Gå til innhold

TEST: Jabra Move Wireless


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å teste lydprodukter er ekstremt vanskelig. For min del og 90% av leserene hadde en haug med grafer her fortalt oss ingen verdens ting. Lyd er så ekstremt subjektivt. Det kommer veldig ann på hvilke musikksjangere man i all hovedsak lytter til og hvor mye bass man liker. Selv kan jeg nesten ikke få nokk bass og endte opp med å kjøpe noen in-ear plugger fra aliexpress til 700 kroner som var høyt anbefalte på head-fi forumet. I mine ører er di langt morsommere og brukes mye mer en andre øretelefoner og plugger jeg ha som koster merr.

 

Er det mulig å få en blindtest av ett par 4 øretelefoner? Hadde vært serdeles morsom lesning...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Klemmer litt i hardeste laget på ørene".

 

Ja det kan man tydelig se av foto  :)

Nei takk til slikt utstyr som ikke har tatt hensyn til bærekomforten.

 

Har Jabra en variant med klokker som omslutter ørene helt?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lydkvaliteten er ok den, bra for prisen! Men å si den låter som hodetelefoner til 2000 kr er å ta veldig hardt i. Og for de alle mest pirkete der ute: det er mer bass i den ene høyttaleren i bluetooth-modus. Fikk 3 nye, alle hadde samme problemet. Plugg i kabelen, problem solved. Men hva er da vitsen...

 

Fikk pengene tilbake til slutt, da mannen i kassa også la merke til det med bassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir mye synsing i denne typen anmeldelser...

 

En mye bedre pekepinn får man oftest dersom man sjekker gjennomsnittsscoren blant brukeranmeldelsene hos amazon.com.

 

Jabra Move Wireless ligger i skrivende stund på 3.9 i gjennomsnittsscore hos Amazon, ser jeg, mens Bose QuietComfort 35 Wireless f.eks. ligger på 4.4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. mens Bose QuietComfort 35 Wireless f.eks. ligger på 4.4.

 

Det er jo ikke sammenlignbart engang. Bose sitt koster 10 ganger mer! Ingen sier at dette er best, det er strengt talt er godt kjøp til prisen!

 

Ønsker du bedre lyd / bedre batteri / bedre komfort eller bedre kvalitet - legg mer penger i det!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å teste lydprodukter med ren synsing i det som angår lydkvalitet er ikke noe testing i det hele tatt.

 

Det er det samme med testing av mat.

Likevel hopper jeg fort over testene der man kun vurderer maten basert på innholdet, og ikke smaken.

 

Lydtester gjort av personer med gode ører (gehør), gode referanser (lytteutstyr) og som er åpne om egne preferanser kan si mye om lyden. 

Når det gjelder TEK så stoler jeg nok på denne testen til å impulskjøpe hodetelefoner til kr 399, men ikke så mye dyrere.

 

Teknisk testing og målinger av hodetelefoner er ofte ennå vanskeligere enn høyttalere. Lyden påvirkes også av øreformen, på samme måter som rommet kan påvirke lyden av høyttalere.

 

Det blir spennende når disse kommer i posten. Jeg er bortskjemt med gode Sony, Sennheiser og Stax-hodetefoner, og synes mine Momentum passer best til kontorbruk siden de ikke er så nøytrale som HD595 og HD598.

Lenke til kommentar

Har hatt et hav av hodetelefoner, og ingen har kommet nær investeringen av min over-ear sennheizer momentum. Tviler egentlig sterkt at disse er bedre.

 

Hvis du snakker om de trådløse sennheiserne, så er de jo også 10 ganger dyrere enn jabra move. Skulle vel bare mangle at de er bedre. Når de nevner hodetelefoner som er 4-5 ganger dyrere, sikter de nok til det hav som finnes av hodetelefoner fra Sony, pionerer, url etc. Endret av Martin H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir mye synsing i denne typen anmeldelser...

 

En mye bedre pekepinn får man oftest dersom man sjekker gjennomsnittsscoren blant brukeranmeldelsene hos amazon.com.

 

Jabra Move Wireless ligger i skrivende stund på 3.9 i gjennomsnittsscore hos Amazon, ser jeg, mens Bose QuietComfort 35 Wireless f.eks. ligger på 4.4.

Hva får deg til å tro at brukeranmelderene på Amazon ikke synser? Bose er også forøvrig svært overvurdert. Jeg vil også legge til at anmeldeser uten målinger er i aller høyeste grad subjektive og et svakt sammenlingingsgrunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som etterspør målinger så finner vi disse kurvene for Sennheiser Momentum.

http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserMomentum.pdf

Hva sier disse målingene om lyden fra Momentum?

 

Her har man et forsøk på forklaring hvorfor slike målinger er vanskelige, og hvordan de prøver å tolke målingene de selv har gjort:

http://www.soundstagexperience.com/index.php/features-menu/pulse-menu/554-what-measurements-really-tell-you-about-headphones

 

Her er et annet eksempel med bilder av testutstyret og litt forklaringer: 

http://en.goldenears.net/388

 

Vekten den viktigste spesifikasjonen på hodetelefoner, resten av de tekniske dataene har liten verdi for å vurdere lyden. Impedansen og fysisk størrelse kan også være relevant (og er vanskelig å jukse med), men de har heller ikke noe med lyden.

 

For å finne hodetelefoner som jeg vil ha så lytter jeg til anerkjente merker og prøver å finne lyd som ligner på lyden fra mine dyreste Stax og Sennheiser-modeller. Kan jeg ikke lytte på dem selv så leser jeg anmeldelser der andre har sammenlignet dem med hodetelefoner jeg kjenner eller stoler på at har god lyd.

 

En ulempe med gode hodetelefoner er at de kan avsløre dårlige opptak eller dårlig elektronikk.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Se på kommentarene på Amazon. Ser ut som alle ønsker å like headsetet men det går i oppløsning.

 

3.9 stjerner er da vel ikke gale. de fleste virker som de er fornøgde mens et noen klager på at skinnet har rivnet. du bør også tenke på at på amazon koster de 99 dollar (ca. 800kr) mens i norge koster de 400 for øyeblikket.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har hatt et hav av hodetelefoner, og ingen har kommet nær investeringen av min over-ear sennheizer momentum. Tviler egentlig sterkt at disse er bedre.

Hvis du snakker om de trådløse sennheiserne, så er de jo også 10 ganger dyrere enn jabra move. Skulle vel bare mangle at de er bedre. Når de nevner hodetelefoner som er 4-5 ganger dyrere, sikter de nok til det hav som finnes av hodetelefoner fra Sony, pionerer, url etc.

 

Sikter til første utgave av momentum som hadde en pris på ca. 2200 og var kablet (ganske så spot on "5-6 ganger dyrere" som nevnt i artikkelen). Disse ble dog fort sammenlignet med produkter i 4000kr+ klassen.

Hovedproblemet med alle billige headset er at de er ubalanserte (høy diskant, mellomtone eller bass.. som oftest bass), og tror samme problemet finnes hos jabra move.

Lenke til kommentar

Å teste lydprodukter er ekstremt vanskelig. For min del og 90% av leserene hadde en haug med grafer her fortalt oss ingen verdens ting. Lyd er så ekstremt subjektivt. Det kommer veldig ann på hvilke musikksjangere man i all hovedsak lytter til og hvor mye bass man liker. Selv kan jeg nesten ikke få nokk bass og endte opp med å kjøpe noen in-ear plugger fra aliexpress til 700 kroner som var høyt anbefalte på head-fi forumet. I mine ører er di langt morsommere og brukes mye mer en andre øretelefoner og plugger jeg ha som koster merr.

 

Er det mulig å få en blindtest av ett par 4 øretelefoner? Hadde vært serdeles morsom lesning...

 

 

Å teste eller kalibrere skjerm med tanke på fargespektrum og lysstyrke er også vanskelig med ren subjektiv synsing, derfor så bruker jeg Spyder til skjermen og kjøper skjerm etter hva tilsvarende tester /målinger sier.

Jeg skjønner godt at å måle lyd i stedet for å synse er å trakke i salaten til samtlige hi-fi fanatikere som mener de kan til og med høre forskjell på lydkabler, men sakens kjerne er at året er 2016 og sett fra et teknisk stndpunkt bør slike målinger være standard slik at vi unngår den menneskelige faktoren i sin helhet. Ang blindtester - man hadde alrede blindtester av diverse metoder for å komprimere lyd der samtlige hi-fi fanatikere med "god hørsel" måtte gi seg.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å teste disse, men nå har NetOnNet skrudd opp prisen igjen. Imponerende måte å dra nytte av rosende omtale på.

 

De har ikke satt opp prisen, de har solgt ut alle de hadde på lager av sorte modellen:

https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/hodetelefoner/tradlose/jabra-move-black/222920.11605/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=222920%2B-%20Jabra%20Move%20-%20Black&utm_campaign=Productfeed

Nå har de kun røde igjen på lager, og de har ikke vært på tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...