Gå til innhold

Nå forlater de Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke Erik og Kriss som sa at de tjente penger på at folk kopierte, for da kom flere på konsertene deres, og det var der de tjente penger? Markedsformen til platebransjen med CD-plater er for min del udatert. Men løsningen med spotify må jo være bedre enn å håpe at noen kjøper CD'en eller kanskje kommer på konserten?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V)' date='22. juli 2010 - 11:16' timestamp='1279790171' post='15969377']

Du mener vel plateselskapene? Musikerene tjener så godt som ingen ting på platesalg, de tjener nesten utelukkende på konserter og andre "opptredener".

 

Jeg mener musikerene også, det varirer jo såklart, men endel tjener også greit på platesalg. De som vil lide mest er vel plateselskapene dog, ikke at det er noe stort problem i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alt jeg sier er at plateselskapene graver sin egen grav ved og forlate Spotify. Mange som bruker Spotify er/har vært pirater. Og hvis folk laster ned sangene så tjener jo plateselskapene ingenting. I bunn og grunn så er det plateselskapene som taper penger på og forlate Spotify :ermm:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Alt jeg sier er at plateselskapene graver sin egen grav ved og forlate Spotify. Mange som bruker Spotify er/har vært pirater. Og hvis folk laster ned sangene så tjener jo plateselskapene ingenting. I bunn og grunn så er det plateselskapene som taper penger på og forlate Spotify :ermm:

 

istedet for og ta imot løsninger med åpne armer så tvinger de oss tilbake til piratnedlastninger..flotters!!, hær snakker vi tankegang på høgt nivå, kan noen vennligst forklare meg hvordan disse folkene i plateselskapene har fått og har klart og beholde jobbene sine?!?!?!.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Alt jeg sier er at plateselskapene graver sin egen grav ved og forlate Spotify. Mange som bruker Spotify er/har vært pirater. Og hvis folk laster ned sangene så tjener jo plateselskapene ingenting. I bunn og grunn så er det plateselskapene som taper penger på og forlate Spotify :ermm:

 

istedet for og ta imot løsninger med åpne armer så tvinger de oss tilbake til piratnedlastninger..flotters!!, hær snakker vi tankegang på høgt nivå, kan noen vennligst forklare meg hvordan disse folkene i plateselskapene har fått og har klart og beholde jobbene sine?!?!?!.

 

Det er jo det de klager på :)

 

Store fabrikker som kopierer opp cder og alt som hører til dette(transport, materialer osv.) er en død bransje. Finish, finito, slutt, over, død og begravet, utdødd, borte vekk, uansett hvordan du sier det så er det på tide å finne seg en ny jobb. Om de ikke tilbyr musikken til den prisen KUNDENE er villige til å betale så ender det opp med piratkopiering og 0kr i kassa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaja, back to P2P da!

 

Men dette er jo bare små, norske plateselskaper. Tror ikke så mye av musikken jeg hører på blir berørt, og forsvinner den, er det jo bare å laste den ned, og legge den inn med Spotify Local. Da får de jo ihvertfall ingen ting! :)

 

Hva om Spotify gjorde det enklere for artisten å legge ut musikken sin selv? Kanskje dette ville åpnet for at artistene som ikke er på Spotify, på en enkel måte kunne ha lagt ut sin egen musikk der, og fått penger direkte, uten at det går igjennom et plateselskap?

 

Og plateselskapene tenker på feil måte, musikken på Spotify er som en radio, du streamer den, du laster den ikke ned.

 

Når en sang spilles på radioen i Norge, betaler radiostasjonen omtrent 300 kr. Hvor mange har hørt denne sangen da? Si at 100 000 hører på akkurat den sangen, det blir 0,003 kr for hver person det.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan plateselskapene ser på spotify, men når jeg først så spotify tenkte jeg: "Her er en radio jeg kan velge selv hva jeg vil høre på, jeg kommer jo ikke til å eie musikken selv på samme måte som når jeg hører en sang på radion"

 

Så mitt spørsmål er da, når P4 spiller en sang for 1,1 millioner lyttere (hentet fra http://www.tns-gallup.no/arch/_img/9093120.pdf ), hvor mye får plateselskapene for de 1,1 millioner "avspillingene"?

Endret av power
Lenke til kommentar

Artistene verken taper eller tjener noe stort på CD-salget. De får betalt for studiotiden og pengene sine før platen blir lagt ut for salg. Går det bra, kan de få en provisjon på noen prosent.

 

Det plateselskapene som taper på at ingen kjøper musikken deres og jeg forstår utgangspunktet for utregningen deres, men de glemmer å tenke på at brorparten av lytterne de hadde på Spotify enten vil slutte å lytte eller laste ned ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja ja... Tilbake til gamle synder da. Har ikke lastet ned en eneste sang siden jeg ble premium-sbbonent. Dvs 0 låter på over ett år. Og plater har jeg ikke kjøpt på ca 8-10 år.

 

Med andre ord, en stor-pirat en gang i tida som ble lovlydig pga spotify.

 

Samme her! Jeg kuttet nesten ut musikk-nedlasting helt! Jeg loket bare i bykta når jeg skulle fylle opp mp3-spilleren.

Lenke til kommentar

Og igjen gjør de den feilen at de regner med at antallet avspillinger/nedlastinger på nettet kan direkte omregnes til tap sett ift. CD-salg...

 

Og igjen setter de kortsiktig profitt høyere enn langsiktig distribusjons- og produktutvikling. Jeg skjønner at de er frustrerte pga. sviktende salg, men å sabotere utviklingen av de alternative distribusjonskanalene vil bare lede flere til/tilbake til piratbukta. De må få inn i hodene at de er i en overgangsfase.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja ja... Tilbake til gamle synder da. Har ikke lastet ned en eneste sang siden jeg ble premium-sbbonent. Dvs 0 låter på over ett år. Og plater har jeg ikke kjøpt på ca 8-10 år.

 

Med andre ord, en stor-pirat en gang i tida som ble lovlydig pga spotify.

 

Samme her! Jeg kuttet nesten ut musikk-nedlasting helt! Jeg loket bare i bykta når jeg skulle fylle opp mp3-spilleren.

Jeg også. De kommer til å tape penger på å forlate spotify. Det er utrolig mange som har stoppet å laste ned musikk etter tilbudet ble tilgjengelig.

 

Det koster da heller ikke plateselskapene noe å ha sangene sine listet på spotify? Dette er da spotify sin utgift? Hvorfor er de da intressert i å trekke seg ut? Så folk skal "kjøpe albumene istedet?" Fordi det skjer ikke.

 

Det er ikke slik det en gang var. Før kjøpte man album for å annskaffe seg musikk. Idag bruker man spotify, eller laster ned. Det å kjøpe et album idag, er mer symbolsk støtte for et band du er fan av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med andre ord, en stor-pirat en gang i tida som ble lovlydig pga spotify.
Tja, har man litt "sær" musikksmak / hører mye på ikke-engelskspråklig musikk osv, så er slike ting fortsatt vanskelig å oppdrive på Spotify. For min del sluttet kontoen å fungere etter at jeg hadde prøvd å koble meg til i et land hvor Spotify ikke er tilgjengelig. Har ikke savnet det siden den gang.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...