Gå til innhold

Sapphire-kort kjøles med flytende metall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trur eg bærre bryt kabinettet i snyskavveln! Problem solved!  :p

Også kommer sommer'n, hvis du da ikke bor fryktelig langt sør eller nord da! Og der tviler jeg på at du får fastlinje-tilgang. :roll:

 

 

 

:w00t: Innlegg nummer 100!

 

Edit: Fryktelig Offtopic, men klarte ikke dy meg.

 

Ontopic:

Kan vi ikke bare se om denne kjølingen holder hva den lover, før vi slakter den? Kan ikke være bare tull, når et såpass stort selskap som Sapphire stiller seg bak.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar

galium er bare bullshit.

er det noen som vet hvorfor man har vann avkjøling??

vis man bruke galium så må det jo være 30 grader hele tiden

derffor skjønner jeg ikke vitsen med å foreslå noe sånt

meningen med vannavkjøling er vell å presse temperaturen mest mulig ned???

med vannavkjøling får du vell temperaturen under 30 grader?? :roll:

Lenke til kommentar

MongoMan: Gallium kan sikkert legeres så det får en lavere smeltetemperatur. Dessuten så er jo ikke 30°C så veldig dårlig.

 

Et slikt gallium-system vil kunne fungere omentrent som heatpipe, bare at det benytter pumpe i stedet for tyngdekraft og tofasestrømning for å få væska til å strømme.

 

Edit: paulinfrancis var litt før meg. -14°C smeltepunkt høtes lovende ut. Da skal kortet også kunne fraktes uten å ta for mye hensyn til temperaturer.

 

RocketArena: Det blir nok et lukket system ja, men neppe med overtrykk. Overtrykk kan øke smeltepunktet litt. Lavere trykk kan senke smeltepunktet og det er vel gunstig her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette må jo bli fryktelig kostbart! Prisen på gallium ligger på ca. 3$/gram og med en høy tetthet (6000kg/m^3) kan dette fort koste...

Et rørsystem med 5mm i innvendig diameter og en lengde på 20cm vil ha et volum på ca 4 cm^3. Altså 24 gram -> 72$ -> 450kr

Lenke til kommentar
Av de få metallene og legeringene som er flytende ved romtemperatur så vet jeg ikke om noen som ikke er direkte helseskadelige om de skulle lekke ut. De samme metallene og legeringene har også en sterkt bieffekt på alle metaller det måtte være i kontakt med: De løser effektivt opp andre metaller ved interkrystallinsk diffusjon. Dvs. at metalliske rør, og kjøleblokker og radiatroer som måtte komme i kontakt med væska vil miste sin mekansike styrke og gå i oppløsing ganske raskt til en væske av flytende metall med en emulsjon av metallkrystaller. (Håper det er noen fysikere her som forstår meg :p AtW?)

Hmm, det visste jeg ikke, det var jo litt interessant. (for håpe din tiltro til mine fysikkunskaper sank til ett nullnivå, i mitt forsvar skal det jo sies at det ligger ett godt stykke vekk fra den type fysikk jeg lefler med ;))

 

AtW

Lenke til kommentar

Pris er alltid forbundet med renhet når det gjelder slike ting. HVis det er en legering og produksjon av denne legeringen bare krever 99% renhet er det ikke sikkert prisen vil bli så fryktelig høy. Kreves det 99,99% renhet begynner vi nok å snakke. Veilederen min på universitetet fortalte meg en gang at noe av det dyreste kjemikaliet han visste om var absolutt rent jern. platina og gull ble bare barnemat i forhold, men siden jern er så reaktivt er det svært vanskelig å få det helt rent. ørlite grann off-topic men dog....

on-topic så tviler jeg sterkt på at dette er et kort som havner i økonomisegmentet. En skal kanskje være litt over middels interessert i data for å investere i et skjermkort med flytende metallkjøling....

Lenke til kommentar

Zirkoniumlegeringer av den typen som brukes i termonukleære anlegg (brensels- og kjølestaver o.l.) er ganske resistente mot korrosjon og intermetalliske reaksjoner med Ga opp til ca 400 grader C, har god termisk ledningsevne og er kommersielt tilgjengelig. Råtipper at dette er brukt til pipework på kortet.

Lenke til kommentar

Vet vi om dette flytende metallet skal fraktes (pumpes) rundt på kortet. Slik det virker på meg, etter å blitt forklart om evnen til å oppta varme kontra vann, skal dette virke som ett heatpipe system. Dette uten at jeg vet om varmeledeegenskapene til dette stoffet. Tipper jeg rett så er det andre som kan forklare meg utmerket om de egenskapene.

 

E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...