Gå til innhold

World of Warcraft har ikke hatt så få abonnenter som dette på 10 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke 10 år siden 2006.

 

Ekspansjonen som er ute nå kvalifiserer både som nytt spill og utvidelse, enten det heter World of Warcraft VI eller World of Warcraft: Warlords of Draenor. Hovedårsaken til videreføring fremfor nyutgivelse er betalingsmodellen og overføring av eksisterende spillere. Ulempen er at sekken blir temmelig tung å bære med tilgang på mer innhold enn det som er aktuelt for tiden. En god del spillere hjemsøkes av spøkelset som minner dem på alt de ikke fikk utført i tidligere kaplitler men gjerne skulle ha fått utført.

 

DOOM II: Hell on Earth var også et nytt spill selv om det like gjerne kunne vært en map pack til det opprinnelige spillet. De få forskjellene er étt nytt våpen og en håndfull nye fiender, samt at designerne på godt og vondt var litt mer erfarne med DoomED. (DoomEd was the level editor used by id Software to create levels. It was written in Objective-C for the NeXTSTEP operating system.)

 

Man har tilgang på tidligere content i WoW, men det hadde man også i Day of the Tentacle hvor man fikk tilgang til Maniac Mansion gjennom en komputer inne i spillet. Dette har også senere blitt benyttet i andre spill.

 

Folk raider Hellfire Citadel nå, ikke Molten Core, BWL, AQ/40 eller Naxxramas, ergo er det et nytt spill samme hvor mye man kaller det expansion. Folk grinder også Tanan Jungle, ikke Burning Steppes eller Eastern Plaguelands.

 

Slik jeg ser det er det tre årsaker til at WoW går i grøfta.

1: En kombinasjona av mangel på meningsfult innhold og seriøse spillere.

2: For mye støy fra tidligere innhold kontra å helt avgrense det nye.

3: Folk begynner å skjønne at det er bedre å utvikle seg som menneske enn å utvikle en karakter i et spill.

 

Med mindre man greier å organisere et lag av 30 spillere som setter WoW foran absolutt alt annet, folk som aldri går på jobb eller mingler med venner og bekjente i sosiale settinger, er det bortimot bortkastet å spille et spill i dette formatet. Greier man å lage et slik team kan man heller forsøke seg på å starte et konsern i multimilliardklassen fremfor å rote bort de beste årene av livet.

Endret av BadCat
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke 10 år siden 2006.

 

Warlords of Draenor er et nytt spill enten det heter World of Warcraft VI eller World of Warcraft: Warlords of Draenor. Hovedårsaken til videreføring fremfor nyutgivelse er betalingsmodellen og overføring av eksisterende spillere.

 

DOOM II: Hell on Earth var også et nytt spill selv om det like gjerne kunne vært en map pack til det opprinnelige spillet. De få forskjellene er étt nytt våpen og en håndfull nye spillere samt at designerne på godt og vondt var litt mer erfarne med DoomED. (DoomEd was the level editor used by id Software to create levels. It was written in Objective-C for the NeXTSTEP operating system.)

 

Man har tilgang på tidligere content i WoW, men det hadde man også i Day of the Tentacle hvor man fikk tilgang til Maniac Mansion gjennom en komputer inne i spillet. Dette har også senere blitt benyttet i andre spill.

 

Folk raider Hellfire Citadel nå, ikke Molten Core, BWL, AQ/40 eller Naxxramas, ergo er det et nytt spill samme hvor mye man kaller det expansion. Folk grinder også Tanan Jungle, ikke Burning Steppes eller Eastern Plaguelands.

 

Dette er elendig journalistikk, som gamer i over 30 år må jeg si at jeg gremmes. Kanskje man skal avstå fra å skrive artikler dersom man ikke har noe solid erfaring med komputer og videospill. Prøv i det minste å få til en overskrift som ikke er løgn.

 

Blizzard kaller det selv en expansion, og det er en expansion etter alle meningsfylte definisjoner, fordi jeg ikke får spillt noe om jeg kjøper warlords alene.

 

Meningsløst å gå så hardt ut når du selv forfekter en veldig smal og spesiell måte å se det på.

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er ikke 10 år siden 2006.

 

Warlords of Draenor er et nytt spill enten det heter World of Warcraft VI eller World of Warcraft: Warlords of Draenor. Hovedårsaken til videreføring fremfor nyutgivelse er betalingsmodellen og overføring av eksisterende spillere.

 

DOOM II: Hell on Earth var også et nytt spill selv om det like gjerne kunne vært en map pack til det opprinnelige spillet. De få forskjellene er étt nytt våpen og en håndfull nye spillere samt at designerne på godt og vondt var litt mer erfarne med DoomED. (DoomEd was the level editor used by id Software to create levels. It was written in Objective-C for the NeXTSTEP operating system.)

 

Man har tilgang på tidligere content i WoW, men det hadde man også i Day of the Tentacle hvor man fikk tilgang til Maniac Mansion gjennom en komputer inne i spillet. Dette har også senere blitt benyttet i andre spill.

 

Folk raider Hellfire Citadel nå, ikke Molten Core, BWL, AQ/40 eller Naxxramas, ergo er det et nytt spill samme hvor mye man kaller det expansion. Folk grinder også Tanan Jungle, ikke Burning Steppes eller Eastern Plaguelands.

 

Dette er elendig journalistikk, som gamer i over 30 år må jeg si at jeg gremmes. Kanskje man skal avstå fra å skrive artikler dersom man ikke har noe solid erfaring med komputer og videospill. Prøv i det minste å få til en overskrift som ikke er løgn.

 

I gamle dager så var alt nytt innhold sett på som et nytt spill. Jeg mener dette er feil, men det selger mer å pakke inn ekstra-innhold i en ny boks og smelle på et høyere tall bak tittelen. Kanskje de var redde for at konseptet med en utvidelse også ville forvirre folk. "Ja, men guttungen eier jo allerede "DooM", expansion pack, hva er det?" Dessuten måtte de jo eie det originale spillet fra før også, kanskje finne frem gamle disketter/cd'r tilogmed. I dag så er det så lett for utgiverne å distribuere nytt innhold til et eksisterende spill, som gjør at vi bør egentlig kalle dette innholdet for utvidelser i stedet for nye spill. Spesielt siden dette er et MMORPG som alltid vokser men alt det gamle vedvarer (stort sett). Dessuten refererer jo Blizzard selv til innholdet som en expansion pack.

Lenke til kommentar

Nei, det stemmer at det ikke er 10 år siden 2006... men World of Warcraft kom ut i februar 2005 i Europa, og November 2004 i USA. :)

Grafen viser at det var færre abbonenter under 10 år siden, overskriften sier på 10 år. Ja, det klinger kanskje fint med et rundt tall 10 i en overskrift, men det er da altså feil.

Lenke til kommentar

 

Nei, det stemmer at det ikke er 10 år siden 2006... men World of Warcraft kom ut i februar 2005 i Europa, og November 2004 i USA. :)

Grafen viser at det var færre abbonenter under 10 år siden, overskriften sier på 10 år. Ja, det klinger kanskje fint med et rundt tall 10 i en overskrift, men det er da altså feil.

 

 

Så problemet ditt var at det var i slutten av 2005 og ikke midten av 2005 det var færre abonnement?

 

AtW

Lenke til kommentar

Så problemet ditt var at det var i slutten av 2005 og ikke midten av 2005 det var færre abonnement?

 

AtW

Litt vanskelig å se om det er før eller etter Q1 2006, men det er unasett ikke ti år.

 

Det blir som å ovverrekke 150 kr i butikken og si, men det er nesten 200.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg hadde satt pris på om de droppet World og gikk over til Raids of Warcraft slik at man gikk rett fra et chatvindu med guilden og inn i et raid uten alle de meningsløse tidsslukene. Med tanke på at kun et fåtall raider så kommer det aldri til å skje, men man kan vel ønske seg det likevel.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

Meningsløst å gå så hardt ut når du selv forfekter en veldig smal og spesiell måte å se det på.

 

AtW

Ja, forhåpentligvis er det ikke majoriteten som har rotet bort 9-10 år på denne mannskiten.

 

 

Nei, men majoriteten mener dette er en expansion, og det er ganske tøvete å gå så hardt ut mot at tek kaller det en expansion.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Jeg omformulerte meg ganske tidlig.
2. Etter at TEK.NO for et par dager siden hadde en annonse med lenke til Fordelaktig.no er kan det ikke være tøvete å gå hardt ut mot TEK.NO. Det var siste tråd av seriøsitet som røyk. Det er ikke bare TEK.NO som er ute og seiler, VG.no med flere er også nede på et forkastelig lavt nivå med tanke på innhold.
 

img0008052015.jpg

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle disse casual-spilla baserer seg på den samme modellen av utnyttelse som heter gated content, det er ikke rart WoW eller feks LoL gjør det bra, folk som spiller TROR spillet de spiller er bra, mens i virkeligheten er det bare enda et casual spill.

 

Hva er definisjonen av et casual spill? Har sett flere brukt det som nedlatende beskrivelse av enkelte spill.

 

Trudde casual spill var et spill en kunne bruke relativt lite tid på mens samtidig oppleve alt/mesteparten av innholdet. Eventuelt spill en kan logge av og på når en selv vil uten noen negative konsekvenser som feks basen raidet eller kicket ut av guildet for manglende oppmøte/leave under raid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3: Folk begynner å skjønne at det er bedre å utvikle seg som menneske enn å utvikle en karakter i et spill.

 

Haha. Håper det er en stor grunn til nedgangen. Spilte selv WoW i 2008. Hele 1.5 måned før jeg bare ikke klarte mer.

 

Selv med alt det jeg spiller i dag så klarer jeg likevel å finne tid til å rive meg vekk for å være sosial. Prøve iallefall ;)

 

WoW er også over 10 år gammelt. Er ikke verd å betale over 100kr,- i måneden for å spille ett så gammelt spill. Da spiller jeg like greit heller gode retrospill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle disse casual-spilla baserer seg på den samme modellen av utnyttelse som heter gated content, det er ikke rart WoW eller feks LoL gjør det bra, folk som spiller TROR spillet de spiller er bra, mens i virkeligheten er det bare enda et casual spill.

 

Jeg vil jo påstå at WoW kan spilles både seriøst og casual. Man er ikke avhengig av å spille mange timer om dagen for å kunne ha glede av det. Man kan allikevel ha glede av det hvis man spiller mye, da gjennom battlegrounds, arena og evt raiding for de som er interessert i det. Kanskje noen også syns det er moro å gjøre massevis av unødvendige quests bare for å få med seg det som er av lore? Spiller ikke wow selv atm, har litt for mange andre spill som tar oppmerksomheten min for tiden, men jeg kommer helt sikkert til å ta det opp igjen når jeg blir lei av de spilla jeg spiller nå.

 

Anyways, poenget er at WoW er ikke nødvendigvis et "casual" spill, når jeg spiller det så går jeg bare arena og battlegrounds. Det kan også spilles casual eller det kan spilles på like seriøst nivo som f.eks DotA 2. Om du også mener at DotA 2 er casual så vet jeg ikke hvilke spill du mener er "seriøse"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke 10 år siden 2006.

 

Ekspansjonen som er ute nå kvalifiserer både som nytt spill og utvidelse, enten det heter World of Warcraft VI eller World of Warcraft: Warlords of Draenor. Hovedårsaken til videreføring fremfor nyutgivelse er betalingsmodellen og overføring av eksisterende spillere. Ulempen er at sekken blir temmelig tung å bære med tilgang på mer innhold enn det som er aktuelt for tiden. En god del spillere hjemsøkes av spøkelset som minner dem på alt de ikke fikk utført i tidligere kaplitler men gjerne skulle ha fått utført.

 

DOOM II: Hell on Earth var også et nytt spill selv om det like gjerne kunne vært en map pack til det opprinnelige spillet. De få forskjellene er étt nytt våpen og en håndfull nye fiender, samt at designerne på godt og vondt var litt mer erfarne med DoomED. (DoomEd was the level editor used by id Software to create levels. It was written in Objective-C for the NeXTSTEP operating system.)

 

Man har tilgang på tidligere content i WoW, men det hadde man også i Day of the Tentacle hvor man fikk tilgang til Maniac Mansion gjennom en komputer inne i spillet. Dette har også senere blitt benyttet i andre spill.

 

Folk raider Hellfire Citadel nå, ikke Molten Core, BWL, AQ/40 eller Naxxramas, ergo er det et nytt spill samme hvor mye man kaller det expansion. Folk grinder også Tanan Jungle, ikke Burning Steppes eller Eastern Plaguelands.

 

Slik jeg ser det er det tre årsaker til at WoW går i grøfta.

1: En kombinasjona av mangel på meningsfult innhold og seriøse spillere.

2: For mye støy fra tidligere innhold kontra å helt avgrense det nye.

3: Folk begynner å skjønne at det er bedre å utvikle seg som menneske enn å utvikle en karakter i et spill.

 

Med mindre man greier å organisere et lag av 30 spillere som setter WoW foran absolutt alt annet, folk som aldri går på jobb eller mingler med venner og bekjente i sosiale settinger, er det bortimot bortkastet å spille et spill i dette formatet. Greier man å lage et slik team kan man heller forsøke seg på å starte et konsern i multimilliardklassen fremfor å rote bort de beste årene av livet.

En lang tekst full av personlige meninger.

 

En kan si hva en vil om WoW, det har og er en suksess. Spiller det ikke selv for tiden og rørte såvidt WoD før jeg ga meg igjen. Har andre spill som tar tiden min, og ingen å spille WoW med så da ser jeg ikke poenget.

Uansett, jeg raidet og fikk sett mye av spillet selv om jeg ikke var en "hardcore" raider. Må ikke bruke masse tid for å se innholdet. Koste meg masse og spilte med folk jeg hadde det gøy med. Det var det sosiale aspektet som trakk meg inn. :)

Angrer ikke et sekund på tiden jeg har "rotet bort" i WoW da jeg har fått mye valuta for pengene. :)

 

Men såklart er man en veldig kompetetiv "completionist" så ser jeg jo at man mener spillet må spilles masse slik at du er best eller ikke i det hele tatt, og da blir det jo veldig tidkrevende.

Så sammenligningen med å starte et konsern syns jeg blir litt fjern, da spesielt når man spiller for å ha det gøy, man starter ikke konsern fordi man synes det er morsomt ;)

 

Med den negative tonen blir jo dette litt enveiskjørt, det blir som jeg skulle skrevet en mening om CS:GO når jeg synes hele konseptet med spillet bare er tull. ;)

Endret av Sigiles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...