Gå til innhold

Mange nett-PC-er i retur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De trenger litt større skjerm, ellers er formfaktoren genial. Man kan ta den med seg over alt, noe som gjør at man kan være veldig produktiv tross at man har en liten dings å jobbe på. Veldig hendig til forelesninger hvis du er student. Jeg skulle ønske at skjermen var spent helt ut, slik at det ikke var noen stor ramme rundt den slik de tidlige eee-modellene. Det blir som å jobbe på en game-boy fra 80-tallet.

 

Det at man ikke kan spille HD video på en nett-pc er vel ganske forståelig ettersom at du uansett ikke får plass til så mange piksler på skjermen. Det er ikke akkurat riktig bruksområde. Det er et bare et fåtall som kobler den opp til en større skjerm uansett, slike tester er unødvendige.

Lenke til kommentar

Når man kjøper en nett-PC så sier jo navnet nok i seg selv at den er produsert for å være bra til å surfe på nett og ikke vise HD. det blir jo det samme som hvis du kjøper en bra kalkulator og blir skuffet fordi den ikke kan spille av .mp3 :p

Endret av Ananassaft
Lenke til kommentar

Hadde denne returraten vært pga linuxbaserte OS er det vel egentlig ikke mer enn to leverandører som hadde blitt rammet, Asus og Acer (og til en viss grad Dell, men ikke i Europa). Denne artikkelen snakker om nett-pcer generelt, uavhengig av produsent.

 

Selv jobber jeg i butikk og er veldig klar på dette -ikke- erstatter en fullblods PC til alle kunder som kommer innom for å se på dem. Jeg sørger for å få det godt frem at dette ikke er en spillpc for junior, den er ikke særlig egnet for film, den tåler lite belastning før ting begynner å gå tregt osv. Det ender med at jeg selger nettPC til kanskje 1 av 10 kunder, mens kanskje fem av disse går opp til en vanlig laptop i 5000-kronersklassen, og noen kanskje tar seg en tur i tenkeboksen. Jeg har ikke fått en eneste nettPC jeg har solgt i retur, og også de færreste av maskinene der kunden i stedet velger en vanlig laptop.

 

Problemet er at alt for mange folk kun tenker at en PC er en PC ("jeg trenger ikke noen avanserte greier"), og tror at en PC til 3-4000 er like bra som en til 6-7000 kr. Dessverre støtter alt for mange medier også denne "hypotesen".

 

Jeg skulle likt å sett returraten på bærbare PC-er som leveres med énkjernes celeron/sempron-prosessor og Vista Home Basic også.. Målt mot returraten på maskiner med C2D/Athlon 64 X2 og Vista Home premium..

Lenke til kommentar
Intels Sean Maloney bekreftet denne uken ovenfor investorer og presse at enkelte leverandører måtte tåle opptil 30 prosent av nett-PC-er i fjor.

 

I just accidentally a Coca-Cola bottle, is this bad? :whistle:

i whistled for a cocacola truck and when i came near the bottle said FRESH and had ICE in the rear

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at folk har altfor høye krav til netbooks. Mange anser dem kun som "en mindre PC som jeg forventer å kunne kjøre akkurat det samme som på laptop og desktop".

 

Mine krav tror jeg samsvarer ganske bra med netbookens egentlige formål:

 

1: Lav pris

2: Liten (7"/8" maks))

3: God batteritid

Lenke til kommentar
Intels Sean Maloney bekreftet denne uken ovenfor investorer og presse at enkelte leverandører måtte tåle opptil 30 prosent av nett-PC-er i fjor.

Måtte tåle hva?

 

Klarifikasjonen fra Intel kommer forsåvidt i rett tid siden et nytt segment er i ferd med å etablere seg mellom budsjettbærbare og nett-PC-ene: CULV - Consumer Ultra Low Voltage.

Avklaringen?

 

Huff, ennå et tullete klassenavn for bærbare PCer. Hvorfor ikke bare kalle det gjerrigPCer?

Lenke til kommentar
Intels Sean Maloney bekreftet denne uken ovenfor investorer og presse at enkelte leverandører måtte tåle opptil 30 prosent av nett-PC-er i fjor.

Måtte tåle hva?

I retur, regner jeg med.

 

 

Å forvente mye av nett-PC'er er bare tull. Reelle forventninger de vil kunne innfri er: Linux distro, firefox, musikk, divx videoer, (open?)office-programmer, IM-programmer, gamle spill som ikke er grafisk intensive. Alt over det vil være en bonus at de klarer i mine øyne.

Lenke til kommentar
Intels Sean Maloney bekreftet denne uken ovenfor investorer og presse at enkelte leverandører måtte tåle opptil 30 prosent av nett-PC-er i fjor.

Måtte tåle hva?

I retur, regner jeg med.

 

 

Å forvente mye av nett-PC'er er bare tull. Reelle forventninger de vil kunne innfri er: Linux distro, firefox, musikk, divx videoer, (open?)office-programmer, IM-programmer, gamle spill som ikke er grafisk intensive. Alt over det vil være en bonus at de klarer i mine øyne.

 

Ten points to you, Sir :)

Lenke til kommentar
De trenger litt større skjerm, ellers er formfaktoren genial. Man kan ta den med seg over alt, noe som gjør at man kan være veldig produktiv tross at man har en liten dings å jobbe på. Veldig hendig til forelesninger hvis du er student. Jeg skulle ønske at skjermen var spent helt ut, slik at det ikke var noen stor ramme rundt den slik de tidlige eee-modellene. Det blir som å jobbe på en game-boy fra 80-tallet.

 

Det at man ikke kan spille HD video på en nett-pc er vel ganske forståelig ettersom at du uansett ikke får plass til så mange piksler på skjermen. Det er ikke akkurat riktig bruksområde. Det er et bare et fåtall som kobler den opp til en større skjerm uansett, slike tester er unødvendige.

 

Hvis skjermen blir større så blir formfaktoren en annen, hvis det ikke er oppløsning du sikter til. Var dog ganske drøy ramme på de første som kom.

 

Det de også trenger er den berømte grafikkbrikken fra nVIDIA som vi har ventet på en stund. Med den bør de meste bruksområder for en slik maskin være dekket, særlig dersom produsentene er tøffe nok til å legge ved HDMI.

 

HDMI koster ekstra i royalties, det er nok derfor de fleste produsentene vegrer seg. Det blir noe helt annet hvis prisen oppjusteres og ytelsen skal forsvare hdmi.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Dette er en veldig amerikansk artikkel...

 

Legg merke til dette sitatet fra cnet kilden:

Maloney continued. "So we gently went back to some of those chains and said if you segment them differently and state up front what they do and don't do, things will be healthier. You've seen some of the European channels saying this (Netbook) product does not do X and being very black and white and very clear."

 

Jeg begynner å bli en smule lei av norske teknologisider som baserer nyhetene sine på amerikanske kilder, uten å ta inn over seg at norge og resten av europa jobber under andre regler den over der. Dette gir ett vrengebilde på hvordan tingenes tilstand faktisk er...

 

Hadde vært morsomt om hardware.no, heller den å fornorske enda en amerikansk nyhet, tok en ringerunde til expert, elkjøp, lefdal og andre kjeder og sjekket returraten på disse maskinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...