Gå til innhold

Billige OLED-skjermer i horisonten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får nå gi de en sjanse. Får håpe det ikke blir helt Opticomalt...

Sikkert mange som syntes transistoren var dårlige greier i forhold til radiorør, i 1947 også.

Er vel rimelig mange "audiofile" som syns det i dag og :whistle:

 

Produsentene har neppe hatt dårlig tid med oled så mye som de håver inn på lcd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nja, den skulle jo egentlig komme i slutten av 08 eller noe? Men den kom jo aldri... :(

OLED var på markedet i 2008 og har vært i vekst både før og etter 2008. Da tenker jeg vekst både teknologisk, økonomisk, antall og utbredelse.

 

Jeg eier bare én OLED-skjerm og den sitter i telefonen min.

Lenke til kommentar

At oled ikke har blitt så veldig "tilgjengelig" enda som erstatter til Lcd skjermer har litt med etterspørselen på mobilmarkedet og bærbare datamaskiner å gjøre.

Rent teknologisk så har utviklingen gått ganske langt fram, men jeg er personlig usikker på om Oled noen gang kan konkurrere med levetiden på en Led Lcd skjerm.

 

(Selv om visse Oled's er oppgitt til å ha 64.000T levetid eller opp til 198.000)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Tja, i 2008 leste vi nyheter om hvordan blå, som er den svakeste fargen, hadde blitt presset over 10 000 timer.

 

10 000 timer er ikke en uvanlig levetid for ccfl lcd, selv en del led skjermer har denne levetiden oppgitt.

 

Pris er heller ingen sak, å produsere oled koster "ingenting" sammenlignet med lcd. Siden det kan skrives ut av spesielle printere på plastfilm.

 

Derimot selger led lcd som hakka møkk, og er nesten blitt like ettertraktet som ccfl-lcd var når det erstattet crt. For ikke å snakke om 2d og 1 million hertz og alt de maser om som ikke betyr noe.

 

De har rett og slett ingen grunn til å skifte ut sine svinedyre maskiner med nye svinedyre maskiner helt enda.

Lenke til kommentar

Dem må vel først klare lage skjermer med bedre input lag og responstid,for ikke og snakke om innsynsvinkel.har tilgode og se en tv med 100hz++ som har et naturlig bilde når dette er i bruk for og ta et eksempel på mye fansy såkalt bildebehandlig som virker mot sin hensikt med få unntak.

Men oled skal jo være fantastisk på disse tingene og vil ha en 50 toomer oled til 10k nå!!!

Men vi skal vel melkes med ledbelyst lcd og en masse ubrukelig "teknologi" først.

Lenke til kommentar

Er vel rimelig mange "audiofile" som syns det i dag og :whistle:

Produsentene har neppe hatt dårlig tid med oled så mye som de håver inn på lcd.

Jeg bruker også rør i mine store radioforsterkere. Det er langt rimeligere enn å kombinere moduler med mosfets.

LED duger godt for meg, inntil vi får bedre teknologi. Man kan jo håpe på skjermer som konsumerer mindre efffekt.

På mobilen min står skjermen for langt størstedelen av strømforbruket.

Lenke til kommentar

Tja, i 2008 leste vi nyheter om hvordan blå, som er den svakeste fargen, hadde blitt presset over 10 000 timer.

 

10 000 timer er ikke en uvanlig levetid for ccfl lcd, selv en del led skjermer har denne levetiden oppgitt.

 

 

 

 

Hva er levetiden på vanlige LCD skjermer da? Mener for 5-6 år siden når jeg kjøpte første LCD TV at de snakket om ca 100.000+ timer, eller 10-12 år om jeg husker korrekt. Og om OLED da klarer kun 10.000 vil det si at skjermen da vil vare noe over et år før den degraderes.

 

Hvordan er LCD? Blir bildet slappere over tid? Plasma var vel litt sånn? Og hva med OLED? Vil OLED beholde kvaliteten hele levetiden eller vil den bildet bli dårligere og dårligere?

Lenke til kommentar

Tja, i 2008 leste vi nyheter om hvordan blå, som er den svakeste fargen, hadde blitt presset over 10 000 timer.

 

10 000 timer er ikke en uvanlig levetid for ccfl lcd, selv en del led skjermer har denne levetiden oppgitt.

 

 

 

 

Hva er levetiden på vanlige LCD skjermer da? Mener for 5-6 år siden når jeg kjøpte første LCD TV at de snakket om ca 100.000+ timer, eller 10-12 år om jeg husker korrekt. Og om OLED da klarer kun 10.000 vil det si at skjermen da vil vare noe over et år før den degraderes.

 

Hvordan er LCD? Blir bildet slappere over tid? Plasma var vel litt sånn? Og hva med OLED? Vil OLED beholde kvaliteten hele levetiden eller vil den bildet bli dårligere og dårligere?

10 000 er 416 døgn. Men det er ikke så veldig vanlig å ha skjermen på døgnet rundt, om du ser på tv tre timer hver eneste dag er 10 000 timer 10 år.

 

CCFL lcd gulner ganske mye når de passerer 6-7000 timer, LED holder seg hvite til de dør. Panelene i seg selv blir gradvis blassere over tid, uavhengig av om de er av eller på, men noe raskere om de er på.

 

OLED brenner ut, men variasjonene er rimelig små før de mot slutten blir markant dårligere og dør.

Lenke til kommentar

10 000 er 416 døgn. Men det er ikke så veldig vanlig å ha skjermen på døgnet rundt, om du ser på tv tre timer hver eneste dag er 10 000 timer 10 år.

 

CCFL lcd gulner ganske mye når de passerer 6-7000 timer, LED holder seg hvite til de dør. Panelene i seg selv blir gradvis blassere over tid, uavhengig av om de er av eller på, men noe raskere om de er på.

 

Hmm da bør jeg få bedre TV vaner da :-) Skjer jo at en glemmer TV på i et rom og det skjer nokså ofte at LCD tv'n har putret 6-7 timer i løpet av en dag selv om jeg ikke er TV slave. Blir jo youtubes, bilder, musikk etc og da kan TV putre lenge. Ennå mer brukt ble nok skjermen før HTPC' knela.

 

Jaja det er vel snart på tide med en 60"+ skjerm uansett så det spiller vel ingen rolle.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

10 000 timer er jo da så lang levetid de kan garantere at bildet er på topp, her snakker vi altså minst 10 000 timer for 3 år siden. Med tanke på at levetiden gikk fra 4 til 10 000 timer fra 2005 til 2008 så skal du ikke se bort i fra at levetiden er langt lenger enn i dag.

 

DEt hender også at jeg sovner foran tven eller slik, men til gjengjeld så skrur jeg den nok ikke på hver eneste dag.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...