Gå til innhold

Har du fått med deg at forumet snart skal oppgraderes?
Se vår siste utviklingsdagbok her: Utviklingsdagbok #3 - Mer om aktivitetsstrøm og kalenderarrangement

Foto

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

9547 svar i denne tråden

#1 Jann - Ove

Jann - Ove

Bruker

• Medlemmer
  • 6 607 innlegg
  •   30. september 2004

Skrevet 8. april 2010 - 01:03

*
POPULÆR POST!

Trådens formål

Denne tråden skal være et fristed for de tunge tankene. Det kan hjelpe å bli hørt. Erfaringer fra tidligere "deppetråder" har vært god. Men for at tråden skal kunne hjelpe, må takhøyden for å slippe fri de tunge tankene være stor. Trå forsiktig når du gir råd. Si så mye du vil når du føler for å ytre at det er tungt.

Det er mye som er vanskelig. Bare det å innrømme at man sliter er vanskelig. Ingen fortjener å få slengt negativitet etter seg når man innrømmer at alt ikke er ok. Det som for noen er en bagatell kan være helt uutholdelig og uløselig for andre - ha såpass forståelse at du holder negative og nedlatende kommentarer for deg selv.

Gjesteposting er lov, men ha retningslinjene i bakhodet. "Innlegg ved bruk av gjestefunksjonen skal være av den grad sensitiv og alvorlig art at man ikke ønsker å få slike personopplysninger knyttet til sin person på forumet." Misbruk ikke gjestefunksjonen - bruk den til å gjøre det lettere å lufte tankene her i tråden.

Tråden ligger i "helse" og innleggene skal derfor følge standaren for kategorien, altså, det vil forkomme nulltorrense på spam og hetsing av person på hviken som helst måte. At den ligger under helse medfører også en viss seriøsitet, denne tråden er forbeholdt tunge tanker - er du irritert på at bussen kom for seint, fordi du tapte i et dumt spill, eller fordi du fikk en dårlig karakter på skolen - så er ikke dette rett tråd. Tråden for slike frustrasjoner finner du her: Ting som irriterer så grenseløst!

Noen ofte brukte forkortelser i tråden:
DPS - distriktspsykiatrisk senter.
BUP - barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (mer info her)

Hvordan skal man hjelpe?

Det viktigste er å lytte. Tunge tanker kan bli litt lettere å bære av å bli delt. Møt brukere som sliter med forståelse. Husk at de enkle løsningene er blitt prøvd før, og de fungerer ikke. Bagatelliser ikke psykiske problemer, om du ikke forstår problemstillingen, så len deg tilbake og observer istedet for å komme med negativt ladede råd og pushing. Det fins folk her på forumet med forståelse for det meste, som vi alle kan lære mye av.

Ha forståelse for at velmente råd kan slå negativt ut - og unngå oppramsinger av enkle råd og løsninger. Det hjelper ikke å ramse opp en lang løsning for problemet om det som brukeren egentlig trenger er hjelp på det første steget til forbedring. Man blir ikke kurert over natten når det er snakk om mentale problemer - det tar tid, og hvert steg kan være vanskelig. Selv om du blir i bedre humør av f.eks en liste med 15 fantastiske ting i verden, eller et vidunderlig stykke musikk - men slike ting fungerer ikke for en person som er virkelig deprimert.

Et relevant moderatorsitat om det med negativitet og pushing:

Det er helt lov å mene at negativitet og pushing er eneste rette måten å hjelpe folk med en type problemer. MEN DET SKAL IKKE POSTES I DENNE TRÅDEN - DEPPETRÅDEN HAR EGNE PREMISSER SOM -SKAL- FØLGES. Har man et problem med dette, så ta det opp med meg på PM.

Selvmord
Krisehjelpmenyen til nasjonalt senter for selvmordsforskning og forebygging.Knallgod linke, med informasjon om hvordan du bør gå fram om du selv sliter med selvmordstanker eller er bekymret for en venn.

Akutt Selvmordsfare:

Ta kontakt med fastlege, lokalt legesenter eller legevakt.
Tlf.nr: Ring 1880 eller søk på www.gulesider.no, søkeord: legevakt og sted/kommunenavn

Sitat fra linken ovenfor. Dette er så viktig at det får et eget punkt.

Hjelpetelefoner/lignende tjenester Det er flere hjelpetelefoner / lignende tjenester som kan hjelpe når man sliter. Se linkene for mer info. Flere av disse har også varianter der du får kontakt skriftlig over nett. For å nevne noen:
Spoiler

Andre aktuelle tråder på forumet:

Trenger du noen å snakke med?
Voldtekt og seksuelle overgrep hos deg eller en av dine nærmeste

Send meg en melding om det er noe i førstepost som mangler, eller har behov for oppdatering.

Dette innlegget har blitt redigert av Jann - Ove: 14. april 2014 - 18:48

• 54

Verden er gal. Bidrar du, eller nyter du bare det fantastiske resultatet?!
Info om tradisjonell barbering - før i tiden brukte ekte menn kniver, ikke billig plast.

#2 TheKims

TheKims

Bruker

• Medlemmer
  • 8 446 innlegg
  •   9. november 2005

Skrevet 8. april 2010 - 01:10

Ser bra ut dette. Men du bør bytte navn siden vi allerede har en tråd med samme navn.
  • 0

CPU/GPU: Intel i7-8700K@5Ghz - Gigabyte Radeon RX Vega 56
MOBO/Ram: Asus Rog Strix Z370 G-Gaming - Corsair Vengeance  DDR4 3000Mhz 16GB
Tastatur, Mus og Skjerm: Corsair K65, Logitech G502 og Acer 35" LED CZ350CK Curved 100Hz

#3 L4r5

L4r5

Forumveileder

• Forumveiledere
  • 25 458 innlegg
  •   28. august 2004

Skrevet 8. april 2010 - 01:15

Tips også om tråden i sugnaturen min.

Denne tråden kan jo kalles v3. Siden det har vært to versjoner før.

Her er litt mer om steder å få hjlp:
Medisinsk nødhjelp: 113

Politi: 112

Kirkens SOS, hele døgnet: telefon 815 33 300

Mental Helses Hjelpetelefon - 810 300 30

Landsforeningen for voldsofre: telefon 22 65 54 35

Nasjonalt ressurssenter for seksuelt misbrukte barn, Munchsgt. 5b, P.b. 6726 St.Olavs plass,
0130 Oslo, tlf. 23 42 81 50, fax 23 42 81 51, info@nrsb.oslo.no http://www.nrsb.oslo.no

Tråd: Trenger du noen å snakke med

Dette innlegget har blitt redigert av L4r5: 8. april 2010 - 01:20

• 5

Please semd help

#4 Hansoen

Hansoen

Bruker

• Medlemmer
  • 8 304 innlegg
  •   7. november 2007

Skrevet 8. april 2010 - 01:23

Flott førstepost Jann-Ove :)

I de siste månedene har ting gått bedre, men rett etter påske følte jeg meg plutselig veldig ensom igjen. Selv om det er godt å dra hjem å treffe de som betyr aller mest for meg virker det som det blir tyngre og tyngre hver gang jeg drar igjen...
  • 0

#5 hernil

hernil

Moderator

• Moderatorer
  • 6 577 innlegg
  •   23. mai 2006

Skrevet 8. april 2010 - 07:30

Denne klistres og den gamle stenges. Hva vi gjør med den angående sletting vil diskuteres internt så får vi se hva vi kommer frem til :)
  • 0

#6 Kanin33

Kanin33

Bruker

• Medlemmer
  • 474 innlegg
  •   9. januar 2008

Skrevet 8. april 2010 - 07:49

Flott Jann Ove. Håper den andre blir slettet, da det er mye sensitiv informasjon ikke alle burde lese. :)
  • 0
There's no Dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark

#7 Stoic

Stoic

Bruker

• Medlemmer
  • 2 303 innlegg
  •   20. november 2007

Skrevet 8. april 2010 - 08:00

Bra at vi endelig fikk en god førstepost med mye viktig info :thumbup:
  • 0

"'Tis but a scratch!"

#8 Jann - Ove

Jann - Ove

Bruker

• Medlemmer
  • 6 607 innlegg
  •   30. september 2004

Skrevet 8. april 2010 - 08:20

Deppetråden - sletting av den gamle? <- har startet en egen tilbakemeldingstråd anngående det å slette den gamle tråden. (+ en ide jeg har anngående framtiden til den nye tråden.)
  • 0

Info om tradisjonell barbering - før i tiden brukte ekte menn kniver, ikke billig plast.

#9 Solaar

Solaar

Bruker

• Medlemmer
  • 5 297 innlegg
  •   4. juli 2007

Skrevet 8. april 2010 - 08:37

Den andre tråden ble for lang og uoversiktlig for meg så da kan jeg prøve å følge med her fra starten av. *Mine innlegg*
  • 0
Not better - just arrogant.

#10 Puke Nukem

Puke Nukem

Bruker

• Medlemmer
  • 1 749 innlegg
  •   8. juli 2007

Skrevet 8. april 2010 - 10:46

Jeg tror det flipper for meg snart.... Mangelen på søvn tar kenkken på meg :(
  • 0

Hmm, signatur? Hva skal man med det?

#11 L4r5

L4r5

Forumveileder

• Forumveiledere
  • 25 458 innlegg
  •   28. august 2004

Skrevet 8. april 2010 - 10:52

Prøvd å snakke med legen din om noe å sove på?
  • 0

Please semd help

#12 innard

innard

Bruker

• Medlemmer
  • 210 innlegg
  •   20. desember 2007

Skrevet 8. april 2010 - 10:53

Jeg har funnet en trøst i stillheten. Jeg har skaffet meg en hobby! Livet er fremdeles tungt som faen, men jeg har funnet ut at bare jeg gjør noe jeg liker, noe som gir meg glede. Jo, da glemmer jeg for en skakket stund all jævligheten som har opparbeidet seg i mitt mørke sinn. Og jo mer jeg holder på med det jeg setter pris på, jo mer glemmer jeg og distanserer jeg meg fra det som plager meg. Noen dager virker deppingen totalt fraværende, som et fordums gufs fra den evige glemsel. Jeg kan til og med smile og le igjen! ;)
  • 1
When there is no more room in hell, the dead will walk the earth.

#13 Kanin33

Kanin33

Bruker

• Medlemmer
  • 474 innlegg
  •   9. januar 2008

Skrevet 8. april 2010 - 10:55

Hva slags hobby har du fått deg? Tror en hobby er veldig viktig. Selv har jeg 5 kaniner og driver med kaninhopping ( :blush: ), og det gjør at hvis noe er vanskelig kan jeg komme litt bort fra det. :)
  • 0

#14 Puke Nukem

Puke Nukem

Bruker

• Medlemmer
  • 1 749 innlegg
  •   8. juli 2007

Skrevet 8. april 2010 - 11:01

Nope, er ikke noe stor fan av alle disse kjemikaliene som de putter i folk!
  • 0

Hmm, signatur? Hva skal man med det?

#15 Kanin33

Kanin33

Bruker

• Medlemmer
  • 474 innlegg
  •   9. januar 2008

Skrevet 8. april 2010 - 11:03

En tur til legen skader ikke. :) Hvor gammel er du?
  • 0

#16 Niqābninja

Niqābninja

Bruker

• Medlemmer
  • 4 879 innlegg
  •   3. juli 2006

Skrevet 8. april 2010 - 11:21

Søvn er viktig. Om du ikke vil ha piller, syns jeg du skal se etter andre løsninger.
Jeg er sikker på at sovepiller til tider har vært livreddende for meg.
  • 0

#17 L4r5

L4r5

Forumveileder

• Forumveiledere
  • 25 458 innlegg
  •   28. august 2004

Skrevet 8. april 2010 - 11:23

Den har jeg full forståelse for. Men jeg har god erfaring med akkurat det å få noe å sove på når jeg sliter som verst med søvnen. Ikke noe fast altså, men for en kort periode akkurat da så kan f.eks. Imovane være en kjempeflott hjelp.
  • 0

Please semd help

#18 Deadringer

Deadringer

Bruker

• Medlemmer
  • 13 152 innlegg
  •   18. september 2004

Skrevet 8. april 2010 - 12:13

Bra åpningsinnlegg.
  • 0

Øl, potetgull og rock!

#19 Cortinarius rubellus

Cortinarius rubellus

Bruker

• Medlemmer
  • 14 319 innlegg
  •   11. juli 2005

Skrevet 8. april 2010 - 12:44

Hva slags hobby har du fått deg? Tror en hobby er veldig viktig. Selv har jeg 5 kaniner og driver med kaninhopping ( :blush: ), og det gjør at hvis noe er vanskelig kan jeg komme litt bort fra det. :)

Pluss innlegget fra Innard( utrolig bra du har funnet noe som gjør at du får koblet ut litt, og ikke minst at du klarer å le igjen ), det om å ha en hobby :thumbup:
Det er utrolig viktig og ha noe å gjøre, hvis ikke gjøre, kope med ihvertfall. Man trenger noe og gi kroppen\hjernen fri eller en liten pause.

9001. Har du prøvd te som skal hjelpe på søvnen siden du ikke har lyst til og ta piller? Er viktig at du prøver noe for søvn er ufattelig viktig for hjernen og kroppen..og generelt:)

JO: Flott start :new_woot:

Dette innlegget har blitt redigert av Amanita Muscaria: 8. april 2010 - 12:48

• 0

#20 Jann - Ove

Jann - Ove

Bruker

• Medlemmer
  • 6 607 innlegg
  •   30. september 2004

Skrevet 8. april 2010 - 12:45

Kanin33: det er noe spesielt med dyr. De tar deg for den du er, og har ikke noe imot at man er lite pratsom, det er nok at man er tilstede.
  • 0

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere