Gå til innhold

Test: Pentax K-01


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter på en svært så dårlig internettlinje i Minnesota på grunn av et dokumentarprosjekt jeg holder med på her, men tror jeg skal klare å svare.

 

Kameraets skuddtakt med kun RAW er det samme som RAW + JPG på hastighetsmodus "Lo", nemlig omtrent ett bilde i sekundet. Har ikke bildene fra testen tilgjengelig her, men jeg er 95 % sikker på at det er samme hastighet.

 

Lenke til kommentar

Om redaksjonen (og andre) ikkje heilt fattar poenget med den store boksen som K-01 er, så har Pentax visstnok ein patent på ei zoomlinse som iflg. spekulasjonar bygger

meir inn i kamerakroppen enn ut av den: www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/188848-new-lens-patent-pentax.html

 

Dei kan m.a.o. ha laga eit kamera som kan bruka ultrakompakte linser spesiallaga for hybridformatet, samtidig som det kan bruka dei "vanlege" linsene til K-fatninga, utan bruk av adapter! Smart, eller? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dei kan m.a.o. ha laga eit kamera som kan bruka ultrakompakte linser spesiallaga for hybridformatet, samtidig som det kan bruka dei "vanlege" linsene til K-fatninga, utan bruk av adapter! Smart, eller? :-)

 

En slik løsning kan sikkert appelere til noen, men personlig synes jeg løsningen Olympus og Panasonic har valgt ved overgang til mFT er bedre. De frigjorde seg fra gammel registeravstand ved design av nye linser og hus og det gir en mye større fleksibilitet. FT-optikk krever adapter, men jeg synes fordelene er mye større enn ulempene.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Smart, eller? :-)

 

Tja, inntil en eller annen setter det objektivet på et speilreflekskamera og ødelegger speilet.

Vel, kjøper du eit XS-objektiv (som objektiva dedikert til K-01 blir kalla) til SLR'en din, så er det ikkje Pentax som er lite smarte, for å seia det sånn. ;)

Endret av Asbjeurn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, kjøper du eit XS-objektiv (som objektiva dedikert til K-01 blir kalla) til SLR'en din, så er det ikkje Pentax som er lite smarte, for å seia det sånn. ;)

Hvis det er mulig å montere objektivet på DSLR modeller, uten å bruke makt, og objektivet stikker så langt inn at speilet går istykker, så er også Pentax med idiot-gjengen. Ikke bare brukeren.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Smart, eller? :-)

 

Tja, inntil en eller annen setter det objektivet på et speilreflekskamera og ødelegger speilet.

Vel, kjøper du eit XS-objektiv (som objektiva dedikert til K-01 blir kalla) til SLR'en din, så er det ikkje Pentax som er lite smarte, for å seia det sånn. ;)

 

Hvorfor er det spesielt lite smart?

 

EDIT: Jeg mener, 40 mm XS funker jo fint på speilreflekser.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Vel, kjøper du eit XS-objektiv (som dei nye bittesmå objektiva til K-fatningen blir kalla) til SLR'en din, så er det ikkje Pentax som er lite smarte, for å seia det sånn. ;)

:dremel:

..Og hvorfor er ikke det så smart? De passer ikke på fullframe filmhus med K-fatning, men det gjør heller ikke de andre DA-objektivene.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

[…]

 

EDIT: Jeg mener, 40 mm XS funker jo fint på speilreflekser.

Men 40 mm XS er så kort i utgangspunktet at det er fysisk umuleg å få den til å stikka langt nok inn til å skada speilet. Difor har dei vel heller ikkje laga noka "sperre" på den, slik at den kan brukast både på DSLR og K-01. Ein 18-55 i XS-format er ein noko annan ting.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...