Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Kunden bruker 20% av dette på 25% av tiden, altså ca. 80% av det man betaler for den uka. Chili har ingen måte å (lovlig) sjekke hva som har skjedd her, så de bare antar at kunden da har brutt vilkårene, og sperrer abonnementet

Når ein selg 1TB i månedene så er det vanskeleg å pårope seg at det er unormal bruk å bruke den tilgjengelege dataen jamnt fordelt.

 

Hadde nokon brukt Netflix, så hadde vell abonnementet blitt sperre på den begrunnelsen at kunden umulig kan ha fulgt nøye med, og at det derfor er urimelig bruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fornøyd, hadde jeg nok ikke blitt, men så har de heller ikke gått ut og sagt noe mer enn at de kom til å ringe de med stort databruk, så jeg ble veldig overrasket over at de bare stengte aboet uten noen form for kommunikasjon med meg utover en sms etter det var stengt.

 

Har ikke forsvart noen som helst form for speedtest, jeg har sagt hva jeg brukte aboet til, og at bruken kun foregikk på mobil, samt at jeg mener det er innenfor rettningslinjene. Jeg har kjørt flere gigabyte med speedtest på andre abo også, men ikke en like stor mengde, nei. Det var som sagt også for å kunne "slå to fluer i en smekk"

Så hvis de hadde ringt deg, da ville du naturligvis svart at du kjørte en speedtest på 100gb. Da hadde det vært innafor om du ble sperret, og du hadde vært fornøyd kunde? Det var tross alt det du ønsket å oppnå.

 

Hvis du ikke forsvarer det, hvordan kan du da mene at det er innenfor normal bruk av mobildata? Hvis det ikke er normal bruk er det jo brudd på 2 av punktene i rettningslinjene som var listet her tidligere.

 

Den "to fluer i en smekk" er fort også ett argument mot normal bruk, da du spesifikt skulle teste grensen. Kombinert med tidligere innlegg kan det lett tolkes som brudd på 7 i retningslinjene angående å påføre dem økonomisk skade. Siden du klart gjorde det på trass for å belaste nettet unødvendig mye, som da påfører chilli mobil igjen en kunstig høy regning.

 

.

Endret av Spoki0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis de hadde ringt deg, da ville du naturligvis svart at du kjørte en speedtest på 100gb. Da hadde det vært innafor om du ble sperret, og du hadde vært fornøyd kunde? Det var tross alt det du ønsket å oppnå.

 

Hvis du ikke forsvarer det, hvordan kan du da mene at det er innenfor normal bruk av mobildata? Hvis det ikke er normal bruk er det jo brudd på 2 av punktene i rettningslinjene som var listet her tidligere.

 

Den "to fluer i en smekk" er fort også ett argument mot normal bruk, da du spesifikt skulle teste grensen. Kombinert med tidligere innlegg kan det lett tolkes som brudd på 14 i retningslinjene angående å påføre dem økonomisk skade. Siden du klart gjorde det på trass for å belaste nettet unødvendig mye, som da påfører chilli mobil igjen en kunstig høy regning.

Det står jo i artikkelen det;

 

– Ønsker de å avslutte abonnementet avgiftsfritt , så går jeg med på det. Jeg har ikke noe imot å beholde abonnementet til full pris, men da skal jeg ha rabattert de dagene jeg har vært uten tilgang. 
Jeg føler det er forskjell på å "forsvare noe" og det å motsi at det er normal bruk. Jeg har som nevnt tidligere dratt store mengder data på andre abonnement uten å ha hørt noe fra operatøren.
 
Hele problemet her er jo mangelen på kommunikasjon mellom operatør og kunde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når ein selg 1TB i månedene så er det vanskeleg å pårope seg at det er unormal bruk å bruke den tilgjengelege dataen jamnt fordelt.

 

Hadde nokon brukt Netflix, så hadde vell abonnementet blitt sperre på den begrunnelsen at kunden umulig kan ha fulgt nøye med, og at det derfor er urimelig bruk?

Med mindre de begår svært urovekkende overvåkning så vet de ikke hva dataen brukes til.

Lenke til kommentar

 

Om det er en limit på 1000 GB per måned er det da vel for f**n opp til enhver bruker om han vil bruke det på en dag eller 31 dager??? For noe tull og vas! Kan ikke sperre FØR de har nådd grensen i alle fall!

Det er vel mitt hovedproblem her også. Om jeg vil bruke alt på en gang så er jeg jo i min fulle rett til det.

Problemet med denne tilnærmingen er at man i mobilnettet ikke har en dedikert kapasitet.

 

Så hvis alle skal laste ned 10 Gb hver dag, kneler nettet for de øvrige som skal surfe på facern, se på youtube-videoer osv.

 

Klart at de kunne kanskje ordet det med en struping av hastighet fremfor å stanse abbonnementet, kanskje man fikk maks fart på de første 1000mb hver dag og så gikk ned til feks 30mbit på neste gigabyte og så feks ned til 20mbit.

 

En slik trappetrinnsmodell ville jo medført at folk kunne brukt det som mobilt bredbånd, uten at det gikk ut over alle på nettet.

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

Hvilken form hadde en normal bruk på 1000 GB i måneden tatt, etter din mening?

 

 

Ingen, jeg tror ikke man klarer nå nå 1000 GB med normal bruk. Det er det ingen hos Chillimobil som tror heller, og det er heller ikke hva de ønsker å oppnå med dette abbenomentet. 

 

Man kjøper seg fri fra å holde seg til en kvote, man slipper tenke på begrensninger - og man får alt til den pene sum av 399 kr. Ingen andre tilbyr noe slikt.

 

Abbenomentet er ikke ment for storforbrukere som skal gjøre unormale mobiltelefoni ting, bare fordi de kan - og følgelig vil slik bruk bli smått ned på som missbruk etter vilårene.

Lenke til kommentar

Det står jo i artikkelen det;

Jeg føler det er forskjell på å "forsvare noe" og det å motsi at det er normal bruk. Jeg har som nevnt tidligere dratt store mengder data på andre abonnement uten å ha hørt noe fra operatøren.

 

Hele problemet her er jo mangelen på kommunikasjon mellom operatør og kunde.

Hvis du mener det er normal bruk så forsvarer du det. Hvis du ikke mener det er normal bruk så har du faktisk inngått en avtale hvor du godtar at det sperres...

 

I disse andre tilfellene, lastet du ned i nærheten av 100gb? Det må jo ha blitt dyrt med overfakturering, eller tatt veldig lang tid med throttling.

 

Ellers fiffig at du klager på kommunikasjon, du fikk jo faktisk beskjed. Om de hadde ringt deg tviler jeg på at hadde endret mye, med mindre du hadde løyet angående bruken din. Meldte du i fra angående testen din?

Endret av Spoki0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med den infoen + det som står på heimesida så kan man jo få inntrykk av at 1000 gb ikkje er noke problem. Da blir det feil at dei slår seg fullstendig i vranglås når ein kunde har brukt 20%.

Vranglås? Når en kunde bruker 20% av kvoten på en dag så sier det seg selv at det er rent misbruk.

Lenke til kommentar

Med mindre de begår svært urovekkende overvåkning så vet de ikke hva dataen brukes til.

 

 

Skal jeg komme med noe urovekkende?

 

Telenor / Telia må kartlegge all data du bruker dersom du har et YNG eller Music Freedom abbenoment slik at kvotebruken din kan beregnes korrekt. All bruken må følgelig også da lagres i faktureringsperioder slik at du som forbruker kan be om innsyn og korrigere noe dersom du mener operatøren har fakturert deg feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kjøre wpt get eller annet for å bevisst bruke så mye som mulig, det må jo bryte nr 4.

 

"4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk."

 

 

 Men om man streamer tomme datastrømmer 24/7 for å bruke opp 1000 GB, kontra å se 1 4K film hver eneste dag i 30 dager er det forskjell på. Selv det sistnevnte mener jeg kan være over "normal bruk", ingen ser 1 film hver dag, og i hvert fall ikke et sted man ikke har wifi.

 

 

Hvilken form hadde en normal bruk på 1000 GB i måneden tatt, etter din mening?

 

Her er vi vel ved kjernen av saken. Det fremgår jo klart av sammenhengen i vilkårene (og markedsføringen) at man kan bruke 1000 GB per måned. Dette er en klart definert grense og kan ikke settes til side ved bruk av det mildt sagt uklare begrepet  "normal bruk". Tvert imot er den nærliggende tolkningen av avtalen at så lenge man holder seg innenfor 1000 GB, er det innenfor definisjonen av "normal bruk." Man kan kanskje tenke seg ekstreme topper i forbruket som gjør at man likevel vil si at volumet i seg selv innebærer et mislighold, men det har vel ikke vært tilfellet her. Merk for øvrig at punkt 16 i vilkårene tilsynelatende gjelder alle Chilis abonnementer, mens punkt 17 kun gjelder "fri bruk"-abonnementet. 

 

 

Det ser ut som reaksjonene mot kunden primært knytter seg til innholdet han har lastet ned ("tomme data") og formålet med nedlastingen, som tilsynelatende er å se om Chili holder ord. Jeg tviler sterkt på at dette er tilstrekkelig grunnlag etter avtalen til å stenge abonnementet.

 

Som klart utgangspunkt vil nok verken staten eller brukerne av dette forumet at tjenestetilbyderne skal blande seg opp i hva man laster ned eller hvorfor man gjør det, såfremt innholdet ikke er i strid med loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hahaha dette må være det mest spesielle abbonementet jeg har hørt om. Hadde telia begynt å bestemme hva jeg skulle bruke nettet mitt på så hadde jeg nok ikke kjøpt hos dem. Haha takk gud for telia

Ja, du får gå tilbake til Telia der du får hele 6 GB for 399, altså samme pris som du får 1000 GB for hos Chili.

 

Glad du er fornøyd med 6 GB, så kan vi som gjerne vil ha litt mer for pengene fortsette hos Chili.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, hvis du faktisk fikk med deg kritikken av abonnementet når det lanserte så var det at du ikke kunne dele data med noen, ergo veldig begrenset og ikke et godt abonnement.

Ikke et godt abonnement for hvem? Hvem gjorde deg til verdensdiktator som får diktere alles behov?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så hvis de hadde ringt deg, da ville du naturligvis svart at du kjørte en speedtest på 100gb. Da hadde det vært innafor om du ble sperret, og du hadde vært fornøyd kunde? Det var tross alt det du ønsket å oppnå.

 

Hvis du ikke forsvarer det, hvordan kan du da mene at det er innenfor normal bruk av mobildata? Hvis det ikke er normal bruk er det jo brudd på 2 av punktene i rettningslinjene som var listet her tidligere.

 

Den "to fluer i en smekk" er fort også ett argument mot normal bruk, da du spesifikt skulle teste grensen. Kombinert med tidligere innlegg kan det lett tolkes som brudd på 14 i retningslinjene angående å påføre dem økonomisk skade. Siden du klart gjorde det på trass for å belaste nettet unødvendig mye, som da påfører chilli mobil igjen en kunstig høy regning.

Det står jo i artikkelen det;

 

– Ønsker de å avslutte abonnementet avgiftsfritt , så går jeg med på det. Jeg har ikke noe imot å beholde abonnementet til full pris, men da skal jeg ha rabattert de dagene jeg har vært uten tilgang. 

Jeg føler det er forskjell på å "forsvare noe" og det å motsi at det er normal bruk. Jeg har som nevnt tidligere dratt store mengder data på andre abonnement uten å ha hørt noe fra operatøren.

 

Hele problemet her er jo mangelen på kommunikasjon mellom operatør og kunde.

saken er jo at dette abonnementet ikke er som andre. på andre har du kjøpt en spesifikk kvote mobildata og betalt for denne, mens du med chilis nye abonnement ikke kjøper noen bestemt kvote på mobildata, men derimot så mye som du skulle trenge ved normal, merk normal, bruk. selv om det påfører pizzeriaen like mye skade om du sitter ved disken og spiser samtlige pizzaer fortløpende som om du bestiller flyttebil, så er det etter min oppfatning en vesentlig forskjell. de punktene de refereres til i kommentarfeltet her lyder altså tydelig at abonnementet kun er ment for normal bruk av mobildata, så kan det selvsagt diskuteres hvorvidt 150gb i hastighetstester iløpet av to dager er å regne som normal bruk for en privatperson.

Lenke til kommentar

Hva er det jeg skal legge meg flat for? Jeg har ikke brutt noen av vilkårene i chilimobil sin avtale, men de har fortsatt stoppet abonnementet mitt, uten å komme med noe mer enn en påstand.

Jo, du har brutt vilkårene:

 

"For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned.

...

Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen."

 

Stikkord er: "skjønn" og "misbruker".

 

Med andre ord: Det er et tak på 1000 GB. Hvis du gjør noe som indikerer at du vil bruke mer enn dette, så vil de kunne stenge for databruk. Dette er en skjønnsvurdering som de har tatt seg retten til å foreta.

 

Det at du brukte 200 GB på en dag er en klar indikasjon på misbruk. De har rett til å foreta en skjønnsmessig vurdering av om det er misbruk, og hvor alvorlig det er. Jeg er enig i vurderingen deres i denne saken.

 

Dette var jo akkurat poenget mitt, jeg hørte heller ingenting fra chili, før jeg plutselig sto uten data, denne informasjonen finner du også i artikkelen.

Du fikk ingen SMS?

 

Hadde de bare faktisk satt noen grenser, eller ringt og faktisk hatt kommunikasjon med meg som kunde hadde jo dette vært en ikke-sak.

De har satt en grense, og å bruke mer enn 50 GB på en dag (i ditt tilfelle over 200 GB!) er en klar indikasjon på misbruk fordi du vil overstige grensen dersom du gjør det samme hver dag.

 

Hvis man bruker 50 GB en dag og aldri gjør det igjen så vil abonnementet sannsynligvis ikke stenges (det er ved 50 GB bruk på en dag at de begynner å ringe folk), men ditt brudd på vilkårene var såpass grovt at de måtte sette en stopper for det med en gang.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du mener det er normal bruk så forsvarer du det. Hvis du ikke mener det er normal bruk så har du faktisk inngått en avtale hvor du godtar at det sperres...

 

I disse andre tilfellene, lastet du ned i nærheten av 100gb? Det må jo ha blitt dyrt med overfakturering, eller tatt veldig lang tid med throttling.

 

Ellers fiffig at du klager på kommunikasjon, du fikk jo faktisk beskjed. Om de hadde ringt deg tviler jeg på at hadde endret mye, med mindre du hadde løyet angående bruken din. Meldte du i fra angående testen din?

Hadde 60GB aboet hos telenor med rollover. Jeg mener det er normal bruk utifra at jeg kunne funnet på å måtte bruke en slik mengde data en dag det var "krise", feks på en flyplass med dårlig wifi. Eller i en havn på vei ombord i en båt.

 

Jeg fikk en SMS med begrenset info etter de hadde igangsatt sperren. Hva som skjer videre har jeg fått 0 informasjon om. Det er ingen av personene som har blitt ringt tidligere som har fått aboet sitt sperret såvidt meg bekjent. Jeg kan jo slenge på at jeg fortsatt ikke har hørt noe mer fra chili mobil.

 

Edit: Nei, jeg meldte ikke fra om noen test, da forsvinner en god del av poenget i mine øyne, jeg ønsket også å se om dette er ett abonnement jeg faktisk kan bruke som eneste abonnement.

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...