Gå til innhold

Denne uken får Tesla-bilene raskere lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å skru ned ladehastigheten?

 

Ser for meg at 150kW sliter mer på batteriet enn 120kW. Er det mulig å sette kW ved hurtiglading?

 

Nei, ikke pr i dag. Men en kan såklart velge en annen stasjon. BMS vill dog forhindre at en lader med effekter som ikke er bra for batteriets tilstand. Så en vill ikke få 150kW konstant. I tillegg ville nok ikke de som evt står i kø sette pris på slik throttling. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spent på om dette vil funke i Europa på S og X, eller om det bare vil funke på Model 3.

 

Type 2 plugg er maks 300A og opp til 480V, det ville gitt 144kW. Men, er vell ingen av S/X pakkene som ligger så høyt i spenning? Har ikke alle detaljene. Men det blir iallefall begrenset av spenningen her. 

Lenke til kommentar

Type 2 plugg er maks 300A og opp til 480V, det ville gitt 144kW. Men, er vell ingen av S/X pakkene som ligger så høyt i spenning? Har ikke alle detaljene. Men det blir iallefall begrenset av spenningen her. 

Tesla kjører på med 360A i korte perioder. Og batteripakkene er omkring 320-400V.

 

Usikkert om Tesla kan kvalifisere pluggene for særlig mer strøm. Det kreves om man skal kunne øke effekten på dagens S/X. I første omgang åpnes det ikke for 145 kW i Europa, men man får se om det kommer senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat. Mye forskjellige rykter som er ute og går. Er veldig spent på hva som faktisk blir tilfelle. De skriver globally, men det er veldig få detaljer. Tenker at det er stort sett Model 3 som vil få økt hastighet på V2. Men, vi får se :-) Er jo bare positivt om S/X kan få raskere ladehastighet også.

Lenke til kommentar

Noen som betaler en hel Tesla til meg, i mot at de får ta del i vervekampanjen?  :roll:

https://itavisen.no/2019/04/29/gode-tesla-nyheter-for-deg-som-skal-verve-noen-na-far-du-500-prosent-mer-supercharging/

 

Du kan få beholde noen av gratis superladekilometerne jeg mottar også. Så du kommer opp i 15.000 km  ;)

 

Edit:

Kom over denne artige artikkelen om en model 3:

https://itavisen.no/2019/04/25/se-hvordan-model-3-avverget-krasj-i-siste-sekund/

 

Mao. han innrømmer indirekte at han nesten sov bak rattet fordi han nyttet autopilot (les: som om at en satt å kikket på et samlebånd og innimellom måtte foreta seg noen små justeringer)

Endret av G
Lenke til kommentar

:) Aner ikke. Måtte kanskje blitt å lånebytte en bil, jeg mottar en tom sånn innimellom og du mottar en fulladet fra meg inntil poengene mine er brukt opp? Gitt at jeg får en gratis ny Tesla da.

 

Tar gjerne en gratis bil. Men kommer ikke til å velge Tesla enda dersom jeg skulle kjøpt bil selv. Har ikke økonomi til slik luksus  ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å skru ned ladehastigheten?

 

Ser for meg at 150kW sliter mer på batteriet enn 120kW. Er det mulig å sette kW ved hurtiglading?

 

Nå er jo dette bare 1,5 C. Det bør ikke være så raskt at det skader batteriet nevneverdig. Unntaket er jo om en nesten utelukkende superlader, og gjør det ekstremt mye slik som teslabjørn. Han fikk jo ladebegrensning på sin bil, men har jo også den mindre pakka på den bilen.

Lenke til kommentar

Akkurat. Mye forskjellige rykter som er ute og går. Er veldig spent på hva som faktisk blir tilfelle. De skriver globally, men det er veldig få detaljer. Tenker at det er stort sett Model 3 som vil få økt hastighet på V2. Men, vi får se :-) Er jo bare positivt om S/X kan få raskere ladehastighet også.

Niks,ikke bra for batteriet. Å øke ladehastigheten er selvfølgelig noe som har vært mulig tidligere,men som Tesla frem til nå ikke har valgt å gjøre. Bak den tidligere beslutningen om å begrense ladehastighet lå tekniske vurderinger. Disse vurderingene gjelder trolig ennå,men nå har man valgt å strekke strikken lengre. Hvorfor vet jeg ikke,men det kan være for å møte konkurransen,eller for å få større omløpshastighet på bilparken ved at batteriene nå tunes til å holde akkurat innenfor garantitiden. Egne erfaringer tilsier i alle fall at hurtigladning sliter på batteriet. Jo oftere og høyere ladehastighet jo kortere levetid gitt ingen tekniske,fysiske endringer på batteriet. Selvfølgelig må en anta at uansett vil batteriene holde garantitiden,men hva som skjer etterpå mener jeg blir mer usikkert med denne software oppgraderingen.

Lenke til kommentar

 

Akkurat. Mye forskjellige rykter som er ute og går. Er veldig spent på hva som faktisk blir tilfelle. De skriver globally, men det er veldig få detaljer. Tenker at det er stort sett Model 3 som vil få økt hastighet på V2. Men, vi får se :-) Er jo bare positivt om S/X kan få raskere ladehastighet også.

Niks,ikke bra for batteriet. Å øke ladehastigheten er selvfølgelig noe som har vært mulig tidligere,men som Tesla frem til nå ikke har valgt å gjøre. Bak den tidligere beslutningen om å begrense ladehastighet lå tekniske vurderinger. Disse vurderingene gjelder trolig ennå,men nå har man valgt å strekke strikken lengre. Hvorfor vet jeg ikke,men det kan være for å møte konkurransen,eller for å få større omløpshastighet på bilparken ved at batteriene nå tunes til å holde akkurat innenfor garantitiden. Egne erfaringer tilsier i alle fall at hurtigladning sliter på batteriet. Jo oftere og høyere ladehastighet jo kortere levetid gitt ingen tekniske,fysiske endringer på batteriet. Selvfølgelig må en anta at uansett vil batteriene holde garantitiden,men hva som skjer etterpå mener jeg blir mer usikkert med denne software oppgraderingen.

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-battery-million-miles-elon-musk/

 

Her ser du hva som er målsetningen til Elon Musk med Tesla bilene.

 

“The cars currently built are all designed for a million miles of operation. The drive unit is design, tested, and validated for 1 million miles of operation.”

 

“The new battery pack that is probably going to production next year is designed explicitly for 1 million miles of operation.”

 

Og er det noe Elon Musk er kjent for så er det:

1) Han holder det han lover

2) Ikke nødvendigvis akkurat på det tidspunktet han har sagt, men alt han har sagt skal gjøres fram til nå, er blitt gjort. Både i Tesla, SpaceX og de andre selskapene.

 

Tror det var på "Tesla Autonomy Day" at Elon Musk sa at de nå skulle legge listen for levetid på Tesla biler til det samme som lastebiler har, altså 1 million miles.

https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

 

Så hvordan i all verden klarer du å begrunne (skikkelig) dine påstander inne i ditt eget hode? For når jeg leser dem her så ser de på grensen til latterlig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...