Gå til innhold

KOMMENTAR: - Nokia er herlig arrogante


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får inntrykk av at den velvillige og kunnskapsrike journalisten sammenligner noe som ikke er én ting (men nesten) med noe annet som er en annen ting (men nesten ikke) og konkluderer med at det ikke er lov iht. avtalen med en tredje part som ikke leverer noen av de nevnte produktene, til tross for at det er spennende. Det gir en litt underlig konstruksjon og man sitter igjen med et spørsmål om det kan ligge et ørlite intellektuelt underslag skjult i teksten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang Apple - blant artiklene som fosset ut om N1-lanseringen i dag, skal det godt gjøres å finne noen som ikke nevner Apple i det hele tatt. De fleste går ganske langt i å påpeke likheten. Jeg mener det er på sin plass å nevne at designen ikke er ulik. Spesielt er det interessant når man vet at Apple tidligere har gått ganske hardt etter design som har hatt langt mindre til felles med egne produkter enn dette. Jeg må understreke, her som i teksten, at likhetene handler om det ytre. På innsiden er N1 og iPad Mini svært forskjellige.

@xRun Jeg konkluderer ikke. Jeg forsøker å få frem at denne vendingen var en smule uventet, med tanke på avtaleverket vi har fått høre så mye om i det siste. Microsoft har også nettbrett i Lumia-serien, som ikke var med på Nokia-avtalen, og havner dermed i direkte konkurranse med selskapet de kjøpte mesteparten av sin mobile portefølje fra. Jeg kjenner ikke det detaljerte innholdet i avtaleverket mellom de to partene - men å ilegge Nokia en karanteneperiode frem til slutten av 2016/tidlig 2017 kan vanskelig ses på som noe annet enn et ønske å om å stable eget utvalg og egen markedsandel på beina uten at "originale" Nokia konkurrerer direkte. Den konkurransen blir nå et faktum, om enn ikke for telefoner. Med all verdens hybridprodukter - telefoner som ikke helt er telefoner, og nettbrett som ikke helt er nettbrett - blir dette ekstra interessant. At det ikke er lov sier jeg slett ikke. Men det kan se ut til å være så tett inntil det Nokia kan tillate seg akkurat nå som det er mulig å komme.

Ingen konklusjoner. Aller mest er jeg spent på hvordan dette vil utvikle seg fremover. Dagens lansering var litt uventet, og jeg tror både kategori og design på det som ble lansert overrasket mange :)

Endret av fjarle
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg var ikke sarkastisk :) Av en eller annen grunn så husker jeg Nokia best for de gode telefonene, ikke de kjipe jeg eide (de som hadde et sting av produsentens bevisste dårlige valg, f.eks.tastaturer som tålte veldig lite, konstant støv under skjermen, blåtannhøyttalere som kun fungerte med Nokiatelefoner og et par andre obskure modeller (MD51W), manglende stoppeklokke og nedtellingsur i Symbian osv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme her. Nokia 3650 og N95 står igjen som bautaer av de mange mobilene jeg var innom. Begynnelsen (nesten) og slutten. Mer eller mindre. 3650-tastaturet har fått mye deng, og var neppe noen fornuftig idé med tanke på salg og markedsføring av dingsen, men jeg klarte faktisk å venne meg til det på forholdsvis kort tid. Dette var ikke så evig lenge etter den første PlayStation-modellen, og jeg ble overlykkelig da jeg fant en WipEout-klone som kjørte på S60. Omtrent like imponert som da jeg fant en StarCraft-klone som kunne kjøre på Compaq iPaq-en jeg hadde rundt samme tida.

 

Med ytelsen som bor i slike ting nå er heftige spillopplevelser, eller kraftige nytteapper, som finner veien til mobil og nettbrett omtrent blitt hverdags. Det er litt lenger mellom de store overraskelsene i dag :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med ytelsen som bor i slike ting nå er heftige spillopplevelser, eller kraftige nytteapper, som finner veien til mobil og nettbrett omtrent blitt hverdags. Det er litt lenger mellom de store overraskelsene i dag :)

Mhm, men har det ikke litt å gjøre med at vi som var med på denne utviklingen bare har blitt eldre, pengesterke og mer kravstore (eller apatiske)? For min del så skal det mye til før jeg opplever den spenningen i kroppen ved et "moderne" spill som den jeg tror at jeg hadde da Last Ninja 2 eller Flashback ble lastet inn. Det samme gjelder hardware, jeg kan ta meg råd til det meste av "gutteroms"-elektronikk, bare fornuften stopper meg, og når dingsen er kjøpt, så kan den til og med ende opp uåpnet i flere dager, noe som var helt utenkelig før.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Så så, her er "journalisten" nok en gang på bærtur. Men ikke spesielt overraskende, nå som han nok en gang har fått kjøtt nok på beinet til å lage en tiradeartikkel mot Nokia igjen.

 

""Nokia is partnering with Foxconn to build the N1, licensing the industrial design, Nokia brand and Z Launcher to the device maker.""

 

Enough said.

Lenke til kommentar

mandela: Det er absolutt et poeng. Bortskjemt det blir man jo.

Men det glimter til innimellom. Da jeg oppdaget The Room-spillene forsvant det evigheter, og også spill som The Book of Unwritten Tales og Bastion kan enkelt måle seg med moroa jeg hadde med f.eks. første Max Payne-spillet, som står igjen som en av de beste spillopplevelsene jeg har vært borti. På dingsefronten endrer lite seg i min verden, dog. Bestiller jeg noe nytt, vil jeg helst ha det i går :D

TheMoonMan: Må innrømme jeg har litt problemer med å forstå hvorfor du er så sinna. Vi har da ikke sagt noe annet enn du nevner her? Nokia har designet den. Foxconn har bygget den, og skal stå for salget. Ikke er artikkelen "mot Nokia" heller, den er jo snarere en feiring av at de tør å gjøre noe uventet, når det har blitt så vanlig å kjøre "den samme gamle oppskriften" :)

Endret av fjarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kompliserte og ikke-kompatible delene av Android økosystem? Hvilke? Dette høres ut til å være en god grunn til å ikke velge Android i det hele tatt.

 

Vel, jeg kan vel f.eks nevne Galaxy watch, som kun er brukbar med et fåtall Samsung enheter. Dockinger (de finnes vel dog nesten ikke lenger) som kun funker med enkelte telefoner, kabler som ikke funker med alle telefoner, f.eks. HD adapter.

Lenke til kommentar

For meg blir diskusjonen Nokia vs Apple en avsporing. Dette kan bli det første billige 64-bits kvalitetsnettbrettet i 8"-klassen, for meg er det mye mer en beskjed til Google om hva Nexus 9 kunne ha vært, enn et stikk mot Apple. Det er VELDIG mye "Nexus 8" (som oppgradering av Nexus 7) her, manglende minnekortplass inklusive.

 

Hvis komponentkvaliteten er bra, og det kommer fornuftig og rimelig tilleggsutstyr, kan dette bli riktig vellykka. Og med SIM-kortversjon, har vi "Nokia-telefoner" igjen. Og hvis de åpner brettet for multi-booting, kan det bli rett så populært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...