Gå til innhold

Test av Kodak Easyshare Printerdock Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

skulle gjort dette klarere.

 

Det er ikke nødvendigvis noen klar sammenheng mellom f.eks. teknologi og kvalitet, annet enn at sublimeringsskrivere generelt lager mindre streker i utskrift.

 

Når det gjelder kvalitet har sublimeringsskrivere færre farger å spille på, og lavere oppløsning.

 

Oppløsningen behøver samtidig ikke være så høy, i og med at det legges på ett og ett lag i ett. Dermed kompenseres det for høyere oppløsning.

 

Merk at høy oppløsning i blekkskrivere er en beregnet oppløsning.

 

Det regnes ved hjelp av matematikk ut en løsning for hvordan man kan plassere blekkdråper slik at det ikke blir prikker i utskrift - og man får en "kunstig" høy oppløsning.

 

Så sublimeringsskrivere "peker nese" til de som fokuserer for mye på oppløsning.

 

Holdbarhet er et annet tema. Her varierer det sterkt, ettersom hvilket papir man bruker, hvilket skrivermerke, osv.

 

De offisielle tallene som brukes her er hentet fra www.wilhelm-research.com, som utfører simulerte holdbarhetstester.

 

En kjent sak er midlertid at sublimeringsskrivere generelt gir mer bestandige utskrifter i forhold til f.eks. sprut og riper.

 

Håper dette var oppklarende.

 

Vi kommer med tester av flere skrivere senere, både sublimerings- og blekkskrivere. Vi får se hvordan resultatene blir da.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Et par kommentarer, da jeg har samme skriveren selv:

 

Av en eller annen grunn så virket det som om at prøvearkene/farvebåndet som fulgte med var av dårligere kvalitet enn det man kan kjøpe separat. Jeg opplevde også en svak hvit hinne på de første prøveutskriftene, men dette forsvant når jeg byttet til neste farvepatron.

 

Utskriftene er ganske mottakelig for støv. Dersom det er støv på papiret under utskrift så har dette en lei tedens til å bli "laminert" til utskriften. Dette vises som små hvite prikker på utskriften. Sørg derfor for å alltid holde printeren lukket og ark-materen lukket når skriveren ikke er i bruk.

 

Skriver-driveren fra kodak installeres med "farve-optimalisering" som standard valg. Jeg har også opplevd tilfeller med litt feil farver ved utskrift fra pc når jeg har glemt å skru av dette valget før utskrift.

 

Jeg kan videre bekrefte av utskrift fra pc går litt raskere enn utskrift fra et kamera (bruker Kodak easyshare z740 kameraet). Har imiddlertid ikke gjort noe tidtakning på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...