Gå til innhold

El-startup lanserer elektrisk SUV med 180 kWh batteri og syv seter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende å se om de kan konkurrere med de dyreste versjonene av de mest populære SUVene og pickupene i USA. Bare batteriet alene på 180 kW har en pris på rundt $30 000 om man regner med at de greier å ha en batteripakkepris på under $200 per kWt. De lager mest sannsynlig ikke batteriene selv, så hadde vært interessant å vite hvem de samarbeider med på det feltet.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det bli snakk om 120 mil rekkevidde, 2 minutt ladetid, batteri vekt 100 kg., samme rekkevidde på vinteren som sommer, samme pris som fossil bil med samme egenskaper, levetid batterier 20 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Vel.. hvis du kjører 120 mil i strekk uten pause med fartsgrensene her i land vil jeg påstå du ikke kjører helt forsvarlig mtp. hvilepauser?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Fossile varianter kommer til å få kastet på seg kostnader i øst og vest. Så joda, hold deg til fossil bil, men det kommer til å koste skjorta om man fremdeles skal ha det i 2030 og utover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ikke en fullverdig bil, når det bli snakk om 120 mil rekkevidde, 2 minutt ladetid, batteri vekt 100 kg., samme rekkevidde på vinteren som sommer, samme pris som fossil bil med samme egenskaper, levetid batterier 20 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Vel.. hvis du kjører 120 mil i strekk uten pause med fartsgrensene her i land vil jeg påstå du ikke kjører helt forsvarlig mtp. hvilepauser?

Der kom det aggrumentet fra en el-bil eier, hva hvis man ikke har tilgjengelige lade stasjoner i eks. i Finnmark? Låne strøm fra en privat bolig uten hurtiglading?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der kom det aggrumentet fra en el-bil eier, hva hvis man ikke har tilgjengelige lade stasjoner i eks. i Finnmark? Låne strøm fra en privat bolig uten hurtiglading?

Eier ingen bil og knapt hatt førerkortet i mer enn to år. Da er det vel helt greit å forstå at elbilen ikke er myntet på han i Finnmark uten ladestasjon. Men pengene som spares inn på drivstoff og avgifter med elbil kan jo investeres i en lader hjemme?

 

Se på det som en del av regnestykket med et elbil kjøp. Du vil uansett etter tid spare penger på det? Og hei, du slipper å dra ut hver søndag og torsdag for litt rimeligere drivstoff?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Fossile varianter kommer til å få kastet på seg kostnader i øst og vest. Så joda, hold deg til fossil bil, men det kommer til å koste skjorta om man fremdeles skal ha det i 2030 og utover. 

Du er lettlurt her ser jeg, trur du staten kommer til å se på at de taper penger når eller hvis fossile biler forsvinner. Selvfølgelig blir el-biler like dyr å kjøre som fossile biler etterhvert. Blir ikke mye penger i felleskassa hvis el-biler ikke skal betale avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Der kom det aggrumentet fra en el-bil eier, hva hvis man ikke har tilgjengelige lade stasjoner i eks. i Finnmark? Låne strøm fra en privat bolig uten hurtiglading?

Eier ingen bil og knapt hatt førerkortet i mer enn to år. Da er det vel helt greit å forstå at elbilen ikke er myntet på han i Finnmark uten ladestasjon. Men pengene som spares inn på drivstoff og avgifter med elbil kan jo investeres i en lader hjemme?

 

Se på det som en del av regnestykket med et elbil kjøp. Du vil uansett etter tid spare penger på det? Og hei, du slipper å dra ut hver søndag og torsdag for litt rimeligere drivstoff?

Du virker lettlurt du også. Les kommentaren min under som jeg ga til en annen her. Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Du virker lettlurt du også. Les kommentaren min ovenfor som jeg ga til en annen her.

Ingen som har sagt at avgifter på el-biler ikke kommer til å endres. Men at fossile biler kommer til å justere seg på samme linje som el-bil

avgifter, naah.

 

Fossilt vil aldri klare å nedjustere seg til samme avgiftslinje, verken selve bilene eller fossilt drivstoft. Så fortsetter i din gate og kaller deg naiv.

Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

 

Hvis du har behov for alle disse tingene tror jeg aldri du kommer til å kunne bytte til batteribil, men for mange av oss andre er dette en bil som i praksis kan gjøre alt vi trenger.

 

Etter min mening er ikke fremtiden at alle kjører bil med likt drivstoff. For eksempel ser jeg for meg at de som virkelig trenger lang rekkevidde i ett strekk kan kjøre på hydrogen, mens vi som ikke trenger mer enn 30 mil av gangen kan kjøre batteribil.

 

Fylling på 2 minutter er ikke noe jeg savner. Jeg bruker ~30 sekunder på å koble i bilen når den trenger strøm, så kobler jeg den ut mange timer senere med fullt batteri. Det passer meg bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er lettlurt her ser jeg, trur du staten kommer til å se på at de taper penger når eller hvis fossile biler forsvinner. Selvfølgelig blir el-biler like dyr å kjøre som fossile biler etterhvert. Blir ikke mye penger i felleskassa hvis el-biler ikke skal betale avgifter.

CO2 utslippet skal ned med minst 30% innen 2030. 

 

Du er naiv om du trur fossile biler vil få avslag i gal retning i fremtiden. Elbiler vil miste flere av sine fordeler, ja. Men samtidig vil fossile biler få kastet på seg kostnader i form av flere avgifter, slik at differensen blir omtrent like stor hele veien til fossile biler er faset ut. 

 

Inntektene forblir det samme. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

 

Eller. "jeg vil ikke ha elbil" som det også heter. Vil du ha gassbeholdere med eksos bak også da. Pluss høytalere med motordur

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte litt Kia Soul når jeg så den SUVen..

 

Ser det er en motor på hvert hjul. Er det noe umiddelbar fordel med dette kontra en større motor fordelt på to hjul?

 

Kan se for meg flere ulemper som begrenset effekt per hjul, lavere topp hastighet, dobbelt opp med reduksjonsgir, høyere vekt.

 

BTW.. 5000 Kg på hengerfeste.. er liten trailer det..

Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Tar ca. 20 sec å koble til lader når du kommer hjem. Mot en 10 min omvei for å komme seg til en bensinstasjon... Hver mandags morgen.

 

Å sammenligne epler og eiketre blir vanskelig. Som da betyr du sparer tid hver eneste dag du bruker den. At en må vente et par minutter de få gangene man er på langtur, er nok ganske så greit i så måte. Tror mange ikke helt klarer å innse at rutinene er vidt forskjellige.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...