Gå til innhold

Test: Corsair Flash Voyager Mini 32 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pris pr GB er jo i samme område som SSDer, med mindre man TRENGER å drasse med seg 32GB med data, størrelsen er nødt til å være så liten, og overføringshastigheten ikke er spesielt viktig er ikke dette et veldig relevant produkt. I de fleste tilfeller vil 4/8/16GB versonene av Kingston Datatraveler mini slim være bedre der man krever liten formfaktor, og om man trenger kapasitet kan en SSD-lignende løsning levere mye bedre ytelse når man har med seg store mengder data om man aksepterer noe større formfaktor.

Lenke til kommentar

Har hatt denne siden den kom ut, og kan bemerke et par ting:

 

- Den er genialt liten til antall GB å være, og mye mindre enn alt annet som henger på nøkkelknippen.

 

- Den er drygent treg. Men som "nødlagring" så er det greit nok (hvis man plutselig skal kopiere et par dvd'er med hjem fra en kompis eller lignende).

Lenke til kommentar
Pris pr GB er jo i samme område som SSDer, med mindre man TRENGER å drasse med seg 32GB med data, størrelsen er nødt til å være så liten, og overføringshastigheten ikke er spesielt viktig er ikke dette et veldig relevant produkt. I de fleste tilfeller vil 4/8/16GB versonene av Kingston Datatraveler mini slim være bedre der man krever liten formfaktor, og om man trenger kapasitet kan en SSD-lignende løsning levere mye bedre ytelse når man har med seg store mengder data om man aksepterer noe større formfaktor.

Her bommer du fullstendig, ved å sammenligne mot en ssd. Meningen med slike små minnepenner er først og fremst å ha en liten dings å ta med seg data på, og denne tar ikke nevneverdig plass på nøkkelknippet. Har 16GB varianten på jobben, og den er veldig fin å ha liggende alle mulige servicepacks og installasjonsfiler for forskjellige programmer etc. At den er litt treg spiller egentlig ikke så stor rolle, det er mikrostørrelsen som er den virkelige fordelen med denne.

Med denne hengende på samme nøkkelknippe som bilnøkkelen, så har jeg helt sluttet å glemme den igjen ute hos kunder :)

Lenke til kommentar
Her bommer du fullstendig, ved å sammenligne mot en ssd. Meningen med slike små minnepenner er først og fremst å ha en liten dings å ta med seg data på, og denne tar ikke nevneverdig plass på nøkkelknippet. Har 16GB varianten på jobben, og den er veldig fin å ha liggende alle mulige servicepacks og installasjonsfiler for forskjellige programmer etc. At den er litt treg spiller egentlig ikke så stor rolle, det er mikrostørrelsen som er den virkelige fordelen med denne.

Med denne hengende på samme nøkkelknippe som bilnøkkelen, så har jeg helt sluttet å glemme den igjen ute hos kunder :)

Jeg tror du misforstod hva jeg prøvde å si.

Jeg forstår godt nytten av små formfaktor minnepenner. Jeg har selv en Kingston Datatraveler Mini Slim 8GB, og kjøpte slike til de andre i familien min i julegave i 2008. Med en sånn på nøkkelknippet har man alltid mulighet til å ha med seg diverse ting som du sier, og man kan ta med seg ting fra folk man er på besøk hos.

 

Det jeg stiller spørsmålstegn ved er kapasiteten i forhold til pris og ytelse.

Jeg forstår noen få vil ha behov for 32GB på nøkkelknippet (admins?), men 32GB er VELDIG mye plass til slike småting man drasser med seg. I laptoppen min har jeg 25GiB for øyeblikket til windows, hel programpakke, et par spill, noen tusen sanger, og fortsatt har jeg 3-4GB ledig. (25GiB fra en delvis partisjonert Vertex 30GB SSD)

Når man kommer opp i slike lagringskapasiteter skal man gjerne flytte større mengder data, og da blir ytelsen igjen et interresant poeng, spesielt sett mot ytelse. Med en ekstern SSD på størrelse med en mobiltelefon eller litt mindre, f.eks. Supertalent RaidDrive USB3 95x34x15.4 mm, kan man få 200-300MB/s overføringshastighet i grovt samme prisramme. (den kommer i 32-128GB). Om man sammenligner Flash Voyager Mini 32GB med RaidDrive 32GB vil det fort kommer fram at man betaler en VELDIG dyr pris for størrelsen på flash voyager mini.

 

Jeg kommer til å vente med innkjøp av ny minnepenn til vi ser USB3.0 / eSATA minnepenner med full ONFI 2.x støtte (100MB/s+ pr flash chip). Med en liten innsats i kontrolleren kan man lage en minnepenn som får plass på nøkkelringen, har 8-32GB kapasitet, og yter 50-200MB/s både les og skriv, og klarer 5000+ IOPS både tilfeldig les og skriv. Jeg forventer å se noe slikt (annonsert) rundt sommerferien, muligens noe over om produsentene somler.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Har nettopp byttet fra Flash Voyager GT 16GB --> Flash Voyager Mini 4GB --> Survivor GT 32GB --> Flash Voyager Mini 32GB

 

Min Flash Voyager GT 16GB var trofast lenge, men ble grisetreig etter hvert og ble erstattet med en Flash Voyager Mini 4GB som jeg hadde midlertidig fra jobb..

 

Til slutt investerte jeg i en Survivor GT 32GB som virket robust, solid og i tillegg rask!

Men denne tar jo alt for stor plass og er vannvittig kronglete når du må skru av den beskyttende metalgreia rundt hver eneste gang, og for ikke å snakke om at hvis du klarer å rote bort den så er du jo ganske så fucked, akkurat som Flash Voyager GT lett ender opp med knekt USB kontakt når du har mistet hetta til den, noe jeg mistet ganske så fort!

 

Til min store fortvilelse så ble Survivor GT faktisk ødelagt før det hadde gått 1.5mnd, jeg skulle bare ta den ut av USB kontakten på jobb og da ble faktisk hele PCB revet ut av hele greia? Altså der USB-porten sitter hang igjen i USB-porten, inkludert PCB mens resten ble med hånden min? Merkeligste jeg har sett og dette med den mest solide minnepennen til Corsair?

 

 

Nå er jeg over på Flash Voyager Mini 32GB, og den er helt perfekt, den er liten og lett å ha med å gjøre!

Har den med meg overalt på nøkkelknipe, og det er ingen sak og ta den av for å bruke den, så jeg har diverse Windows image, drivere og alt jeg trenger til nødstilfeller osv liggende på den til en hver tid, kommer det noen oppdatert / ny driver, så er det bare å laste ned og legge den inn på pennen!

 

Den kunne kanskje vært hakket raskere, men bryr meg fint lite når den er så praktisk i bruk.

Lenke til kommentar
Jeg tror du misforstod hva jeg prøvde å si.

 

 

Jeg forstår godt nytten av små formfaktor minnepenner. Jeg har selv en Kingston Datatraveler Mini Slim 8GB, og kjøpte slike til de andre i familien min i julegave i 2008. Med en sånn på nøkkelknippet har man alltid mulighet til å ha med seg diverse ting som du sier, og man kan ta med seg ting fra folk man er på besøk hos.

 

Det jeg stiller spørsmålstegn ved er kapasiteten i forhold til pris og ytelse.

Jeg forstår noen få vil ha behov for 32GB på nøkkelknippet (admins?), men 32GB er VELDIG mye plass til slike småting man drasser med seg. I laptoppen min har jeg 25GiB for øyeblikket til windows, hel programpakke, et par spill, noen tusen sanger, og fortsatt har jeg 3-4GB ledig. (25GiB fra en delvis partisjonert Vertex 30GB SSD)

Når man kommer opp i slike lagringskapasiteter skal man gjerne flytte større mengder data, og da blir ytelsen igjen et interresant poeng, spesielt sett mot ytelse. Med en ekstern SSD på størrelse med en mobiltelefon eller litt mindre, f.eks. Supertalent RaidDrive USB3 95x34x15.4 mm, kan man få 200-300MB/s overføringshastighet i grovt samme prisramme. (den kommer i 32-128GB). Om man sammenligner Flash Voyager Mini 32GB med RaidDrive 32GB vil det fort kommer fram at man betaler en VELDIG dyr pris for størrelsen på flash voyager mini.

 

Jeg kommer til å vente med innkjøp av ny minnepenn til vi ser USB3.0 / eSATA minnepenner med full ONFI 2.x støtte (100MB/s+ pr flash chip). Med en liten innsats i kontrolleren kan man lage en minnepenn som får plass på nøkkelringen, har 8-32GB kapasitet, og yter 50-200MB/s både les og skriv, og klarer 5000+ IOPS både tilfeldig les og skriv. Jeg forventer å se noe slikt (annonsert) rundt sommerferien, muligens noe over om produsentene somler.

 

Ok, jeg er helt enig i at den er for dyr og treg, men på lik linje med at noen er villig til å betale mye ekstra for heftige ytelser på bekostning av lagringsplass (SSD kontra HDD), så er andre villige til å betale ekstra for en fysisk liten dings med stor lagringsplass (og jeg er ikke enig i at 32GB er så veldig mye plass :p )

Lenke til kommentar

Ikke til video eller ISO/backup image, men til det meste annet skal det mye til å fylle opp 32GB.

 

Som Stigmatic sier, tror jeg heller jeg hadde gått for en Supertalent Pico enn denne, eventuelt Kingston Datatraveler mini (som jeg har).

 

Jeg har en Corsair Voyager (standard) 16GB, og er ikke fornøyd med byggkvaliteten på den. Denne her minner meg om den, og får meg til å mistenke samme kvalitet.

 

Med utsiktene for tiden som kommer og større utbredelse av SSD og ONFI 2.x standard, samt USB3 og eSATA forventer jeg betraktelig raskere minnepenner til ikke så mye høyere pris i løpet av året.

Lenke til kommentar

Det var jeg som i min tid skrev en veldig surmaga brukertest av denne på prisguide.no. Jeg gav den 1 stjerne (minimum) fordi den ikke er i stand til å fungere på USB-kontakter som ligger vertikalt. Tyngden fra nøkkelknippet er nok til at det blir ukontakt med porten, noe som gjør at produktet er fullstendig ubrukbart for meg. MEN jeg lurer på om jeg kanskje fikk et mandagseksemplar med dårlige kontakter. Kan noen bekrefte/avkrefte denne opplevelsen? takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...