Gå til innhold

Apple planlegger bærbare PC-er som bruker telefonen som «hjerne»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så noe av det samme konseptet som Microsoft Continuum?

Ja, bortsett fra at Apples implementasjon antakeligvis ville fungert.

 

Oh no! Da kan man jo kjøre iOS på noe med fast tastatur? Eller macOS med touch? Det går jo ikke an! Det blir jo som en brødrister med kjøleelement? Eller blir det et kjøleskap med varmeelement? Har de gått helt fra forstanden?

Jepp, for det lar seg nemlig ikke gjøre å videreutvikle et operativsystem, det må se _akkurat_ ut som i dag!

 

Denne ideen er så gammel og opplagt at jeg virkelig ikke håper de får noe patent på den, det ville vært for dumt.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne ideen er så gammel og opplagt at jeg virkelig ikke håper de får noe patent på den, det ville vært for dumt.

 

Apple kan umulig få patent på selve ideen, selv ikke i USA. Det finnes jo (som det også står i artikkelen) allerede flere implementasjoner som gjør tilsvarende, men det kan sikkert være mulig å få patenter på mer spesifikke løsninger, eller deler av løsninger. 

 

Apple har alltid vært flinke til å utvikle gode implementasjoner av ting andre har prøvd uten å lykkes noe særlig og kanskje de kan gjøre det igjen. Det er en interessant tanke, men spørsmålet blir om det er mye å spare (i pris) fremfor å bare lage to komplette enheter.

Lenke til kommentar
Apple planlegger bærbare PC-er som bruker telefonen som «hjerne»

 

Det vet dere ingenting om. Basert på gjennomføringsprosenten på tidligere patenter planlegger de mest sannsynlig ikke dette.

 

Når skal dere slutte å lure leserne med "alternativ virkelighet"-titler?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Når skal dere slutte å lure leserne med "alternativ virkelighet"-titler?

 

Av alle de håpløse og misvisende overskriftene synes jeg ikke denne var av de aller verste. Patent betyr selvsagt ikke at det blir noe produkt, men det betyr jo at det er noe de har brukt litt energi på.

Lenke til kommentar

Dette er et artig konsept, og på mange måter ikke noe nytt for Apple. En større maskin man kan docke sin mobile enhet i har de forsøkt før, med DuoDock i 1992. En slik løsning har jeg savnet lenge, og det er for meg litt merkelig at ikke flere har gått denne veien. Ikke nødvendigvis med telefoner, men jeg skulle gjerne ha "stappet" min bærbare inn i en maskin på kontoret, f.eks., uten å måtte gjøre plass til å ha begge tilkoblet. Nærmeste man kommer dette i dag er så vidt meg bekjent ulike dock-løsninger, men da må man ha fysisk plass til maskin og dock og. Hengedock var inne på noe, men det var et merkelig konsept. Det ville kanskje fungert bedre i dag hvor alt kan gå via 1 usb c-kontakt...

Lenke til kommentar

Har liten tro på et slikt konsept.

Asus laget padphone for et par år tilbake hvor man skjøv mobilen inn i en tablet.

Det ble ingen brakende suksess med den enkle grunn at folk flest som "gikk på" så en masse begrensinger og ønsket begge deler benyttet frittstående fra hverandre.

Jeg tenkte litt på anskaffelse av Asus sin løsning , men slo det fra meg.

En laptop som er ubrukelig dum dings uten telefonen skjøvet nedi er litt av det samme , om ikke enda mere slik at det introduserer en hel del uønskede begrensninger for flesteparten av oss.

Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom det 12 siders patentet og det innebefatter også ipad (som skjerm og touch) noe som virker litt mere anvendelig og praktisk.

Men et probleme slik jeg ser idag og fremover er ulike formafaktorer og oppdateringer av devices som gjør at "laptop"delen kun er anvendelig i en kort tidsperiode.som gjør det en lite forutsigbar investering.

post-35394-0-35004900-1490527568_thumb.png

Lenke til kommentar

Med maskinvaren som blir stadig kraftigere i stadig mindre innpakning så sier det seg selv at PC i lomma konseptet ligger rett rundt hjørnet. Men som Audun skriver så er ikke dockinger av denne typen veien å gå, det er lite kundevennlig og lite miljøvennlig.

 

Selv om MS ikke har lyktes helt med sine mobiler, er det nok like vell de som har kommet lengst på dette området.

 

Har allerede:

- Felles kjerne på alle MS devicetyper.

- Ett feles OS, ikke bare kjerne, over alt når CShell for W10 slippes snart

- UWP applikasjoner som kan kjøre på alle formfaktorer og alle input metoder, inklusive PC, mobil, XBOX, Hololens...

- Continuum desktop fra mobile enheter, som oppgraderes nå ved neste OS versjon.

- Continuum med full desktop når CShell slippes

- Full W10 for både x86 og ARM

- Win32 applikasjonsstøtte på ARM

- HW som støtter teknologien. Mobiler kan dockes med stor skjerm, tastatur og mus og kjøre desktop allerede. HP Elite X3 kan dockes med en bærbar dock og brukes som en bærbar PC, mye som på dette patentet, bare trådløst. I dette patentet ser mobilen ut til å være tenkt å brukes som touchpad, dette fungerer også i dag.

 

Programvaremessig er MS nesten helt i mål, men mobiltelefonsanstingen er et skår i gleden i forhold til fokus på UWP applikasjonsmodellen. MS gjør det imidlertid veldig bra på tablet og 2i1 segmentet hvor touch står sentralt. De har derfor veldig stort fokus på dette segmentet mot utviklere, for her er det faktisk mange potensielle kunder og det er ikke noe mindre naturlig å bruke en applikasjonsbutikk på slike maskiner, eller PC for den saks skyld, enn på iPad. Det blir et spørsmål om at folk blir klar over muligheten, og at de finner apper der når de blir det. Det er altså her MS nå fokuserer.

 

Om / når det skjer, så vil appene by design teknisk sett også kunne kjøres på mobiltelefoner, så om MS lykkes i tabletsegmenet, så vil mobiler også bli mer aktuelt.

 

Når vi nå er inne på tema patenter så får vi ikke vite noe om disse her på TEK, men MS har i det siste kommet mange nye patenter fra MS som hinter litt om hvilke planer de har for mobile enheter fremover.

 

Alt MS allerede har blir finjustert nå ved neste oppdatering, og det kan tas i bruk. Jeg synes det er spesielt at de ikke får mer omtale for å gjøre det de har gjort her, for det er veldig masse. I stedet så skal Apple få omtale for å lage en tegning. Til tross for at man med HP Elite X3 allerede kan gjøre dette (uten å legge den ned i et spor), kan finne en eneste artikkel der denne docken er nevnt som et lite tillegg her på denne siden.

 

Forstå meg rett, jeg har ingen ting i mot Apple, eller at det skrives om Apple. Men jeg synes det er veldig dumt at de får enormt mye gratis omtale for alt mulig rart som ikke nødvendigvis betyr noen verdens ting en gang, samtidig som TEK ikke viser noen interesse for eksempelvis MS' utvikling og planer mot mobilitet. Er klikkene viktigere enn å levere et bredt spekter av nyheter innenfor segmentet TEK faktisk opererer i?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne løsningen kan de godt ta patent på.. hva er vitsen med å legge telefonen nede i en dum dings. Det bør kinne holde rett ved eller ved å plugge denne til. Dette ser nærmest ut som den sedvanlig koreansk løsning.

 

Denne idéen har jeg vel beskrevet i innlegg før her på Tek/Hardware. Fordelen er selvsagt å bruke mobilen som touchpad, og det er for meg eneste fornuftige måten å docke telefonen til en større skjerm man lett kan pakke med seg.

 

Tastaturdelen har da stort batteri til både å drive skjermen, men og gi ekstra strøm til mobilen.

 

Med det jeg har skrevet over, så bør vel skinne gjennom at jeg håper de ikke får patent på ideén "min". For jeg er neppe den eneste som har tenkt denne tanken før Apple...

 

;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...