Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen som har erfaringer med Wizzair?

 

Jeg har bruk WizzAir ca 60 ganger +/-

 

Føler Ryanair er bedre, men de er i samme kategori. Kjempefine priser hos WizzAir. De endret nettopp policy slik at du får med liten håndbagasje uten å betale ekstra. Men du får ikke sjekket inn før 48 timer før avgang - noe som er litt stress, siden du av og til må printe ut boardingkortet ditt. Nettsiden er litt rotete ved første øyekast, men bruk god tid og huk av NEI for alt - så får du billige billetter.

 

Jeg betalte 2000 kr,- for 1 år med VIP Club Membership. Angret ikke på det. 

 

Latterlig billige billetter til Gdansk. Dit flyr jeg ofte, for å handle klær, klippe meg, gå ut å spise/drikke.

 

WizzAir anbefales. :) Er verd å betale de 25 kronene ekstra det koster å sjekke inn tidlig. Ikke forvent gode seter. Det er trangt, og flyet rister og skrangler. Men så lenge du ikke har flyskrekk går det fint. Hehe. 

 

Det stemmer altså ikke at du må betale ekstra for vanlig håndbagasje. Men du kan betale 50 kr ekstra for å få med en liten veske ekstra på toppen av håndbagasjen. De håndterer ikke dette så veldig strengt. Men innsjekket bagasje er svindyrt. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+45613274

Var på Gardermoen og skulle fly innenlands med SAS ungdomsbillett. Var veldig tidlig ute og så at det var et tidligere fly jeg kunne rekke. Spurte i skranken og ved gate; samme svar, man må ha pluss eller gullkort for å endre gratis. Jeg spurte så i tilfelle flyet ikke var fullt om jeg kunne bytte gratis, men fikk nei. Vet ikke hva andre flyselskaper praktiserer, men det er jo litt dårlig synes jeg. Det endrer vel ikke noe for dem om jeg kommer med et fly tidligere når det er ledig plass? Ble litt snurt av hele greia.

 

Edit: altså, ble snurt fordi de åpenbart ikke hadde en "god" grunn til å nekte meg. Jeg skjønner om det får ringvirkninger, men jeg blir irritert av "sånn er det bare".

 

Hadde heller ikke innsjekket bagasje.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Det endrer vel ikke noe for dem om jeg kommer med et fly tidligere når det er ledig plass? Ble litt snurt av hele greia.

 

Edit: altså, ble snurt fordi de åpenbart ikke hadde en "god" grunn til å nekte meg. Jeg skjønner om det får ringvirkninger, men jeg blir irritert av "sånn er det bare".

Du må vite hvordan du skal presentere dette. Det er du som skal gjøre noe for dem, ikke de som skal gjøre noe for deg.

 

Gode argumenter, men ikke prøv deg på bløffing:

-større risiko for overbooking på flighten du allerede er på, du sjekker på forhånd ved å se pris på flightene.

-kort transit ved neste flyplass som du kan risikere å miste.

-Mange forsinkelser/kanseleringer.

-Vær som blir dårligere.

 

Og spør ved gate, ikke ved steder med misvisende navn som "service-desk". Har flere ganger fått skryt for å være proaktiv og løse deres problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Tror ingen av de argumentene var gyldige. Uansett, beklager men det er ikke slik det skal fungere. Jeg vil holde fast på at enkel, oppriktig ærlighet er det beste. Jeg la det frem som en forespørsel uten noen større betydning. I Norge er jeg vant til at service-folk er løsningsorientert og lite hierarkiske. Jeg er enig om jeg hadde vært i et annet land, men vi bør holde oss for gode til å synke ned til en sånn overfladisk holdning i Norge. Gitt at de ikke hadde noen grunner (de nevnte ingen) så skal det ikke være nødvendig med hvite løgner.

Lenke til kommentar

Tror ingen av de argumentene var gyldige. Uansett, beklager men det er ikke slik det skal fungere. Jeg vil holde fast på at enkel, oppriktig ærlighet er det beste. Jeg la det frem som en forespørsel uten noen større betydning. I Norge er jeg vant til at service-folk er løsningsorientert og lite hierarkiske. Jeg er enig om jeg hadde vært i et annet land, men vi bør holde oss for gode til å synke ned til en sånn overfladisk holdning i Norge. Gitt at de ikke hadde noen grunner (de nevnte ingen) så skal det ikke være nødvendig med hvite løgner.

De selger fleksible billetter for en høyere pris og da er det naturlig at de ikke kan gi samme service til de som ikke er villige til å betale for dette.

 

Flyselskapene bruker forskjellige billetttyper med forskellig pris og lojalitetsstatus til å gi forskjellig servicenivå, men mange i Norge ser ikke ut til å akseptere dette. Mange skal betale billigst mulig og protesterer om noen andre får bedre service enn dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se bare når SAS har prioritert boarding og ber de uten prioritert boarding om å bli sittende. En rekke stiller seg da opp i protest rett ved gaten og sperrer for de som prøver komme seg på flyet.

 

I Norge vil prioritert boarding kun fungere om man bruker fysisk avskilte køer pga. alle som nekter akseptere at de ikke er prioritert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Tror ingen av de argumentene var gyldige. Uansett, beklager men det er ikke slik det skal fungere. Jeg vil holde fast på at enkel, oppriktig ærlighet er det beste. Jeg la det frem som en forespørsel uten noen større betydning. I Norge er jeg vant til at service-folk er løsningsorientert og lite hierarkiske. Jeg er enig om jeg hadde vært i et annet land, men vi bør holde oss for gode til å synke ned til en sånn overfladisk holdning i Norge. Gitt at de ikke hadde noen grunner (de nevnte ingen) så skal det ikke være nødvendig med hvite løgner.

De selger fleksible billetter for en høyere pris og da er det naturlig at de ikke kan gi samme service til de som ikke er villige til å betale for dette.

 

Flyselskapene bruker forskjellige billetttyper med forskellig pris og lojalitetsstatus til å gi forskjellig servicenivå, men mange i Norge ser ikke ut til å akseptere dette. Mange skal betale billigst mulig og protesterer om noen andre får bedre service enn dem.

Joda, men du misforstår. Hadde jeg treng fleksibiliteten hadde jeg selvfølgelig bestilt pluss,eller betalt for endringen. Det jeg savner er bare litt velvilje når det ikke koster dem noe som helst.

Lenke til kommentar

Joda, men du misforstår. Hadde jeg treng fleksibiliteten hadde jeg selvfølgelig bestilt pluss,eller betalt for endringen. Det jeg savner er bare litt velvilje når det ikke koster dem noe som helst.

Det vil koste dem mye om ingen lengere så noen grunn til å betale mere for å få en fleksibel billlett om alle likevel kunne endre billetten uten å betale ekstra.

 

Når folk sier "Bare meg, bare meg" så hører de selv "Bare, bare" mens andre hører "Meg, meg".

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Joda, men du misforstår. Hadde jeg treng fleksibiliteten hadde jeg selvfølgelig bestilt pluss,eller betalt for endringen. Det jeg savner er bare litt velvilje når det ikke koster dem noe som helst.

Det vil koste dem mye om ingen lengere så noen grunn til å betale mere for å få en fleksibel billlett om alle likevel kunne endre billetten uten å betale ekstra.

 

Når folk sier "Bare meg, bare meg" så hører de selv "Bare, bare" mens andre hører "Meg, meg".

Du snakker generelt regner jeg med. I spesifikke tilfeller som dette mener jeg det er best å bruke fornuft. Jeg er rimelig sikker på at pluss har fortsatt et godt grunnlag selv ved å tillate dette. Merk: endringen det gjeldte var ca 2 timer. Prisen på begge flygingene var den samme. Så det var tydelig at jeg ikke spekulerte på å tjene noen slanter.

Lenke til kommentar

Slenger meg på diskusjonen. Du betaler for denne fleksibiliteten ved å kjøpe flexi-billetter. Gratis ombooking er forbeholdt gode kunder av flyselskapet. Du kan betale deg opp på det meste, både sete, bagasje, mat, ombordstigning og alt som er. Enkelt og greit. 

 

Dersom det ryktes at det lar seg gjøre å booke om gratis ved tidlig ankomst, vil folk kunne spekulere i dette og flyselskapene kan få rykte på seg til å forskjellsbehandle kunder Det er dårlig business for flyselskapene. Så da er hovedregelen enkelt og greit at man får et nei. 

 

Men, som tidligere nevn skader det ikke å spørre. Dersom man har gode argumenter, forholdet seg høflig, ydmykt og smart kan man være heldig. Men man må også forvente å bli avvist.  

 

Som robertaas skrev, "Det er du som skal gjøre noe for dem, ikke de som skal gjøre noe for deg."

 

F.eks. kan følgende fungere:
"Hei, jeg skal til Hong Kong med transit i Stockholm. Ser jeg har ganske kort transit tid, og at enkelte fly er forsinket allerede. Kanskje dere dere kan sende meg på et tidligere fly? Siden jeg er så tidlig ute? Hvis ikke sjekker jeg bare inn på det jeg flyet jeg har booket."

 

Dette KAN fungere. 
 

Men å bli irritert fordi du ikke får en tjeneste gratis som andre må betale for er ikke riktig. Er det vel. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra at de med vanlig billett ikke får ombooke.

 

Enten har du betalt for det i form av fleksbillett, betaler for det der og da i form av gebyr, eller som en ekstra påkjennelse til de som er trofaste kunder (gullmedlemmer+). Har riktignok erfart og ikke få flytte tidligere med vanlig billett (er gullmedlem), og det syns jeg er litt dårlig.

 

Og mens jeg er inne på det: Herregud så mange kjøtthuer det er som ikke forstår seg på prioritert boarding.

Endret av Uncle Scrooge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spørsmål:

 

Er Kjos-fast i Bangkok for øyeblikket og funderer litt på hva jeg skal gjøre - og på hvilken måte jeg kan få hjelp/erstatning fra Norwegian ( eventuelt forsikringsselskap) for økonomiske tap på hjemmebane i perioden jeg må bli her?

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

28 timer nå og null informasjon om når vi kan reise hjem :)

Synd å si at dette har vært så vanlig at det ikke lengere har "nyhetens interesse" for media i Norge. Ser at de får gjennomgå på Facebook av folk på slitne hotellrom og noen med kakkelakker i senga.

 

Noe av det kjipeste er jo å være uten info slik at man ikke kan dra for langt unna hotellet i tilfelle det plutselig skjer noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...