Gå til innhold

SNIKTITT: Panasonics OLED-TV er omsider lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk at flere og flere satser på OLED, er litt merkelig at Samsung pusher sin "SUHD" LCD og markedsfører det som "bedre enn OLED" når de burde være en av de mest størst potensiale for OLED-satsing.

 

Men har de fått utbedret problemene som har vært med fargeskifting og etterslep/ghosting i bildet? Det har vært den store akilleshælen så langt spør du meg.

Lenke til kommentar

Fantastisk at flere og flere satser på OLED, er litt merkelig at Samsung pusher sin "SUHD" LCD og markedsfører det som "bedre enn OLED" når de burde være en av de mest størst potensiale for OLED-satsing.

 

Men har de fått utbedret problemene som har vært med fargeskifting og etterslep/ghosting i bildet? Det har vært den store akilleshælen så langt spør du meg.

 

Går det an å få litt mer detaljer om dette? Resonstiden til OLED skal være langt lavere enn LCD. (og plasma)

 

AtW

Lenke til kommentar

Går det an å få litt mer detaljer om dette? Resonstiden til OLED skal være langt lavere enn LCD. (og plasma)

 

AtW

 

Ren spekulasjon:

De fleste tv-er later til å gjøre prosessering på tvers av frames (mulig unntak: "spille-modus").

 

Dette kan være for å gjøre støyreduksjon, framerate-konvertering, (i tilfelle LCD) kompensering for treig responstid m.m.

 

Slik prosessering kan gjøre noe med systemets tidsrespons uavhengig av om selve panel-teknoligien er rask i seg selv.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"4k Pro", virkelig?

 

Når Samsung baner vei med å kalle sitt eget system for SUHD ( Super Ultra HD), og med det "lure" forbrukere til å tro at de kjøper noe som er enda bedre enn vanligere 4K så kan vel Panasonic få lov til å kalle sine tver 4Kpro også?

 

 

Neste OLED vil sikkert hete Super Ultra HD PRO Extreme Edition  :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Går det an å få litt mer detaljer om dette? Resonstiden til OLED skal være langt lavere enn LCD. (og plasma)

 

AtW

Ren spekulasjon:

De fleste tv-er later til å gjøre prosessering på tvers av frames (mulig unntak: "spille-modus").

 

Dette kan være for å gjøre støyreduksjon, framerate-konvertering, (i tilfelle LCD) kompensering for treig responstid m.m.

 

Slik prosessering kan gjøre noe med systemets tidsrespons uavhengig av om selve panel-teknoligien er rask i seg selv.

 

-k

 

 

Det er dette jeg lurer på, for å i såfall har det lite med panelteknologien å gjøre, og ganske lett fiksbart, ved å slå av endel slik prosessering.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

"4k Pro", virkelig?

 

Når Samsung baner vei med å kalle sitt eget system for SUHD ( Super Ultra HD), og med det "lure" forbrukere til å tro at de kjøper noe som er enda bedre enn vanligere 4K så kan vel Panasonic få lov til å kalle sine tver 4Kpro også?

På samme måte som de kan gjøre det, så kan vi og journalister reagere på at de vanner ut terminologien. Nå ble det fra bransjehold bestemt at de skulle kalle det for UHD fremfor 4K for at det skulle bli lettere for brukerne å vite hva man kjøpte.

 

Det og pengeboken er de virkemidlene vi har tilgjengelige, så da blir jeg småbrydd når noen går i bresjen for å forsvare produsentene på slikt. Klart vi skal bruke den lille lovlige makta vi har.

 

Heller det enn ulovlige aksjoner, selv om jeg dessverre må innrømme at de og har sin plass i samfunnet.

Lenke til kommentar

 

 

Fantastisk at flere og flere satser på OLED, er litt merkelig at Samsung pusher sin "SUHD" LCD og markedsfører det som "bedre enn OLED" når de burde være en av de mest størst potensiale for OLED-satsing.

 

Men har de fått utbedret problemene som har vært med fargeskifting og etterslep/ghosting i bildet? Det har vært den store akilleshælen så langt spør du meg.

 

Går det an å få litt mer detaljer om dette? Resonstiden til OLED skal være langt lavere enn LCD. (og plasma)

 

AtW

Hei.

 

Jeg kikket nøye etter ghosting, men det ser faktisk ut til at Panasonic har fått bukt med problemet. I alle fall på de testbildene vi fikk servert, som jo var 4K av beste sort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dette jeg lurer på, for å i såfall har det lite med panelteknologien å gjøre, og ganske lett fiksbart, ved å slå av endel slik prosessering.

 

Sett fra brukerens ståsted så er det et spørsmål om hvorvidt tven faktisk gir mulighet til å skru den av (og hvor kryptisk det er å finne den i menyen)

 

Sett fra produsenten så er det et spørsmål om hvorfor slik prosessering er puttet inn i utgangspunktet, og om man mister noe annet viktig ved å skru den av.

 

-k

Lenke til kommentar

 

 

"4k Pro", virkelig?

Når Samsung baner vei med å kalle sitt eget system for SUHD ( Super Ultra HD), og med det "lure" forbrukere til å tro at de kjøper noe som er enda bedre enn vanligere 4K så kan vel Panasonic få lov til å kalle sine tver 4Kpro også?

På samme måte som de kan gjøre det, så kan vi og journalister reagere på at de vanner ut terminologien. Nå ble det fra bransjehold bestemt at de skulle kalle det for UHD fremfor 4K for at det skulle bli lettere for brukerne å vite hva man kjøpte.

 

Det og pengeboken er de virkemidlene vi har tilgjengelige, så da blir jeg småbrydd når noen går i bresjen for å forsvare produsentene på slikt. Klart vi skal bruke den lille lovlige makta vi har.

 

Heller det enn ulovlige aksjoner, selv om jeg dessverre må innrømme at de og har sin plass i samfunnet.

 

 

Trodde "SUHD" eller "UHD" var "standard" for TV-produsentene og kalle 3840x2160, ettersom det ikke er "ekte 4K" som de sier, som vell er 4096x2160(?)? Hele greia bunner vell i størrelseforhold (aspect ratio) på TV-er? Att det ikke er "full 4K" - herregud, på'n igjen med en "full HD-standard" lol. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Trodde "SUHD" eller "UHD" var "standard" for TV-produsentene og kalle 3840x2160, ettersom det ikke er "ekte 4K" som de sier, som vell er 4096x2160(?)? Hele greia bunner vell i størrelseforhold (aspect ratio) på TV-er? Att det ikke er "full 4K" - herregud, på'n igjen med en "full HD-standard" lol. 

 

UHD Er standard ja. SUHD på den andre siden er noe tull Samsung har dikta opp, og egentlig ikke kan ha noen annen misjon en å lure kundene til å tro de kjøper en bedre teknologi.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha flat skjerm. Er temmelig sikker på at de kurvene skjermer egentlig er motivert av at de de er lettere å få til å stå, og gir bedre stabilitet. Det blir som et tynt ark man har rett eller krummes litt.

Jeg synes i alle fall at de vandrene refleksjoner på kurvene flater er temmelig irriterende.

Ut over det, så lurer jeg på når OLED egentlig blir introdusert til de vanlig dødelige. De må vel snart komme andre aktører på banen som klarer å produsere dette til en mer hyggelig pris. Nå har vi ventet i temmelig mange år på at dette faktisk skal ta av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer, det kommer. Koster sjukt mye i begynnelsen, akkurat som da HD ready og Full HD kom på markedet.

 

Forøvrig er det mest interessante med disse TVene, for min del, bildefrekvensen. OLED og andre 4k-TVer er uinteressant om de kun kan skilte med bildefrekvens på 50Hz interlaced. Jeg kjøper ikke dette før det er progressivt og 50Hz, minst. Ikke noe av dette simulerte høyfrekvens-tullet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...