Gå til innhold

Andre uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror også du vil få mer utbytte av en SSD. Etter at jeg satte inn 2x Corsair ForceSeries 240GB i MacBook'en min (RAID 0) har jeg registrert at Macen bruker generelt mindre RAM. Jeg vet ikke om det faktisk gir mening, men det er hva jeg har registrert. Men for all del, RAM er billig i disse dager, og 8GB i en Mac er ikke dumt.

Lenke til kommentar

Kjekt å høre at du begynner å finne utav systemet. 8GB er kjekt, men husk at selv om systemet utnytter minnet betyr det ikke nødvendigvis at det er brukt opp. Både på OSX og W7 brukes ressursene ofte til det fulle på systemting men frigjøres for applikasjoner når det trengs. Har en MBP med 4GB og SSD og den er lynkjapp til det meste. Bruker den til Logic Studio, og er imponert over hvor effektivt OSX utnytter såpass lite minne. Selvfølgelig vil store bilder med mange layers i photoshop suge en del RAM. Har selv 24GB på jobb-PC og med 3DS Max, AfterEffects og Photoshop aktive samtidig bruker en lett opp det en har.

 

Du nevner også at disse maskinene er kresne når det gjelder minne. Dette er IKKE tilfelle og du kan benytte det meste som finnes av minne innenfor oppgitt spec. Selvfølgelig finnes det dårlig minne, som med alt annet og det er også lurt å ikke blande vidt forskjellige brikker.

 

Hvis du virkelig vil se forskjell på generell ytelse installer en SSD. Dette gjelder selfølgelig ikke bare Mac, men enhver datamaskin.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest igjenom alle kommentarer, men lest igjenom artikkelen der du nevner noe gode programmer. Har kanskje hørt dette, men anbefaler å invisterer noen få kroner på CLEANMYMAC program: http://macpaw.com/ og OnyX: http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx.

 

Tenker etter å installert mange programmer, flyttet på filer o.l. kan du tjene på å kjøre disse programmene for å rydde litt på selve macen. Kan hende den går kjapere også. Ville bare nevne det, men kanskje hørt dette tipset før.

Lenke til kommentar

Morsomt at du liker virtuelle desktoper. Unix/Linux har hatt dette som standard siden du ble født. OSX har nettopp fått det. KDE tok dette en dimensjon videre for noen år siden med innføring av gruppering av vinduer og aktiviteter. Tror så gjerne du vil savne OSX, Microsoft er kjedelige saker.

Endret av Del
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hm. Skulle likt å sett et regnestykke på hvor mye penger dere må ut med før Mac/OSX blir brukandes til noe som helst. Etter mine beregninger har dere brukt 12500 på maskinen, 10000 (eller 20?) på skjerm, 500 kr på mer minne.. som mange sikkert kjøper fra Apple Store og betaler 10x så mye for.

 

Da snakker vi nærmere 25000 kroner for å få en god opplevelse av Mac og OSX..

 

Jeg har -alle- funksjonene du nevner i Ubuntu, på en maskin med en -gammel- traver av en prosessor (E4500), 2 gb minne, 7200 rpm hdd og et GF9600GT skjermkort. Samlet verdi er vel ikke nok til å kjøpe ny lader til MBP-en, engang..

 

Men jeg må si jeg er forundret over minnebruken til OSX. Kan du ikke, istedet for å bare løse problemet med å kjøpe mer minne, faktisk finne ut hva det er som bruker så uhorvelig med minne?

 

Morsomt at du liker virtuelle desktoper. Unix/Linux har hatt dette som standard siden du ble født. OSX har nettopp fått det. KDE tok dette en dimensjon videre for noen år siden med innføring av gruppering av vinduer og aktiviteter. Tror så gjerne du vil savne OSX, Microsoft er kjedelige saker.

 

OSX er også relativt kjedelige saker for de av oss som er vant med mer.

 

[ed: formatteringen var litt på bærtur]

Endret av cmyrland
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...