Gå til innhold

FØRSTEINNTRYKK: Fortsett sånn, Civilization!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

>bedre kunstig intelligent

 

>AI bruker melee type land units for å angripe skip, selv om det ikke går an, og drukner en etter en

>Putter byer rett i mellom dine byer og beskylder deg for å bygge byer for nær dem

>går til krig uten å angripe byer selv når de har muligheten

>spammer denouncements hver femte turn i all evighet

>går til krig mot deg, selv om deres militærstyrke-index er mindre enn halvparten av deg

>bygger en basillion cavalry units som lett kan kontres med en linje med spearmen

>tigger om å få gratis gull og ressurser, samtidig som de denouncer deg og kaller deg ond

>sender ut settlers uten eskorter slik at de blir stjålet gang på gang

>hater deg for å gå til krig mot erkefienden deres

>spør deg om å starte en joint war, for så å denounce deg hvis du godtar

 

Hele AI-teamet skulle hatt sparken.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Mye som er bra, men spillet trenger en hotfix ganske snart, spesielt på exploits. Minimappet er også skikkelig dårlig. "Vakre grafikk" kan også diskuteres, men det er jo naturligvis veldig subjektivt.

 

Er det så mange exploits da?

 

Personlig liker jeg godt civ6 så langt, mye er defintivt forbedret (distrikter er kult, eurakamoments virker bra), men det er ting å ta tak i også, feks diplomatiet som andre har vært inne på, og det er veldig obfuskert hvordan mye fungerer, feks prisen på distrikter.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At AI-en i Civ 6 er litt vel svak er jeg helt enig i, men jeg vil påstå at brukergrensesnittet trenger en overhaling og en rekke forbedringer først og fremst. For de aller fleste i Civ sin målgruppe er AI-en god nok til å vinne hardt, problemene oppdages av de 5% av spillerne som er vant til å spille på Emperor, Immortal og Deity. Brukergrensesnittet er derimot plundrete for alle som spiller fordi det ikke gir deg all informasjonen du virkelig bør ha tilgang til.

 

Lista over ting som trengs er lang, men for å nevne noe:

Liste over byer som kan sorteres på science, production, culture, faith, population, og så videre.

Liste over enheter som kan sorteres etter erfaring, type, størrelse, plassering...

Hvordan tourism fungerer.

Policy Cards bør kunne sorteres på effekter.

Ingen production queue for byer, og om du skal endre produksjon fjernes deler av informasjonen.

 

Totalt sett oppleves det som om brukergrensesnittet ble designet av 20 forskjellige personer, med retningslinjer om hvilke farger som skal brukes, men ingenting om hvor praktisk det skal være

Lenke til kommentar

Prisen på distrikter går visst opp med tech/civic-progressjon, har jeg hørt. Og hvis man har færre av en type distrikt, eks holy site, enn gjennomsnittlig antall holy sites per spiller, så får man -25% production cost på den type distrikt

 

Joda, jeg har googlet meg fram til liknende ting fordi folk har eksperimentert seg fram, men det er lite intuitivt og lite tydelig for "en vanlig spiller".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joda, jeg har googlet meg fram til liknende ting fordi folk har eksperimentert seg fram, men det er lite intuitivt og lite tydelig for "en vanlig spiller".

 

Sant det, civilopedia virker som det er mest copy paste fra wikipedia, heller enn nyttig spillinformasjon.

 

 

Ja, det er veldig lite konkret informasjon i civilopediaet om hvordan ting fungerer i spillet denne gangen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Mye som er bra, men spillet trenger en hotfix ganske snart, spesielt på exploits. Minimappet er også skikkelig dårlig. "Vakre grafikk" kan også diskuteres, men det er jo naturligvis veldig subjektivt.

 

Er det så mange exploits da?

 

Personlig liker jeg godt civ6 så langt, mye er defintivt forbedret (distrikter er kult, eurakamoments virker bra), men det er ting å ta tak i også, feks diplomatiet som andre har vært inne på, og det er veldig obfuskert hvordan mye fungerer, feks prisen på distrikter.

 

AtW

 

 

- Du kan selge en worker tilbake for like mye penger uavhengig hvor mange charges du har brukt og har igjen.

- Du kan trade deg til uendelig med penger

- I combo med production policy kan du skaffe deg latterlige summer ved å selge hester du produserer. Gullet kan du bruke på bygninger som tar mye lenger tid å produsere.

- Du kan selge units utenfor grenser. Rett før sikker død kan derfor selge speideren eller skipet ditt uansett hvor de er på kartet.

 

Det finnes mange flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>bedre kunstig intelligent

 

>AI bruker melee type land units for å angripe skip, selv om det ikke går an, og drukner en etter en

>Putter byer rett i mellom dine byer og beskylder deg for å bygge byer for nær dem

>går til krig uten å angripe byer selv når de har muligheten

>spammer denouncements hver femte turn i all evighet

>går til krig mot deg, selv om deres militærstyrke-index er mindre enn halvparten av deg

>bygger en basillion cavalry units som lett kan kontres med en linje med spearmen

>tigger om å få gratis gull og ressurser, samtidig som de denouncer deg og kaller deg ond

>sender ut settlers uten eskorter slik at de blir stjålet gang på gang

>hater deg for å gå til krig mot erkefienden deres

>spør deg om å starte en joint war, for så å denounce deg hvis du godtar

 

Hele AI-teamet skulle hatt sparken.

 

AI-en i dette spillet er ikke noe bedre eller dårligere en de fleste andre 4X Games. Disse type spill har en ting til felles, alle som en, og det er dårlig AI.

 

Ikke at det er noen unnskyldning. Men tror det er ekstremt vanskelig å lage en dugande AI for et så avansert spill.

Lenke til kommentar

Koser meg med Endless Legend og siste dlc der jeg. Etter skuffelsen med Beyond Earth (Endless Legend gruset det på alle måter) har jeg ingen planer om å gi bort flere penger til Firaxis.

Men Civ6 er ikke skuffende, de aller fleste elsker det. Meg og samboeren har knapt gjort noe annet i helga en å spille Civ.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Beste Civ ved launch noen gang etter min mening. Hovedproblemene med spillet er veldig mangelfult brukergrensesnitt, og helt grusom AI i krig. Virker også som oppførselen til AIen er litt situasjonsavhengig. Har f.eks ikke opplevd at AIen ikke har angrepet byene mine. Snarere tvert i mot. Aldri sett den bare bygge kavaleri heller. Ikke fått kjeft for å bygge for nært, selv om en AI dro over hele kartet for å bygge en by ved siden av min. Klagene på diplomati tror jeg mer er at folk ikke skjønner hvordan diplomati fungerer, noe man igjen kan skylde på brukergrensesnittet.

Lenke til kommentar

Veldig bra spill, men som andre nevner er AI-en helt på bærtur. Jeg har ikke sett alt "Elefantmesteren" snakker om, men overflødig med denoucing, rare deals og at forskjellig styre har mer påvirkning en trades og friendship på hvor mye de liker deg. I mitt nåværende game har India alle byene sine borte hos meg med nokk plass til at jeg kunne ringe inn hovedstaden til India med mine byer.

 

Mitt største problem er mangler på informasjon i UI-en, spessielt innen "mouse-over" som ikke er tilstedet mange logiske plasser eller sier ikke nokk. Må inn i encyclopedia for finne ut bonuser til distrikter (Holder ikke med visningen mens en velger plass. Planlegging er det noe som heter.) og wonders (siste står i det minste når du skal bygge dem).

Lenke til kommentar

 

 

Mye som er bra, men spillet trenger en hotfix ganske snart, spesielt på exploits. Minimappet er også skikkelig dårlig. "Vakre grafikk" kan også diskuteres, men det er jo naturligvis veldig subjektivt.

 

Er det så mange exploits da?

 

Personlig liker jeg godt civ6 så langt, mye er defintivt forbedret (distrikter er kult, eurakamoments virker bra), men det er ting å ta tak i også, feks diplomatiet som andre har vært inne på, og det er veldig obfuskert hvordan mye fungerer, feks prisen på distrikter.

 

AtW

 

 

- Du kan selge en worker tilbake for like mye penger uavhengig hvor mange charges du har brukt og har igjen.

- Du kan trade deg til uendelig med penger

- I combo med production policy kan du skaffe deg latterlige summer ved å selge hester du produserer. Gullet kan du bruke på bygninger som tar mye lenger tid å produsere.

- Du kan selge units utenfor grenser. Rett før sikker død kan derfor selge speideren eller skipet ditt uansett hvor de er på kartet.

 

Det finnes mange flere.

 

Haha, der var hypotesene mine "bevist". Jeg tenkte tanken, men prøvde aldri fordi det er ikke gøy å jukse :) Synes spillet har vært forbausende lett. Når jeg økte vanskelighetsgraden ble AI'n mer passive, de hang riktig nok bedre på med religion, militære styrker og science. Jeg hadde økt vanskelighetsgraden samtidig som jeg satset på en religiøs seier. Spillet ble fort stillestående så jeg måtte gå i krig med naboen bare for øke stemningen. Nabosivilvisjonen hadde lenge dissa meg for at nasjonen min var liten, så jeg tok kontroll over 80% av byene hans. Da ble det stille fra den kanten. Spilte med standard størrelse. Det var aldri krig utenom den jeg hadde startet selv, se bort ifra to city states som AI'n hev seg løs på.

 

 

Denne fikk jeg igjennom hele gamet...

Your reputation is forever tarnished. (Denounces You)

(You have more wonders than they do.)

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...