Gå til innhold

KOMMENTAR: Derfor kan ikke FM bare skrus på igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, skrur de på FM-nettet igjen nå blir det ekstra dyrt for staten. Er neppe bare meg som vil sende regninga for nytt utstyr i bilen / hytta / hjemmet til staten om de gjør helomvending nå. Er snakk om nok kostnader til at det var irriterende.

 

Det tror jeg myndighetene også vet at dersom de snur om nå, så vil det bli snakk om store massesøksmål fra innbyggerne, og det vil ikke ta seg særlig godt ut for noen regjering uavhengig av parti / "farge".

 

Men at DAB ble hurtig rullet ut uten at det var helt godt gjennomtenkt, det er et faktum. Her hvor jeg bor, er det ikke slik det sies så kjekt i artikkelen at problemer med dekningen pleier å handle om lytting i bevegelse. Det er snarere unntaket som bekrefter regelen, eller kanskje omvendt? Mange her i bygda jeg bor som ikke lenger får inn de mest "ordinære" kanaler som NRK P1. Så der røk drømmen om å bruke NRK P1 på DAB-nettet for å spre nødmeldinger i det minste.

 

Da har jeg mer tro på mobilnettet til nødmeldinger. Var i sommer med niesen min i Bjørneparken i Flå. Da fikk jeg varselmelding fra brannvesenet om bålforbud/skogbrannfare. Slik jeg så det funket det helt fint. Men så er det også flere steder du ikke har mobildekning heller, som i marka .Men på den annen side hvis du er langt ute i villmarken så gjør det kanskje ikke så mye om du ikke får beskjed om at en bombe har gått av eller annet. Du får nok meldingen når du kommer tilbake til sivilisasjonen.

 

Men ja, noen utfordringer byr det jo på. Blir moro å se hvordan myndighetene løser utfordringene i vårt langstrakte kuperte land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et lite teknisk spørsmål angående bilkjøring fra ett distrikt til et annet. DAB adapteren som er montert mister kontakt med sender når jeg kommer "godt inn i et nytt fylke" fra et annet der den er montert og tunet. Må adapteren re-installeres manuelt ettervert som den flytter seg i det lange land, eller er det DAB adapteren som må ut av bilen og inn med ny? Skulle trodd at det var litt automatikk i adapteren. Noen som har kjennskap til problemet?

Lenke til kommentar

Et lite teknisk spørsmål angående bilkjøring fra ett distrikt til et annet. DAB adapteren som er montert mister kontakt med sender når jeg kommer "godt inn i et nytt fylke" fra et annet der den er montert og tunet. Må adapteren re-installeres manuelt ettervert som den flytter seg i det lange land, eller er det DAB adapteren som må ut av bilen og inn med ny? Skulle trodd at det var litt automatikk i adapteren. Noen som har kjennskap til problemet?

 

Du må scanne inn kanalene på nytt da de har forskjellige frekvenser mellom fylkene av en eller annen grunn. En del radioer/adaptere gjør det dog automatisk, sjekk om du har en innstilling som heter automatisk frekvensskifte eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette forstår jeg virkelig ingenting av.

 

Jeg har aldri opplevd problemer med DAB en eneste gang. Kan noen fortelle meg hvordan det oppleves?

 

Jeg har kjørt fra Kristiansand til Oslo, og Kristiansand til Stavanger mange ganger mens jeg hører på DAB og har aldri opplev et eneste avbrudd. Sier ikke at jeg ikke tror det skjer, men kan noen forklare meg hvordan det oppleves og hva dere må gjøre for å få lyden tilbake? :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette forstår jeg virkelig ingenting av.

 

Jeg har aldri opplevd problemer med DAB en eneste gang. Kan noen fortelle meg hvordan det oppleves?

 

Jeg har kjørt fra Kristiansand til Oslo, og Kristiansand til Stavanger mange ganger mens jeg hører på DAB og har aldri opplev et eneste avbrudd. Sier ikke at jeg ikke tror det skjer, men kan noen forklare meg hvordan det oppleves og hva dere må gjøre for å få lyden tilbake? :)

 

Når du kjører så blir bare lyden borte. Noen ganger med en slags "skrapelyd" før og etter.

 

For de som hører (eller ikke hører) på radio som står på fast plass hjemme, så er det bare dødt. Du hører rett og slett ingen ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dette forstår jeg virkelig ingenting av.

 

Jeg har aldri opplevd problemer med DAB en eneste gang. Kan noen fortelle meg hvordan det oppleves?

 

Jeg har kjørt fra Kristiansand til Oslo, og Kristiansand til Stavanger mange ganger mens jeg hører på DAB og har aldri opplev et eneste avbrudd. Sier ikke at jeg ikke tror det skjer, men kan noen forklare meg hvordan det oppleves og hva dere må gjøre for å få lyden tilbake? :)

 

Når du kjører så blir bare lyden borte. Noen ganger med en slags "skrapelyd" før og etter.

 

For de som hører (eller ikke hører) på radio som står på fast plass hjemme, så er det bare dødt. Du hører rett og slett ingen ting.

Ah, til forskjell fra FM som fungerte 100% hele tiden?

 

Tror de rosa glassene i brillene dine trenger en puss

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Absolutt mulig at DAB faller litt ut på turen mellom Stavanger og Kristiansand, men på de områdene den faktisk sliter, var det heller ikke FM-dekning som det gikk an å høre på, samt du sliter med 4g-nettet, så noe streaming er heller ikke enkelt... Kjører årlig flere ganger mellom Øst- og Vestlandet, både E39, rv7 og E134, og jeg er meget fornøyd med DAB, selv med antenne som er feil installert (nede på vinduet i stedet for oppe).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

«Den største forskjellen [på DAB og nettsendinger] er at det ikke er noen toveiskommunikasjon mellom sender og mottaker»

 

Nei, det er feil, og ligner på bevisst forledning av folk.

 

Den største forskjellen ligger i bitraten (lydkvalitet): DAB suger kamelballer.

 

Så er der en stor forskjell i kanalutvalget. På nettet finner man kjapt noen kanaler med hørbar musikk, for eksempel. På DAB er der ingenting for meg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...