Gå til innhold

Mamiya Leaf med nye bakstykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker på oppløsningen på skjermen. Dere oppgir den i f.eks 1115000 bildepunkter i stedet for f.eks 640x480. Det er mulig at det bare er jeg som er dum, men jeg vil tro at siden oppløsningen på alle andre skjermer er oppgitt i X*Y, så vil det være enklere å visualisere skjermoppløsningen for folk flest :-)

Lenke til kommentar

gwh har et intelligent spørsmål! Jeg tror vi kan nøye oss med de to hendene vi har. Jeg blir litt overrasket om lille Norge har flere enn ti kjøpere til disse mellomformat-systemene. Jeg skjønner at de som tjener gode penger på sine bilder kjøper Pentax 645D. Jeg vet til og med om en semiproff som har kjøpt brukt Mamiya ZD... Men rendyrkede bakstykker som Mamiya/Leaf... Hmmm... Jo, for still-leben i studio og reklame.

 

I mitt hode har FF blitt det nye mellomformat for fotoamatørene. Med Nikon D800E har vi fått svært spesialisert utstyr i denne klassen som kan dekke behov for dem med krav til oppløsningsevne og detaljrikdom.

Jeg kjøpte nylig et brukt Sony a850 på ebay. Optikken ble Samyang 35mm og Sigma 70mm macro. Så lenge det får stå på stativ for opptak av stillestående motiv i godt lys, er dette rett og slett morro!

Lenke til kommentar

gwh har et intelligent spørsmål! Jeg tror vi kan nøye oss med de to hendene vi har. Jeg blir litt overrasket om lille Norge har flere enn ti kjøpere til disse mellomformat-systemene. Jeg skjønner at de som tjener gode penger på sine bilder kjøper Pentax 645D. Jeg vet til og med om en semiproff som har kjøpt brukt Mamiya ZD... Men rendyrkede bakstykker som Mamiya/Leaf... Hmmm... Jo, for still-leben i studio og reklame.I mitt hode har FF blitt det nye mellomformat for fotoamatørene. Med Nikon D800E har vi fått svært spesialisert utstyr i denne klassen som kan dekke behov for dem med krav til oppløsningsevne og detaljrikdom.Jeg kjøpte nylig et brukt Sony a850 på ebay. Optikken ble Samyang 35mm og Sigma 70mm macro. Så lenge det får stå på stativ for opptak av stillestående motiv i godt lys, er dette rett og slett morro!

 

Det er ikke nødvendigvis bare oppløsningen og detaljrikdomen du snakker om som gjør digitalt mellomformat bedre, men heller dynamikken og fargegjengivelsen til de 16-bit CCD-sensorene du finner i dem, for ikke å snakke om optikken som er tilgjengelig.

 

Jeg retusjerer daglig bilder for en fotograf som skyter med 5D MkII og det er sannelig ikke mye å skryte av der med tanke på dynamikk og fargegjengivelse... Jeg blir stadig overrasket over hvor dårlig det gjengir fargetoner, spesielt i motlys, men også i veldig kontrollerte studioomgivelser. Det samme gjelder forsåvidt for Nikon og Pentax (har ikke vært borti Sony enda). Filer fra Mamiya/Leaf/Hasselblad/Phase One, eller et godt scannet negativ derimot!

Endret av josteinr
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...