Gå til innhold

Tesla Model 3 får refs for elendige bremser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom det er snakk om en programvareoppdatering

er vel det vs ABS unit. Hvis ikke er det nok snakk om

andre klosser/ skiver . Nok en festtale fra Mr Musk?

Det var ABSen, ja: https://twitter.com/elonmusk/status/998778751767871488

 

Antar ABSen først sjekker hvor mye bremseeffekt den kan benytte i en gitt situasjon, og om den da bommer på estimatet slik at den bruker mindre bremseeffekt enn det som er optimalt, så blir bremselengden lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det er mer komplisert enn bare ABS. En elektrisk bil skal gjenvinne mest mulig energi ved bremsing, så det må være et reguleringsystem som velger når og hvor mye skivebremsene skal benyttes.

 

Tesla har ingen regulering av Regen via bremsepedalen slik som f.eks. Prius har. Var vist kalibrering av ABS-enheten som var problemet og de fikser det via en OTA oppdatering til alle bilene
  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://twitter.com/elonmusk/status/998778751767871488

 

Antar ABSen først sjekker hvor mye bremseeffekt den kan benytte i en gitt situasjon, og om den da bommer på estimatet slik at den bruker mindre bremseeffekt enn det som er optimalt, så blir bremselengden lengre.

I påvente av at noen som virkelig kan dette her melder seg på: Her er min spekulasjon.

 

Testene viste at første nødbremsing fungerte bra(ABS og det mekaniske virket med andre ord som det skulle), men at i alle de påfølgende testene så virket bremsene konsekvent mye dårligere.

 

Det forteller meg at noe er blitt endret etter den første nødbremsen, og det kan neppe være elektronikken, så det må være noe fysisk i bremsesystemet. Ikke usannsynlig at klossene er blitt så overopphetet ved den første oppbremsingen at belegget har endret karakter og som igjen betyr dårligere bremseegenskaper senere.

 

Fra min begrensede kunnskap om hvordan ABS virker så skjønner jeg ikke hvordan en programvareoppdatering skal kunne fikse dette. Jeg hadde kanskje blitt overbevist om Tesla(eller Bosch) hadde kommet med en mer detaljert forklaring, men det eneste jeg har sett er "ABS algorithm" i en tweet fra Musk.

 

Så er jeg også ganske skeptisk til at man skal "rette på" et mekanisk problem med litt kode framfor å gjøre noe med rotårsaken. Spesielt når problemet er bremsesystemet.

 

(For å gjenta, hvis noe eksperter på området kan ile til og bidra/korrigere, så veldig flott.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I påvente av at noen som virkelig kan dette her melder seg på: Her er min spekulasjon.

 

Testene viste at første nødbremsing fungerte bra(ABS og det mekaniske virket med andre ord som det skulle), men at i alle de påfølgende testene så virket bremsene konsekvent mye dårligere.

 

Det forteller meg at noe er blitt endret etter den første nødbremsen, og det kan neppe være elektronikken, så det må være noe fysisk i bremsesystemet. Ikke usannsynlig at klossene er blitt så overopphetet ved den første oppbremsingen at belegget har endret karakter og som igjen betyr dårligere bremseegenskaper senere.

 

Fra min begrensede kunnskap om hvordan ABS virker så skjønner jeg ikke hvordan en programvareoppdatering skal kunne fikse dette. Jeg hadde kanskje blitt overbevist om Tesla(eller Bosch) hadde kommet med en mer detaljert forklaring, men det eneste jeg har sett er "ABS algorithm" i en tweet fra Musk.

 

Så er jeg også ganske skeptisk til at man skal "rette på" et mekanisk problem med litt kode framfor å gjøre noe med rotårsaken. Spesielt når problemet er bremsesystemet.

 

(For å gjenta, hvis noe eksperter på området kan ile til og bidra/korrigere, så veldig flott.)

I mitt syn virker det usannsynlig at det er noe mekanisk, utifra at det fungerer veldig variabelt. Om det var noe mekanisk så ville det trolig bare blitt verre og verre.

 

Bremseklossene ser for øvrig ut til å være fra Brembo. De burde vite hva de holder på med. https://youtu.be/YMl41JzQLWE?t=106

Lenke til kommentar

 

https://twitter.com/elonmusk/status/998778751767871488

 

Antar ABSen først sjekker hvor mye bremseeffekt den kan benytte i en gitt situasjon, og om den da bommer på estimatet slik at den bruker mindre bremseeffekt enn det som er optimalt, så blir bremselengden lengre.

I påvente av at noen som virkelig kan dette her melder seg på: Her er min spekulasjon.

 

Testene viste at første nødbremsing fungerte bra(ABS og det mekaniske virket med andre ord som det skulle), men at i alle de påfølgende testene så virket bremsene konsekvent mye dårligere.

 

Det forteller meg at noe er blitt endret etter den første nødbremsen, og det kan neppe være elektronikken, så det må være noe fysisk i bremsesystemet. Ikke usannsynlig at klossene er blitt så overopphetet ved den første oppbremsingen at belegget har endret karakter og som igjen betyr dårligere bremseegenskaper senere.

 

Fra min begrensede kunnskap om hvordan ABS virker så skjønner jeg ikke hvordan en programvareoppdatering skal kunne fikse dette. Jeg hadde kanskje blitt overbevist om Tesla(eller Bosch) hadde kommet med en mer detaljert forklaring, men det eneste jeg har sett er "ABS algorithm" i en tweet fra Musk.

 

Så er jeg også ganske skeptisk til at man skal "rette på" et mekanisk problem med litt kode framfor å gjøre noe med rotårsaken. Spesielt når problemet er bremsesystemet.

 

(For å gjenta, hvis noe eksperter på området kan ile til og bidra/korrigere, så veldig flott.)

 

 

Tesla mener jo selv at de har gjennomført testen med bedre resultater etter software endringer. Om det stemmer eller ikke vill jo vise seg, CR kjører ny test etter oppdatering så får vi se. 

 

De hadde jo problem med bremsene på model S også, der endte de opp med å skifte bremser. Så dette blir vell siste alternativ for model 3.

Lenke til kommentar

Ikke i nærheten av M3 nei, som Musk prøvde å sammenligne.

Nei, det var den kommende Performance-utgaven som skulle være på nivå med M3.

 

Når det gjelder bremsene på Model 3 er det rart at CR konkluderer som de gjør. Andre testere har ikke hatt noe å bemerke for bremsene, tvert om på tross av noe hard fjæring, har Model 3 stort sett fått skryt for sine kjøreegenskaper. Jeg viser her til mer publikasjoner som vekter kjøreegenskaper tyngre enn et forbrukermagasin.

 

Autocar sa følgende da de prøvekjørte den:

 

 

On a twisting road, you’ll find that the Model 3 steers convincingly and grips pretty well. It’s not a sports saloon, not in handling terms, anyway, but it is a capable one. Because of the instant torque and seamless delivery, it’s quick, too.

 

 

CAR-Magazine gav den 4/5 stjerner for sine kjøreegenskaper og 5/5 for ytelse, og hadde heller ikke noe å utsette på bremsene.

 

Top Gear likte den også:

 

Endret av eks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Vil det si at alle som kjører med gammel software får lengre bremselengde enn vanlig? :/

 

Tesla pusher firm- og softwareoppdateringer via 4G, så med en gang Fiksen er klar så oppdateres alle bilene så og si parallelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...