Gå til innhold

Hva er din smerteterskel for pris på et OS?


På din private PC  

528 stemmer

  1. 1. Hva er din smerteterskel for pris på et OS?

    • Jeg kunne betalt over 10000 kr for et godt OS
      2
    • Jeg kunne betalt inntil 10000 kr for et godt OS
      0
    • Jeg kunne betalt inntil 5000 kr for et godt OS
      6
    • Jeg kunne betalt inntil 2500 kr for et godt OS
      64
    • Jeg kunne betalt inntil 1200 kr for et godt OS
      178
    • Jeg kunne betalt inntil 800 kr for et godt OS
      124
    • Jeg kunne betalt inntil 400 kr for et godt OS
      71
    • Jeg kunne betalt inntil 200 kr for et godt OS
      14
    • Jeg kunne betalt inntil 100 kr for et godt OS
      2
    • Ingenting - jeg piratkopierer uansett pris
      32
    • Ingenting - jeg bytter OS til et gratis dersom min favoritt skulle få en pris
      35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det bare meg?

Selvfølgelig er det ikke bare deg.

 

Larry Ellison (Oracle) forklarte det ganske elegant under rettssaken mot m$ rundt tusentallskiftet

 

 

resultatet ble selvfølgelig latterlig liten straff for microsoft.

vi har også flere andre tråder om dette

 

Kommentar: Jon vil ha datamaskin uten operativsystem

 

Samler seg mot Microsoft

 

la oss nå håpe Eu får vann på møllen og rydder opp en gang for alle i dette kriminelle drittselskapet som er en klampe på foten til hele dataalderen.

Lenke til kommentar
Jeg krever ikke å kunne kjøpe Windows til omtrent samme pris som et spill, selvfølgelig er det en helt annen kompleksitet over et operativsystem.

og jeg spør deg også: hva synes du om argumentene for det motsatte som jeg la frem?

Innlegget var ikke ment som noe angrep på tidligere innlegg, men jeg ser ikke helt hvilke argumenter du mener. Kan du gjenta dem? Med "operativsystem" mener jeg ikke bare koden, men også hele apparatet rundt. Poenget mitt var uansett at det er andre ting som har mye mer å si for prisen. Spill og operativsystemer er ikke direkte konkurrenter, så noen veldig sammenheng mellom prisene kan vi heller ikke forvente.

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor godt OSet er. For det utopiske OSet vi bare ser småfragmenter av i dagens OS kunne jeg gjerne betalt mangfoldige tusen for. For dagens OS (ser bort fra enterprise-løsninger hvor support er mesteparten av prisen) ser jeg slik på det:

 

Mac OS X: Priset rimelig. 1000kr for Leopard er hverken dyrt eller billig, men akkurat i proporsjon med kvaliteten på operativsystemet. Likte godt at oppgradering til Snow Leopard bare skal koste $29.

 

Ubuntu og andre GNU/linux: Hadde jeg måẗtet betale for OSet ville nok smertegrensen her ligget på mellom 1000 og 2000. Med andre ord setter jeg her en høyere verdi enn OS X.

 

Windows: Overpriset. OEM-versjonen av Vista Home Premium er fremdeles like dyr som retail-versjonen av Leopard. Begynner en å trekke inn Ultimate-versjonen eller retail-pakninger er prisen direkte syk. I tillegg til at det er dyrere får en også langt mindre for det.

Lenke til kommentar
Jeg krever ikke å kunne kjøpe Windows til omtrent samme pris som et spill, selvfølgelig er det en helt annen kompleksitet over et operativsystem.

og jeg spør deg også: hva synes du om argumentene for det motsatte som jeg la frem?

Innlegget var ikke ment som noe angrep på tidligere innlegg, men jeg ser ikke helt hvilke argumenter du mener. Kan du gjenta dem? Med "operativsystem" mener jeg ikke bare koden, men også hele apparatet rundt. Poenget mitt var uansett at det er andre ting som har mye mer å si for prisen. Spill og operativsystemer er ikke direkte konkurrenter, så noen veldig sammenheng mellom prisene kan vi heller ikke forvente.

Innlegg 16

og 50 & 62

Lenke til kommentar
400 kr. Har jeg alltid ment. Et PC-spill koster gjerne 400 kr, og har alltid gjort det.

 

800 kr er for mye, og synes det er rart at flertallet mener at 1200 kr er en bra pris.

 

Hadde Windows XP kosta 400 kr, så hadde jeg gjort denne Windowsversjonen lovlig akkurat nå. På bærbare fulgte det med Windows, så den er grei.

Må bare si at man ikke kan sammenligne dataspill og OS. OS er et langt større program, og du bruker OSet hundre ganger oftere enn et spill.

Lenke til kommentar
Valgte 800 kr, men da bør det være godt. Bruker frie alternativer til daglig, mest fordi jeg tror på filosofien, men hvis Ubuntu begynte å ta 800 for kanskje en 2 års abonement ville jeg gladlig betalt for det.

 

Så med andre ord så er det ikke prisen som er problemet, men selskapet ;=)

Nei, jeg støtter filosofien, litt forskjell, har ikke noe i mot MS som et selskap, men jeg har noe i mot hvordan de driver selskapet.

Lenke til kommentar
Artig å lese hvor lite peiling en del personer har på FoU-kostnader, og økonomi generelt. Men for all del, lev i drømmeverdenen deres om at et OS som W7 koster 200 kr.

Mange av Microsofts konkurrenter klarer å tilby seriøse OS, med en solid programpakke til både private og bedrifter for lavere priser enn det der, selv med 100 ganger færre kunder å dele FoU-kostnadene på, så det er jo åpenbart ikke teknisk umulig hvis man vil. Man kan jo lure på hvem som lever i en drømmeverden her ;)

Lenke til kommentar
Artig å lese hvor lite peiling en del personer har på FoU-kostnader, og økonomi generelt. Men for all del, lev i drømmeverdenen deres om at et OS som W7 koster 200 kr.

Mange av Microsofts konkurrenter klarer å tilby seriøse OS, med en solid programpakke til både private og bedrifter for lavere priser enn det der, selv med 100 ganger færre kunder å dele FoU-kostnadene på, så det er jo åpenbart ikke teknisk umulig hvis man vil. Man kan jo lure på hvem som lever i en drømmeverden her ;)

 

Hvem klarer å tilby OS med programpakke inkl. support for under 200 kr?

Lenke til kommentar
Artig å lese hvor lite peiling en del personer har på FoU-kostnader, og økonomi generelt. Men for all del, lev i drømmeverdenen deres om at et OS som W7 koster 200 kr.

Mange av Microsofts konkurrenter klarer å tilby seriøse OS, med en solid programpakke til både private og bedrifter for lavere priser enn det der, selv med 100 ganger færre kunder å dele FoU-kostnadene på, så det er jo åpenbart ikke teknisk umulig hvis man vil. Man kan jo lure på hvem som lever i en drømmeverden her ;)

 

Hvem klarer å tilby OS med programpakke inkl. support for under 200 kr?

Når jeg sa økonomi, så regnet jeg med du også har en viss forståelse for konkurranselovgivning? Og hvor latterlig mye mer innovativ og effektiv OS bransjen hadde vært om det ikke var for at m$ i så henseende er kriminell pr. definisjon. Ta antall m$ lisenser på verdensbasis og sammenlign med NØDVENDIGE utviklingskostnader, så ser du at 200kr/stk er MER enn nok.

 

Når det gjelder support, så regner jeg med du vet at OEM verjsoner ikke inkluderer support fra m$, samt at så godt som ingen bruker den ved retail (og det er en god grunn til, som også kommer inn under overnevnte).

Lenke til kommentar

Når vi først begynner med konkurranselovgivning. Husk at de heller ikke har lov til å sette prisen for lavt da.

 

Husk også at det er vi som betaler lisensen til Microsoft som i prinsippet "betaler" for de som har piratkopiert versjon. Piratkopiering ==> Høyere pris

Endret av Brack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...