Gå til innhold

Kommentar: Størst er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes tabeller og mål på hvor stor en gitt kroppsdel er, hvilken gripestyrke den har og hvor stort grep man kan forvente å få. Masse tabeller. Det er bare å slå opp i ergonomilitteraturen.

 

Får å legge litt faglig tyngde til testene kan dere jo gjøre nettopp dette. Måle dimensjoner og forskjellige grepstyper, og sammenligne med ergonomitabellene. Man får dem både svært generelle (kontinentbasert) eller mer spesifike (skandinavisk, sør-europeisk etc).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Legg inn tabell med poeng for individuelle kriterier og vekting på desse individuelt og gruppevis, og ein skalering for personlige preferanser på kvart punkt. F.eks betyr skjermstørelse meir enn skjerm oppløsning eller er 16:9 eller 21:9 viktig, eller er dette mindre viktig enn oppdateringsfrekvens, samla er skjerm viktigare enn programplatform eller tilkoblingskontakter? Lagringskapasitet? Prosessor? Pris? Personlige preferanser lager dermed meir truverdige testresultat då dette blir "min" test basert på "mine" preferanser som lett kan sammenlignast med testpanelets totalvurdering. Og som Septicon nevner testpanelet bør ha nøytrale vurderingskriterier basert på internasjonale eller nasjonale standarder, og begrunne på likt grunnlag sine valg/preferanser. Legg gjerne inn eit eige "testpanelets personlige totalvurderinger" som eiget punkt i tabellen, begrunn dette.

 

Personlig valgte eg Note II telefon når eg no måtte kjøpe ny telefon (den gamle Nokia E66 var ferdig). Fekk trekk/negativ omtale pga. størrelse, men størrelse var viktig punkt for meg då eg ville ha liten tablet med på kjøpet til samme pris. Programplatform var irrelevant då eg kan håndtere overgangen (måtte jo ta denne uansett). Beste telefon? Neppe, den mangler bl.a. LTE for data, er stor (som telefon) og liten (som nettbrett) på samme tid. Andre har andre preferanser og vil heller ha valgt ein mindre telefon og eit større nettbrett. Personlige preferanser.

 

Testane blir ikkje dårligare, men meir brukartilpassa med "vurder opp mot dine preferanser" skala, bonus: færre "kjøpt og betalt", "... er best" osv. kommentarer frå småtroll.

Lenke til kommentar

En liten flisespikking på avsnittet om skjerm-utnyttelse. iPad har bedre utnyttelse på skjermen når det kommer til nett-lesing, men ikke når det kommer til film hvor 16:9 har 100% bruk av skjermarealet (på 16:9-film selvfølgelig)

 

Dette bør nevnes i alle anmeldelser slik at nye lesere som ikke har tenkt på aspekt-problematikken kan lage egne pluss/minus-lister i forkant av sitt brettkjøp. Dette pga at her finnes ingen fasit, kun subjektive meninger basert på hva man bruker brettet sitt til mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes tabeller og mål på hvor stor en gitt kroppsdel er, hvilken gripestyrke den har og hvor stort grep man kan forvente å få. Masse tabeller. Det er bare å slå opp i ergonomilitteraturen.

 

Får å legge litt faglig tyngde til testene kan dere jo gjøre nettopp dette. Måle dimensjoner og forskjellige grepstyper, og sammenligne med ergonomitabellene. Man får dem både svært generelle (kontinentbasert) eller mer spesifike (skandinavisk, sør-europeisk etc).

 

Ja, det er ett godt poeng, det er faktisk gjort endel forskning på slikt (og ipad mini faller litt utenfor ett enhåndsgrep i så måte)

 

AtW

Lenke til kommentar

Swang:

Har Amobil vurdert å avskaffe terningen? Tester vil straks framstå mer seriøse og lar kjøpere selv vurdere produktet basert på artikkelen i seg selv istedet for en liten one-liner på slutten. Brukeren vil også ikke bli misledet av en terning, men gjøre opp sin egen mening basert på behovene sine. Kan ikke understreke dette nok. Anbefalt-stempelet bør beholdes for å vise at man har å gjøre med et spesielt bra produkt.

 

Man vil da også fjerne kommentarer fra sutrekopper ala -hvorfor fikk A fem mens B, C og D fikk seks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Swang:

Har Amobil vurdert å avskaffe terningen? Tester vil straks framstå mer seriøse og lar kjøpere selv vurdere produktet basert på artikkelen i seg selv istedet for en liten one-liner på slutten. Brukeren vil også ikke bli misledet av en terning, men gjøre opp sin egen mening basert på behovene sine. Kan ikke understreke dette nok. Anbefalt-stempelet bør beholdes for å vise at man har å gjøre med et spesielt bra produkt.

 

Man vil da også fjerne kommentarer fra sutrekopper ala -hvorfor fikk A fem mens B, C og D fikk seks.

 

Dette.

 

Personlig så synes jeg at The Verge sitt karaktersystem fungerer bra, bortsett fra sluttpoenget. De gir poeng for bla. byggekvalitet, økosystem, pris osv. Det fungerer mye bedre enn det Amobil og mange andre nettsider.

 

Internasjonale sider:

 

- Gizmodo (pro Apple hvis Sam Biddle anmelder)

- Engadget (pro Apple - avhengig av anmelder)

- The Verge (nøytral og holder høy kvalitet)

- CNET (noenlunde nøytral)

 

Applesentrerte nettsider er naturligvis pro Apple, og androidsentrerte nettsider er pro Android.

 

Nå sier jeg ikke at de ulike nettsidene er pro ditt eller datt pga. de gir et viss produkt en god karakter, men man merker at det er et hvis mønster som går igjen og igjen. Skal jeg ha en nogenlunde nøytral test så går jeg til The Verge.

Lenke til kommentar

Anandtech anbefales på det sterkeste. Bedre reviews enn det finner man ikke.

Enig, har fulgt han siden han begynte på 90-tallet. Tom's Hardware solgte seg ut, men Anand har fortsatt med gode, dype tester. Finner de noen svakheter så gir de seg ikke før det har funnet ut hvorfor og hvordan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kunne kanskje vært en tanke å hatt f.eks "De 10 beste nettbrettene" istedet for å rangere 10 nettbrett fra 1 til 10. Som dere selv sier, er behov og ønsker for et produkt svært ulike fra person til person. Dere kan også ta høyde for at ikke alle "bruker hodet" når de leser tester, men googler seg frem til slike tester og baserer kjøp i stor grad på hvordan et produkt sammenlignes med andre produkter.

 

For tiden liker jeg Android og misliker Apple. Dog er jeg genuint interessert i å se om noen av aktørene gjør utspill som kan rokke på dette synet. Derfor er jeg mer ute etter å lese en tanke mer nøytrale tester istedet for det som ofte blir rene lovprisninger i reprise eller på grensen til totalslakt fordi et produkt ikke er et annet produkt.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Synes stort sett at amobil / tek.no er flinke og nøytrale.

Har selv vært involvert i drift av en større nettside i mange år, og tro meg; trollene og flisespikkerene blir man aldri kvitt. Det positive med dem er i alle fall at de skaper litt liv og røre, så får man heller bare ignorere de til tider latterlige påstandene de lirer av seg i kommentarfeltene.

 

Men jeg har samtidig en innspill til testene:

 

I Windows Phone 8-testene her, og mange andre steder, synes jeg det er litt dumt at det ikke fremheves mer styrkene til WP8 vs Android / Iphone, og utelukkende anmeldeles på sistnevntes premisser .

 

Vi har brukt WP 8 på jobben de siste 3 ukene, og samtlige er svært fornøyd. Ja, det mangler enda en del viktige apper, men dette kommer garantert. Det som dog trekker betydelig opp, er "proff-funksjonalitete", som jeg mener går Android og iOS en høy gang. Det samme gjelder også hvordan enhetene kan samkjøres for en bruker, eller hvordan de kan kontrolleres av IT-ansvarlig om dette er ønskelig.

 

Eksempelvis har jeg til enhver tid One Note-notatene mine fra alle møter tilgjengelig på alle enhetene mine, og jeg har koblet opp biblioteker i SharePoint-intranettet vårt direkte mot mobilen. Dette fungerer fantastisk bra og sømløst, samtidig som at Epost-klient og Officepakken er fullstendig overlegen de andre OS'ene.

 

Ja, selvsagt er det flott med en telefon som er god på multimedia og underholdning, og det er også WP8, men veldig mange bruker mobilen som et arbeidsverktøy også, og det er desverre få som er klar over hvor utrolig bra WP8 er på dette området.

Lenke til kommentar

Eksempelvis har jeg til enhver tid One Note-notatene mine fra alle møter tilgjengelig på alle enhetene mine, og jeg har koblet opp biblioteker i SharePoint-intranettet vårt direkte mot mobilen. Dette fungerer fantastisk bra og sømløst, samtidig som at Epost-klient og Officepakken er fullstendig overlegen de andre OS'ene.Ja, selvsagt er det flott med en telefon som er god på multimedia og underholdning, og det er også WP8, men veldig mange bruker mobilen som et arbeidsverktøy også, og det er desverre få som er klar over hvor utrolig bra WP8 er på dette området.

At noe fungerer sammen med noe så grusomt håpløst som SharePoint er ikke noe pluss hvis den ikke fungerer med alternativer. Hvordan er støtten for CalDav, WebDav, Imap (idle/sync + server side search) Kolab m.m.?

 

red: Så med andre ord er jeg enig med deg i at dette burde være med.

 

Egentlig synes jeg det er på tide at Amobil lager en sammenlikningstest mellom Android 4.2, iOS6(?) og WP8.

 

Den bør vurdere både bruk til underholdning og bruk til jobb

- Støtte for standardformater (odt, odx, pdf, epub h/x.264 (High Profile) i mkv, FLAC, ogg, m.fl.)

- støtte fore proprietære formater (MS Office-filer, mp3, Autodesk/cad og annet man måtte ha bruk for

- Støtte for andre video og audio-codecs så man kan splle av sære ting uten konvertering.

- Støtte for kommunikasjon. Kolab, Exchange, imap (MED push/idle og serverside søk funksjonalitet), WebDAV, CalDAV, støtte for filbehandling (iOS største svakhet i en profsetting i mine øyne)

- Plug-and-play-vennlighet: Dukker enheten opp uten driverinstallasjon på de seneste desktop OS-ene fra MS, apple og linuxvarianter? Kan man bruke den som ekstern disk? Kan man koble eksterne usb-disker, minnekort og harddisker til enheten og overføre, spille av, kopere eller maile filer?

- Hvor mye av denne funksjonaliteten er innebygget, hvor mye krever apps? Hva kan man ikke oppå på de like platformene, selv med apps?

- Privatliv/sikkerhet: Hvilket OS gir deg størst kontroll over informasjon, filer og innhold apps har tilgang til ut-av-esken? Hvilke støtter sikre containere så bedrifter kan sikre informasjonen? Hvilke sikrer privatpersoner mot sporing og overvåkning, enten med apps eller inkludert?

- Integrering mot andre enheter (NB: viktig å fokusere på cross platform-stltte her også. Boxee-boksen, linux-htpcen, LG-TV-en, Windows-spoillmaskinen Macbook Air-laptopen og hjemmeserveren/NAS-en som kanskje kjører FreeNAS eller noe proprietært, men søtter DLNA og samba fildeling. Poeng for å fungere med andre enheter fra samme merke selvfølgelig, men et LITE poeng sammenliknet med å fungere med det man har uten å kjøpe nytt.

- Spill: utvikler-vennliget, inngangsterskel, utvalg og pris. Ytelse

- Brukervennliget i realistiske scenarioer. Ikke kom med dumt oppgulp som "iOS er enkelt", men la for eks. en gruppe mennesker koble seg til et nytt wifi-nettverk, sette opp en ny epostkonto, spille av film fra hjemmeserveren, kopiere over en film/tv-episode il enheten uten å ha software for det installert, opprette en kontakt, endre en kontakt, sende sms, sende sms til flere mottakere, installere en bestemt app, avinstallere en app, endre sms-lyd, endre ringetone, lese mail, sende mail. Vurder i hvertfall hvor enkelt det vil være for en nybegynner å gjennomføre standard-ting.

 

Og mye annet. En skikkelig sammenlikningstest.

Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Anandtech anbefales på det sterkeste. Bedre reviews enn det finner man ikke.
Enig, har fulgt han siden han begynte på 90-tallet. Tom's Hardware solgte seg ut, men Anand har fortsatt med gode, dype tester. Finner de noen svakheter så gir de seg ikke før det har funnet ut hvorfor og hvordan.

 

Veldig synd at Anand selv er pro apple, med tanke på kvaliteten ellers. Man ser det ofte på testenes lengde, hvor både skjerm, hardware og software blir mye mer utdypet med appleprodukter enn andre. Videre er det litt fiksfakseri, spesielt med skjermtester hvor dem dropper å liste gode konkurrenter i grafene.

 

Ellers er dem helt konge og har svært utdypende tester :)

Endret av Judgement
Lenke til kommentar

Den bør vurdere både bruk til underholdning og bruk til jobb

Til jobb har man kansje noen bestemte krav, men som underholdningsplatform er det ganske umulig å kvantifisere ting på den måten du sier, da brukerne, og brukermønstrene på de to enhetene er vidt forskjellig.

 

I en test på papiret vil Android vinne hands down, fordi den har flere features, og er mer åpen. Det betyr overhode ikke at det er en bedre telefon til underholdning. At man kan spille av 10 filformater på Android, men bare 1 på iOS, vil på papiret gjøre Android til en bedre underholdningsmaskin, mens det i den virkelige verden er mange andre og nesten umålbare faktorer som spiller inn.

 

"Black friday" viser at selv om Android har en markedsandel på 53% mot apples 35, så sto Apple telefoner for 77% av omsetningen via mobil, mens android var på 22%. (kilde)

iPad hadde faktisk 88% av kjøpene som kom via en tablet. (kilde)

 

Vidre ser vi at 60% av mobil web trafikk kommer fra iOS, og 20%. Hva betyr dette? At selv om Android har et bedre produkt på papiret, så leverer det overhode ikke varene når det kommer til faktisk målbar bruk, altså det som betyr noe. (kilde)

 

Hva sier dette oss? Jo, Android som produkt kjøpes av to grupper. Early adopting tech folk, og late majority som bare bruker den som en telefon.

De store massene med forbrukere som faktisk kjøper og bruker telefonene og tabletene sine online, til underholdning, kjøper iPad. Denne trenden ser man jo igjen på pengebruken på de to platformene. iPhone brukere er langt mer kjøpevillige enn Android, nettopp fordi Android består av techfolk, eller folk som ikke bruker den til annet enn å ringe med. Iphone derimot har majoriteten av markedet blandt betalende aktive forbrukere. (noe statestikken fra black friday ettertrykkelig understreker)

 

At apple har 50% markedsandel på tablet markedet, men 88% av bruken på black friday får man jo til å lure hvor disse 50%ene med android/something tabs har forsvunnet?

 

Og alt dette til tross for at Android ville kommet best ut i nesten hvilken som hellst papirtest du hadde prøvd på.

 

 

"iOS er enkelt", men la for eks. en gruppe mennesker koble seg til et nytt wifi-nettverk, sette opp en ny epostkonto, spille av film fra hjemmeserveren, kopiere over en film/tv-episode il enheten uten å ha software for det installert, opprette en kontakt, endre en kontakt, sende sms, sende sms til flere mottakere, installere en bestemt app, avinstallere en app, endre sms-lyd, endre ringetone, lese mail, sende mail. Vurder i hvertfall hvor enkelt det vil være for en nybegynner å gjennomføre standard-ting.

- Brukere flest har ingen hjemme server.

- Brukere flest kopierer ikke over film til device

- Brukere flest sender ikke ut masse-sms til flere mottakere andre ganger enn nyttårsaften. (og da stort sett bare for 5 år siden, da trenden er på tur ned)

 

Bare for å nevne noe i det du skriver, dette er viser jo at det du regner som standard, er langt fra standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vidre ser vi at 60% av mobil web trafikk kommer fra iOS, og 20%. Hva betyr dette? At selv om Android har et bedre produkt på papiret, så leverer det overhode ikke varene når det kommer til faktisk målbar bruk, altså det som betyr noe"

 

Eller sier det oss at folk flest har iPhone? Det sier ingenting om hvilke brukere iPhone har kontra Android kontra andre OS, vel?

Kan jo være at majoriteten av iphonebrukere er kids og gamle damer som sitter på Facebook hele dagen, for alt vi vet.

 

Kopiering av film ja... De fleste jeg kjenner vet ikke at det er mulig å gjøre engang. Likevel har de Smartphones. For å sitte på Facebook.

MEN alle har sagt at det er jo sykt nyttig, de har bare enten tenkt det ikke går an, eller de tror det er veldig komplisert og tungvint, noe det jo er på iPhone som mange av de har.

 

Personlig er jeg nok over middels interessert i mobiler, og jeg bruker mobilen til å se film/serier samt bruker den som minnepinne relativt ofte, og foretrekker glatt å kunne dra filer via Windows utforsker uten noe om og men. Men det er meg.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

 

"Black friday" viser at selv om Android har en markedsandel på 53% mot apples 35, så sto Apple telefoner for 77% av omsetningen via mobil, mens android var på 22%. (kilde)

iPad hadde faktisk 88% av kjøpene som kom via en tablet. (kilde)

 

Vidre ser vi at 60% av mobil web trafikk kommer fra iOS, og 20%. Hva betyr dette? At selv om Android har et bedre produkt på papiret, så leverer det overhode ikke varene når det kommer til faktisk målbar bruk, altså det som betyr noe. (kilde)

 

Hva sier dette oss? Jo, Android som produkt kjøpes av to grupper. Early adopting tech folk, og late majority som bare bruker den som en telefon

 

Koker du ikke litt suppe på en spiker her? Apple har aldri tilbud untatt den ene dagen på året. Tror du det kan ha noe å si? Hva med salg over litt mere tid?

 

Og den andre artikkelen sier i utgangspunktet ikke så mye, når man roter inn tablets, som da (og også i stor grad nå) er dominert av apple, og som presumptivt generer langt emr trafikk per enhet. Hva er de oppdaterte tallene for kun mobiler worldwide?

 

AtW

Lenke til kommentar

Koker du ikke litt suppe på en spiker her? Apple har aldri tilbud untatt den ene dagen på året. Tror du det kan ha noe å si? Hva med salg over litt mere tid?

 

Hæ? tallene jeg snakker om gjelder handel som er loggført gjennom IBM sine systemer for nettbutikker. Altså dette har ikke noe med salg hos apple eller android.

 

Det viser at iOS står for 77% av omsettningen på nett som skjer via en håndholdt enhet. Altså salg av varer og tjenester i nettbutikker.

 

 

Og den andre artikkelen sier i utgangspunktet ikke så mye, når man roter inn tablets, som da (og også i stor grad nå) er dominert av apple, og som presumptivt generer langt emr trafikk per enhet. Hva er de oppdaterte tallene for kun mobiler worldwide?

Og grunnen til at tallene for tablet er slik, er at det ikke er carriers som gir vekk nesten gratis tablet med android, slik de gjør med telefonene. Ingen gidder å kjøpe android tablets, fordi de må betale for hele tableten selv, kontra telefon, der android er en typisk, "1kr for telefon så betaler abonementet resten :)"

 

"De oppdaterte tallene for worldwide"finnes her:

http://www.netmarketshare.com/

 

Internettbruk på hånholdte enheter:

Apple - 59,9%

Android - 27,9%

 

Det til tross for at Android har 75% av markedet =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller sier det oss at folk flest har iPhone? Det sier ingenting om hvilke brukere iPhone har kontra Android kontra andre OS, vel?

Kan jo være at majoriteten av iphonebrukere er kids og gamle damer som sitter på Facebook hele dagen, for alt vi vet.

Hehehe... La du ikke merke til den andre tingen jeg posta? At 77% av den mobile omsettningen på "black firday" kommer fra iOS. Dette tyder på at iOS brukerne er kjøpssterke individer som bruker penger og handler via sin enhet. Dette er ytterligere forsterket av at iOS er den klart mest innbringende platformen for 3. parts utviklere.

 

Ser man på andorid så er det nettopp de 22% en en idkasjon på at android brukere er "kids og gammle damer" som ikke hverken handler eller bruker nettet særlig mye.

 

 

Kopiering av film ja... De fleste jeg kjenner vet ikke at det er mulig å gjøre engang. Likevel har de Smartphones. For å sitte på Facebook.

MEN alle har sagt at det er jo sykt nyttig, de har bare enten tenkt det ikke går an, eller de tror det er veldig komplisert og tungvint, noe det jo er på iPhone som mange av de har.

Det er en hypotetisk nyttighet. Den planleggingen som kreves for å legge en film over på telefonen i forkant av at man skal se den er stor. Samtidig som telefonen er et mildt sagt råttent medium for å se slikt på. Det er altså hypotetisk nyttig, akkurat slik som Freia Sjokoladepåskeegg i 12pakninger. (ingen ville kjøpt en 12 pakk, både pga pris, og pga man kaster opp etter 3 egg, men liekvell har gruppa på face ørten tilhengere)

 

Personlig er jeg nok over middels interessert i mobiler, og jeg bruker mobilen til å se film/serier samt bruker den som minnepinne relativt ofte, og foretrekker glatt å kunne dra filer via Windows utforsker uten noe om og men. Men det er meg.

Ja, du er da en "early adopter tech fyr" som nevnt, en av brukergruppene til Andorid, problemet for android er at den andre gruppen, er folk som driter i mobilen, de vil ha det billigste for å sende SMS og ringe med, og ikke noe annet. Altså late majority.

 

Apple sine brukere er hovedsakelig early adopters og early majority. Og dermed blandt de som faktisk bruker penger på og via telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ? tallene jeg snakker om gjelder handel som er loggført gjennom IBM sine systemer for nettbutikker. Altså dette har ikke noe med salg hos apple eller android.

 

Det viser at iOS står for 77% av omsettningen på nett som skjer via en håndholdt enhet. Altså salg av varer og tjenester i nettbutikker.

 

 

 

Og grunnen til at tallene for tablet er slik, er at det ikke er carriers som gir vekk nesten gratis tablet med android, slik de gjør med telefonene. Ingen gidder å kjøpe android tablets, fordi de må betale for hele tableten selv, kontra telefon, der android er en typisk, "1kr for telefon så betaler abonementet resten :)"

 

"De oppdaterte tallene for worldwide"finnes her:

http://www.netmarketshare.com/

 

Internettbruk på hånholdte enheter:

Apple - 59,9%

Android - 27,9%

 

Det til tross for at Android har 75% av markedet =)

 

Riktig, jeg misforsto jeg trodde det var snakk om salg av enheter på black friday, ikke salg via enheter på black friday. Men uansett, hvor representative er disse tallene? Mtp brwser identification IBMs ukjente, og antakelig smale utvalg, og at dette er i USA, på en konkret dag?

 

Og har android 75% av markedet? Du svarer forøvrig ikke på problemstillingen. Uavhengig av grunnen til at Apple har større andel av tablet-markedet, så gjør det det mye vanskeligere å hente fornuftige vurderinger ut av disse tallene.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...