Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Voldtekt og seksuelle overgrep hos deg eller en av dine nærmeste


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget meget bra tråd L4r5. Dette er noe alle bør ha i bakhodet, uansett om man er offer eller gjerningsperson.

 

Kansje akkurat noen historier eller ord her vil få, om ikke alle men kansje noen overgripere til å tenke seg om flere ganger før det setter arr i sjelen hos sitt neste offer.

 

 

 

Jeg kjente en veldig hyggelig fyr når jeg gikk på u-skolen. han var 23 år og hadde flere venner i samme alder som vi brukte og feste med

 

En helg skjedde det noe som aldri skulle skjedd. En voldtekt av ei ung jente som ikke hadde fylt 16 år engang.

Jeg holdt meg nøytral for jeg ville ikke begynne og ta noe side, ganske enkelt pga av at jeg ikke vist alle detaljer rundt det som skjedde mellom de to den kvelden. Jeg kjente han bedre en henne. Men ta noe side ville jeg ikke

 

Sist gang jeg så denne fyren er for mange mange år siden, jeg hilser ikke.Vet ikke hvorfor

 

Jeg har ingen peiling på hvilket smertehelvete hun gikk igjenom alle disse årene i ettertid, ettersom jeg ikke kjente henne. men kan tenke meg det var forferdelig tøft.

 

 

Med denne historien vil jeg bare dele en av mange skjebner. Jeg synes fortsatt det er forferdelig at det gikk som det gikk med denne jenta

 

en historie i tredjeperson. Merkelig og observere slikt på sidelinjen

 

 

Edit:

 

Jeg la til noen ord til

Endret av Shanicky
Lenke til kommentar

Voldtekt er forferdelige saker. Da jeg var 15 år gammel, var jeg sammen med min aller første kjæreste, på 14 år. Dette var da et avstandsforhold, jeg i Vesterålen og hun sør for Bodø, i Meløy kommune. En helg satt jeg og skrev meldinger til henne som vanlig (vi sendte en god del meldinger da), virket hun litt fraværende, og la ikke så mye energi i meldingene som jeg var vant til.

 

Jeg spurte om noe var galt, og da fortalte hun meg at hun hadde blitt voldtatt kvelden før. Fy faen så sint jeg ble, ikke på henne, men på det svinet som hadde rørt jenta mi. Jeg er glad for at jeg var alene da, ellers hadde jeg slått noen i hjel...

 

Men det verste var ikke det, det var at jeg ikke hadde noen mulighet for å være der og støtte henne. Det var tungt for oss begge, og jeg håper inderlig at jeg aldri opplever noe slikt igjen.

Lenke til kommentar
noe alle burde få meg seg voldtekt er noe drit

Det er så absolutt sant. Men selv om ingen tror det kommer til å skje dem selv så er det viktig å vite hva man kan forvente seg om det skjer en selv eller noen i umiddelbar nærhet.

Da kan man være forberedt og da blir det lettere å takle det om man skulle være så uheldig at det faktisk skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eks-kjæresten min ble dopet ned og voldtatt.

Hun var på byen med to andre venninner, og de kom bort fra hverandre. De hadde alle tenkt å overnatte hos eksen min, men hun kom aldri hjem. Det siste hun hadde sagt på tlf (ca 1 - halv 2 om natta) var at noen utlendinger presset i henne piller. Dette fikk jeg vite ca. i dag tidlig, av den ene venninnen. Jeg ringte politiet og fortalte hva jeg visste. De sa de skulle forsøke å finne henne.

 

(Senere kom jeg på at de ikke ba meg beskrive hvordan hun så ut eller hvordan hun var kledd. Jeg kan ikke skjønne at de ikke spurte, og at jeg ikke kom på å si dette selv)

 

----

Dette hadde også skjedd den natta:

 

Ca. midnatt ringte eksen min og spurte om jeg kunne hente henne. Hun satt på en burgersjappe og gråt... Hun var full og omtåket, og ville hjem... Hun klarte å identifisere hvor hun var, og sa at hun var redd for å gå ut, for hun kjenner ikke særlig til Jeg sa at jeg skulle hente henne og la på.

 

Jeg gjorde meg klar til å dra, men så kom jeg på at bilen min manglet registreringsskiltet foran. Faren min hadde lånt bilen på lørdag, og noen hadde bulket borti fronten, slik at skiltet datt av. Jeg var redd for å få trøbbel med politiet, og håpet på at jeg kunne unngå å kjøre inn til Oslo sentrum, der det ville "kry" av politi. Så jeg ringte tilbake og spurte om hun kunne prøve å få tak i venninnene sine først. Hun sa ja. Jeg spurte om hun ikke trengte å bli hentet allikevel, og hun svarte at det gikk greit... Jeg sa også at hun kunne ringe hvis det var noe... Det siste jeg sa var "ok" og "ta vare på deg selv". Det siste hun sa til meg var "glad i deg".

 

----

 

 

Jeg slet med å sove, men jeg forsøkte å overbevise meg om at hun var sammen med venninnene sine.

 

----

 

Etter å ha snakket med venninnen hennes i dag tidlig ble jeg nesten slått ut... Hun hadde altså klart å havne sammen med noen utlendinger som stappet i henne piller... Jeg forsøkte å ringte henne, men mobilen var avslått. Jeg fortsatte å ringe, men intet svar... Slik fortsatte det i flere timer, til ca. kl 12-13, da hun endelig ringte meg... Hun sto ute og var kald og omtåket etter å ha fått i seg masse piller. Jeg spurte om de hadde vært slemme mot henne. Det hadde de... Hun hadde ringt politiet i natt og grått, men de ville ikke ta henne alvorlig...

 

Jeg skrev ned gateaddressen, og ringte politiet igjen. Det var samme person jeg hadde snakket med tidligere, og jeg ba dem sende ned folk med det samme, for hun var like ved leiligheten der hun var blitt dopet ned.

 

Noen minutter senere fikk jeg tak i henne igjen, og hun sa at politiet var til stede.

 

En time senere fikk jeg en tekstmelding fra henne om at hun bare ville hjem, men at de tok mye tester osv...

 

---

 

Jeg har hundre spørsmål i hodet mitt...

 

- Hvordan går det med henne?

- Hun husket ikke hva som skjedde... Hva skjedde egentlig? Hvor mange var det i leiligheten og hva gjorde de med henne?

- Vil hun tørre å anmelde dem, dersom testene viser at de voldtok henne?

- Vil hun slite med dette resten av livet, slik jeg har lest at mange kvinner gjør ifølge psykologibøkene på studiet mitt?

- Vil forsvareren gjøre en så god jobb at hun taper saken, og at hun må betale saksomkostningene og advokatutgiftene til de drittsekkene som dopet henne ned og misbrukte henne?

- Hvordan kan folk være så jævla skada at de doper ned jenter for deretter å voldta dem?

- Forjener slike mennesker livets rett?

 

- Hvorfor tok ikke politiet samtalen med henne alvorlig? Hvorfor ville de ikke komme og hjelpe henne da hun gråt og sa hun trengte hjelp?

 

-Og ikke minst... Om jeg bare hadde gitt FAEN i å bekymre meg om noen tusenlapper i bot, ville alt dette da vært unngått? Hvorfor i helvete var jeg så redd for å bli tatt av politiet fordi registreringsskiltet foran hadde falt av, og nå lå i bagasjerommet? Hadde jeg dratt med det samme jeg sa jeg skulle det, så hadde dette kanskje vært unngått...

 

 

Eksen min har tidligere slitt med mye depresjon og angst. Hun har flere sår på armene etter selvskading. Den tiden vi var sammen steg selvtilliten hennes mye. Hun fikk flere nye venner, og koste seg på skole og deltidsjobb. For noen uker siden begynte hun i en fulltidsjobb som hun stortrives i.

 

Så skjedde dette...

 

Verden er full av drittsekker

 

edit: har gjort teksten mer anonym

Endret av Legen_er_inne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fin tråd Lars! Synd at du ikke ble moderator, vel, i denne omgangen da.

 

Kanskje ta med en link til "samtalepartner"-tråden. Du er vel faktisk en av de frivillige som har meldt seg på der?

:)

Lenke til kommentar
Fin tråd Lars! Synd at du ikke ble moderator, vel, i denne omgangen da.

 

Kanskje ta med en link til "samtalepartner"-tråden. Du er vel faktisk en av de frivillige som har meldt seg på der?

:)

Takk.

Jeg skal legge inn den linken ;)

Ja jeg er en av de frivillige der.

 

 

Jeg fikk nettopp medling av henne. Hun var blitt voldtatt og hadde sår. Politiet hadde tatt drittsekken som gjorde det, og skal ransake leiligheten. De oppfordrer henne til å anmelde ham, men hun har ikke lyst til å gjøre det, fordi han truet med å drepe henne... De sa at saken er såpass alvorlig at han kan få 18 års fengsel, men det er nok bare tull. Det blir vel noen måneder før dritten er fri igjen, dersom hun tørr å anmelde...

 

HELVETE at jeg ikke hentet henne da jeg hadde muligheten!

Du må ikke tenke på hva du kunne og burde og skulle ha gjort. Slikt hjelper ikke i det hele tatt. Dette er IKKE din skyld. Det er den drittsekken som voldtok henne sin skyld.

Det er veldig vanlig for pårørende å slite med skyldfølelse etter voldtekter, men det er som sagt ikke din skyld på noen måte.

Jeg håper hun anmelder det tross truslene.

 

Når det gjelder hvorfor politiet ikke reagerte tidligere så kan det være fordi, som du sier, hun ble dopet ned. Politiet får en telefon fra en ruset og hysterisk jente og da er det ikke bestandig de tar det seriøst med en gang dessverre. Dette er ikke noe nytt.

 

Det virker som om hun har en god sak siden hun dro til legevakten og de fant både sår og tok "tester". Håper virkelig denne drittsekken blir dømt.

 

Det beste du kan gjøre nå er å ikke tenke på hva du KUNNE ha gjort. Du hadde ingen forutsetninger for å tro at hun var i ferd med, eller hadde blitt voldtatt.

Vær der for henne og støtt henne. Hun kommer garantert til å slite med dette. Det kan hende hun prøver å "skyve deg vekk", men ikke la dette stoppe deg. Jeg tror det er verre om du ikke er der. Når det er sagt så skal jeg også nevne at du ikke bør bli for "varsom" og behandle henne på en helt annen måte heller. Når man har vært gjennom en traumatisk opplevelse som dette så ønsker man ofte bare at ting skal gå tilbake til det "normale". Hun er fortsatt den samme jenta som hun var for et døgn siden. Husk det...

 

edit: Fikk nesten tårer i øynene av historien du kom med. Slikt er tungt å lese om.

Endret av L4r5
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal jeg gjøre.

 

Det står om saken i mange av avisene, noe som sjokkerte eksen min da hun fant det ut. Hun syntes det var sykt at media fikk rede på hva som hedde skjedd bare ca. én time etter at hun hadde kontaktet politiet. Jeg antar mediene har tilgang til politiradioer eller lignende? Politiet hadde i hvert fall pågrepet noen afrikanere...

 

Eksen min har flere legetimer o.l. i tiden fremover. Hun tok masse tester hos legevakten, og mange av dem var ganske så "nedverdigende" for å si det sånn, uten at jeg bør gå i detaljer på akkurat det. Hun fikk også fått haugevis av medisiner og vaksiner, blant annet mot HIV/Aids. Det siste der er jo litt skummelt...

 

Da jeg hentet henne på legevakten virket hun fraværende, sannsynligvis preget av sjokk e.l.

Endret av Legen_er_inne
Lenke til kommentar

Ja, de undersøkelsene og testene de tar på legevakten kan oppleves veldig nedverdigende. Nettopp derfor anbefalte jeg også at man har med en god venn/støttespiller når man er på legevakta.

Noen mener at de undersøkelsene tilogmed oppleves som et nytt "overgrep", men det er nødvendig. Ikke la deg skremme av medisinene hun har fått. Det er ytterst sjeldent at voldtekt fører til HIV-smitte, men man kan aldri være sikker. Derfor kjører de på med alt de har for sikkerhets skyld. Det er mer vanlig med klamydia og andre mer lettkurerbare sykdommer.

Det siste burde ikke bli noe problem nå siden hun har fått medisiner.

 

De neste dagene for henne er viktig nå. Sørg for å være der så mye du kan. Mange har lett for å isolere seg. Og det er DA angsten setter inn. Du kan gjerne snakke med henne om hva som har skjedd, men ikke tving henne til det. Få henne med på ting. Se en film, ta henne med på en kopp kaffe på kafe. Noe slikt. La henne vite at du er der og at hun ikke er alene med tankene sine.

 

Det POSITIVE er at hun nå er fanget opp av systemet og kan få god oppfølging videre av det "proffesjonelle" systemet. Det er viktig å bruke de ressurser som er tilgjengelig. Fastlege kan gi henvisning til psykolog og også "akuttpsyiatrisk team" på ditt lokale sykehus. Det er ingen skam å dra dit. De er bare til for å hjelpe folk med en gan, slik at de slipper å stå i månedslange køer for ordinær behandling.

 

Som sagt de neste dagene er viktige nå. La henne være minst mulig alene. Prøv å hjelpe henne inn i en mer normale rutine så fort som mulig. Med det mener jeg ikke at hun skal på jobb i løpet av et par dager, men at hun kommer seg ut, ikke blir sittende alene, og gjør noe hele tiden.

 

Stå på! Du virker som en god støttespiller for henne.

 

 

Må nevnes at jeg ikke har noen utdanning innen feltet, men jeg har erfaring som pårørende.

 

Så forresten på VG.no i går at de skrev om saken (tror det var den hvertfall)

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legen er inne: Mangler du skilt, men bilen er registrert, eu godkjent osv får du enten en advarsel eller bot på 2000 kr. Det du kunne gjort er å lagt skiltet på dashbordet så det syntes utenfra.

 

Synd med veninna di, selvfølgelig var det utlendinger..

Jeg hadde definitivt anmeldt de horebukkene

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...