise pc-komponenter.

Lenke til kommentar

simen1: regner med de har en ikke-metallisk coating på innsiden av rørene eller har en legering som ikke reagerer med røret. Siste alternativ er nok ikke veldig sannnsynlig. Dette skal vistnok være teknologi som er i bruk i kjølenlegg i atomkraftverk så en kan, uten å forstå hvorfor, gå ut i fra at det kan gjøres driftsikkert.

Lenke til kommentar

Gallium brukes blant annet i LEDs, men da som galliumarsenikk. Et ørlite problem med gallium kan være at det ekspanderer når det størkner (akkurat som vann), men siden dette skjer ved 29 grader C, kan det være en reell fare for at det vil kunne sprenge beholderen det ligger i. Regner vel egentlig med at det er tatt høyde for dette men en vet jo aldri....

 

kilde webelements

 

På den annen side har Ga lavt damptrykk over hele linjen og dermed er det mindre sjanse for at en puster inn Ga-damp enn med tilsvarende mengder Hg, som ikke anbefales å puste inn...

Lenke til kommentar
simen1: regner med de har en ikke-metallisk coating på innsiden av rørene eller har en legering som ikke reagerer med røret. Siste alternativ er nok ikke veldig sannnsynlig. Dette skal vistnok være teknologi som er i bruk i kjølenlegg i atomkraftverk så en kan, uten å forstå hvorfor, gå ut i fra at det kan gjøres driftsikkert.

Smart det med ikke-metallisk belegg på innsiden.

 

Det høres faktisk mer og mer ut som seriøs science og mindre og mindre ut som dårlig fiction. Takk for at jeg lærte noe nytt i dag.

 

* Spise hatten min * :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...