Gå til innhold

Den nye nettleseren du får i Windows 10 er lynrask


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WebKit Sunspider: Edge var 112 prosent raskere enn Chrome

Den blir altså ferdig 12% før man har trykket på knappen? Den der prosentregningen må du forklare bedre..

 

En annen ting er at disse fantastiske påstandene stammer rett fra Microsofts nettleserteam uten at de dokumenterer det. Det må taes med en stor klype salt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at den er rask. Men det som er viktigere er jo funksjonalitet! IE med BING søkefelt (jada vet det går an å skifte søkemotor, men på en del jobb-pc'er var dette nærmest umulig!), ingen mulighet til å søke i adressefeltet osv var det som gjorde IE tungvint for min del. Om de har klart å løse dette med edge skal jeg vurdere å bytte fra chrome.

Endret av bobky
Lenke til kommentar

 

WebKit Sunspider: Edge var 112 prosent raskere enn Chrome

Den blir altså ferdig 12% før man har trykket på knappen? Den der prosentregningen må du forklare bedre..

 

En annen ting er at disse fantastiske påstandene stammer rett fra Microsofts nettleserteam uten at de dokumenterer det. Det må taes med en stor klype salt.

Hvordan er det vanskelig?

 

om A bruker 10 sekunder, og B bruker 5 sekunder, så er den allerede 100% raskere. Regn selv om B da bruker 2 ½ sekund.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har fått et godt førsteinntrykk, er bare synd at Microsoft har valgt å levere Windows 10 uten at Microsoft Edge er helt klar for å skinne enda. Per nå så er det null støtte for utvidelser / extensions overhode, noe jeg vil tro vil forhindre mange potensielle brukere fra å i det hele tatt prøve den. Selv har jeg følgende utvidelser / extensions som minimum i en nettleser;

 

-- Ghostery (for analystics, beacons og privacy)

-- HTTPS Everywhere

-- IDM Intergration Module (foreløpig så fungerer ikke Internet Download Manager med Edge)

-- Improved YouTube (Så man kan få autovalgt høyeste oppløsning, avspiller som dekker hele bredden på nettleservinduet osv..)

-- Tampermonkey (Med script for å forhindre nettsider å klage på reklameblokkering)

-- uBlock (For blokkering av reklame og annet innhold)

 

 

Må naturligvis ikke være nøyaktig disse utvidelsene, men hvertfall noe tilsvarende. Per nå så har Edge absolutt ingenting, og det til tross for at Microsoft gjorde et veldig stort nummer ut av det faktum at det skulle bli svært enkelt å portere over alt av utvidelser / extensions fra Firefox og Chrome over til Edge for bare noen måneder siden.

Lenke til kommentar

 

WebKit Sunspider: Edge var 112 prosent raskere enn Chrome

Den blir altså ferdig 12% før man har trykket på knappen? Den der prosentregningen må du forklare bedre..

 

En annen ting er at disse fantastiske påstandene stammer rett fra Microsofts nettleserteam uten at de dokumenterer det. Det må taes med en stor klype salt.

Betyr at Edge var 1,12 gang raskere. Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

WebKit Sunspider: Edge var 112 prosent raskere enn Chrome

Den blir altså ferdig 12% før man har trykket på knappen? Den der prosentregningen må du forklare bedre..

 

En annen ting er at disse fantastiske påstandene stammer rett fra Microsofts nettleserteam uten at de dokumenterer det. Det må taes med en stor klype salt.

 

Hvordan er det vanskelig?

 

om A bruker 10 sekunder, og B bruker 5 sekunder, så er den allerede 100% raskere. Regn selv om B da bruker 2 ½ sekund.

 

Betyr at Edge var 1,12 gang raskere. Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er.

Først nå mistet jeg virkelig trua på den norske skolen. Greit at man ikke kan noe, men da må man vite hva man ikke kan, og uttale seg deretter.

 

Det dere gjør feil er å forveksle påstanden "Chrome var 112% tregere" med påstanden "Edge var 112% raskere".

 

Raskere betyr at man bruker MINDRE tid. Chrome brukte 10 sekunder. Det er 1 gang. 1,12 gang blir 11,2 sekunder. Hvis Edge bruker 10 sekunder - 11,2 sekunder....

 

Hvis Chrome er 112% tregere enn Edge betyr det at Chrome bruker tiden som Edge bruker + 112% av den tiden = 212% av tiden til Edge.

 

Hvis Edge er 112% raskere betyr det at Edge bruker tiden som Chrome bruker, -112% av den tiden = -12%.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er i alle fall vanlig å si at noe er dobbelt så raskt som noe annet, altså at man brukte halvparten av tiden. Tror kanskje noen blander sammen prosent av tidsbruk og hastighet. Hvis en bil bruker 50% av tiden sammenlignet med en annen bil et den 100% raskere og bruker 50% av tiden i forhold til den andre bilen.

 

Tror ikke det er noen grunn til å være for store i kjeften eller påstå at noen må tilbake til skolebenken, siden alle her bare er hobbykvetulanter og på ingen måte eksperter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en bil bruker 50% av tiden sammenlignet med en annen bil et den 100% raskere og bruker 50% av tiden i forhold til den andre bilen.

Problemet er bare at det du sier her er galt. Bruker bilen 50% av tiden er den 50% raskere (uheldig eksempel, ettersom det ble samme prosentsats).

 

Bruker bilen 10% av tiden er den 90% raskere.

Bruker bilen 20% av tiden er den 80% raskere.

Bruker bilen 25% av tiden er den 75% raskere.

Bruker bilen 30% av tiden er den 70% raskere.

Bruker bilen 40% av tiden er den 60% raskere.

Bruker bilen 50% av tiden er den 50% raskere.

Bruker bilen 60% av tiden er den 40% raskere.

Bruker bilen 75% av tiden er den 25% raskere.

Bruker bilen 80% av tiden er den 20% raskere.

Bruker bilen 90% av tiden er den 10% raskere.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Prosenter er vanskelig for en del å oppfatte.

 

F.eks. om du har 326 kroner og du halverer det til 163 kroner som jo er 50 % av det opprinnelige, helt greit alle er med. Men om du skal tilbake til 326 kroner (fra kr 163,-) så må du faktisk opp i 200 %.

 

Jeg tviler på at alle greier å oppfatte denne nyansen.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du prater fremdeles kun om prosent tidsbruk. Hvis en bil bruker halvtime i steden for en time, har den brukt 50 % av tiden og har dobbelt så mye (100%) km/t. Bilen som bruker en time, må doble hastigheten for å kunne komme ned på en halvtime igjen. 

 

EDIT: G kom meg i forkjøpet :)

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Edge er solid rask på å laste nettsider og kjøre JavaScript. Noe som jo er viktig, og veldig bra at de har fått til så bra.

Men de har endel igjen når det gjelder brukeropplevelsen, spesielt for folk som er vant til å ha tålig mange faner og flytter rundt på den.

 

Chrome tilbyr en betraktelig mye bedre opplevelse når det gjelder å dra ut en fane fra et vindu og over til et annet, eller dra den ut for å bare skape et nytt vindu.

Alt dette er også mulig i Edge, men det føles mye tyngre og det er litt delay inn i bildet rundt forbi.

Når man bruker Edge så merker man det, men tenker gjerne ikke det gjør noe. Men etter 2 uker med Edge og nå tilbake i Chrome så merker jeg virkelig hvor deilig det er at UI'et er så snappy i Chrome.

 

Så, Edge må få mer snappy UI og få utvidelser, så er jeg helt med på å bytte.

(I tillegg må de fikse importering av favoritter fra Chrome, gjennom flere builds nå så blir alle favoritter importert i reversert rekkefølge av hva de ligger i Chrome, og sorteringsopplevelsen i Edge er horribel.)

Lenke til kommentar

Jeg bruker nå Edge i final 10240-build, og synes opplevd ytelse gjenspeiler seg i tallene her. Ting går faktisk så mye raskere enn i Chrome at jeg faktisk legger merke til det og tenker: "Hm, det gikk raskt!" Synes UI-et er relativt greit, men mangler kanskje noen funksjoner her og der. Men til å være en såpass tidlig versjon funker det fett! Jeg skulle ønske at faner kan snappes mellom vinduer på en bedre måte, og en implementert Speed Dial-funksjon :D

Lenke til kommentar

Synes disse hastighetstestene betyr lite og ingenting. For min del så bryr jeg meg langt mer om funksjon, ressursbruk og stabilitet.

Jeg prøvde Chrome men den manglet noen funksjoner som jeg savnet. Blant annet nedtrekkslisten i adresselisten som jeg er helt avhengig av..

 

Bruker stort sett firefox, men den har blitt ganske tung og ressurskrevende.

Best av alle for min del er faktisk IE som jeg føler er slank og fin og gleder meg veldig til Edge.

Nå snakker alle om at det er masse sikkerhetshull i IE som er farlig og det er muligens sant, men personlig så har jeg ikke merket så mye til det og flere av mine venner som bruker andre nettlesere har minst like mye om ikke mer problemer enn meg.

 

Ellers så var det veldig morsomt å lese prosentdiskusjonen fra tidligere.......:-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...