Gå til innhold

Seagate svarer på de Helium-fylte harddiskene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier ikke noe på at utviklingen går fremover, men jeg holder litt igjen på det å kjøpe digre disker. Er så urimelig mye data som går tapt om den skulle gå adundas.

Dette argumentet kommer hver eneste gang, og er helt ugyldig. Risikoen for tap er mye større ved 6x1 TB-disker enn med 1x6 TB, og risiko håndterer du med backup og eventuell redundans (merk at redundans ikke er backup).
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Etter filmdisken på 3TB røk med kommer jeg ikke til å kjøpe så store disker med mindre jeg har dem kjørende i enten RAID5 eller RAID1.

 

Skikkelig rumpevondt å "skaffe" alle de seriene/filmene. Til og med de som eies på plate må rippes over og det tar også tid. Plasteren på såret burde ha vært at disken var innenfor garantitiden men dustiin home måtte kludre det hele til så gleden av ny disk er ikke til stede slik den bør være....

Lenke til kommentar

Ikke en dårlig idé, men siden helium begynner å bli vanskelig å få tak i, håper jeg det heller kan brukes der det er 'uerstattelig' (inntil videre).

De fleste synes nok det er en tåpelig kommentar, men inntil videre er MR-scannere avhengige av helium - så jeg vil heller leve med en tregere disk enn uten MR-scannere.

Jeg tar naturligvis forbehold om at det er mange andre materialer i en disk som kan være vanskelige å skaffe, og som kunne brukes andre steder også, det vet jeg bare ikke noe om :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sier ikke noe på at utviklingen går fremover, men jeg holder litt igjen på det å kjøpe digre disker. Er så urimelig mye data som går tapt om den skulle gå adundas.

Altså, jeg tenkte det samme selv, den gangen jeg oppgraderte fra min daværende 2.5Gb til 10GB disk.

Samme tenkte jeg når jeg oppgraderte fra en senere 20GB disk til en 120GB disk. Jeg tenkte også det samme når jeg gikk opp til en 320GB disk, og deretter en 500GB og til slutt 1TB som faktisk er det største jeg har av disker nå.

 

Jeg har fremdeles en 130MB disk (Seagate ST3144A, en ganske populær disk rundt 1992, med en litt spesiell RPM på 3211) liggende i boden - og en gang i tiden syntes jeg dette var enorm kapasitet til den daværende 486 SX 25MHz PCen den sto i med kun 1.44MB floppy stasjon og et OS som opptok omlag 15-20MB (DOS 6.2 og Windows 3.11). Selv da, med kun 130MB, var jeg redd for den store mengden data som skulle gå tapt om disken tok kvelden (den fungerer dog fortsatt, testet den for et par år siden og mimret litt når jeg bladde igjennom filene på den, hehe)...

 

Men når det er sakt, så må man faktisk innse at verden går fremover, kapasiteten går oppover, prisen pr MB har aldrig vært lavere, og muligheten for backup har aldrig vært lettere.

Å ikke kjøpe en større disk i dag pga faren for å miste data hvis den ryker før du oppgraderer blir nesten like idiotisk som at mange har brukt 1.44MB floppydisker frem til omtrent dagens dato (og noen utrolig nok fremdeles bruker det)...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter filmdisken på 3TB røk med kommer jeg ikke til å kjøpe så store disker med mindre jeg har dem kjørende i enten RAID5 eller RAID1.

 

Skikkelig rumpevondt å "skaffe" alle de seriene/filmene. Til og med de som eies på plate må rippes over og det tar også tid. Plasteren på såret burde ha vært at disken var innenfor garantitiden men dustiin home måtte kludre det hele til så gleden av ny disk er ikke til stede slik den bør være....

 

Jeg har endel gamle 250 og 400 GB harddisker du kan få kjøpe av meg.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det lite relevant i denne sammenhengen?

 

Fordi det brukes svært lite i harddisker, man har råd til å fylle ballonger som koster en brøkdel med mye mere helium, så tilgangen er mer enn god nok til denne bruken, for å ikke snakker om hvor mye som går når det må være flytende.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter filmdisken på 3TB røk med kommer jeg ikke til å kjøpe så store disker med mindre jeg har dem kjørende i enten RAID5 eller RAID1.

 

Skikkelig rumpevondt å "skaffe" alle de seriene/filmene. Til og med de som eies på plate må rippes over og det tar også tid. Plasteren på såret burde ha vært at disken var innenfor garantitiden men dustiin home måtte kludre det hele til så gleden av ny disk er ikke til stede slik den bør være....

Med større og større disker blir det enklere å bruke to og den andre er backup av den første.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det lite relevant i denne sammenhengen?

 

Fordi det brukes svært lite i harddisker, man har råd til å fylle ballonger som koster en brøkdel med mye mere helium, så tilgangen er mer enn god nok til denne bruken, for å ikke snakker om hvor mye som går når det må være flytende.

 

AtW

 

 

Nå er det faktisk innført tiltak for å begrense salg av helium, og såvidt jeg kunne se også restriksjoner på utleie av heliumstanker, i alle fall i USA.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er det lite relevant i denne sammenhengen?

 

Fordi det brukes svært lite i harddisker, man har råd til å fylle ballonger som koster en brøkdel med mye mere helium, så tilgangen er mer enn god nok til denne bruken, for å ikke snakker om hvor mye som går når det må være flytende.

 

AtW

 

 

Nå er det faktisk innført tiltak for å begrense salg av helium, og såvidt jeg kunne se også restriksjoner på utleie av heliumstanker, i alle fall i USA.

 

 

Ja, og? Det er fortsatt forsvinnende lite i en harddisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Etter filmdisken på 3TB røk med kommer jeg ikke til å kjøpe så store disker med mindre jeg har dem kjørende i enten RAID5 eller RAID1.

 

Skikkelig rumpevondt å "skaffe" alle de seriene/filmene. Til og med de som eies på plate må rippes over og det tar også tid. Plasteren på såret burde ha vært at disken var innenfor garantitiden men dustiin home måtte kludre det hele til så gleden av ny disk er ikke til stede slik den bør være....

Jeg har endel gamle 250 og 400 GB harddisker du kan få kjøpe av meg.

 

AtW

Slenger meg på. 300 GB og 500 GB selges rimelig, og salgssummen vil dekke kjøpet av minst en 4 TB, kanskje 2...

 

Bare PM meg om du, Randominated eller andre, er villige til å by...

 

;-)

Lenke til kommentar

Hadde håpet SSHD disker hadde kommet i 6 TB per dags dato er 4 TB.

 

Det hjelper helt klart siden jeg merker 4 TB harddisken begynner å bli lite igjen på, å ytelsen i steam er ikke så veldig god, må diskdeframentere en gang i blandt for å få mest ut av ytelsen.

 

Bufferminne på 128 MB kanskje det holder? Steam bruker ikke så mye plass.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...