Gå til innhold

Nå kan du prøve NRKs nye nett-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JA, TAKK! På tide! :)

 

Nå er utviklingen heldigvis komt litt igang (da tenker jeg litt generelt sett). FHD er egentlig ikke dårlig med tanke på at det ikke en gang tilbys på TV. Men hvis denne versjonen skal vare i 11 år også, skulle det bare mangle!

 

Har forstått det slik at det er gratis, slik det var før. Isåfall, good good! Da får vi ihvertfall litt igjen for den idiotiske NRK-lisensen... Bytt heller til reklamefinansiert TV! Nå sporer jeg av... :p

 

Jeg har lenge vært veldig skeptisk og tilbakeholden til streamingtjenester (da tenker jeg også på mer detikerte løsninger som er et alternativ til TV-abbonementet). Nå begynner jeg imidlertid å se et lite lysglimt i tunellen. Streamingtjenester har nå nådd FHD/HD+AC3 (dog er dessverre de mest interessante begrenset til amerikanske brukere...), med god nok kvalitet til at jeg ville vurdert å gi dem penger.

 

Som den avsporingen det var, er poenget at ting går for tregt, selv om noen heldigvis har fått gang på ting. Bransjen må også forstå at de må endre på måten de formidler produktet til forbrukeren. Tenker vi musikk, er Spotify et godt forbilde og eksempel på at slike tjenester fører til mindre piratkopiering.

 

Jeg har selv Spotify og det er det eneste jeg bruker nå, har ikke vurdert å kjøpt en eneste CD en gang! (Mye av dette skyldes dog Loudness War (google it!)). Da avslutter jeg her før jeg forviller meg ut på helt andre marker. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Nei Takk!

Med dette kan nå Nrk kreve inn lisensen til alle som har kvittet seg med Tv'en men som har Internett.

Har faktisk ikke sett på TV i over et år nå og kan ikke si jeg og kona savner det , faktisk deilig i disse tider med alt dritten som kommer fra Oslo.

Hva er nytt med dette? At NRK er tilgjengelig på nett er ingen nyhet. ;)

 

Men, jeg er helt enig i uenigheten om NRK-lisens, den kan de stappe opp et visst sted...

 

Hehe, har ikke TV selv, jeg lever fortsatt for å si det sånt! ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Nei Takk!

Med dette kan nå Nrk kreve inn lisensen til alle som har kvittet seg med Tv'en men som har Internett.

Har faktisk ikke sett på TV i over et år nå og kan ikke si jeg og kona savner det , faktisk deilig i disse tider med alt dritten som kommer fra Oslo.

 

Ser ikke på TV-sendinger jeg heller, men nett-TV har da eksistert i mange år? unnskyldningen er vel ikke noe bedre nå enn den har vært før?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt tidlig å håpe på HTML5 enda, men hadde vært gøy. Og så kunne det vært fint å kunne velge kvalitet for så å la det buffre? Da kan man også få bla igjennom uten å buffre.

Helt enig, misliker at man er låst til auto-streaming. Hadde vært nyttig på TV2 Sumo, som er et mareritt med treg linje/tilkobling.
Lenke til kommentar

Er ikke reglene for lisensplikt fremdeles slik at hvis man kun benytter en flatskjerm som monitor er man fritatt for krav?

 

Du er lisenspliktig så lenge du har en fjernsynsmottaker. Det vil si tv-kort til pc'en, dekodere, tv-er, men ikke vanlige pc-skjermer uten noen form for tuner.

Lenke til kommentar

Er ikke reglene for lisensplikt fremdeles slik at hvis man kun benytter en flatskjerm som monitor er man fritatt for krav?

 

Du er lisenspliktig så lenge du har en fjernsynsmottaker. Det vil si tv-kort til pc'en, dekodere, tv-er, men ikke vanlige pc-skjermer uten noen form for tuner.

Nice, da slipper jeg unna siden alt jeg har er en nettverkskabel til adsl-modemet (+ruter) :)

Lenke til kommentar

Er ikke reglene for lisensplikt fremdeles slik at hvis man kun benytter en flatskjerm som monitor er man fritatt for krav?

 

Du er lisenspliktig så lenge du har en fjernsynsmottaker. Det vil si tv-kort til pc'en, dekodere, tv-er, men ikke vanlige pc-skjermer uten noen form for tuner.

Sålegne man har fjernsynssmottaker i bruk. Det er en viktig distinksjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei Takk!

Med dette kan nå Nrk kreve inn lisensen til alle som har kvittet seg med Tv'en men som har Internett.

Har faktisk ikke sett på TV i over et år nå og kan ikke si jeg og kona savner det , faktisk deilig i disse tider med alt dritten som kommer fra Oslo.

+1, Ganske nære det jeg hadde tenkt å kommentere.

 

Selv har jeg ikke sett på TV siden ca 2005. Det betyr ikke at jeg ikke har sett TV serier, har både streamet, lastet ned, og kjøpt på DVD, men ingen norske.

 

Går det noe bra på norsk TV om man er intenst likegyldig til sport, sladder, og relgion/overtro, og ikke er interresert i "gameshows"? (ikke si hotel cesar... :wallbash: )

Lenke til kommentar

Har forstått det slik at det er gratis, slik det var før. Isåfall, good good! Da får vi ihvertfall litt igjen for den idiotiske NRK-lisensen... Bytt heller til reklamefinansiert TV! Nå sporer jeg av... :p

 

Uten kringkastingsavgiften hadde nok ikke NRKs nett-tv vært gratis, ei heller i åpne formater og tilgjengelig på alle plattformer uten ekstra betaling. Glem heller ikke reklameavbrudd hvert kvarter!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei Takk!

Med dette kan nå Nrk kreve inn lisensen til alle som har kvittet seg med Tv'en men som har Internett.

Har faktisk ikke sett på TV i over et år nå og kan ikke si jeg og kona savner det , faktisk deilig i disse tider med alt dritten som kommer fra Oslo.

+1, Ganske nære det jeg hadde tenkt å kommentere.

 

Selv har jeg ikke sett på TV siden ca 2005. Det betyr ikke at jeg ikke har sett TV serier, har både streamet, lastet ned, og kjøpt på DVD, men ingen norske.

 

Går det noe bra på norsk TV om man er intenst likegyldig til sport, sladder, og relgion/overtro, og ikke er interresert i "gameshows"? (ikke si hotel cesar... :wallbash: )

 

+1 for at du ikke gidder lese andre svar til dette før du selv plusser i vilden sky.

 

Lillyhammer har fått mye bra kritikk. Broen har fått mye bra kritikk.

 

Har forstått det slik at det er gratis, slik det var før. Isåfall, good good! Da får vi ihvertfall litt igjen for den idiotiske NRK-lisensen... Bytt heller til reklamefinansiert TV! Nå sporer jeg av... :p

 

Uten kringkastingsavgiften hadde nok ikke NRKs nett-tv vært gratis, ei heller i åpne formater og tilgjengelig på alle plattformer uten ekstra betaling. Glem heller ikke reklameavbrudd hvert kvarter!

 

Korrekt.. 95% av alle norske husstander betaler lisensen og av de resterende 5% er det mange som har gyldig fritak. Det er derfor ikke i NRK's interesse å "dobbeltbeskatte" dette.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Er ikke reglene for lisensplikt fremdeles slik at hvis man kun benytter en flatskjerm som monitor er man fritatt for krav?

 

Du er lisenspliktig så lenge du har en fjernsynsmottaker. Det vil si tv-kort til pc'en, dekodere, tv-er, men ikke vanlige pc-skjermer uten noen form for tuner.

Sålegne man har fjernsynssmottaker i bruk. Det er en viktig distinksjon.

 

AtW

Om den er i bruk eller ei er iflg. Forskrifter om fjernsynsmottakere ikke relevant...

 

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

Endret av chma
Lenke til kommentar

Om den er i bruk eller ei er iflg. Forskrifter om fjernsynsmottakere ikke relevant...

 

Da får du lese hele forskriften grundig først:

 

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...