Gå til innhold

PC-salget fortsetter å falle kraftig på grunn av økte priser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært interessant å delt opp disse tallene i segmenter, da jeg er spekulerer på om det er nesten bare billig-segmentet som blir erstattet av blant annet nettbrett. Det er ikke så dystert at datamaskiner utvikler seg til å dekke behov for de mer proffe, i stedet for å være en nødvendighet for å kunne benytte seg av internett. Her må man lide med plastskrot som varer i et knapt år, for prisen av et solid nettbrett.

 

Nettbrett har falt helt pladask i salg det og. Omtrent bare iPad som selger noe særlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PC'en min er snart 6 år gammel. Den er fremdeles kraftigere enn de fleste solgte nye PC'er (quad 4.2Ghz, 16 gig minne, R290 osv.). Når det som tidligere var en eksponentiell utvikling i kraft stagnerer så stagnerer nødvendigvis også nysalget.

I stedet for å kjøpe ny PC hvert tredje år som jeg gjorde før har jeg kjøpt surround-anlegg og en 40" 4K PC skjerm.

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det er kraften i pc'ene det kommer på. Når X299 og X399 plattformene er kommet\kommer nå så kan man skaffe maskiner som er mye raskere enn det mange sitter på for en ganske ok pris. Feks. i 95 måtte man ut med minst 15000 for hvilken som helst en ok datamaskin. juster for kpi og man kan sikkert skaffe en Treadripper-maskin for samme prisen. Men nesten ingen normale folk kommer til å kjøpe de, for man trenger ikke noe mer enn den gamle i5'en man allerede sitter på for å skjekke finn.no og VG.

Lenke til kommentar

Se på det sånn: En PC fra 1995 var å regne for en dinosaur i 2000. En PC fra 2000 var å regne som ganske dårlig i 2005. En PC fra 2005 var å regne som helt OK i 2010. En PC fra 2010 var å regne som fullstendig oppegående i 2015.

 

Dere ser hvor jeg vil hen. For noen år siden var en fem år gammel PC boss. Mens i dag er en fem år gammel PC bare marginalt dårligere enn det som selges nytt.

 

Jeg har en fem år gammel MacBook Pro med ytelse ikke langt bak den nye 2016-MBPen. Og med ytelse milevis foran splitter nye PCer til 8000 eller mindre.

 

Jeg har en tilsvarende gammel HP EliteBook som gruser de andre Windows-maskinene du finner på Elkjøp.

 

Vi har rett og slett nådd et punkt der utviklingen av datamaskiner har overgått behovet, og da bytter man ikke maskin like ofte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med alle andre, men jeg har ihvertfall opplevd at det ikke har vært det store behovet for å oppgradere PCene nylig som det var før.

 

Alt av programvare og utviklingsvare er enkelt å dekke selv med en middelmådig rigg og dermed har jeg ikke vært like ihugga å oppgradere heller.

Lenke til kommentar

 

Hadde vært interessant å delt opp disse tallene i segmenter, da jeg er spekulerer på om det er nesten bare billig-segmentet som blir erstattet av blant annet nettbrett. Det er ikke så dystert at datamaskiner utvikler seg til å dekke behov for de mer proffe, i stedet for å være en nødvendighet for å kunne benytte seg av internett. Her må man lide med plastskrot som varer i et knapt år, for prisen av et solid nettbrett.

Nettbrett har falt helt pladask i salg det og. Omtrent bare iPad som selger noe særlig.

 

 

Sånn bortsett fra at markedandelen til ipad går nedover? Eller i beste fall har vært stabil i det siste?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt en Dell XPS 13" med Iris grafikk og I7. Den omtrent like rask som min gamle Asus ROG 750 fra 2013. (I7 4860hq). Nå blir det litt vanskelig å sammenligne 45W chipper med 15W chipper, men det viser hvor fokuset har vært.

 

Men at datamaskinen ikke har vært rask nok har aldri vært et problem ,men heller slepbarheten

Lenke til kommentar

men vokser ikke andelen PC gamere bare mer og mer da? Som nevnt oppe her, kan godt være at kontor PC-er blir mindre av grunnet ipad og lignende, men PC entusiast/gamer markedet mener jeg vokser godt

 

uten at jeg kan henvise til kilder eller noen verdens ting, det er bare synsing fra min side hehe

Lenke til kommentar

men vokser ikke andelen PC gamere bare mer og mer da? Som nevnt oppe her, kan godt være at kontor PC-er blir mindre av grunnet ipad og lignende, men PC entusiast/gamer markedet mener jeg vokser godt

 

uten at jeg kan henvise til kilder eller noen verdens ting, det er bare synsing fra min side hehe

 

Slik jeg ser det er ikke nettbrett et substitutt for en "kontor-pc". Da definerer jeg dette som en pc som benyttes som arbeidsverktøy for en medarbeider i "kontorjobb". Nettbrett er vel primært et substitutt for en privat "surfepc". Når det gjelder "kontorpc" så er vel nedgangen hovedsakelig drevet av at levetiden på pc-utstyr har økt. 

Lenke til kommentar

Har kjøpt en Dell XPS 13" med Iris grafikk og I7. Den omtrent like rask som min gamle Asus ROG 750 fra 2013. (I7 4860hq). Nå blir det litt vanskelig å sammenligne 45W chipper med 15W chipper, men det viser hvor fokuset har vært.

 

Men at datamaskinen ikke har vært rask nok har aldri vært et problem ,men heller slepbarheten

 

Selv en maxed-out XPS 13 med i7-7560U er ikke i nærheten av å yte like mye som en i7 4860hq.

 

http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2974&cmp[]=2319

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...