Gå til innhold

MS-DOS fyller 30 år


Anbefalte innlegg

MS DOS, verdens mest stabile OS EVER!

Her var det ingen krasj i OSet selv om det kjørte i flere døgn.

 

Flere døgn? Microsoft lykkes i å senke folks forventninger til ytelse og stabilitet.

http://uptimes-project.org/hosts/os_breakdown_list/OpenVMSClust

Da jeg brukte slike systemer var det stort sett planlagte strømbrudd som var hovedkilden til stans.

Det er klart at å sammenligne disse oppetidene med gamle dritt-OS, som DOS, Mac OS classic og Windows 9x blir litt feil. Samtidig så er ikke lange oppetider et mål, dersom det betyr at operativsystemet ikke er oppdatert. Selv om oppdatering av en "live" OS-kjerne kan være støttet, så er det i regelen rimelig å anta at at oppetid er minsteperioden imellom systemoppdateringer.

 

Saken stiller seg imidlertid noe annerledes dersom det er snakk om et system som ikke er tilgjengelig på et nettverk der ikke alle nodene er til å stole på. Men da er også risikobildet helt annerledes enn det som er selvfølgelig for alle andre moderne OS til PCer.

Joda, jeg er klar over at dette er rått parti. Grunnen til at jeg skriver dette er ikke for å smile av andre, men for å vise at det lar seg gjøre og at en ikke må akseptere tingenes tilstand, og at andre faktisk har greid dette i mange år.

 

Oppetid var viktig her for svært mange var avhengig av at systemet fungerte prikkfritt. Og systemet var i alle høyeste grad på nett og dette var ved et universitet så kun kan jo tenke deg hvaslags brukere som var der.

 

Live oppdatering er ikke så uvanlig selv om det ikke er på Windows. Haken er at dette bør en ha med i tankene allerede under planleggingen. Jeg har selv laget et slikt mini-OS engang, og det var ikke så vanskelig. På Linux har du nå Ksplice. En kan jo håpe at Microsoft implementerer noe slikt selv engang, men jeg tror mye må endres under panseret før det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows er veldig mye mer avansert enn det DOS er, så om noen opplever krasj i blant kan nok stemme. Men utgangspunktet er det sjelden jeg opplever krasj med windows 7 idag. Windows ME var nok mer trøblete i sin tid.

 

Kjenner DOS veldig godt fra mine dager, husker godt tiden jeg "hacket" på autoexec.bat og config.sys for å få maskinen til å få mer minne og gå raskere.

Win ME var ett ganske spesielt beist. Var vel ett forsøk på å overføre deler av NT til Win9x serien, samtidig som dem fjernet enda mer av DOS laget (minnes at feilsjekken i ME var ett GUI program, hvor det tidligere hadde vært CHKDSK). XP var en del bedre siden det tok Win2k og la til enda mer kompatibilitet med Win9x. Men samtidig fikk en visse underfundigheter fra NT-serien, som det at den får panikk om en flyttet systemdisken til ett nytt hovedkort. 9x tok slikt på strak arm.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Operativsystemet som revolusjonerte PC-bruken begynner å dra på åra.

 

Vanskelig å se hva det revolusjonerte da MS-DOS jo opprindelig ble laget for IBM's forsøk på å lage hjemmecomputere i starten av 80'erne hvilket floppede på spektakulær vis. Det tok reelt 10 år før IBM PC'en (og dermed MS-DOS) begyndte å få vind i sejlende (dvs i 90'erne.)

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...