Gå til innhold

Trump vil ha Grønland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge og Europa bør innføre tilsvarende toll på amerikansk software og it-teknologi. Inntektene bør brukes til å legge til rette for utvikling av alternativer i Europa. Bra for økonomien, informasjonssikkerheten og til syvende og sist sikkert bra for produktiviteten. Som en person som er tvunget til å bruke Microsofts løsninger som blir dårligere for hver oppdatering som kommer skulle jeg gjerne brukt noe annet

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (15 minutter siden):

Håper Europa trekker alle sine lag fra VM i fotball. Og begrunne det med Trump. Europa bør ikke bidra til å kaste lys opp rundt Trump..Nok er Nok

Tror du nordmenn vil se det større bildet og la være å reise dit eller vil folk være mer opptatt av at Norge endelig kvalifiserte seg for et mesterskap på lang tid, og vil få med seg det?

Skrevet
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Norge og Europa bør innføre tilsvarende toll på amerikansk software og it-teknologi. Inntektene bør brukes til å legge til rette for utvikling av alternativer i Europa. Bra for økonomien, informasjonssikkerheten og til syvende og sist sikkert bra for produktiviteten. Som en person som er tvunget til å bruke Microsofts løsninger som blir dårligere for hver oppdatering som kommer skulle jeg gjerne brukt noe annet

Det grenser til selvskading, ettersom man er så avhengig av disse produktene og det knapt finnes alternativer. Det er åpenbart at Norge og andre europeiske land burde ha vært langt mer proaktive. Slik situasjonen er nå, søker de best kvalifiserte seg til USA, det er en "brain drain" uten like.

• Liker 3
Skrevet
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Det grenser til selvskading, ettersom man er så avhengig av disse produktene og det knapt finnes alternativer. Det er åpenbart at Norge og andre europeiske land burde ha vært langt mer proaktive. Slik situasjonen er nå, søker de best kvalifiserte seg til USA, det er en "brain drain" uten like.

Vel..pga Trump ser vi faktisk at veldig godt utdannede nå søker til Europa. Det er trend som nylig har startet. Ingen vil studere i et diktatur og under en syk president 

• Liker 6
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Vel..pga Trump ser vi faktisk at veldig godt utdannede nå søker til Europa. Det er trend som nylig har startet. Ingen vil studere i et diktatur og under en syk president 

Nei, når man ser hvem som kommer, så er det klimaforskere/fantaster og mye annet tull som er avhengig av statlig finansiering.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
5 minutes ago, freedomseeker said:

Det finnes allerede gode alternativ innen svært mange områder. Og siden amerikansk big tech nå I tillegg er opptatt med å kaste penger på AI-bålet er mange andre områder neglisjert.

Vi mangler vel totalt hardware, så der må en vel lene seg mot Asia

• Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Nei, når man ser hvem som kommer, så er det klimaforskere/fantaster og mye annet tull som er avhengig av statlig finansiering.

Det er høyt utdannet personer som kommer. Man er ikke låst til ett fagfelt med høy utdannelse. Jeg jobber med dr. Ingeniører og de har ulike faglig bakgrunn og tilegner seg lett ny kunnskap. Kloke hoder tar kloke valg..og de ser ikke til USA lenger

• Liker 8
Skrevet
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Det finnes allerede gode alternativ innen svært mange områder. Og siden amerikansk big tech nå I tillegg er opptatt med å kaste penger på AI-bålet er mange andre områder neglisjert.

Vi mangler vel totalt hardware, så der må en vel lene seg mot Asia

AI bålet? Norske medier elsker å underspille rollen AI selskapene har, men jeg har faktisk det stikk motsatte inntrykket. AI kommer til å bli mer og mer viktig i tiden fremover. Og Kina er uaktuelt, ønsker ikke å støtte et land som utnytter verdens naturressurser og undertrykker sitt eget folk. Men kan godt kjøpe mer fra Sør-Korea, Taiwan og Japan.

obygda skrev (6 minutter siden):

Det er høyt utdannet personer som kommer. Man er ikke låst til ett fagfelt med høy utdannelse. Jeg jobber med dr. Ingeniører og de har ulike faglig bakgrunn og tilegner seg lett ny kunnskap. Kloke hoder tar kloke valg..og de ser ikke til USA lenger

Kan du konkretisere dette? Hvem er det du konkret kjenner og er dette snakk om en privat bedrift? Eller noen som får lønn fra staten?

• Liker 3
Skrevet
freedomseeker skrev (6 minutter siden):

Kan du konkretisere dette? Hvem er det du konkret kjenner og er dette snakk om en privat bedrift? Eller noen som får lønn fra staten?

Ja,der jeg jobber har vi rekruttert fra USA det siste året. Jeg vil ikke gå inn på hvilken bedrift,men generelt opplever vel bedrifter og universiteter i Europa større interesse fra personer fra USA enn tidligere. Det har vært skrevet en del om dette det siste året også. Ikke så snodig i grunn når en ser på Trump sin politikk mot akademia.

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Ja,der jeg jobber har vi rekruttert fra USA det siste året. Jeg vil ikke gå inn på hvilken bedrift,men generelt opplever vel bedrifter og universiteter i Europa større interesse fra personer fra USA enn tidligere. Det har vært skrevet en del om dette det siste året også. Ikke så snodig i grunn når en ser på Trump sin politikk mot akademia.

Det har vært skrevet en del om det, men da har det vært snakk om norske universiteter og lignende som ønsker økte statlige bevilgninger for å ansette forskere fra USA innen felt som klima, bistand osv.. Dvs. de forskerne som har fått sparken i USA. Og det siste vi trenger, er enda høyere offentlige utgifter på disse feltene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
12 minutes ago, freedomseeker said:

AI bålet? Norske medier elsker å underspille rollen AI selskapene har, men jeg har faktisk det stikk motsatte inntrykket. AI kommer til å bli mer og mer viktig i tiden fremover. Og Kina er uaktuelt, ønsker ikke å støtte et land som utnytter verdens naturressurser og undertrykker sitt eget folk. Men kan godt kjøpe mer fra Sør-Korea, Taiwan og Japan.

AI er så vilt oversolgt at det gjør vondt. Det finnes helt klart bruksområder, men det er langt fra det tech bro AI selgerne påstår. Implementering i næringslivet viser seg stort sett å gi liten lønnsomhet.
Men det finnes vel fortsatt folk som tror på Musk og Altmanns løgner om at neste år blir alt fantastisk uten å innse at det eneste det gjør er å lyve for å skremme opp aksjekursen på selskapene sine. År etter år

• Liker 5
Skrevet
freedomseeker skrev (20 minutter siden):

Jeg driver med utleie av eiendom og har sett en markant økning av høyt utdannede ingeniører, forskere etc (og deres familier) som kommer fra USA som søker etter bolig i Norge (hovedsakelig Oslo/Trondheim) det siste året halvannet. Noen søker selv, men mange gjør det gjennom firmaer. 

• Liker 6
Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

Jeg driver med utleie av eiendom og har sett en markant økning av høyt utdannede ingeniører, forskere etc (og deres familier) som kommer fra USA som søker etter bolig i Norge (hovedsakelig Oslo/Trondheim) det siste året halvannet. Noen søker selv, men mange gjør det gjennom firmaer. 

Ja, og så er det ekstremt lett å komme til Norge. Så lenge de er høyt utdannet og ikke påvirker inntekten til de med lavere utdanning eller lever på statlige penger, så er det sånn passe ok for meg.

• Liker 2
Skrevet

MIne takes om Trumps siste utspill om tollstaser:

1. Han tar saken over fra militær invasjon til handelskrig. Dette er utrolig nok en deeskalering, og et resultat av at Europa har sendt styrker.

2. EU-parlamentet ville trolig skrotet handelsavtalen grunnet Grønland. Det pågikk arbeid for å gjøre avtalen betinget av at Danmarks suverenitet respekteres.

3. Dette kan like gjerne være Trumps utspill for å forhindre at vi dropper avtalen. Det hadde nemlig vært en krise for han internt.

4. Dette betyr at han har tapt.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Dette betyr at han har tapt.

Håper du har rett. Jeg tror ikke han vil overleve om tollen mot Europa blir en realitet. Det vil skade USA på en måte som oligarkene i USA ikke vil akseptere 

• Liker 1
Skrevet

Shane sits down in Denmark, immediately following today’s high-stakes US–Danish meetings, with former Danish foreign minister Per Stig Møller for an on-the-ground conversation about why Greenland has become one of the most sensitive geopolitical flashpoints right now. Coming off the press conference and escalating rhetoric between Washington and Copenhagen, Møller draws on his role negotiating a key defense treaty with the United States to explain what the agreements actually allow — and why the current moment has raised fresh alarms. They break down the US narrative around security gaps, rare earth minerals, and competition with Russia and China, questioning whether those claims hold up under scrutiny. The conversation looks at sovereignty, NATO obligations, Arctic militarization, and what it means when long-standing allies begin treating territory and people as leverage rather than partners.

Skrevet
Ove38 skrev (3 timer siden):

Jo, USA blir værende verdens største supermakt. 

Sikker på det? Trump er i ferd med å kjøre USA i grøfta også, samtidig som han ødelegger samarbeidet med Europa totalt. Et samarbeid som både USA og Europa nyter godt av.

Kina har en gylden mulighet til å overta som verdens største supermakt om USA ikke står i mot. Og slår Kina seg sammen med Russland, og USA og Europa ikke står sammen, vil verden stå overfor enorme omveltninger i negativ retning.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Martin54 skrev (2 timer siden):

Det er to år igjen av Trumps galehus. Mye kan fremdeles bli lagt i grus i løpet av den tiden. Time will show. Som alle autoritære wannabe konger, er det kun en ting Putin, Trump, Xi Jinping, KIm Jong-un og ett par andre skjønner. Standhaftig motstand. Og da mener jeg ikke uendelige møter med politikere, men fysisk tilstedeværelse med miltæremakt. Ja selvsagt setter ikke Europa  inn 250.00 mann med tilhørende utstyr på Grønland, men det er ikke nødvendig. Trump liker det utrolig dårlig når det er NATO styrker om enn bare symbolsk på Grønland. Det forkludrer opplegget hans. Det er derfor han i desperasjon begynner og true med straffetoll igjen. Selv han skjønner at det da blir uhyre politisk komplisert og ta  Grønland med militærmakt. Og vil amerikanske offiserer og soldater adlyde og fengsle og deportere  Europeiske soldater? NATO opphører. Hva blir konsekvensene? 

Så la Trump ture frem med sine trusler, men møt dem med samme mynt!  Dette er veldig likt som i Putins Russland; en hensynsløs dominerende leder med en liten håndplukket gjeng rundt seg får lov til holde på så lenge ikke massene begynner og protestere. At folk i Russland holder kjeft er ikke noe nytt.  Fortielsens kultur har stått sterkt siden Sovjet. Det er kun enkeltpersoner som protesterer mot krigen. Dette har vært overlevelsesstrategien i mange generasjoner: Taushet er sikrest. Det sunneste er å ikke ha noen egen mening.

I USA er det litt anderledes, politikk vedkommer ikke meg. I dont care, min stemme forandrer ingen ting. Men det skjer ting der borte, selv republikanske senatorer begynner og kritisere Trump. Han har to,2, år på seg, det vet han. Det kan bli stygt. 

En militæraksjon avgrenses ikke nødvendigvis til Grønland, og det er heller ikke Trump/USA som avgjør om det er en avgrensning eller ikke. Det er lett å se ting eskalere hvis Trump prøver seg: Grønlands alliertes soldater på Grønland må "håndteres" på et vis, og et av målene med å sende militære styrker til Grønland kan være nettopp å trigge artikkel 5 ved militær invasjon. Jeg kan ikke se at ikke artikkel 5 skulle gjelde, selv om det er et av Natos medlemsland som er aggressor, men er jo også åpenbart at USA ikke kjemper mot seg selv.

En umiddelbar vei videre til eskalering er USAs tropper i Europa. Tas Grønland og rest-Nato erklærer det som et angrep på en av sine medlemsland, kan en måte å svare på være å ta USAs tropper i Europa som krigsfanger. De må da enten kjempe eller overgi seg, og USA mister fotfeste i Europa, i hvert fall inntil videre. Jeg greier ikke se hvordan en verdenskrig da kan forhindres. På den annen side er det ikke en løsning å backe ut for utpressingen til Trump.

Jeg håper og tror senatet og kongressen stopper galskapen før han får gjort noe, men er enig i at det er lang ventetid hvis Trump sitter ut perioden. Det som verre er, er at Vance, Trump jr. og andre i Maga-fløyen står i kø for å følge opp Maga-politikken, så haster for Europa å finne mer langsiktige løsninger for å håndtere konsekvensene ved Maga-politikken.

Jeg synes Canada virker å ha håndtert utpressingen bedre enn europeiske land. Canada er ikke truet med straffetoll for å ha støttet Grønland, Canada har funnet nye handelspartnere for en stor del av sin eksport, og har vært knallhard og nådeløs i retorikken mot Trump og påskuddene. De kunne ikke forhindre straffetollen, men har ikke vist svakhet, og har tilpasset seg Trumps påfunn på en måte som straffer USA minst like hardt som Canada.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...