Gå til innhold

MS-DOS fyller 30 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke like lenge som MS DOS gjorde.

Applikasjonene kunne gå ad undas men ikke selve OSet på egenhånd.

Forklaringen er enkel, det var simpelt bygget og ergo lite feil.

Windows er veldig kompleks, med en masse bugs.

 

Gutta bak WINE kan fortelle deg om en drøss med MS bugs som du ikke ser, men som er NØDVENDIG for at enkelte applikasjoner skal funke.

Faktisk var de tvunget å implentere disse, slike saker finnes ikke i DOS.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at artikkelforfatter er klar over dette, men det må påpekes:

 

MS-DOS har siden den gangen blitt mer og mer «skjult» i Windows. Mesteparten av brukere av dagens Windows vil nok aldri stifte bekjentskap med MS-DOS, selv om systemet er fortatt tilgjengelig som ledetekst i Windows.

 

Dos er ikke (og har aldri vært) tilgjengelig i Windows NT (som 200, XP, Vista og Windows 7 er basert på)

Det en finner som ledetekst (cmd.exe) er ikke noe mer enn en ledetekst. Det er et program som viser tekstkommandoer og utfører dem. Denne er dog formet etter COMMAND.COM sin syntaks, men det er ikke DOS på noen som helst måte.

Det finnes i 16-bit versjoner av Windows muligheten for å emulere 16-bit programmer, men dette er ikke en del av ledeteksten cmd.exe, og i Windows NT har det heller aldri vært det. DOS finnes ikke i Windows 7, og har ikke gjort det i noen av forgjengerne.

 

Windows 95 og 98 brukte DOS i stor grad kun som en bootloader, men en kunne laste 16-bit drivere, og starte datamaskinen i DOS modus uten å starte Windows. Så Windows 9x kan kalles en DOS extender, ettersom DOS lå i grunnen og en kunne kalle DOS interrupts i 9x.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åh. DOS. Det var tider det, når man hadde forskjellige bootdisker til forskjellige spill. Tror rekorden min for fri base memvar 617k fritt. Vet ikke om det var med musdriver, men jeg vet at det definitive mest jeg fikk med musdriver og SB-driver var 611k. Selvfølgelig, med QEMM så var det jo 635k som var greien.

 

Vi måtte lære oss en del tricks på den tiden for å få ting i gang.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

MS-DOS revolusjonerte PC bruken ??? Hallo ? Her må vel artikkelforfatteren være helt historieløs. MS-DOS ble laget av et firma engasjert av Microsoft som rått kopiert da eksisterende CPM og tilpasset det til IBM sine 8086 PCer uten å tilføre noe mer enn andre systemer hadde i 1982.

Så det riktige må være at MS-DOS gjorde det mulig å i det hele tatt ta i bruk PCen til IBM. MS-DOS har aldri revolusjonert noe som helst !

 

Faktisk er MS-DOS basert på en piratkopi av CPM

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at artikkelforfatter er klar over dette, men det må påpekes:

 

MS-DOS har siden den gangen blitt mer og mer «skjult» i Windows. Mesteparten av brukere av dagens Windows vil nok aldri stifte bekjentskap med MS-DOS, selv om systemet er fortatt tilgjengelig som ledetekst i Windows.

 

Dos er ikke (og har aldri vært) tilgjengelig i Windows NT (som 200, XP, Vista og Windows 7 er basert på)

Det en finner som ledetekst (cmd.exe) er ikke noe mer enn en ledetekst. Det er et program som viser tekstkommandoer og utfører dem. Denne er dog formet etter COMMAND.COM sin syntaks, men det er ikke DOS på noen som helst måte.

 

+1 (stusset også på dette). Bare fordi Windows NT har en kommandolinje betyr ikke det er snakk om DOS... Utrolig at forfatter tror at Windows 7 kjører DOS.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

MS DOS, verdens mest stabile OS EVER!

Her var det ingen krasj i OSet selv om det kjørte i flere døgn.

 

Uansett, fortsatt i bruk idag til BIOS flashing.

 

Du må huske en ting, antall programmer MD-DOS kunne kjøre samtidig var 1 (en). Selvsagt med unntak av drivere og servicer som ofte gjorde MS-DOS ustabil, men vi snakker altså om 1 stk brukerprogram.

Vil ikke si det er noen kjempestor utfordring å lage et OS som i utgangspunktet ikke var grafisk og kunne kjøre 1 stk program.

Lenke til kommentar

Åh. DOS. Det var tider det, når man hadde forskjellige bootdisker til forskjellige spill. Tror rekorden min for fri base memvar 617k fritt. Vet ikke om det var med musdriver, men jeg vet at det definitive mest jeg fikk med musdriver og SB-driver var 611k. Selvfølgelig, med QEMM så var det jo 635k som var greien.

 

Vi måtte lære oss en del tricks på den tiden for å få ting i gang.

Hehe, da slo jeg deg med 1K :) Jeg hadde 636K tilsammen med keyboard og musdriver lastet inn... Det irriterte vettet av kameratene mine at jeg fikk 1K mer enn de, selv om de brukte samme autoexec.bat og config.sys som jeg brukte. Vi holdt oss til DOS så lenge som overhode mulig og kombinerte du det med 4dos og laget deg en heftig setalias.bat fil så gikk det jo kjemperaskt!

 

Savner de gamle tider gitt. Olevetti DX2 66MHz, 210MB HD, 1/2MB RAM på skjermkortet og 4 MB RAM.

 

Har endra seg litt dere...

 

Nå har jeg 162 ganger raskere CPU, 48000 ganger større harddisk, 4000 ganger mer RAM på skjermkort og 4800 ganger mer RAM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig at fra Windows 95 ble MS-DOS mer og mer skjult, helt til Microsoft til slutt solgte MS-DOS til et annet firma. Jeg mener det var rundt da de startet å lage Windows XP. Det viste seg at de angret på dette siden kundene "forlangte" å kunne kjøre DOS programmer i XP. De måtte dermed lage en emulator for å kunne kjøre gamle DOS programmer i XP og denne fikk mye dårligere ytelse enn den opprinnelige MS-DOS.

Det som i dag måtte være igjen i Windows 7 er rester fra denne emulatoren.

Lenke til kommentar

Så lenge MS DOS og IBM-kompatible PC'er solgte i bøtter og spann, og andre tidligere maskiner IKKE gjorde det, så blir det riktig å si at MS DOS var en revolusjon. Før MS DOS og senere Windows 3.1/3.11 hadde folk flest ikke noe forhold til data i det hele tatt. Det var en stor omveltning - altså en revolusjon.

 

Dette kan man si selv om man kanskje ikke synes operativsystemet bragte noe spesielt nytt sammen med andre operativsystem som allerede fantes. Tilsvarer hvordan man omtaler iPod i dag - som hverken var spesielt tidlig eller spesielt bra, men fullstendig snudde opp ned på markedet for MP3-spillere.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...