Gå til innhold

PST har fått egen søkemotor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Så skriver noen et innlegg på facebook om at "nyheten slo ned som en bombe" og vips så blir man tatt for bombetrusler. Flott! Gratulerer med fødselsdagen blir regnet som narkosalg (fødseLSDagen), og rare kjøp i utlandet til hobbyen gjør at delta stiller seg opp i hagen.

 

Det kan også blir spennende når folk faceraper hverandre, og legger ut meldinger for å trigge søkemotoren til å sende pst på nakken til den facerapede.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Joda, men det er tydeligvis ikke så lett. Har selv hobbyer som rammes av importforbud for å unngå misbruk. Har også selv blitt utestengt fra forum spesifikt for å ha skrevet "Gratulerer med fødselsdagen" med begrunnelse at det var narkoreklame. Tidligere ble jeg utestengt fra forum for å fortelle hvor jeg jobbet, fordi arbeidsplasssens navn også brøt med forumreglene.

 

Opplever sikkert ukentlig hvordan samme setning og ord feiltolkes av andre til å få en helt annen betydning.

Lenke til kommentar

Joda, men det er tydeligvis ikke så lett. Har selv hobbyer som rammes av importforbud for å unngå misbruk. Har også selv blitt utestengt fra forum spesifikt for å ha skrevet "Gratulerer med fødselsdagen" med begrunnelse at det var narkoreklame. Tidligere ble jeg utestengt fra forum for å fortelle hvor jeg jobbet, fordi arbeidsplasssens navn også brøt med forumreglene. Opplever sikkert ukentlig hvordan samme setning og ord feiltolkes av andre til å få en helt annen betydning.

 

på samme måte som vi kan skrive -pingvin når vi søker etter fugler på nettet, så kan vel antagelig en såpass dyr robot også se vekk i fra enkelt ord som f.eks fødseLSDag. Om de bare skulle lage en robot som hentet inn informasjon, så kunne de vel gjenbrukt kvasir, eller kjøpt datasett fra google ? Poenget med denne roboten er jo at den jobber etter regler og kriterier som er helt spesifikke for PST.

 

Hvor mye verdi det har å 'crawle' gjennom public sites og forum etter terrorist informasjon derimot, er en helt annen sak slik jeg ser det. Min påstand er at man må være lettere eller tyngre forstyrret psykisk for å være/bli terrorist. Men man trenger ikke være retardert for å bli det. Å skrive innlegg i åpne forum der man f.eks spør etter "Oppskrift på bombe som er kraftig nok til å sprenge ett rådhus" er jo ganske dumt, og det nok antagelig ikke terrorister gjøre.

Og en søkerobot klarer ikke søke gjennom fora som krever brukernavn og passord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg vil også anta at man kan utvikle flooding systemer som genererer ord og setninger som pst motoren reagerer på, kombinert med en ip generator. Det er sikkert noen det ute osm kommer til å bombardere pst med falske treff fra falske ip adresser.

Lenke til kommentar

Så skriver noen et innlegg på facebook om at "nyheten slo ned som en bombe" og vips så blir man tatt for bombetrusler. Flott! Gratulerer med fødselsdagen blir regnet som narkosalg (fødseLSDagen), og rare kjøp i utlandet til hobbyen gjør at delta stiller seg opp i hagen.Det kan også blir spennende når folk faceraper hverandre, og legger ut meldinger for å trigge søkemotoren til å sende pst på nakken til den facerapede.

 

Ikke så rart, svenskene smekket jo til med deres Epost sniffer for en tid tilbake som skulle ta "Bombe" og "Stockholm".

Denne ble sabotert med epost boter som sendte eposter i ring og ble flagget.

Nå tror jeg ikke at dette "Super filtret" deres er i drift lengere, ble bare for mye til slutt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ikke så rart, svenskene smekket jo til med deres Epost sniffer for en tid tilbake som skulle ta "Bombe" og "Stockholm".

Denne ble sabotert med epost boter som sendte eposter i ring og ble flagget.

Nå tror jeg ikke at dette "Super filtret" deres er i drift lengere, ble bare for mye til slutt.

 

Akkurat det jeg tenker kommer til å skje i norge også.

Lenke til kommentar

Mange mener at PST sviktet når de ikke fanget opp Breivik før han gjorde det han gjorde, men jeg synes ikke det er spesielt rart i det hele tatt, han var en enkeltperson som holt på uten omverdenens viten, at han havnet på diverse lister igjennom shield (eller hva det var) og det ikke ble reagert på er heller ikke rart, det er ekstremt mye som kan brukes i bombe eller narkotikaproduksjon, det er umulig å ta for seg alle som har bestilt slikt, du kan ha det som trengs hjemme til å lage en kinaputt allerede uten at du vet det en gang, å regulere alle stoffer som kan brukes ulovlig er også umulig hvis vi skal ha et fungerende åpent samfunn.

 

Når det gjelder søkemotoren så kan den sikkert være grei for å ta nettverk av personer som planlegger åpent på nettet, når det gjelder å ta en fremtidlig Breivik så ligger det mye mer i at miljøet rundt han\hun må gjøre tiltak, og melde bekymring tidlig, og politi og helsevesen må ta det seriøst, men det er veldig vanskelig uansett hvordan man vender på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er et eksempel på at politikerne ikke har innsikt og forståelse av teknologi, og gjør tiltak fordi folk forventer det. Det idiotiske er at hele det norske folk mister rettighetene sine for et tiltak som mest sannsynlig ikke vil fange opp de personene vi virkelig bør stoppe. Selskaper som Cyberwatcher lever av å levere tulletjenester som kur mot den store skumle "cybertrusselen", og politikerne forstår ikke at slike systemer er lett å sabotere med støydata, samtidig de som vi bør stoppe vil åpenbart gjøre tiltak slik at de ikke blir fanget opp. Resultatet blir følgende: mange skattepenger blir sløst bort, folks privatliv blir invadert og media blåser opp cyberbullshiten sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...