Gå til innhold

Gjeld med egen leilighet


Anbefalte innlegg

Hei, jeg føler jeg er i en litt rar situasjon men gå rett på sak. Jeg har en leilighet som er verdt over 5m, og har brukt lang tid på å selge den(0 lån på leiligheten). Gått et halvt år nå. Er litt over 18 og er ganske på egenhånd, så har ikke fått så veldig mange god råd. Det jeg har klart å få til: Fordi den skal selges, måtte jeg flytte ut av leiligheten og leie et annet sted. Jeg har nå klart å få hvertfall 100K i regninger, hvor jeg da har benyttet meg av alle faktura ordninger som det går ann å finne for å kjøpe mat osv. Nå er postkassa nesten full regninger hver morgen, og jeg ser at hver enkel sak legger på seg tusenvis av kroner i forskjellige inkasso avgifter. Eindomsmegler sa den kommer til å selges raskt, så tentke derfor ikke på at dette kunne bli et problem. 

 

Jeg har prøvd å ta lån for å ordne gjelden, men pågrunn av min unge alder og lave inntekt, får jeg avslag på alt som finnes. Om det er noe jeg kan gjøre, hva? :) 

 

 



Anonymous poster hash: f7331...451
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva megler setter som prisantagelse og hva leiligheten faktisk er verdt samsvarer tydeligvis ikke når salg uteblir. Skjønner heller ikke hvorfor du måtte flytte ut fordi du skal selge da overtagelsesdato kan avtales med kjøper, og man kan avtale flere måneder for overtagelse noe som gir tid til å skaffe seg noe nytt, eventuelt leie inntil man finner noe. At banken heller ikke vil gi deg lån med sikkerhet i leiligheten hvis den er verdt så mye skurrer også (du har ikke masse annen gjeld du ikke opplyser om?).

 

Merkelig hele greia.

Endret av bas
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du har ikke fått så mange gode råd på grunn av din unge alder, men du har altså klart å betale ned en 5 mill leilighet? Og du søker økonomiske råd fordi du nå har 100 000 i kredittgjeld? Hvordan henger dette sammen? Det må være en interessant historie.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er da ikke normalt å flytte ut når man selger. Normal overtagelsestid for eiendomstransaksjoner er 3mnd, med mulighet for både forlengelse og kortere frist. Normalt vil folk som kjøper leilighet i den prisklassen allerede eie bolig fra før, og være avhengig av å selge egen før de flytter inn. 

Man rydder skikkelig og fjerner plagsomme møbler før bilder tas til prospekt, og prøver å begrense møbelmengden under visningsperioden. Men man bor der allikevel. 

Hva slags ubrukelig megler har du valgt? 

 

Og det er fint mulig å eie egen bolig gjeldsfritt som 18-åring. Det skal kun etpar dødsfall til før man bor alene og gjeldsfritt i foreldrenes hus... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette her gir ingen mening.

 

Hvorfor har du flyttet ut før du har solgt?

 

Hvordan har du en leilighet til 5 mill med 0 lån i en alder av 18?

 

Hvem har gitt deg leiligheten, og hvorfor har ikke de samme personene lært deg helt basic økonomi?

 

Hvorfor har du brukt 100k mer enn inntekten din på bare 6 måneder?

 

Hvorfor har du ikke redusert prisantydning på leiligheten?

Lenke til kommentar

Du har fått lære deg en ting. Det koster å være konge på byen :)

Mulig du skriver det slik att en ikke får det fullstendige bildet, men må si meg enig i flere her.

Hvorfor måtte flytte for å få til salget?

100 000 på 6 måneder er en slump penger med inntekten du også  har hatt i 6 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fyrste du må gjere er å ta kontakt med banken din, her kan du med stor fordel avtale å møte opp for å snakke med bankrådgivaren din ansikt til ansikt.

Det burde være heilt uproblematisk å få tatt opp lån med ei nedbetalt leiligheit som sikkerheit, og i alle fall så beskjedne summar som eit par hundre tusen for å betjene kortsiktig gjeld.

 

Dersom du ikkje stoler på banken din, så kan du søke om økonomisk rådgivning hos NAV/kommunen. Slik rådgivning er gratis.

Du vil også kunne få mykje hjelp her på forumet, men sidan vi ikkje sitt på alle opplysningane så vil svara du får her variere ein del i kvalitet.

 

Eg trur også at det kan være fornuftig å droppe eigendomsmeklaren som du har idag. Ein eigendomsmeklar som brukar eit halvt år på å selge ei leiligheit som blir prissatt til 5 mill og som blir betegna som lettsolgt, er enten ein udugeleg eigendomsmeklar eller ein eigendomsmeklar som utnyttar situasjonen.

Kva avtale har du med eigendomsmeklaren? Har du betalt? Kor lenge er du bunden til denne eigendomsmeklaren? Kor mange fleire sjangsar til å selge leiligheita er du villig til å gi?

Eg kjenner ikkje detaljane, men berre det at eigendomsmeklaren som du har no ikkje har informert deg om at det er heilt vanleg å bu i bustadar medan dei ligg ute til sal, eller har foreslått å redusere prisen utnyttar tydelegvis at du er uerfaren.

Eg mistenker sterkt at din eigendomsmeklar har din leiligheit nederst på prioriteringslista som eit sikkert sal i framtida, og at han/ho kun tenker på sin eigen økonomi og salsprovisjon. Dersom meklaren får prosentane sine uansett, så er det viktigare for meklaren å få høg pris og dermed høg provisjon enn det er å selge raskt.

Så sjekk opp kva avtale du har med meklaren du har i dag og om du kan gå frå avtalen.

Det kan også være ein god idé å ta kontakt med eigendomsmeklarar i konkurrerande meklarfirma for å høyre om dei vil ta over oppdraget. Då får du hjelp til å kvitte deg med eigendomsmeklaren som du har i dag, og du vil få ein meklar som er villig til å strekke seg langt i å bevise at dei vil gjere ein mykje betre jobb til lavare pris for deg.

 

Eg ville også sterkt vurdert å trekke leiligheita frå markedet. Dersom du likevel skal bu i det same området så kan det være hensiktsmessig at du flyttar innigjen i leiligheita der du kan bu tilnærma gratis, og at du får orden på den kortsiktige gjelda før du bytter bustad.

Det skal ikkje være noke i vegen for å ta opp lån med sikkerheit i bustaden sjølv om du blir buande der.

 

Du bør også rekne på, eller få hjelp til å rekne på kor mykje det kostar deg i måneden å ikkje få solgt.

Med tanke på at du på eit halvt år har fått 100 000 kr i gjeld, og at dette er kreditt som du fort betalar 15% effektiv rente for (15 000 kr) så vil det lønne seg å sette ned salgsprisen med minst 115 000 kr for å sleppe å sitte på ei usolgt leiligheit eit halvt år til.

Dersom du sett ned prisen så vil det være mykje lettare å få i boks eit sal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...