Gå til innhold

Kor e alle heltar hen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husket en kommentar jeg leste fra Mike Johnston en tid tilbake, det er og blir en ubegrunnet bisetning, men den er samtidig ganske konkret:

 

"It's true, you can buy the slightly de-tuned A850 for $700 less and be 98% as happy, and no, the slight refinements and almost imperceptibly better build of the A900 are probably not objectively worth the difference in price. (The A850 was supposed to complement an A950, which fell victim to the global economic slump.)"

 

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2010/05/most-desirable.html

 

Det ser jo nesten ut til å være et visst system i galskapen. Hvis mange modeller ble satt på vent da finanskrisa gjorde markedet uforutsigbart kan det være teknologien og markedet har gått videre i mellomtida. Et halvt år eller et år er lang tid i denne bransjen - kanskje vi egentlig venter på neste generasjon? :dontgetit:

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Jeg tror dere burde stille dere et nokså fundamentalt spørsmål før dere legger ut en slik artikkel, med en slik overskrift. Hvorfor må kameraene skiftes ut? Er ikke de som finnes på markedet i dag gode nok? Så og si alle de kameraene dere peker til på speilrefleksfronten er mer enn gode nok for de fleste sitt bruk. Jeg kan ikke skjønne noe annet. Det kommer nok nye modeller, men i bunn og grunn er det for forbrukerne (også medregnet de profesjonelle fotografene) ingen grunn til utskiftning spør du meg. Klarer man ikke lage et godt bilde med en D700, så klarer man ikke det med en eventuell D700X/S. Fordi dere tydeligvis har oversett dette fullstendig så synes jeg denne artikkelen ble vel latterlig. Og om de skulle slippe mye nytt på Photokina eller ei, er det ikke bare bra at de venter med å slippe nye kameraer til de faktisk har noe nytt å slippe. Det er altfor mange kameraer i dag som slippes uten at det er noen voldsomt reell forskjell på bildekvaliteten mellom de. Enkelte funksjoner er bedre, men bildekvalitet holder seg relativt lik. Spesielt er det tilfellet i nybegynner-segmentet blant speilrefleks. Man ser det også med kompaktkameraer. Det vitner om en ressursbruk og en tanke på profitt som i grunnen ikke har noen som helst moral. Sterke ord, ja, løse faktabaserte ord, ja, men likevel mener jeg at man burde tenke nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror dere burde stille dere et nokså fundamentalt spørsmål før dere legger ut en slik artikkel, med en slik overskrift. Hvorfor må kameraene skiftes ut? Er ikke de som finnes på markedet i dag gode nok? Så og si alle de kameraene dere peker til på speilrefleksfronten er mer enn gode nok for de fleste sitt bruk. Jeg kan ikke skjønne noe annet. Det kommer nok nye modeller, men i bunn og grunn er det for forbrukerne (også medregnet de profesjonelle fotografene) ingen grunn til utskiftning spør du meg. Klarer man ikke lage et godt bilde med en D700, så klarer man ikke det med en eventuell D700X/S. Fordi dere tydeligvis har oversett dette fullstendig så synes jeg denne artikkelen ble vel latterlig. Og om de skulle slippe mye nytt på Photokina eller ei, er det ikke bare bra at de venter med å slippe nye kameraer til de faktisk har noe nytt å slippe. Det er altfor mange kameraer i dag som slippes uten at det er noen voldsomt reell forskjell på bildekvaliteten mellom de. Enkelte funksjoner er bedre, men bildekvalitet holder seg relativt lik. Spesielt er det tilfellet i nybegynner-segmentet blant speilrefleks. Man ser det også med kompaktkameraer. Det vitner om en ressursbruk og en tanke på profitt som i grunnen ikke har noen som helst moral. Sterke ord, ja, løse faktabaserte ord, ja, men likevel mener jeg at man burde tenke nytt.

det er jo opp til den enkelte å vurdere om man absolutt må ha det siste/beste/dyreste/whatever. Selv er jeg mer interessert i bruktprisene, og når det kommer nye modeller så raser prisene på forrige modell, som er mer enn god nok for meg.

 

Jeg vurderer systembytte, ettersom Olympus satser alt på µ4/3, og hvis jeg skal bytte system så kommer jeg ikke til å gå for siste modell. Det blir nok enten 5D(mk1), D300, D90 eller 40/50D (her er nyprisen på 50D så lav at det sannsynligvis ikke lønner seg å kjøpe brukt).

 

Flere nye modeller - ja takk, kjør på!

Lenke til kommentar

det er jo opp til den enkelte å vurdere om man absolutt må ha det siste/beste/dyreste/whatever. Selv er jeg mer interessert i bruktprisene, og når det kommer nye modeller så raser prisene på forrige modell, som er mer enn god nok for meg.

 

Jeg vurderer systembytte, ettersom Olympus satser alt på µ4/3, og hvis jeg skal bytte system så kommer jeg ikke til å gå for siste modell. Det blir nok enten 5D(mk1), D300, D90 eller 40/50D (her er nyprisen på 50D så lav at det sannsynligvis ikke lønner seg å kjøpe brukt).

 

Flere nye modeller - ja takk, kjør på!

 

For oss som kjøper mye brukt er ikke det noe dumt, nei, men det er vel ikke helt essensen her. I hvertfall ikke sånn jeg ser det.

 

 

Det hele bunner og grunner i at vi vil ha det nye og beste uansett. Om det er forsvarlig eller ikke har ikke så mye og si, forbrukere er skremmende lite reflekterte. Noe blant annet Apple har skjønt.

 

Det stemmer. Jeg tror jeg kunne korta ned mitt første innlegg til fire ord. Mye vil ha mer.

Lenke til kommentar

Det har jo vært en ganske stødig oppgang i kvalitet på speilreflekskameraer de siste årene, kanskje teknologien ahr stagnert litt? Eller kanskje de satser mer på de speilløse variantene? Kan jo hende nikon og cannon vil ha slike kamraer også, speilet er jo egentlig enn etterlevning fra gamle dager, som neppe hadde stått like sterkt i dag om man hadde "begynt på nytt" å designe kamraer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordi dere tydeligvis har oversett dette fullstendig så synes jeg denne artikkelen ble vel latterlig.

 

Er det mulig at du har oversett at artikkelen stod på et nettsted hvis forside domineres av produktnyheter og omtaler av produkter innen fotografering og bildebehandling?

Lenke til kommentar

Siden jeg holder til i Pentax-leiren:

Pentax, for eksempel, er for lengst på etterskudd med erstatningsmodeller for både K-x og sin toppmodell K-7.

Det er en stund siden de ble lansert men ikke så lenge siden at det har bygget seg opp et vakuum av forventninger til etterfølgerne ennå. Jeg tror ikke det dukker opp etterfølgere før i våren 2011. Men den værtette rimelige modellen K200D har rukket å bygge opp et vakuum av forventninger til en lignende etterfølger. Det har gått rykter om en mellommodell, K-5, som jeg tror vil lanseres i nær fremtid. Den tror jeg vil arve sensor, prosessor og skjerm fra K-7, men vil ha færre autofokuspunkter, eksponeringsmålingspunkter og ha speil i stedet for prisme. Samsung har nylig lansert en ny sensor som vil falle godt på plass i en K-8. Sensoren har fått oppgradert videofunksjon (full HD), raskere seriebildeopptak og bedre ISO-egenskaper. At denne er nylig lansert tyder på at K-8 neppe kommer de nærmeste månedene.

 

I tillegg tror jeg det satses mye utviklingsmidler på et speilløst Pentax-system. Men Hoya er dessverre veldig stille og tett om produkter i utvikling så det skal bli spennende å se når og hva som lanseres.

Lenke til kommentar

Det har jo vært en ganske stødig oppgang i kvalitet på speilreflekskameraer de siste årene, kanskje teknologien ahr stagnert litt? Eller kanskje de satser mer på de speilløse variantene? Kan jo hende nikon og cannon vil ha slike kamraer også, speilet er jo egentlig enn etterlevning fra gamle dager, som neppe hadde stått like sterkt i dag om man hadde "begynt på nytt" å designe kamraer.

Canon og Nikon har ikke avveket mye fra ordinær produktsyklus.

 

Nederst på Wikipedia-siden om Canon EOS 1D er det en tabell som viser utgivelsestidspunktene for Canons digitale speilreflekser.

 

Det er en tilsvarende for Nikon.

 

Som vi kan se av de enkle grafiske fremstillingene, så er det omtrent på tide med nye modeller, men det er ikke snakk om noen større forsinkelse.

 

Avvikerne her er jo EOS 40D og EOS 1D MkIII, som hadde henholdsvis ekstra kort og ekstra langt produktliv.

Lenke til kommentar

 

Avvikerne her er jo EOS 40D og EOS 1D MkIII, som hadde henholdsvis ekstra kort og ekstra langt produktliv.

50D har jo også avveket med unormalt langt produktliv; 22mnd foreløpig, mot 18 som har virket som normalen for den linja, men jeg tipper det er for å veie opp for at 40D levde tilsvarende kort før 50D overtok, slik at vi får en arvtaker for 50D nå i august når det har gått 36mnd (2x18mnd) siden 40D ble annonsert.

 

10D -27 Feb.03

20D -19 Aug.04 (18 Mnd)

30D -21 Feb.06 (18 Mnd)

40D -20 Aug.07 (18 Mnd)

50D -26 Aug.08 (12 Mnd)

60D -2x Aug.10 (24 Mnd) -?

Lenke til kommentar

Det har jo vært en ganske stødig oppgang i kvalitet på speilreflekskameraer de siste årene, kanskje teknologien ahr stagnert litt? [...]

Du har jo video som slått ned i dslr leiren, jeg kaller ikke det stagnering.

 

Canon og Nikon har ikke avveket mye fra ordinær produktsyklus.

 

Nederst på Wikipedia-siden om Canon EOS 1D er det en tabell som viser utgivelsestidspunktene for Canons digitale speilreflekser.

Ut ifra denne oversikten ser det ut til at 1000D cannons «entry level» er forlatt. spørs om de syns at 550D osv er billig nok (eller at de ikke klarer å lager et 2000D noe billigere)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok finanskrisen må ta en del av skylden. Men jeg foretrekker for øyeblikket heller nye objektiv enn kamerahus, ihvertfall for min del så er kamerahuset mitt fremdeles så bra at det kun er i de aller mest ekstreme og lysfattige situasjonene at det kommer litt "til kort". Til alt annet er det bare helt fantastisk, savner ikke en ting, selv om video hadde vært kjekt å ha. Mer megapiksler er det siste jeg trenger, gi meg heller enda bedre høy-ISO ytelse.

Lenke til kommentar

Siden jeg holder til i Pentax-leiren:

Pentax, for eksempel, er for lengst på etterskudd med erstatningsmodeller for både K-x og sin toppmodell K-7.

Det er en stund siden de ble lansert men ikke så lenge siden at det har bygget seg opp et vakuum av forventninger til etterfølgerne ennå. Jeg tror ikke det dukker opp etterfølgere før i våren 2011. Men den værtette rimelige modellen K200D har rukket å bygge opp et vakuum av forventninger til en lignende etterfølger. Det har gått rykter om en mellommodell, K-5, som jeg tror vil lanseres i nær fremtid. Den tror jeg vil arve sensor, prosessor og skjerm fra K-7, men vil ha færre autofokuspunkter, eksponeringsmålingspunkter og ha speil i stedet for prisme. Samsung har nylig lansert en ny sensor som vil falle godt på plass i en K-8. Sensoren har fått oppgradert videofunksjon (full HD), raskere seriebildeopptak og bedre ISO-egenskaper. At denne er nylig lansert tyder på at K-8 neppe kommer de nærmeste månedene.

 

I tillegg tror jeg det satses mye utviklingsmidler på et speilløst Pentax-system. Men Hoya er dessverre veldig stille og tett om produkter i utvikling så det skal bli spennende å se når og hva som lanseres.

 

Jeg er så utrolig glad for at jeg solgte alt av Pentax dSLR utstyr. Jeg satt å funderte på slike idiotiske ting, leste pentaxforums og alle ryktene. Den tiden er over og jeg er helt piano :cool:

Lenke til kommentar

Fordi dere tydeligvis har oversett dette fullstendig så synes jeg denne artikkelen ble vel latterlig.

 

Er det mulig at du har oversett at artikkelen stod på et nettsted hvis forside domineres av produktnyheter og omtaler av produkter innen fotografering og bildebehandling?

 

En kunne kanskje trodd det, men nei, det er ikke tilfellet. At det er oppdateringer om nye produkter er helt OK, men å mase etter flere og marginalt bedre oppdateringer av såkalte "utgåtte" kameramodeller reagerer jeg på. Dette er vel en side som også omhandler fotografering, er det ikke? Eller har jeg da misforstått fullstendig?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...