Gå til innhold

Nye MacBook Air har tregere lagring enn den gamle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

enda mer søppel fra ett veldig råttent eple.

det faktum at alt er loddet på hovedkortet er en uting ALLE firmaer burde få minus for, er faen ikke vansklig å lage en maskin uten lodding men som allikevel er relativt tynn og funksjonabel.

verden blir mer og mer bruk og kast da ingenting kan lengre repareres.

tragisk og burde vært ulovlig

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er vel verdt å nevne også at prisen på maskinen også ble satt ned med 100 USD. Denne lesehastighetsendringen kommer "ingen" til å merke.

 

Teknologi er jo hele tiden i utvikling, og med tiden kommer det nytt og det gamle blir billigere.

 

Hos Apple er det motsatt, Man lurer folk med fresh design på maskin og software, mens viktig innmat er 1 til 2 generasjoner gammelt. Shame on you Apple

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Apple driver ikke med innloddet lagring fordi det er bedre. Dermed er dårligere innloddet lagring den naturlige veien å gå.

 

Resultatet for forbrukerne er uansett at du nå må kjøpe den MacBook-en du vil ha med én gang – for du kan aldri oppgradere den senere.

Nei, resultatet er at man betaler overpris for å punge ut for ekstra lagring ved innkjøp, for så å måtte kjøpe helt ny maskin når tiden for oppgradering (av lagring og minne) naturlig melder seg. Deretter er resultatet at man ikke får igjen noe hvis man ønsker å selge den gamle maskinen brukt, fordi den ikke lar seg oppgradere.

 

Dette på maskiner man ikke kan reparere selv, og som går istykker såpass ofte at de er i ekstraordinær garantiordning ut av eska(!)

Så må man jo regne med at stadig flere oppdager at Apple er forbruker- og miljøfiendtlig søppel, og dermed vil det de selger, altså mote for dem som ikke forstår seg på elektronikk, bli salgbart til langt færre ofre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan noen helt nøkternt forklare meg hva jeg ville fått av funksjonalitet som ikke en "vanlig" laptop gir om jeg gikk til innkjøp av mac?

 

https://www.extremetech.com/computing/251869-survey-claims-25-windows-users-will-switch-mac-within-six-months

 

 

https://www.studyfinds.org/survey-iphone-owners-happier-more-money-friends-android/

 

 

Selv er jeg en fornøyd Windows og androidbruker . Men hvorfor er Apple brukere generelt fornøyde med sine valg?

 

Begrepet "brukeropplevelse" er noe som ofte er knyttet til Apple brukere. Min analyse av dette fenomenet:

 

Jeg er lærer i vgs og der er det desidert mest vanlig at elevene får en windows PC, ofte en bilig modell fra Lenovo, HP eller Dell. Windowsinstallasjoen er sterkt kontrollert av fylkeskommunens IT avdeling. Mange steder ( bl.annet Østfold) har ikke brukerne (altså elevene) adminstatus. De kan altså ikke fritt installere programmer og  modifisere sin PC. PC'ene er gjerne av den mer rimelige typen, underdimensjonert og med dårlig skjerm.

 Og naturlig nok, brukerne er misfornøyde. Mange kjøper derved en privat PC isteden for og det synes som macbooker er populære. Hva får de da?

En generelt kraftigere maskin, med bedre skjerm, bedre batteri levetid og med full  adminstatus på maskinen. Og de er derfor naturlig nok mer fornøyde

 

Det samme gjelder en del av mine lærerkollegaer. De er så fedd up av sine dårlige og dysfunksjonelle windows maskiner at noen av dem bruker private macbooker. Og da blir alt så mye bedre

 

 

Så til ditt spørsmål: Jeg er selv windows bruker. Hvorfor det når jeg anerkjenner at Apple brukere vanligvis er mer fornøyd med sine maskiner?

 

Jeg har dyrere windows PC, av høyere kvalitet (jeg liker Lenovo Thinkpad) optimaliserer og modifiserer windows 10 slik at alt bli akkurat slik jeg vil ha det (dette kan nemlig gjøres på en Windows PC hvis de vet hva du gjør, og kan gjøres i større grad enn på Apples lukkete økosystem)

 

Jeg kjøpte også en brukt Macbook pro 13 for å bli kjent med MacOS, men vil si jeg klart foretrekker windows ( og Android) siden mulighetene til å Tweake er så langt større

 

En vanlig laptop, windows 10, i en høyere prisklasse,  vil gi deg like  god (eller, etter min mening) en bedre brukeropplevelse, en en Mac

 

 

Mac'er er for folk som liker å bruke mye penger på en maskin og aksepterer at det er en sterk begrensing i Apples økosystem(som de ser på som en fordel)

 

Jeg finner det egentlig merkelig at så mange folk er villige til å bruke så mye penger på en mac eller en iPhone som Apple brukere er. Fenomenet kan forklares psykologisk og har faktisk fått sitt eget navn: neuromarketing

 

https://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/us-vs-them.htm

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple selger mest et image, hardware-kvalitet og holdbarhet har blitt mer og mer uvesentlig over tid. (Har en PowerBook G4 som var fra den tiden Apple laget bra hardware og den fungerer greit i dag selv om den er treg som sirup i desktop i forhold til dagens standard)

 

Denne formelen Apple har i dag på mange produkter holder ikke i lengden for fornuftige oppegående miljøbevisste og økonomisk folk som forventer kvalitet og hardware en kan stole på fungerer over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Sitter fortsatt på en macbook air fra 2012, batteriet, tastaturet og skjermen fungerer fortsatt helt som nytt. Denne pcen er også behandlet som dritt, sikkert falt i gulvet over 5000 ganger. Apple er gjerne overpriset, men byggekvaliteten er veldig god (de gamle macbookene hvertfall, mulig det har endret seg i det siste). 

 

Min erfaring av rundt ca 5 forskjellige typer "windows" pcer er at de tåler ikke i nærheten av like mye uhell.

 

Sant skal sies at det går ann å ta vare på sakene sine mer, jeg er dessverre ikke den typen.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at byggekvaliteten til Mac'er er svært bra. Men som sagt i mitt innlegg; det finnes en rekke windows maskiner i høyere prisklasse som er like bra eller bedre. Begrepet "Built like a tank" har f.eks tradisjonelt blitt brukt om Lenovos Thinkpad serie.

Lenke til kommentar

Sitter fortsatt på en macbook air fra 2012, batteriet, tastaturet og skjermen fungerer fortsatt helt som nytt. Denne pcen er også behandlet som dritt, sikkert falt i gulvet over 5000 ganger. Apple er gjerne overpriset, men byggekvaliteten er veldig god (de gamle macbookene hvertfall, mulig det har endret seg i det siste). 

 

Min erfaring av rundt ca 5 forskjellige typer "windows" pcer er at de tåler ikke i nærheten av like mye uhell.

 

Sant skal sies at det går ann å ta vare på sakene sine mer, jeg er dessverre ikke den typen.

 

Har aldri sagt at det gjelder alle maskinene, bare at kvalitetsfokuset følger en ganske negativ kurve.

 

Air er jo SSD-basert maskin som er robust med en skjermramme i aluminium, så det beskytter bra. Faller maskinen på noe skarpt på gulvet med innsiden av skjermen ned ryker den mest sannsynlig, men normalt står skjermen rimelig beskyttet ved fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kan noen helt nøkternt forklare meg hva jeg ville fått av funksjonalitet som ikke en "vanlig" laptop gir om jeg gikk til innkjøp av mac?

 

Du vil ikke få noen fornuftige forklaringer i en tråd som denne, da de fleste artikler som nevner ordet "Apple", har en tendens til å flomme over av folk som skal forklare hvor dårlig de er, basert på ingenting annet enn et personlig ubegrunnet hat jeg ikke skjønner hvor kommer fra..

 

Nok om det. Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om noe, men det hele kommer ned til brukeropplevelse. Den store forskjellen er operativsystemet MacOS (OS X) tilsvarende Windows på en, ja, "windows maskin". Noen liker MacOS, andre ikke. Du kan gjøre det meste på en Mac som på Windows, men unntak av gaming. Hardware messig så leverer Apple alltid god kvalitet, og det er ikke til å stikke under en stol at det er en fordel å ha kontroll på både hardware og software med tanke på optimalisering. Men om du liker MacOS eller ikke kan kun du svare på, med å prøve selv.

 

Det finnes forøvrig sikkert 1 milliard artikler dersom man googler "Windows vs Mac" ;)

 

 

Kan noen helt nøkternt forklare meg hva jeg ville fått av funksjonalitet som ikke en "vanlig" laptop gir om jeg gikk til innkjøp av mac?

 

https://www.extremetech.com/computing/251869-survey-claims-25-windows-users-will-switch-mac-within-six-months

 

 

https://www.studyfinds.org/survey-iphone-owners-happier-more-money-friends-android/

 

 

Selv er jeg en fornøyd Windows og androidbruker . Men hvorfor er Apple brukere generelt fornøyde med sine valg?

 

Begrepet "brukeropplevelse" er noe som ofte er knyttet til Apple brukere. Min analyse av dette fenomenet:

 

Jeg er lærer i vgs og der er det desidert mest vanlig at elevene får en windows PC, ofte en bilig modell fra Lenovo, HP eller Dell. Windowsinstallasjoen er sterkt kontrollert av fylkeskommunens IT avdeling. Mange steder ( bl.annet Østfold) har ikke brukerne (altså elevene) adminstatus. De kan altså ikke fritt installere programmer og  modifisere sin PC. PC'ene er gjerne av den mer rimelige typen, underdimensjonert og med dårlig skjerm.

 Og naturlig nok, brukerne er misfornøyde. Mange kjøper derved en privat PC isteden for og det synes som macbooker er populære. Hva får de da?

En generelt kraftigere maskin, med bedre skjerm, bedre batteri levetid og med full  adminstatus på maskinen. Og de er derfor naturlig nok mer fornøyde

 

Det samme gjelder en del av mine lærerkollegaer. De er så fedd up av sine dårlige og dysfunksjonelle windows maskiner at noen av dem bruker private macbooker. Og da blir alt så mye bedre

 

 

Så til ditt spørsmål: Jeg er selv windows bruker. Hvorfor det når jeg anerkjenner at Apple brukere vanligvis er mer fornøyd med sine maskiner?

 

Jeg har dyrere windows PC, av høyere kvalitet (jeg liker Lenovo Thinkpad) optimaliserer og modifiserer windows 10 slik at alt bli akkurat slik jeg vil ha det (dette kan nemlig gjøres på en Windows PC hvis de vet hva du gjør, og kan gjøres i større grad enn på Apples lukkete økosystem)

 

Jeg kjøpte også en brukt Macbook pro 13 for å bli kjent med MacOS, men vil si jeg klart foretrekker windows ( og Android) siden mulighetene til å Tweake er så langt større

 

En vanlig laptop, windows 10, i en høyere prisklasse,  vil gi deg like  god (eller, etter min mening) en bedre brukeropplevelse, en en Mac

 

 

Mac'er er for folk som liker å bruke mye penger på en maskin og aksepterer at det er en sterk begrensing i Apples økosystem(som de ser på som en fordel)

 

Jeg finner det egentlig merkelig at så mange folk er villige til å bruke så mye penger på en mac eller en iPhone som Apple brukere er. Fenomenet kan forklares psykologisk og har faktisk fått sitt eget navn: neuromarketing

 

https://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/us-vs-them.htm

 

 

 

 

 

At IOS er lukket er en ting, men hva er så lukket i MacOS da? Du er slett ikke låst til noe økosystem mer enn en Windows bruker er låst til Windows store?

Lenke til kommentar

At IOS er lukket er en ting, men hva er så lukket i MacOS da? Du er slett ikke låst til noe økosystem mer enn en Windows bruker er låst til Windows store?

 

Du har rett i det, MacOS er jo bygd på UNIX (og en del av MacOS kildekoden er helt standard UNIX)og selv om jeg foretrekker Windows så er det ingen tvil om t MacOS er et solid og godt operativsystem.

 

Likefullt synes jeg Apple legger alt for store begrensinger i hva en bruker (admin bruker) kan gjøre på sine maskiner. Ta Linux f.eks, I alle distroer har man store muligheter til å tweake og tilpasse brukergrensesnittet, i MacOS er mulighetene langt mer begrenset

 

I windows kan en bruker gjøre svært mye, inkludert modifisere så mye at hele greia blir ødelagt og krever nyinstallasjon

 

Selv synes jeg Windows 10 "out of the box" er lite tilfredsstillende, eller med dine ord, gir meg en mindre god brukeropplevelse. Det første jeg gjør med en ny PC er å reformatere og installere en ny Win 10 utgave. Jeg bruker windows 10 enterprise og ved diverse gratis verktøy (winaero, win10privacy, Classic shell,..osv) setter jeg opp maskinen akkurat slik jeg ønsker den. Da får jeg en maskin som gir meg personlig en bedre brukeropplevelse enn det jeg får ved å bruke min 2012 macbook Pro 13. Ja, jeg kjøpte faktisk en brukt Mac for å se om jeg opplevde den brukeropplevelsen Mac brukere så ofte snakker om. Jeg bruker i dag en Mac like enkelt som jeg bruker en Windows maskin, men fremdeles foretrekker jeg Windows. Gammel vane, kanskje, men jeg ser ikke helt hva som er bedre med MacOS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

At IOS er lukket er en ting, men hva er så lukket i MacOS da? Du er slett ikke låst til noe økosystem mer enn en Windows bruker er låst til Windows store?

 

Du har rett i det, MacOS er jo bygd på UNIX (og en del av MacOS kildekoden er helt standard UNIX)og selv om jeg foretrekker Windows så er det ingen tvil om t MacOS er et solid og godt operativsystem.

 

Likefullt synes jeg Apple legger alt for store begrensinger i hva en bruker (admin bruker) kan gjøre på sine maskiner. Ta Linux f.eks, I alle distroer har man store muligheter til å tweake og tilpasse brukergrensesnittet, i MacOS er mulighetene langt mer begrenset

 

I windows kan en bruker gjøre svært mye, inkludert modifisere så mye at hele greia blir ødelagt og krever nyinstallasjon

 

Selv synes jeg Windows 10 "out of the box" er lite tilfredsstillende, eller med dine ord, gir meg en mindre god brukeropplevelse. Det første jeg gjør med en ny PC er å reformatere og installere en ny Win 10 utgave. Jeg bruker windows 10 enterprise og ved diverse gratis verktøy (winaero, win10privacy, Classic shell,..osv) setter jeg opp maskinen akkurat slik jeg ønsker den. Da får jeg en maskin som gir meg personlig en bedre brukeropplevelse enn det jeg får ved å bruke min 2012 macbook Pro 13. Ja, jeg kjøpte faktisk en brukt Mac for å se om jeg opplevde den brukeropplevelsen Mac brukere så ofte snakker om. Jeg bruker i dag en Mac like enkelt som jeg bruker en Windows maskin, men fremdeles foretrekker jeg Windows. Gammel vane, kanskje, men jeg ser ikke helt hva som er bedre med MacOS.

 

 

Tror nok kanskje du overvurderer folks ønske om å tweake og tilpasse grensesnittet, og det har nok Apple skjønt for lenge siden. Det er ingen som er interessert i å reinstallere en maskin som det første man gjør ;) (med enkelte hederlige unntak såklart). Nå passer heller ikke MacOS for alle, men for de aller fleste tror jeg det heller er en fordel enn en ulempe. Jeg har selv ikke giddet å endre standard bakgrunnsbilde engang :)

 

Nå kunne nok Windows ganske enkelt ha fremstått mye bedre på dette punktet og hadde de ikke trykket inn alt mulig av bloatware på billig maskinene.. det for ut ufortjent dårlig rykte av slikt.

Lenke til kommentar

Du vil ikke få noen fornuftige forklaringer i en tråd som denne, da de fleste artikler som nevner ordet "Apple", har en tendens til å flomme over av folk som skal forklare hvor dårlig de er, basert på ingenting annet enn et personlig ubegrunnet hat jeg ikke skjønner hvor kommer fra..

Apple har aldri gjort noe galt, tvilsomt eller kundefientlig og de lager supre maskiner og har en perfekt kundeservice, men nå må jeg ri enhjørningen min til der UFOen skal hente meg og ta meg til Elvis.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg byttet til Mac i januar 2011, en MacBook Air 13". Det er den beste beslutningen jeg har tatt innen valg av forbrukerelektronikk. Den maskinen bruker jeg fortsatt og den har fungert helt feilfritt siden da. Den klarer fortsatt fint å gjøre de oppgavene jeg trenger at den gjør. Skjønt, batteriet har nok blitt merkbart dårligere, men det må man nesten forvente etter åtte år. Når det er sagt, hadde jeg nok gått for en 11" om den da hadde vært tilgjengelig med 4 GB minne og 256 GB SSD.

 

Før det hadde jeg en vanlig windows-laptop. Det var en Dell Latitude D620, så det var ikke noe billig ræl, det var en såkalt "proff/business-modell". Den kostet det samme eller mer enn en tilsvarende speccet Mac ville kostet da jeg kjøpte den i 2006. I løpet av de tre (og et halvt) årene jeg brukte den måtte jeg bytte noen ting. 

  • Den måtte få nytt minne, på grunn av minnefeil.
  • WiFi-kortet måtte byttes, etter at det sluttet å virke.
  • Harddisken kræsja og måtte byttes. 
  • Den måtte få nytt batteri, det første døde etter bare et år. Så døde ekstrabatteriet et drøyt år senere, det nye ca et år etter det igjen, så den fungerte da ikke uten at strømmen var koblet til.
  • Rundt et år før jeg byttet den ut, begynte skjermen å få kolonner med døde (grønne) piksler fra topp til bunn, først en piksel i bredden, så flere til det var flere millimeter bredt da jeg byttet den ut.

OT: Det nest beste valget jeg har gjort innen forbrukerelektronikk var da jeg motvillig og etter en hel del overtalelse byttet til iPhone i slutten av 2010.

Endret av eks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Apple har aldri gjort noe galt, tvilsomt eller kundefientlig og de lager supre maskiner og har en perfekt kundeservice, men nå må jeg ri enhjørningen min til der UFOen skal hente meg og ta meg til Elvis.

 

 

Og takk for at du understreket poenget mitt (som om enn var ment noe humoristisk..)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...