Gå til innhold

Nye MacBook Air har tregere lagring enn den gamle


Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil om at byggekvaliteten til Mac'er er svært bra. Men som sagt i mitt innlegg; det finnes en rekke windows maskiner i høyere prisklasse som er like bra eller bedre. Begrepet "Built like a tank" har f.eks tradisjonelt blitt brukt om Lenovos Thinkpad serie.

Sammenligner man en Mac mot en Lenovo så taper enhver Lenovo maskin, vi kjøper inn mellom 200 og 300 forskjellige Lenovomaskiner i året og de plastboksene der har mildt sagt elendig byggekvalitet. Løfter du i et hjørne så svikter hele maskinen, skjermen flekser (og har en høy feilrate hos oss). Prøv å åpne lokket med en hånd, totalt umulig. Viftestøyen er alarmerende spesielt på T480s og T490s og dette selv i idle. Maskinene er heller ikke billige (selv om vi har fått gode avataler), de koseter gjerne mer enn hva tilnærmet like spekkede Macbook koster. Jeg er forøvrig som deg en regulær Windowsbruker med selvbygget maskin, men bærbart vil jeg ikke ha noe annet enn Macbook Pro. 

PS. når det gjelder den totale brukeropplevelsen med Apple produkter så må man ha sett hva Macbook Pro, iPad Pro, iPhone, Apple Tv og sømløsheten mellom alle disse produktene kan sørge for. Windows/Android blir som hund og katt i forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer aldri til å kjøpe en pc med fastloddet SSD.

 

Virker som Apple er så opptatt av å lage tynne maskiner at de ofrer hva som helst for å barbere vekk millimeter for millimeter.

 

Resultatet blir jo f.eks sånn som tastaturkatastrofen som nå har vedvart i årevis, overledning av høyspenning til lavspenning p.g.a tettpakkede connectorer, tilnærmet umuliggjort datarecovery med mindre du vet opsjonene dine utenfor Apple-systemet og at en pusher mer og mer stash som før var integrert til utsiden for at hovedmaskinen skal ta seg best mulig ut. Apple har også en policy om stille maskiner så de "koker" dem på innsiden noe som gir lavere ytelse enn spesifisert og en mye høyere feilrate over tid.

 

Jeg synes dette i stor grad bevitner om innovasjon som har tatt mange feilsteg i forhold til praktisk fornuftige løsninger, og ikke start meg på mye ettermarkeds-service fra Apple som er omentrent ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kommer aldri til å kjøpe en pc med fastloddet SSD.

 

Det som er nå med de nyeste maskinene med T2-chip er at man ikke engang kan få tredjepart til å hjelpe seg med å redde data. Apple gjør ingenting med slike problemer. Så om man ikke nylig har tatt en råfersk backup der timemachine kan redde dagen er innholdet tapt til noen klarer å hacke en løsning for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...