Gå til innhold

Billigere spill i fremtiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spill vil koste mindre og tilby mindre innhold i første omgang, slik at spillere kan utvide med episodisk innhold eller tilleggspakker.

 

Nei, nei, nei! Tillegsspakkar og slikt fekk vi nok av med the sims.

Eg vil mykje helder betale 5-600 kroner for eit komplett og godt gjennomført spel enn å betale 200 kroner for eit spel i 3-4 delar

Lenke til kommentar

Enig. Prisen i seg selv, har aldri vært problemet, det var heller det du fikk (ikke fikk) med spillet for prisen du betaler, som er problemet.

Overprisete spill som bringer lite nytt er ikke det samme som et dyrt spill som bringer inn mye originalt og mye morro.

Om EA sier de skal publisere billigere spill, sier det meg at vi får flere elendige spill fra den kanten. Joda, sikkert et gullkorn her og der, men alt i alt stiller jeg meg meget skeptisk til det.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit at prisen går ned, gjerne ned mot 5 gå 0-100 kr. Det skal også være lett og få tak i og installere pakken. Og gå til en butikk, kjøpe en CD plate, komme hjem, gå gjennom en installasjonsfil og trykke på next next next accept syns jeg ikke er lettvint nok.

 

Bør være veldig få trykk unna fra en PC, så kan de bare trekke penger fra en konto etter at man har satt det opp. Slik som f.eks. på Playstation Store.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er helt greit at prisen går ned, gjerne ned mot 5 gå 0-100 kr. Det skal også være lett og få tak i og installere pakken. Og gå til en butikk, kjøpe en CD plate, komme hjem, gå gjennom en installasjonsfil og trykke på next next next accept syns jeg ikke er lettvint nok.

 

Bør være veldig få trykk unna fra en PC, så kan de bare trekke penger fra en konto etter at man har satt det opp. Slik som f.eks. på Playstation Store.

 

Ja, huff. Snart må vil vel få slutt på å tygge maten vår selv å. Forferdelig tungvint.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Personlig er det det som begrenser min spilling ikke penger men tid.

For meg er episodebaserte spill faktisk et pluss siden jeg fullfører spillet.

Har enda ikke klart å fullføre Mass Effect, og har ikke kjøpt Dragon Age enda fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å spille gjennom det.

De nye Monkey Island spillene derimot er fullført, mye fordi de var episodebaserte. Her gikk det jo ann å kjøpe hele serien for prisen av et normals spill også.

 

Kanskje derfor jeg spiller så mye WoW, siden det er lettvint å spille casual der nå.

Lenke til kommentar

Prisen på spill er ALT for høy...

Men problemet er ikke utviklingen, det er ikke det som koster og sender prisen i taket.

De som skal dø og brenne i helvete for disse prisene og de som er fienden er UTGIVERNE!

Disse burde ha hatt sine kontorer skutt i fillebiter daglig slik at de konket og gikk under, da hadde vi fått billigere priser og bedre distribusjonsmodeller, det er de som holder oss tilbake.

Lenke til kommentar

" Spill vil koste mindre og tilby mindre innhold i første omgang, slik at spillere kan utvide med episodisk innhold eller tilleggspakker."

Hvilket betyr det motsatte av artikkeloverskriften: Spillene blir faktisk dyrere! Billig inngangsbillett, men ikke fullverdig spillopplevelse før man kjøper episoder/tillegg til mer enn prisen av det tradisjonelt ville kostet for et helt spill. Dette er kun fordel for casual-gamers som ikke runder spill, og elendige nyheter for folk som spiller ganske mye.

Lenke til kommentar

Her glemmer du vell noe vesentlig?

 

Greit at kanskje flere ender opp med å kjøpe spillet når det koster 200kr kontra når det koster 499kr, men det kreves jo faktisk over dobbelt så mange solgte titler for å få samme inntjeningen om du plutselig skal begynne å selge spillene til halvpris? Tror salget av spill til blant annet EA går opp med over det dobbelte, selv om de skulle halvert prisene.

 

 

Det handler til syn og sist om å tjene penger dette her, så det vil jo være helt ulogisk å gå for en slik løsning?

Digital distribusjon er vell eneste måten produsentene kan få ned prisene, uten å miste fortjeneste per spill og blir ergo det logisk beste måten å kunne kapre flere kunder på gunstige priser, uten at inntjeningen ikke går ned per solgte spill?

 

Men da må vi jo få standardisert noen skikkelige butikker for dette, nettbutikker som selger spill i Norge burde ha en egen digital del hvor du kan kjøpe spill digital, det burde IKKE være ulemper i form av haugevis med kopibeskyttelser som irriterer kundene og du burde komme en autorisering løsning som knyttes opp mot enkelt personer slik at du ikke får situasjonen hvor din kopi av spillet kun kan brukes på en maskin osv..

 

 

Vi har et halvveis brukanes system i dag iform av Steam, men når 1$ = 1€, samtidig som lokal spilling er helt på jordet via steam, samtidig som det ikke på langt nær er alle spill som er tilgjengelige via Steam så er det veldig begrenset enn så lenge hvert fall.

Lenke til kommentar

Dei aller fleste spel er inkludert i steam. Du kan rekne med at samtlige releases i 2010(dog ikkje alle indie-releases) kjem på steam. Samtidig vil nok fleire utgiverar lansere sine produkt på andre digitale butikkar.

 

Vi er i ein overgangsfase akkurat no, og eg er optimistisk for framtida.

 

Forøvrig er det fleirfoldige gode deals på PC spel, er berre å sjå rundt på nettbutikkar.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Dette er rent piss. Greit spillet kanskje koster halvparten av det det koster i dag, men til gjengjeld må vi betale for en rekke episoder, utvidelser og så videre for å få "hele" spillet. Den totale summen blir dermed raskt minst like dyr som spillet koster i dag.

 

Jeg har ingenting imot DLC, men det må legges til som en ettertanke, ikke før de er halvferdige med selve hovedspillet. Jeg var skeptisk til Dragon Age da jeg fikk med flere DLC'er i spillet, men de har planlagt å gi oss DLC på rekke og rad i lang tid. Hvorfor kunne de ikke ha lagt med alt det der fra starten av i stedet? Det er speiselt irriterende når de er "snille nok" til å gi oss en gratis DLC når vi kjøper spillet. Den eneste grunnen til hvorfor det ikke er med i hovedspillet er for å kunne si de var snille og gav oss DLC gratis. Drittpreik.

Lenke til kommentar

En annen fordel når spillene kjøpes i pakker er at man ikke trenger å kjøpe hele spillet. Kan hende at jeg ikke har tid, eller lyst til å fortsette spillet, og da er det bedre at jeg kun har brukt 100 kr og ikke 500 kr.

 

@LoveAmiga, konsistensen på mat betyr faktisk en god del for prisen. Entrecote og Indrefilet smaker litt likt, men pga indrefilet er mer mørt og man ikke trenger å tygge så mye så koster det mer :p

 

Det er ikke at jeg syns det er FOR mye arbeid å kjøpe spillet, men opplevelsen er bare bedre når alt bare er enkelt.

 

Lurer på om App Store hadde vært like populært om folk måtte gå til en butikk for å kjøpe apps, og innstallere det via et minnekort eller no.

Endret av unwill
Lenke til kommentar

Kun digitaldistribusjon. 300 spenn for ett spill gjennom xbox live nå er helt kurant, men det tar for lang tid før titlene når ut. Nå vet jeg ikke hvordan det er med digital distribusjon på PC (kun stam og cs her i gården), men gi oss ordentlige priser på hardisker til konsollene og kjør REN DIGITAL DISTRIBUSJON. Så kan man heller selge det til 500 spenn på realese, tre måneder senere koster det 300 spenn. For enkelte spill er faktisk verdt de 500 spenna jeg betalte for det, problemet er bare at ganske mange av de kronene gikk til butikken, opptrykk av det fysiske (som jeg ikke ønsker å betale for). Mens enkelte titler synes jeg de bare kunne gitt ut gratis faen.

Lenke til kommentar

Morsomt med alle bedreviterne her på forumet.

Spesielt likte jeg godt han som mente at å selge spill for 200 kroner helt klart var bra, fordi da solgte man flere ergo tjente mer. Hadde det vært så enkelt, tror du ikke bare de hadde gjort det?

Sorry at jeg sier det, men påstanden er HELT på trynet! Samme med dere som mener at utgivere må brenne i helvete. WHAT? Kan ikke spillselskapene konsentrere seg om å lage spill og så kan utgiverne hjelpe dem med markedsføring, distribusjon og slikt som de er gode til? Utgiftene som utviklerne tar for den jobben måtte jo spillselskapene tatt selv uansett. Kanskje ikke fullt så dyrt, men på langt nær like bra for små og nye utviklere hvertfall. Platebransjen hadde aldri overlevd uten plateselskap til å gi ut og promotere platene.. Samme gjelder nok ikke i like stor grad spillbransjen, men utgivere trenger vi. Skulle bare ønske de ble mindre pengegriske, men sånn er verden i 2010.

Lenke til kommentar
Platebransjen hadde aldri overlevd uten plateselskap til å gi ut og promotere platene.. Samme gjelder nok ikke i like stor grad spillbransjen, men utgivere trenger vi. Skulle bare ønske de ble mindre pengegriske, men sånn er verden i 2010.

Platebransjen slik vi kjenner den idag kommer til å dø ut. Og det sier seg jo selv at uten plateselskap ville ikke bransjen overlevd, men det betyr ikke at det de gjør nå er riktig. Å fortsette å pushe fysiske cder, gjøre digital distribusjon vanskelig og overprise musikken sin. Det er i hovedsak de fire store som styrer showet, men indie-labels er også plateselskap, og de gjør ofte mye riktig. De overlever, og de som faktisk har noe kvalitet og tilby lykke. Platebransjen lider av samme problemer som spillbransjen, hvor de pusher mest mulig uten kvalitetssikring.

Lenke til kommentar

Hvis man halverer prisen halverer man ikke inntjeningen, det er en alvorlig misforståelse av alle grunnleggende økonomiske prinsipper! Ha det litt i bakhodet før halvprisargumentasjonen tar helt av her ;)

 

Eks (grov forenkling):

Et spill koster 300 spenn hvorav man tjener 200,- per spill. Halverer man prisen tjener man 50,- per spill og må dermed øke omsetningen med 400% for å ha samme inntjening.

Mest sannsynlig tjener ikke en butikk så mye per spill, så en halvering av pris medfører tap. Det resultere igjen i at innholdet reduseres for at kosten skal bli lavere.

Lenke til kommentar

Stiller meg svært kritisk til dette. Hva med å selge spillet når jeg er ferdig med det? Kan jeg jo bare glemme når det er et nedlastet spill! Fordelen er jo miljøaspektet; det blir jo ikke forurensning fra produksjonen av plasten, og heller ikke noe avfall.

 

De bør i så fall implementere en ordning hvor man kan videreselge rettighetene til et spill, slik at man ikke blir sittende med en (virtuell) haug med gamle spill som man har fullført.

 

Dessuten hater jeg DLC. Følelsen av oppnåelse når jeg har rundet et spill er fullstendig borte, i og med at jeg ikke vet om jeg faktisk har fullført det. Og, som flere andre påpeker, dette er ikke for at vi som forbrukere skal få det bedre, det er selvsagt bare en måte for utgiverne å tjene mer penger på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...