Gå til innhold

Hva er din smerteterskel for pris på et OS?


På din private PC  

528 stemmer

  1. 1. Hva er din smerteterskel for pris på et OS?

    • Jeg kunne betalt over 10000 kr for et godt OS
      2
    • Jeg kunne betalt inntil 10000 kr for et godt OS
      0
    • Jeg kunne betalt inntil 5000 kr for et godt OS
      6
    • Jeg kunne betalt inntil 2500 kr for et godt OS
      64
    • Jeg kunne betalt inntil 1200 kr for et godt OS
      178
    • Jeg kunne betalt inntil 800 kr for et godt OS
      124
    • Jeg kunne betalt inntil 400 kr for et godt OS
      71
    • Jeg kunne betalt inntil 200 kr for et godt OS
      14
    • Jeg kunne betalt inntil 100 kr for et godt OS
      2
    • Ingenting - jeg piratkopierer uansett pris
      32
    • Ingenting - jeg bytter OS til et gratis dersom min favoritt skulle få en pris
      35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svarte 2500,- med modifikasjoner.

 

Jeg kjøper ikke et OS til 2500,- bare for å måtte kjøpe et nytt til samme pris året etter. Om jeg kjøpte Vista og måtte betale full pris for Win7 i år, da hadde jeg følt meg veldig lurt. Oppgradering for en mindre penge er ok, men det er hele tiden en vurdering av pris, ytelse og nye funskjoner.

Lenke til kommentar

Smerteterskelen min går ved 2500.- Men, jeg er vel kommet i den brukergruppen som begynner å kjøpe meg playstation for å spille og heller bruker pc'en til surfing ol. Ser mindre og mindre behov for å "kjøpe" ett OS, i den grad jeg kjøper ett OS, så følger det gjerne med maskinen.... Dvs: OSX Hvis ikke, så greier jeg meg fint med Linux... Bruker win7 til daglig på jobb (er betatester) synes det fungerer flott... Men ser ikke behovet for å betale penger for å kjøre det hjemme (er også blitt så gammel at jeg rett og slett ikke orker å jobbe hue og rævva av meg for å finne en ny crack til pirat xp for hver gang windows bestemmer seg for å endre måten de "tar" pirater på

Lenke til kommentar

Ingenting - Bruker et fritt OS. Operativsystemer er en nødvendighet for å kunne være med i dagens samfunn, og jeg mener de bør være frie og at man ikke MÅ betale for de.

 

Når det er sagt så bruker jeg et par tusen kroner i året på frie OS og programvare.

Lenke til kommentar

svarte 400kr. har ingen ting imot kommersielle OS så lenge spillereglene i markedet følges. har man et skikkelig godt produkt og noenlunde vettug styring på organisasjonern er 400kr/stk iht. mine anslag LANGT på vei nok til å gi god profitt.

 

må selvfølgelig legge til at det OS'et hadde vært langt bedre enn W7 kommer til å bli, noe jeg kan slå fast med sikkerhet uten at jeg har prøvd det engang.

Lenke til kommentar

faktisk sjokkert over hva folk mener W7 kan koste. vitner om total hjernevask og disconnect fra virkeligheten.

 

i alle andre bransjer har vanligvis volum en sammenhen med nivået på prisen. i alle andre databransjer enn operativsystem har kostnadene går NED de siste 30 årene.. unntatt operativsystem. noen som kan tenke seg hvorfor?

 

men på en annen side; det er jo i bransjer der man har konkurranse selvfølgelig. an anselig del av min totalinntekt gjennom skatt og andre ting går til microsoft, enten jeg vil det eller ei.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Inntil 1200, men da vil jeg også ha *hele* OSet. Ikke en "starter edition" eller "home edition".

 

1200 er ikke mye, med tanke på hvor ofte en faktisk bruker det. Jeg betaler jo ofte 500-600 for software som jeg bruker laaaangt i fra så ofte som operativsystemet på PCen min.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

400 kr. Har jeg alltid ment. Et PC-spill koster gjerne 400 kr, og har alltid gjort det.

 

800 kr er for mye, og synes det er rart at flertallet mener at 1200 kr er en bra pris.

 

Hadde Windows XP kosta 400 kr, så hadde jeg gjort denne Windowsversjonen lovlig akkurat nå. På bærbare fulgte det med Windows, så den er grei.

Lenke til kommentar

En drøy tusenlapp - eller la oss si 1200,- synes jeg er en god pris for et OS som ligger i bunnen av alt du gjør på maskinen. Å forvente at det skal være billigere synes jeg nesten grenser til å være frekt.

 

Ser man det i forhold til andre PC-relaterte kostnader (jeg betaler f.eks. 499,- i måneden for bredbånd eller 500 kroner for et spill som varer i 20 timer...) så er det ikke noe å grine over med tanke på at man som regel har et OS i minst 2-3 år før man eventuelt bytter -med andre ord en månedskostnad på under 50 kroner...

 

Jeg tror forresten aldri at mine OS-kostnader har overskredet 10% av det PC'ene mine har kostet - og jeg har aldri hatt noen utpreget dyre PC'er.

Lenke til kommentar
En drøy tusenlapp - eller la oss si 1200,- synes jeg er en god pris for et OS som ligger i bunnen av alt du gjør på maskinen. Å forvente at det skal være billigere synes jeg nesten grenser til å være frekt.

Frekt er nå vel å ta litt hardt i. Folk har svært forskjellig økonomi, også innad i Norge.

 

Ellers så kan man si at det burde være billigere enn f.eks WoW på grunn av at det ligger i bunnen av alt man gjør på maskina. Det er noe alle må ha for å bruke maskina si og dermed er det langt flere som deler på utviklingskostnadene enn f.eks med WoW. (selve CD-en og coveret koster jo "ingenting")

 

Når det er sagt så har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg skal stemme ennå.

Lenke til kommentar
En drøy tusenlapp - eller la oss si 1200,- synes jeg er en god pris for et OS som ligger i bunnen av alt du gjør på maskinen. Å forvente at det skal være billigere synes jeg nesten grenser til å være frekt.

Frekt er nå vel å ta litt hardt i.

Enig, synes tvert imot det er arrogant og ubegrunnet å hevde at det skal koste over 1200 av en eller annen magisk grunn.

 

Ellers så kan man si at det burde være billigere enn f.eks WoW på grunn av at det ligger i bunnen av alt man gjør på maskina.

Også fullstendig idiotisk. Originalitet, kompleksitet og kundemasse har mer å si her. Dersom vi hadde hatt et fungerende marked istedet for forbrytermonopolet microsoft, hadde dette vært åpenbart for alle. Men istedet hersker det en feilinformert misoppfatning av nettopp som du sier - at det bør være mer dyrt fordi de andre programmene TRENGER operativsystem for å kjøre. Skulle man brukt samme argument for hardware-komponenter, hadde det blitt en dyr opplevelse tilslutt. Og det var det faktisk, og det er det ikke lenger - i hardwarebransjen. Prisene på minnebrikker, prosessorer, ekspansjonskort og alt annet - har falt ekstremt de siste 30 årene. I operativsystembransjen har vi derimot microsoft som utbytter monopolet sitt uloglig til å tyne kundene, og prisene går tvert imot opp.

 

Siste sprø påfull er jo disse super-deluxe nuclear edition "versjonene" av Vista som er tatt til et høyere nivå av idiotskap noensinne. Forøvrig et kjent triks i markedsføringsbransjen.

 

Det er noe alle må ha for å bruke maskina si og dermed er det langt flere som deler på utviklingskostnadene enn f.eks med WoW. (selve CD-en og coveret koster jo "ingenting")

Nemlig.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
OS X koster 990 kr, syntes W7 bør koste det samme..

Og nå kan du spørre deg selv, hva er markedsandelene på henholdsvis m$ og apple?

Dersom det hadde vært fungerende konkurranse i Os markedet hadde vi hatt flere aktører som apple som kjempet mot m$, hva tror du prisene hadde blitt da, dersom man ser på nødvendige marginer for å drive lønnsomt med så store kundemasser?

Lenke til kommentar
OS X koster 990 kr, syntes W7 bør koste det samme..

Ikke glem at Apple også tar betalt for sine årvisse oppdateringer da... I løpet av en 3-årsperiode koster dermed OS X langt langt mer enn det Windows gjør. W7 burde dermed koste rundt 3000 kroner for å være like 'billig' som OS X i løpet av en maskins levetid på 3-4 år.

 

Jeg er glad for at jeg slipper unna med ca. en tusenlapp istedet - for 3000 er langt mer enn *jeg* er villig til å betale - det er en av grunnen til at jeg ikke har Mac privat. Men jeg bruker en på jobb daglig da så jeg har ikke noe prinsipielt imot Apple :)

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...