Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mistet serfikat


Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mister ikke førerkort for å sjekke hjullagrene, da er det noe ved din kjøring som tilsier at du har brutt trafikklovgivningen. Uaktsom kjøring kanskje?

 

Påtalemyndighet har tre uke på å reise sak fra du ble fratatt førerkort, underforstått at du nektet i beslaget. At du er avhengig av førerkort i ditt yrke skulle du ha tenkt på før du mistet det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Krikkert og Hr.Brun er to kapasiteter på juss i dette forumet, men det virker som om vi må hale hele historien ut av TS, bit for bit. Det gjør det vanskelig for dem å uttale seg. Når «sjekke hjullager» etter hvert blir til grisekjøring på lukket område, så blir jeg usikker på hva som egentlig skjedde. Sorry.

Lenke til kommentar

Om det er privat eiendom kan den ikke "regnes som" offentlig tror jeg. Dog der er ett utall av andre paragrafer de kanskje kan ta deg på i Norges store røde, det hele er ett spørsmål om å finne rette paragrafen. Du får håpe Krikkert kjikker innom slik at du får mer kvalifiserte meninger.

Vegtrafikkloven gjelder like mye på privat grunn som på offentlig grunn. Etter dens § 1 gjelder den "all trafikk med motorvogn".

 

Om begrepet trafikk uttales følgende i forarbeidene (ot.prp.nr. 23 (1965-1965) s. 35:

Proposisjonens anvendelsesområde er vurdert under hensyn til at lovutkastet ikke bare inneholder bestemmelser om vegtrafikken, men også om kjøretøyer, førere av kjøretøyer m.m. Man har overveid om den samme ordning som var foreslått i utvalgsutkastet skulle nyttes i proposisjonen. Man er blitt stående ved at det er en mere hensiktsmessig ordning at loven i prinsippet gjelder både på veg og utenfor veg, men likevel med visse begrensninger. Utgangspunktet er at loven gjelder for all trafikk med motorvogn, enten denne trafikk skjer på veg eller på område utenfor veg. Loven gjelder videre for all annen trafikk på veg, f.eks. trafikk med annet kjøretøy enn motorvogn, for ridende trafikk og for gående, uansett om trafikk av disse ferdselsarter skjer hver for seg eller samtidig. På område utenfor veg trekker man imidlertid et skille mellom de forskjellige ferdselsarter. På slikt område gjelder loven, som nettopp nevnt, all trafikk med motorvogn uansett om det forekommer trafikk av andre ferdselsarter. Men for disse andre ferdselsarter gjelder loven bare dersom det dreier seg om et område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Loven vil således ikke gjelde trafikk av gående i skog og mark, eller kjøring med hestekjøretøy eller lignende på område hvor det ikke vanlig forekommer trafikk med motorvogn.

Det er ikke noen tvil om at vegtrafikkloven kommer til anvendelse på det aktuelle området.

 

TS: Det er lite sannsynlig at du får opp saken så raskt. Det er kø i domstolen og hos påtalemyndigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig at det er litt ekstremt å ta sertifikat pga av litt sladding på snøen på en tom parkeringsplass, men det er ganske standard over hele landet og har vært det i flere år nå. Jeg skal prøve å ikke være noen armchair general og etterpåklok, men som yrkessjåfør så er jo dette noe du sikkert er klar over. Jeg tok meg noen snurrings på en parkeringsplass jeg også, så fort snøen kom. Men jeg sjekket at det ikke var på en temmelig øde plass uten sjanse for å bli oppdaget.

Lenke til kommentar

Fra linken jeg postet lengre opp:

"Politiet har plikt til å veilede

Det kan være greit å være klar over at forvaltningslovens § 11 gir politiet en alminnelig veiledningsplikt til dem som berøres av saken.

Dette betyr at det er en adgang til å ringe politiet for å høre om hva man kan gjøre på bakgrunn av sitt eget syn på saken.

Mener du at saken trekker ut i tid, og vil vite hvor lang saksbehandlingstiden er, kan du kontakte politiet direkte for å få svar på dette."

Så det er bare å ringe 02800 og be om å få snakke med noen som har saken din.

Lenke til kommentar

Er idioti å ta serfikatet mitt for en så liten bagatell..

 

Tok de sertifikatet? Altså nektet du å samtykke, fylte ut papirer osv. og de fremdeles tok sertifikatet ditt, eller samtykket du på stedet?

 

Det er jo i utgangspunktet opp til politiet å bevise at du har brutt loven ved å opptre uaktsomt.

Det betyr at de ganske sikkert vil vitne mot deg i en rettssak, men du har altså rett til å få saken din prøvd for en domstol.

 

De har vel tatt deg på paragraf 3, "Enhver skal ferdes hensynsfullt...", som er såpass vag at det skal lite til å dømmes. At politiet anser kjøringen som uaktsom er gjerne mer enn nok.

 

Som nevnt over, Veitrafikkloven gjelder også på privat grunn, samt at politiet har tre uker på seg til å sende saken til Tingretten i følge paragraf 33, med mindre du har samtykket vel og merke.

Så kan du jo håpe på at de roter seg bort, å bruker for lang tid, men det er som regel bare en formalitet å få opprettholde beslaget.

 

"Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...