Gå til innhold

[Løst] Transcend USB3 64GB minnepinne ikke bakoverkompatibel med alle USB-porter?


Anbefalte innlegg

...eller har min USB3 minnepinne en produksjonsdefekt?

 

Jeg tenker det er best til dels å skrive punktvis, slik at det blir overkommelig å lese gjennom min post:

 

- Jeg kjøpte USB3 minnepinne (Transcend JetFlash 700 USB3 64GB) et halvannet år siden for å benytte den til mediaspilleren A.C. Ryan, samt til en Crown TV-apparat kun solgt fra Multicom. Tror likevel ’Crown’ merket er identisk med Finlux.

 

- Alle USB2 minnepinner jeg har - uansett størrelse og pre-formatering - blir gjenkjent på disse to overnevnte apparater, mens Transcend USB3 minnepinnen blir ikke gjenkjent.

 

- På mediasenteret skjer det absolutt ingenting, mens TV-apparatet sier "FAIL No USB." (BM! Jeg har faktisk to Crown TV-apparater, så man kan eliminere en hardvarefeil ved USB-port til TV-apparatene.)

 

- Jeg har vurdert om apparatene har problemer å forsyne strøm til denne nevnte USB minnepinnen. Men problemer å forsyne strøm til en minnepinne? Tviler på det, men vil ikke avfeie dette naturligvis.

 

- Har forsøkt full/ sakte formatering av Transcend USB3 minnepinnen der jeg har benyttet både exFat og NTFS, uten at det utgjør noen forskjell.

 

- Konkluderte da (for et halvannet år siden) at de to nevnte apparatene ikke klarer å lese av USB3 minnepinner. Jeg holdt fast på denne konklusjonen inntil i morges, da jeg gjorde et søk på bakoverkompatibilitet når det gjelder USB3 minnepinner, og jeg får det inntrykk at alle 'eksperter' himler med øynene over at dette spørsmålet overhodet blir stilt, siden svaret er at 'alle' USB3 minnepinner skal virke på USB2-porter, og at kun farten vil bli skalert ned til USB2-nivå.

 

- Jeg kom tilfeldigvis over på en side på internett der en person klaget over at hans USB-port på hans LG TV ikke gjenkjente hans USB3-minnepinne. Mange forslag ble gitt (feil formatert til defekt på minnepinne eller defekt på USB-inngangen på TV), og det ble gitt link til et program ved navn "FAT32 Formatter", et program som skal gjøre det mulig å formatere alle USB lagringsmedia til FAT32 uavhengig av størrelse. Dette var visstnok relevant siden mange TV/PVR benytter seg av FAT32. Altså skal "FAT32 Formatter" klare å formatere USB-minnepinner som er større enn 32GB.

 

Jeg tenkte jeg skulle teste dette programmet, men da jeg pekte til den nevnte minnepinnen reagerte programmet som om det var en feil med minnepinnen min: ("Partition collapsed! Initialize drive and try again.") Så jeg forsøkte å trykke "Initialize", men den samme beskjeden kom opp igjen. Jeg forsøkte så et HP formateringsprogram der jeg gjorde en full formatering på NTSC, og da fungerete "Initalize" på "FAT32 Formatter", men da jeg forsøke en formatering med "FAT32 Formatter", fikk jeg så følgende feilmelding: "Failed to determine the drive!!"

 

Så mye tull med denne Transcend USB3 minnepinnen.

 

Så… til dere som kan mye om dette:

 

Jeg skrev denne posten fordi jeg funderer på å gjøre et nytt forsøk, med nye USB3-minnepinner. Det vil si:

 

Er det sannsynlig at:

 

a) min Transcend USB3 minnepinne har en defekt fra produksjon, eller er det...

 

b) tull hva som skrives om at alle USB3 minnepinner er bakoverkompatible og skal kunne bli benyttet på alle apparater som har USB2-porter?

 

Kan det i motsetning til ledende påstander være slik at det ikke er tilfelle at alle USB2-porter (på andre apparater enn PCer) faktisk er kompatible med eksterne USB3 kilder?

 

 

Dersom dere er av den formening av at det er noe spesielt merkelig med min individuelle Transcend USB3 minnepinne, tenkte jeg på å investere i en KINGSTON USB 3.0 DataTraveler Hyper 64 Gb samt en CORSAIR Flash Voyager Mini USB3 64 Gb.

 

Men før jeg eventuelt gjør en slik investering tenkte jeg å høre deres formening om påstanden: "Bakoverkompatibilitet fra USB3 lagring --> USB2 porter skal fungere", før jeg eventuelt unødvendig investerer i et par nye kostbare USB3 minnepinner.

 

Mange takk for input!

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Imsvale, takker for at du ga et svar.

 

Joda, minnepinnen virker tilsynelatende fint på alle USB-porter på PC. Altså overføring til og fra minnepinnen.

 

Den virker som sagt ikke på de to apparatene jeg nevnte. Det er mulig jeg ikke har gjort en hastighets- og sektortest på denne spesifikke minnepinnen. (Jeg husker det ikke siden jeg la den vekk halvannet år siden.) Så jeg skal gjøre det nå.

 

Edit: Jeg har startet test av sektorer og lese- og skrivehastighet med 'Check Flash' og allerede nå i startfasen skriver den kun på under 19 Mb/s. Men det er visst normalt med denne Transcend USB3 minnepinnen. Veldig svakt. Jeg har USB2 minnepinner som har raskere skriving (Patriot XTreme.)

 

Ingen feil så langt, og jeg tviler på at jeg finner noen feil, siden jeg sikkert har testet denne minnepinnen før.

 

Før jeg satte i gang testen på 'Check Flash' prøvde jeg minnepinnen på en annen mediaspiller (Boxee), og der blir den gjenkjent. Men det på PVR TV-apparatene jeg så sårt trenger fungerende minnepinner, og som er raske nok til å gjøre opptak på.

 

Så... spørsmålet mitt er fremdeles: Er det slik at USB3 minnepinner alltid er bakoverkompatible med USB2-porter; i så fall er det slik at min A. C. Ryan mediaspiller samt TV med PVR er begge for dumme til å adlyde eksperters viten om bakoverkompatibilitet? :)

 

Eller vil dere konkludere med at det er en defekt med USB3 minnepinnen min.

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar

USB3 enheter er designet for å være bakoverkompatibelt. Men det garanterer jo ikke at det alltid er det.

Det sitter antagelig forskjellige USB kontrollere i PC / minnepinne / TV. Det kan være ting med hardware eller software som gjør at ting ikke passer sammen.

USB er ganske komplekse saker, det ser man på alle nettsider som finnes om USB problemer.

 

De fleste minnepinner dukker opp på PC som 'Removable' /'Flyttbar' disk. Men noen vises som en vanlig disk. Software kan behandle slike forskjellig fra flyttbare.

Lenke til kommentar

 

Så... spørsmålet mitt er fremdeles: Er det slik at USB3 minnepinner alltid er bakoverkompatible med USB2-porter; i så fall er det slik at min A. C. Ryan mediaspiller samt TV med PVR er begge for dumme til å adlyde eksperters viten om bakoverkompatibilitet?

Hårek er nok inne på svaret. USB3 minnepinner er bakoverkompatible med USB2-porter i PC-verden, men en TV har hverken USB3 eller USB2 - den har bare USB... Alle TV-er jeg har vært borti har en eller flere mangler, begrensninger e.l. når deg gjelder USB-støtte. USB er en PC-standard som ikke alltid fungerer som den skal på andre typer apparater akkurat som HDMI som er en standard i TV-verden og som ikke alltid fungerer som den skal ved PC-bruk...

Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung seies 5 på soverommet med en usb2.0 drive encosure med en intel x25m 80gb ssd inni som ble pensjonert fra PC bruk.

Funker helt supert. Den powres også fra tvens usb port.

Hvorfor dette maset med en usb minnepinne og i versjon 3.0 som har null betydning i en TV.

En rimelig ssd har uansett raskere flash/nand minne enn usb pinner da de paralelliserer flere nand arrays/pakker. I minnepenner bruker de større nand/flash pakker og det blir med den ene.

Et usb 2.0 enclosure til 2.5" av god kvalitet får du for ca 150,-.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk til dere alle! Her var det et flott engasjement, gode forslag og alternative forklaringer. Det er suverent at dere tok dere tid til å tenke litt på dette og plotte ned deres forslag og mulige svar på problemet vedrørende USB3 og TV/PVR. Dere har virkelig hjulpet meg til bedre å samle ulike tråder (fra hva jeg har lest rundt om kring) der jeg føler jeg kan lage en konklusjon vedrørende temaet.

 

Jeg vil ikke trykke på 'beste svar' knappen, siden jeg tror at kun et svar kan få den æren? For jeg synes at Hårek og Mr D i så fall skal dele 'beste svar'. Det blir feil av meg å gi den til kun en av dere to. Svært treffende og detaljerte svar - i tråd mine egne undersøkelser i hvert fall.

 

@ xFrEaKx: Takk for forslaget om at størrelsen på USB3 minnepinnen kan ha noe å si for problemet. :-) Men det er i seg selv ikke størrelsen på minnepinnen det er noe galt med. Det kan jeg nok konkludere med siden jeg har forsøkt større minnepinner og til og med eksterne harddisker uten strømforsyning; og når TVen er i stand til å forsyne strøm til større eksterne enheter, så kan jeg ikke forestille meg at en minnepinne kan være et problem. Så mitt eget forslag tidligere i tråden om at TV-apparatet kunne ha et problem med å forsyne strøm, var bare en svak hypotese fra min side. Og hva jeg nettopp skrev om at jeg har forsøkt større lagringsenheter glir over til...

 

@ syar2003: Hadde du bare kuttet ut setningen "Hvorfor dette maset med en usb minnepinne og i versjon 3.0 som har null betydning i en TV" hvor du så heller peker på at en nyere teknologi som SSD er tingen, er faktisk en avsporing i tråden, og svaret lyder også noe dogmatisk i forhold til eldre teknologi vs. nyere teknologi. Det skal sies at jeg forstår at mange temaer og spørsmål blir stilt om og om igjen på tekniske forum, slik at jevne bidragsytere blir trøtte av å måtte svare på det som fremstår som dumme spørsmål., Men for å forklare og forsvare mitt valg når det gjelder bruk av USB minnepinner samt mitt spørsmål stilt vedrørende bakoverkompatibilitet på USB 3.0, så kan jeg gjerne gå i detaljer, selv om jeg egentlig tror at det er av lite interesse for de fleste folk:

 

Det første jeg gjorde da jeg anskaffet meg TV-modellen jeg bruker for PVR, var faktisk å forsøke å benytte meg av eksterne harddisker tilkoblet TV-apparatets PVR-system. Men det fungerer rett og slett ikke tilfredsstillende på dette spesifikke TV-apparatet. To grunner til det, som følger hverandre:

 

1. Man er nødt til å preparere eksterne lagringskilder ved å bruke TV-apparatets eget interne formateringsprogram, og formateringen bruker ganske så lang tid. Dette hadde vært greit nok, om alt hadde virket som det skulle. Men dessverre fungerer det ikke som det skal med større lagringsenheter; for...

 

2. ...hver gang jeg har forsøkt større lagringsenheter, så stopper opptakene ganske tilfeldig etter man har brukt en brøkdel av lagringsenheten (la oss si rundt 100 GB.) Selv om 90% av harddisken fremdeles er ledig, så gir TV-menyen beskjed om at lagringsenheten må formateres om igjen om man skal gjøre opptak. (Og når man først får den beskjeden, så nytter det ikke å benytte seg av den raske slettingen av opptak man normalt kan gjøre gjennom TV-apparatets egen PVR meny.) Og det spiller ingen rolle om det er eksterne harddisker med egen strømkilde eller ikke.

 

På grunn av dette problemet er det til dette TV-apparatet absolutt hendig å benytte seg av akkurat passe store minnepinner, slik at en regelmessig 'forstoppet' lagringsenhet ikke tar en evighet å re-formatere. Det er absolutt å foretrekke å vente i tjue minutter på at en minnepinne på 60GB skal formateres, fremfor å vente i seks timer (eller mye lenger avhengig av skrivehastighet)... på at en 1TB ekstern harddisk skal formateres. Å formatere en slik stor lagringsenhet er uaktuelt når man vet den vil behøve en ny formatering etter at kun 10% er brukt.

 

Så kan en selvfølgelig argumentere med at jeg da i stedet bør kjøpe en ny TV. Men jeg kan forsikre at den modellen TV jeg benytter for PVR opptak har jeg valgt for en god hensikt. (I sin klasse er TV-apparatet suverent.)

 

Og hvorfor skulle USB3 ha null betydning i en TV? Det kunne jeg være enig om bare for et år siden. Men nå er USB3 så mye lettere tilgjengelig og billig for sin størrelse, mens USB2 minnepinner med større kapasitet og kvalitet begynner å glissent av på markedet. Det blir lettere skrivefeil ved PVR-opptak om minnepinnens skrivehastighet er for treg. Og når det ikke lenger er lett å oppdrive store/gode nok) USB2 minnepinner, så hadde det vært greit om eksterne USB3 minnepinner faktisk hadde vært kompatible med TV-apparatet. Dette alene er for meg et tistrekkelig motargument til utsagnet om at USB3 har null betyning for TV.

 

 

Jeg er helt på linje med Hårek og Mr D sine forklaringer; jeg tenker da at den grunnleggende påstanden om at USB3 minnepinner alltid er bakoverkompatible med 'USB2-porter' er da en feil påstand. I beste fall er påstanden en sannhet med modifikasjoner.

 

Som en tankeeksperiment: Om USB-porten i en TV er konstruert for USB2, og softwaren i TV-apparatet likeledes er programmert til å gjenkjenne eksterne kilder av USB versjon 2, så skulle en slik programvare i teorien gjenkjenne en eventuell sekundær USB2 (hardware) integrert i en nyere USB3 teknologi i en minnepinne. < -- Forenklet sagt naturligvis. Når visse TV-apparaters USB-porter ikke gjenkjenner USB3 enhetene, så vil jeg si at dette fjerner påstanden om at USB3 minnepinner i seg selv er bakoverkompatible.

 

Den eneste måten jeg ville si at en USB3 minnepinne er bakoverkompatibel med eldre USB versjoner er dersom hardwaren i USB versjon 3 sine minnepinner i tillegg har integrert en parallell versjon 2 (og versjon 1.1) i samme minnepinne. Noe USB3 minnepinner tvilsomt har.

 

Det er heller slik som Hårek og Mr D selv var innom: Programvarer og drivere i selve mottakermaskinene (datamaskinene) er det som avgjør kompatibiliteten.

 

Og softwaren i TV-apparatet mitt er programmert til å gjenkjenne versjon 2 i en minnepinne, og klarer derfor ikke å se noe som helst når kun er USB 3.0 versjon er den som ligger i en 'USB3 minnepinne'. (Altså ingen versjon 2.0 eller 1.1 er å spore fordi de ikke rett og slett ikke eksistrer i selve minnepinnen.)

 

Så i stedet for å si at USB3 minnepinner er bakoverkompatible med USB2.0 og USB1.1 vil i hvert fall jeg i fra nå av tenke at USB3 minnepinner (i hvert fall slik de er produsert i dag) er i seg selv aldri bakoverkompatible. I stedet vil jeg tenke at datamaskinenes software og drivere er stedet hvor kompatibiliteten ligger, som fungerer som emulator, og derfor skaper en illusjon om såkalte bakoverkompatible USB3 minnepinner.

Lenke til kommentar

Les anbefalingen en gang til.

En ekstern harddisk enclosure med en solid state drive (SSD) på f.eks 120gb.

Ikke magnetisk 1tb - det er ikke anbefalingen.

 

TV apparater formaterer selv grunnet content protection.

Usb 2.0 fordi det spesifiserer 500mA , og en TV port vil ha problemer med å powre 1000mA usb 3.0 enheter. Samt at du kan bruke splitt eller ekstern power på en HD enclosure hvis påkrevet.

Samt at recording ikke krever høyere overføring en sustained speed du får med usb 2.0.

 

Du skal ikke kimse av at noen faktisk svarer deg med et konkret eksempel og anbefaling av noe som er i bruk daglig og faktisk fungerer.

I stedet for å bli med på spekulasjoner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Flott at du beskriver emnet så omfattende.

Jeg har et par kommentarer:

"fremfor å vente i seks timer ..." - det er helt unødvendig. Det tar kun brøkdeler av et sekund å formatere en disk, enten den er liten eller stor. Det kalles hurtigformatering. Det som 'vanlig' formattering bruker tid på er å lese gjennom hele disken, sektor for sektor, for å sjekke at de er OK. Det er som regel unødvendig.

Med introduksjonen av Vista gjorde Microsoft en forandring, slik at hurtig formatering nå er standardvalget.

En annen forandring er at 'full' formatering nå skriver til alle sektorer.

 

Angående kompatibilitet, så tenker jeg meg at et apparat med USB2 ikke skal se noe forskjell på en USB2 og USB3 minnepinne. Apparatet kobler seg ikke til de ekstra pinnene som utgjør forskjellen mellom 2 og 3 i kontakten. Altså blir ikke USB3 delen av kontrolleren i minnepinnen engasjert, den jobber kun på USB2 nivå.

En slik kontroller lages antagelig som en FPGA, hvor funksjonaliteten legges inn som en blokk fra et bibliotek (IP). USB2 funksjonalitet var ferdigutviklet for mange år siden, man lager ikke den på nytt når man lager en USB3 kontroller.

I teorien skulle det da være lite problemer med bakoverkompatibilitet. Men det viser seg noen ganger at det oppstår uforutsette ting likevel ...

 

Det du skriver om at store lagringsenheter takles dårlig, minner meg om en Nokia PVR jeg hadde i 2002. De hadde en alvorlig bug i diskhåndteringen, med overskriving av sektorer.

Det er også noe man har sett på PC og USB disker, eldre design av hardware og software taklet ikke grensene på 128 GB og 2 TB, med overskrivinger som resultat.

 

Lenke til kommentar

Usb 2.0 fordi det spesifiserer 500mA , og en TV port vil ha problemer med å powre 1000mA usb 3.0 enheter.

En USB3.0 minnepinne krever da ikke 1000mA for å fungere?

Da ville vel ikke "alle" hevde at "USB3 er bakoverkompatibelt med USB2 osv." - som de vitterlig tror på og har observert med egne øyne.

 

Kravet om 1000mA gjelder vel heller USB3.0-kontakter (i f.eks. PC) - disse må kunne levere 1000mA; det dobbelte av det man krevde av USB2.0 - men det er da ikke slik at alle USB3.0-enheter automatisk bruker 1000mA av den grunn.

 

Det kan godt hende det er firmware i TV som sjekker om det er en USB2-enhet som kobles til, og hvis det ikke er det antar man at det er en USB1-enhet og den vil være for treg, så den tillates ikke. (USB3 var det ingen som tenkte på da den firmware'n ble skrevet.) [Det kan hende jeg kjenner litt for godt til folk som driver med firmware ...]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Usb 2.0 fordi det spesifiserer 500mA , og en TV port vil ha problemer med å powre 1000mA usb 3.0 enheter.

 

En USB3.0 minnepinne krever da ikke 1000mA for å fungere?

Da ville vel ikke "alle" hevde at "USB3 er bakoverkompatibelt med USB2 osv." - som de vitterlig tror på og har observert med egne øyne.

 

Kravet om 1000mA gjelder vel heller USB3.0-kontakter (i f.eks. PC) - disse må kunne levere 1000mA; det dobbelte av det man krevde av USB2.0 - men det er da ikke slik at alle USB3.0-enheter automatisk bruker 1000mA av den grunn.

 

Det kan godt hende det er firmware i TV som sjekker om det er en USB2-enhet som kobles til, og hvis det ikke er det antar man at det er en USB1-enhet og den vil være for treg, så den tillates ikke. (USB3 var det ingen som tenkte på da den firmware'n ble skrevet.) [Det kan hende jeg kjenner litt for godt til folk som driver med firmware ...]

Nå har jeg ikke sjekket denne trancend 64gb men beklager usb 3.0 spesifiserer inntil 900mA (ikke 1000)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/USB#Power

Jeg sier heller ikke at det er issuet her. Men at det burde elimineres på en TV apparat man har dårlige tekniske detaljer om i første omgang.

Lenke til kommentar

Som svar på at den nevnte trancend usb 3.0 thumb drive ikke detekteres ev enkelte apparater.

 

En liten sjekk på nett viser at trancend enheten er bakover kompatibel til kun EHCI .

Apparater med OHCI UHCI hub vil da ikke detektere denne enheten.

EHCI minne pinner er bakover kompatible til OHCI/UHCI og vil selvfølgelig da detekteres.

 

Angående trangsynthet -

Da har du misforstått.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...