Gå til innhold

Hvorfor får drosjene kjøre i kollektivfeltet?


frohmage

Anbefalte innlegg

Burde ikke kollektivfeltet vært forbeholdt busser og de som er flere i bilen (og el-biler)? Samme gjelder steder der det er "innkjøring forbudt: gjelder ikke taxi og buss". Ser ikke noen grunn til at drosjer (t.o.m de uten passasjerer) fortjener noen fordeler i rushtrafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

antagelig for å hjelpe taxi-næringen, og det er ikke så mange taxier at det blir noen uønskede effekter av det.

Å la noen grupper kjøre i kollektivfeltet er bra for resten av trafikken, samtidig som at buss osv. kommer seg effektivt frem.

 

Tviler forresten på at elbiler får kjøre der spesiellt mye lengre, ettersom det begynner å bli for mange av de til at det er fornuftig å la de kjøre der...

Lenke til kommentar

Grunnen er vell at kundene skal komme raskere frem. :w00t:

Men er jo ikke i alle kollektivfelt drosjer kan kjøre, bare dem med bilde av en buss og "Taxi" under.

 

103098.jpg?_encoded=2f35663566356678302f (drosjer har lov til å kjøre i kollektivfeltet)

 

103087.jpg?_encoded=2f35663566356678302f (drosjer har IKKE lov til å kjøre i kollektivfeltet)

 

Men er jo bare slik reglene er sykler, mopeder, motorsykler og elbiler har jo også lov til å kjøre i kollektivfeltet. :)

Endret av Neton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Burde ikke kollektivfeltet vært forbeholdt busser og de som er flere i bilen (og el-biler)? Samme gjelder steder der det er "innkjøring forbudt: gjelder ikke taxi og buss". Ser ikke noen grunn til at drosjer (t.o.m de uten passasjerer) fortjener noen fordeler i rushtrafikken.

stod du fast på Alnabru i dag?
Lenke til kommentar

Det er da ikke så mange busser som kjører i kollektivfeltet, gjør det noe at taxiene kjører der i tillegg?? Da blir det mindre biler i de andre felta (dvs. du kommer raskere frem) og de som tar taxi kommer raskere frem. Vinn-vinn.

 

Bedre at kollektivfeltene blir brukt sier jeg. De som kjører taxi er på jobb, og taxi kan sammenlignes med kollektivtransport, det er ikke en gode for privatpersoner så fremt de ikke kjører el-bil. Samtidig er det enkelt å skille hvem som får kjøre der.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Burde ikke kollektivfeltet vært forbeholdt busser og de som er flere i bilen (og el-biler)? Samme gjelder steder der det er "innkjøring forbudt: gjelder ikke taxi og buss". Ser ikke noen grunn til at drosjer (t.o.m de uten passasjerer) fortjener noen fordeler i rushtrafikken.

At drosjene får kjøre i kollektivfeltet skyldes nok god lobbyvirksomhet gjennom svært mange år.

 

Hvor finner du logikken i at elbilene bør få kjøre der? Det er fullstendig ulogisk, de bør vekk fra kollektivfeltet omgående.

 

Faktisk bør elbilene nedprioriteres mtp. trafikkflyt all den tid de ikke gir lokale utslipp av å stå i kø.

 

Drosjene bør selvsagt ut av kollektivfeltet slik jeg ser det, den virksomheten er på ingen måte miljøvennlig..

For at drosjene skal beholde slike goder bør det stilles strenge krav til virksomheten ellers, blant annet i form av at de bør få konkrete miljøkrav å forholde seg til.. Fullstendig forbud mot tomgangskjøring mm.

 

Når det gjelder stedene der det er forbudt for motorkjøretøy, men med unntak for buss og taxi har forresten ikke elbilene lov til å kjøre selv om mange tror det..

Lenke til kommentar

Hvor finner du logikken i at elbilene bør få kjøre der? Det er fullstendig ulogisk, de bør vekk fra kollektivfeltet omgående.

Faktisk bør elbilene nedprioriteres mtp. trafikkflyt all den tid de ikke gir lokale utslipp av å stå i kø.

Det er en gode for å få flere til å kjøpe elbil

Sånn optimalt sett burde de vært erstattet med drivstoff-biler som fikk kjøre der, men da ville veldig mange færre valgt elbil og dermed ville det blit mer forurensning.

 

Du får heller tenke på at for hver elbil som kjører forbi deg i kollektivfeltet og ikke forurenser er det en annen bil som ikke står i kø forran deg å forurenser :)

Lenke til kommentar

Det er da ikke så mange busser som kjører i kollektivfeltet, gjør det noe at taxiene kjører der i tillegg?? Da blir det mindre biler i de andre felta (dvs. du kommer raskere frem) og de som tar taxi kommer raskere frem.

Det stemmer ikke alltid. Hvis noen kjører i kollektivfeltet helt til de svinger av motorveien, da blir det riktignok mindre trafikk i de andre feltene. Av den grunn blir jeg sjeldent irritert over at folk bruker kollektivfeltet her. Derimot blir jeg ganske så irritert når vanlige bilister bruker kollektivfeltet her. Når kollektivfeltet enten tar brått slutt, eller at bilene bare legger seg tilbake til ordinære felt, da blir det bare mer saktegående kø.

Lenke til kommentar

Det er en gode for å få flere til å kjøpe elbil

Sånn optimalt sett burde de vært erstattet med drivstoff-biler som fikk kjøre der, men da ville veldig mange færre valgt elbil og dermed ville det blit mer forurensning.

 

Du får heller tenke på at for hver elbil som kjører forbi deg i kollektivfeltet og ikke forurenser er det en annen bil som ikke står i kø forran deg å forurenser :)

Realiteten er at det er en kollektivpassasjer til som heller bruker elbil enn å sitte på bussen..

 

Altså er det ikke så positivt som mange vil ha det til.

 

Jeg har faktisk vurdert å kjøpe meg en Tesla eller noe selv, bare for å ha noe å cruise rundt i byen med.

Til all annen bruk er de jo ubrukelige disse elbilene.

Lenke til kommentar

Når jeg reiser til andre byer så forventer jeg å nå flyet ved å benytte taxi. Jeg skal ikke trenge å forholde meg til køproblematikk i byer jeg skjeldent reiser til.

Hvor mye lengre tror du drosjekøa på flyplassen ville blitt om alle drosjene stod fast i trafikken?

Klarer ikke se at DET er noen grunn til at taxiene skal komme fortere frem. Ingen ønsker å forholde seg til køproblematikk.

 

antagelig for å hjelpe taxi-næringen, og det er ikke så mange taxier at det blir noen uønskede effekter av det.

Å la noen grupper kjøre i kollektivfeltet er bra for resten av trafikken, samtidig som at buss osv. kommer seg effektivt frem.

 

Tviler forresten på at elbiler får kjøre der spesiellt mye lengre, ettersom det begynner å bli for mange av de til at det er fornuftig å la de kjøre der...

Hvorfor skal man hjelpe taxi-næringen fremfor andre næringer? Slik jeg ser det er det større grunn til å la el-bilene kjøre der enn drosjene. (Nei, jeg har ikke el-bil selv)

 

I steden for drosjer kunne man tillatt alle biler med mer enn en person i f.eks (som de gjør noen steder). Ser jo bare dumt ut når taxier uten passasjerer benytter kollektivfeltet når andre må stå i kø.

 

Og, nei, det styret på Alnabru i dag klarte jeg med nød og neppe å redde meg utenom hehe.

Lenke til kommentar

Er jo ikke bare taxi-næringen man hjelper, men personer som tar taxi også. Du kan selv tenke deg prisen når man tar taxi i 3,5 timer for å sandvika til Oslo S...

Ja, det ville jo vært synd for taxi-kundene, men på sikt ville jo da prisene blitt tvunget ned. Nesten alle andre taper også penger på å stå i kø. Og uansett - hva gjør tomme taxier i kollektivfeltet?

 

Enig i at det kunne blitt brukt til tungtransport (og busser, så klart).

Lenke til kommentar

Om prisen går drastisk ned så går taxiene konkurs.

Alternativet er nok heller å ikke ta turer som gjør at man må kjøre i rushen, altså at kundene må vente til rushen er over med å få taxi.

 

Det er kundene som blir sittende å ta konsekvensene av det, enten via manglende taxitilbud på en del tider, eller astronomiske priser. Å forvente ta taxiene skal ta turer med stort tap tror jeg er å forvente for mye...

 

Jeg er forøvrit ikke taxisjåfør om du skulle lure :)

Lenke til kommentar

Det er kundene som blir sittende å ta konsekvensene av det, enten via manglende taxitilbud på en del tider, eller astronomiske priser.

Det mener jeg i tilfelle ville være helt fair :) Poenget mitt er at vi bør bruke kollektivfeltet på en måte som gagner samfunnet best mulig. Å la el-biler, busser og eventuelt tungtransport benytte det gir en miljøgevinst, ikke drosjer (og IALLEFALL ikke ledige drosjer).

 

Ellers lurer jeg fortsatt på hvorfor drosjene får kjøre noen veier der det er innkjøring forbudt for andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...