Gå til innhold

Deppetråden - sletting av den gamle?


Anbefalte innlegg

Deppetråden er i særstilling på helseforumet. Den er lang, og problemene som deles er av en art som ikke har nytte for andre enn de som sliter, der og da. Av dens natur blir det heller aldri en rød tråd det er mulig å følge.

 

I retningslinjene står det skrevet slik: "Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget." Men er dette nøye i en tråd der konteksten i ettertid ikke har verdi for utenforstående, og er ubehagelig for de det gjelder? Det forekommer ofte bortredigering av innhold i deppetråden, uten at det skader trådens funksjon. Man drukner i mengden - men om noen med dårlige intensjoner vil, så er det mulig å dra fram gamle problemer for enkeltbrukere.

 

Det er kansje en utopi; men jeg kunne tenkt meg at deppetråden hadde begrenset levetid, og begrenset søkbarhet. Terskelen for å søke hjelp i tråden ville vært større, og det å vite at det man skriver ikke blir stående for all fremtid kan være positivt siden deppetrådens primærfunksjon er å være et lavterskeltilbud for å klare å åpne seg litt om tunge tanker. Si at man f.eks sletter innlegg som er gamlere enn 6 måneder + lager et unntak for søkemotorer ved å benytte robots.txt - søkemotoren her på forumet plukker ikke bort bortredigert innhold, men det kan ligge igjen i eksterne søkemotorer i lang tid etterpå - samtidig som man i enkelte tilfeller ikke selv kan redigere bort sensitiv info når det blir sitert av andre brukere.

 

Flere faste brukere ytret ønske om å virkelig starte på blanke ark når den deppetråden v3 ble opprettet nå. Jeg lanserer nå tanken om å dra det enda litt lenger, samtidig som jeg også vil høre hva andre syns om det å slette den gamle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt innlegg i deppetråden bør ha begrenset levetid hører jeg gjerne fra dere om. Ankepunktet er at det ikke bare er deppe-poster som forsvinner, mange gode brukere har lagt ned betydelig innsats i gode råd og betraktninger, og kanskje kan disse være til hjelp for en som leser tråden senere. Dersom vi innfører begrenset levetid kan det ha en innflytelse på folks svar-vilje.

 

Det er korrekt at reglene ikke tillater at man redigerer vekk innlegg uten videre. Men vi vil aldri nekte en bruker å slette sensitiv informasjon dersom han/hun kontakter oss om det. Det gjelder i prinsippet gjestepostere også, de kan sende en epost til [email protected] og be om å få slikt slettet. Slike eposter behandles av en eller to administratorer, og vil ikke bli oppbevart eller knyttet mot en bruker.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er åpen for å la den stå. Men om enkeltpersoner ønsker å slette sine innlegg i den tråden synes jeg de skal få ønsket sitt oppfyllt.

Støtter denne.

Kanskje fordi det er irrelevant for meg om mine innlegg blir med i en stor sletting, eller om kun mine innlegg slettes (men pga siteringer, så kan det hende andre tviholder på mine innlegg).

Nei, fjern hele sullamitten.

Lenke til kommentar

NB: Dette skrives av meg som bruker, ikke moderator.

 

Vi har da allerede rutiner for at enkeltpersoner som ønsker det kan få sine innlegg slettet. Det å slette en hel tråd er meget drastisk, jeg har feks mange mange innlegg der jeg overhodet ikke vil ha fjernet.

 

Så jeg synes det blir feil å slette slik. La heller de medlemmene som ønsker få fjernet innlegg :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...