Gå til innhold

Godsaker fra Sigma på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pirkemodus (snart helg!):

70-200 mm F2.8 EX DG OS HSM er andre generasjon av Sigmas lyssterke telezoomobjektiv.

 

Det at forgjengeren har romertallet II i navnet antyder at dette minst må være tredje iterasjon. Muligens fjerde også.

 

Forøvrig alt for dyr til å være reell konkurrent til "original"-objektivene, håper den blir billigere etter hvert. Forgjengeren fungerer ålreit, og jeg kunne godt tenkt meg å få stabilisering uten å kjøpe Nikons svindyre variant.

Lenke til kommentar

Det at forgjengeren har romertallet II i navnet antyder at dette minst må være tredje iterasjon. Muligens fjerde også.

Det er nok den tredje iterasjonen. 70-200mm har ikke vært så lenge på markedet, mener jeg å huske.

 

Fordi jeg har lite å gjøre på jobb i dag googlet jeg saken, og det viser seg at det faktisk er den femte 70-200 F2.8 Sigma har lansert. De tidligere versjonene er:

* 70-200mm F2.8 EX APO - Original version, minimum focus distance 1.8m (1999)

* 70-200mm F2.8 EX DG - Adds 'digitally optimized' lens coatings to reduce flare (2005)

* 70-200mm F2.8 EX DG Macro (HSM) - Minimum focus distance reduced to 1m (2006)

* 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II - Improved optical performance (2007)

 

kilde

Endret av ventle
Lenke til kommentar

ebr: det er jo ikke rart at ex-modellene til Sigma blir dyre. Det er jo snakk om toppmodellene, som skal konkurrere med originaloptikk av beste sort, både på kvalitet og pris. De retter seg kun etter hva markedet vil ha - altså billige zoom-er med stort brennviddespenn opp fra vidvinkel, og høy kvalitet på mer tradisjonelle brennvidder.

 

Det nytter ikke å lansere en billig 18-55 som ikke er lyssterk og god optisk. Den selger ikke til hvermansen som kun er opptatt av zoom, ei heller til typiske pixelpeepere.

 

Men hvor blir det av 85/1.4? Jeg er spent på pris, siden jeg er nesten helt overbevisst om at det blir en slik på meg.

Lenke til kommentar

Jeg er forsatt i høyest grad skeptisk til Sigma. Har tilgode å prøve objektiv fra Sigma som jeg blir imponert over.

 

Min personlig filosofi er at det er bedre å kjøpe brukt Canon/Nikon enn ny Sigma. Og prisen er som regel nærmest den samme. :thumbup:

Det er jo dumt da du går glipp av 50/1.4 og 150/2.8, som Canon ikke kan matche.. :/ Og 12-24..

Lenke til kommentar

Tja.

 

Selv kunne jeg tenkt meg 50/1.4, siden Nikon ikke kan matche den verken på pris eller kvalitet ved vidåpen bruk.

 

30/1.4 var helt uten alternativer når jeg kjøpte mitt, og 28/1.8 har grisestygg bokeh.

 

Når det på forhånd er gitt at Sigma sin 85/1.4 er merkbart billigere enn tilsvarende fra Nikon, og at den optiske kvaliteten minst matcher Nikon 85/1.8, så er det kun et tidsspørsmål før jeg kjøper den.

 

At det fins mye zoom-er av dårlig kvalitet skal jeg ikke nekte på, men det kan jo merkeprodusentene også å lage. (F.eks min 18-135 - plastræl av værste sort, men det er jo ikke helt udugelig optisk.)

Lenke til kommentar

Jeg er forsatt i høyest grad skeptisk til Sigma. Har tilgode å prøve objektiv fra Sigma som jeg blir imponert over.

 

Min personlig filosofi er at det er bedre å kjøpe brukt Canon/Nikon enn ny Sigma. Og prisen er som regel nærmest den samme. :thumbup:

Det er jo dumt da du går glipp av 50/1.4 og 150/2.8, som Canon ikke kan matche.. :/ Og 12-24..

Canon har dog en glimrende 50/1.2... :p

 

(om man ikke blir satt ut av fokus shift that is)

Lenke til kommentar
Det nytter ikke å lansere en billig 18-55 som ikke er lyssterk og god optisk. Den selger ikke til hvermansen som kun er opptatt av zoom, ei heller til typiske pixelpeepere.

Det markedet forsvant ganske grundig når kameraprodusentene begynte å bundle kamera med deres egen optikk i kit-pakker på slutten av 90-tallet om jeg ikke husker feil.

 

Jeg er forsatt i høyest grad skeptisk til Sigma. Har tilgode å prøve objektiv fra Sigma som jeg blir imponert over.

 

Min personlig filosofi er at det er bedre å kjøpe brukt Canon/Nikon enn ny Sigma. Og prisen er som regel nærmest den samme. :thumbup:

Det er jo dumt da du går glipp av 50/1.4 og 150/2.8, som Canon ikke kan matche.. :/ Og 12-24..

En til godbit er Sigma 70mm f/2,8 macro. Årets produkt 2007 hos TIPA og EISA(?).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...